Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä ihmiset maksavat valtavia talolainojaan?

Vierailija
28.06.2017 |

Ihmettelen välillä suuresti, miten ihmisillä on rahaa maksaa asumisestaan. Pieni kateuden pistos tulee lähinnä siitä, että usein näissä upeissa omakotitaloissa on myös hienot uudet huonekalut ja löytyy pari autoa, on koirat ja trampoliinit. Eli löytyy kaikkea. :D

Me käymme perustöissä, meillä on kaksi kouluikäistä lasta ja rahaa menee kiitettävästi pienen asunnon lainanlyhennykseen ja elämiseen yleensä. Emme matkustele tai harrasta kovin paljon. Mutta rahat riittävät ja elämä on tavallaan mukavaa näin, voimme huoletta käydä elokuvissa tai ostaa uudet kengät. :)

Tunnen monia pareja, joiden tulot ovat samaa luokkaa kuin meillä, mutta silti heiltä löytyy kaikkea tätä yllä mainitsemaani. Jos tunnistat itsesi, niin kerro miten teette sen? Jos tulot ovat vaikkapa 3000€ kuussa yhteensä ja teillä on lainaa vähintään 200000€.

Kommentit (357)

Vierailija
241/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tässä ketjussa ihmetellyt hyvin paljon sitä, kuinka optimistisesti ihmiset ajattelevat tulevaisuuttaan. Mitä jos jää työttömäksi? Eroaa? Toinen kuolee? Korot nousevat? Asuntojen hinnat laskevat? Tulee yleinen talouskriisi? Sellaisissa tilanteissa satojen tuhansien lainat ovat mielettömiä.

Sanoit itsekin, että olet pessimisti. Harmi, koska tuo asenne varmaan vaikeuttaa muutakin elämääsi.

Kaikenlaista voi sattua elämässä, tai olla sattumatta. Meillä on monen sadan tonnin lainat, mutta omistetaan talosta puolet. Eli pystymme hätätilanteessa myymään sen pois "halvalla". Sijainti on hyvä. Vuokralaiset saamme viikossa. Alivuokralaiset päivässä. Meillä on vakuutukset sairauksiin ja kuolemaan, ja puskurirahastoa elää talossa pari vuotta, vaikka molemmat jäisivät työttömiksi.

Jos elämässä ei ota riskejä, ei koskaan saavuta mitään.

Sori ohis, mutta pakko vastata!

Meilläkin on vakuutukset kaikkeen ja elämme ihan "normaalisti" harrastaen, matkustaen, ulkona syöden jne. Mutta suhtaudun silti hyvin pessimistisesti tulevaisuuden talouskehitykseen. En vain luota siihen, että kaikki jatkuu ennallaan.

Muussa elämässä olen sen verran pessimisti, että varaudun pahimpaan. Olen silti pystynyt saavuttamaan itselleni hyvän elämän, koulutuksen, ammatin, puolison jne. Kaikki se ilman turhia riskejä. Pessimismini keskellä yritän sitten iloita elämän pikkujutuista - riskittömästi! ;)

Ei tietenkään jatku ennallaan. Elämä tai maailma. Jokainen asuntolainaa ottava varmaan miettii miten pärjää maailman talouden notkahduksissa tai henkilökohtaisen elämän muutoksissa. Omat pla B, C, D:t... listasin yllä.

Jos jää stressaamaan sodista ja vuosikymmenten lamoista, jää elämä elämättä.

Olen osaltani samaa mieltä, että riskejä pitää ottaa ja itsekin otan hallittuja riskejä juurikin noin että emme selviytyisi lainasta jos jäisin työttömäksi, mutta siihen on varauduttu siten että olemme asennoituneet niin että jos tarve vaatii niin tästä lähdetään pois. Mistä taas olen erimieltä on tuo että "jokainen miettii..." ei valtettavasti mieti, ja sitten he syyttävät muuta maailmaa siitä että riski laukeaa "ihan ilman omaa syytäni jouduin ulosottoon" on täälläkin näkynyt useita kertoja.

Vierailija
242/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettet tajua omakotitaloasumisesta yhtään mitään :) Silloin sellaista ei kannatakaan hankkia. Selvitäpä huviksesi esim. mitä maksaa putkiremontti omakotitaloon ja mitä se maksaa tyypillisesti vaikka sadan neliön kerrostaloasuntoon.

Eikä ne omakotitalon katto-, putki- ja julkiivuremontit yms. ole kovin kalliita verrattuna kerrostalon putki- ja julkisivuremontteihin. 2010-luvulla meidän vanhaan 70-luvun omakotitaloon on tehty putki,- lämmitys-, katto- ja julkisivuremontti, jotka yhteensä maksoivat n. 40 k€ ennen kotitalousvähennyksiä. Toki tuon saman saisi palamaan jo pelkkään uuteen keittiöönkin mutta minusta vanhaa keittiötä ei kannata remontoida pelkästään sen takia että se on 15v vanha.

Suomi on täynnä näitä tee se itse -miesten "ei tämä remontointi nyt niin kallista ole" -taloja. Melkoisia epämääräisyyksiä oli myynnissä kun viimeksi kolmatta vuotta sitten katseltiin omakotitaloa uudelta paikkakunnalta.

Lisäksi olin todellakin kurkkua myöten täynnä omakotiasumista, koko ajan jotakin korjattavaa, uusittavaa, hankittavaa. Pihatyötä, lumityötä, veroja ja maksuja sinne tänne.

T. 128 tyytyväisenä vuokralla

Minä olen aina ihmetellyt, miksi pitää ostaa vanha talo ja tehdä siitä työleiri.

Uudessa talossa ei ole stressiä ollut remonteista.

En ole tavannut uutta taloa, joka ei vaadi otsikon mukaista lainaa tai muuta maksukykyä. En ole myöskään tavannut uutta taloa, joka ei kulu asuessa. Ei uuttakaan taloa voi jättää korjauksetta tai huollotta. Tai itse asiassa aika moni jättää ja lopputulos on mallia koko Suomen hometalkoot. En ole myöskään tavannut uutta taloa, jonka pihaa ei tarvitse hoitaa, rännejä puhdistaa, ilmanvaihtoa huoltaa, hormeja nuohota mikäli on tulisija, lumitöitä tehdä. Lista on loputon. Omakotitalo on työleiri, paitsi jos olet huolehtinut raha-asiasi siihen malliin, että pystyt palkkaamaan jonkun muun tekemään nämä asiat puolestasi sen lisäksi, että olet saanut sen uuden talon ja muun oheismaterian hankittua ja jää vielä elämiseenkin.

Minulla ja miehellä on vakituiset työt ja elämme aika keskivertoelämää lasten, koiran, farmariauton ja trampoliinin kera. Emme hankkineet uutta tai vanhaa taloa, sillä emme halunneet ottaa jättilainaa emmekä elää työleirillä. Päädyimme vuokralle ja huomasimme nauttivamme helppoudesta ja riskittömyydestä. Voi olla, että hankimme myöhemmin jonkun tarkkaan harkitun oman uudehkon kerrostaloasunnon, kun olemme säästäneet tarpeeksi.

Pihan saa laittaa sellaiseksi kuin haluaa, ei ole pakko olla kasvimaata kitkettävänä. Pieni tontti, niin nurmikon leikkaa vartissa, samoin talvella tekee lumityöt.

Rännit tarkistan keväällä ja syksyllä, tämän 4 vuoden aikana siellä ei ole ollut mitään putsattavaa. Ilmanvaihto suodattimet imuroin parin kuukauden välein, aikaa menee ehkä 5 minuuttia. Uusien suodattimien vaihtaminen kerran vuodessa toiset 5 minuuttia. Tuon saman tein kyllä siinä edellisessä luhtitalo asunnossakin, joten ei ole pelkästään okt talon työ.

Nuohoojalle soittaminen Ja ajan sopiminen ei kestä myöskään kauaa. En edelleenkään keksi mihin tässä pitäisi sitä remonttia tehdä.

Se on oikein hyvä, että tykkäät asumismuodostasi etkä koe noita töitä taakkana. Jokainen omakotitalossa asuja tietää, että se ei loputtomiin ole tuota leppoisaa muutamien minuuttien panosta vaativaa viheltelyä, koska talo vanhenee vuosien mittaan. Ainahan voi myydä vanhentuneen ja muuttaa uuteen, jos on varaa. Se olikin tämän ketjun alkuperäinen pointti, että miten tavallisella perheellisellä tallaajalla riittää rahat hienoon asumiseen.

Ymmärrän hyvin myös omakotiasujan näkemyksen asumismuodon hyvyydestä eikä ole mitään tarvetta asettaa sitä minkään kanssa vastakkain. Itse olen kertonut oman valintamme sekä syyt ja tyytyväisyyden siihen alun perin kommentissa 128. Nykyiseen asumismuotoon nähden omakotitalo on työleiri ja itse käytän ajan mieluummin johonkin muuhun.

Eli et edelleenkään pysty kertomaan, miksi ok-talo olisi automaattisesti työleiri.

Ainoa mihin menee aikaa on siivoaminen, mutta sehän on kiinni neliöistä eikä asumismuodosta.

Ja alkuperäinen pointti; siksi riittää varat, kun on uskallettu ostaa se oma asunto, myyty se voitolla, rakennettu talo joka myyty hyvällä Voitolla ennen kuin alkaa ne mystisen yleiset remontit, ja useinhan neljäs tai viides asunto on sitten se mihin ei tarvitse enää edes lainaa.

Mutta totta, ei tarvi miettiä muiden ratkaisuja; vuokra-asujat saavat minun puolestani ihan rauhassa syytää rahojaan siihen kuuluisaan kankkulan kaivoon 😊

Minäkään en koe okt elämää työleirinä: puutarhanhoito on mulle terapiaa ja harrastus. Eikä tässä 3000 m2 tontissa pk seudulla ole edes paljoa hoidettavaa, muutama kukkapenkki, 20m2 nurmikkoa ja tietty mustikat ja villivadelmat pitää poimia näin loppukesästä.

Teemme nyt 11v taloomme ensimmäiset "korjaustyöt": yläterassin kaide on haalistunut ja petsaan sen uudelleen. Eilen meni 5 min kun koneella vähän hioin pintaa puhtaaksi ja tänään toinen 5 min x2 kun petsaan pinnan. Ei paha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tässä ketjussa ihmetellyt hyvin paljon sitä, kuinka optimistisesti ihmiset ajattelevat tulevaisuuttaan. Mitä jos jää työttömäksi? Eroaa? Toinen kuolee? Korot nousevat? Asuntojen hinnat laskevat? Tulee yleinen talouskriisi? Sellaisissa tilanteissa satojen tuhansien lainat ovat mielettömiä.

En myöskään ymmärrä tuota taloihin säästämistä, sillä omakotiasuminen kehyskunnissa on jo päättynyt trendi. Nykyisinhän nuoret perheetkin hakeutuvat keskustoihin kerrostaloihin. Ainakin täällä Helsingissä, jossa keskusta-asunnot viedään käsistä ja hinnat nousevat huimasti.

Jos jollakulla on varaa vielä esim. kymmenen vuoden päästä ajella monen kymmenen kilometrin työmatkoja ja maksella kiinteistöveroja ja muita jatkuvasti nousevia juoksevia asumis- yms. kuluja, saa olla kyllä hyvät tulot.

Me uskalsimme sijoittaa vain keskustakerrostaloasuntoon, sillä meidän pitää huolehtia itsemme lisäksi myös edellisestä ja seuraavasta sukupolvesta ja laittaa säästöön "pahan päivän varalle". Yhteinen nettomme on noin 6000 euroa kuussa.

Terveisin nimimerkki pessimisti Helsingistä

"Jos jollakulla on varaa vielä esim. kymmenen vuoden päästä ajella monen kymmenen kilometrin työmatkoja ja maksella kiinteistöveroja ja muita jatkuvasti nousevia juoksevia asumis- yms. kuluja, saa olla kyllä hyvät tulot"

Kyllä ne kiinteistöverot ja muut juoksevat asumiskulut kerrostalojakin koskevat :)

Minä taas olen kauhistellut asunto-osakeyhtiöiden vastikkeita! Perheelle sopivan kokoisesta (vaikka 120-150 neliötä) asunnosta saa pulittaa vastiketta ihan mielettömästi! Paljon enemmän mitä esim meillä on omakotitalossa kuukausittaiset kulut. PLUS päälle tulee tietty muut kulut mitä yhtiöissä on: isännöinti maksaa hunajaa, rempoista kiskotaan ihan hullut summat verrattuna vaikka okt:n putkiremppaan, tonttivuokra, pitää mahdollisesti maksaa erikseen parkkiruudusta jne.

Tiedoksesi, ei siitä isännöinnistä erikseen makseta vaan se on juurikin tuossa vastikkeessa kuten myös mahdollinen tonttivuokra (jos on ollut niin tyhmä että ostanut vuokratontilla olevasta yhtiöstä huoneiston). 

Vierailija
244/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhennys 2900 kk nettotulot 5400 kk. Iso kivitalo järvenrannalla, kaksi autoa, en ymmärtänyt miten nuo mainitut trampoliini ja koira tähän liittyivät. Rahaa on sopivasti. Aina voisi enemmänkin olla.

Mistä alapeukut? Kuukaudessa meille jää 2500 muuhun. Siitä maksetaan n. 50 euroa sähkö- ja vesimaksuja yhteensä. Toki sitten on kiinteistövero 1000 vuosi ja pari sataa jätemaksua. Nettimaksut lisäksi. Autot maksettu, yksi alle kouluikäinen lapsi, muita kuluja ruoka n. 400 kk ja päivähoitomaksu. Huomenna lennetään ulkomaille lomareissuun. Mielelläni käytän tienaamani rahat asumiseen. Järvimaisema eheyttää ja nautin siitä, että on tilaa olla, elää ja toimia. Vaatteisiin emme käytä paljoakaan. Laitteisiin kylläkin, monta televisiota, läppäriä, pöytäkonetta ja tablettia, ym.

Iso talo ja sähköön menee 25e/kk?

Nyt kyllä alkoi kiinnostamaan miten oikein elätte ja mistä ostatte sähkön?

Meillä pelkkä pakollinen siirtomaksu reippaasti yli tuon...

Voi se olla vähän enemmänkin. Ei olla niin tarkkaan laskettu. Ei se paljoa kuitenkaan ole. Eletään ihan normaalia elämää. Toki ei pidetä turhaan valoja päällä. Nyt ei tarvita valoja ollenkaan. Kaasuhella, ei saunota, kolmen hengen porukan pyykkeihin ei mene paljoa virtaa, maalämpö. Perusasiat, joilla kulutuksen saa pieneksi. Televisiota ei katsota juurikaan. Imuroidaan kerran viikossa. Harrastetaan ulkoilua ja retkeilyä. Kotona leikitään ja pelataan lautapelejä. Tableteilla ollaan jonkin verran. Ei siis ilmeisestikään tarvita sähköä paljoa.

Nää on aina vähän huvittavia, kun jengi selvästi ei edes todellisuudessa tiedä mitä omaan elämiseen menee. Juuri sanoit että teillä on kaikki pelit ja vehkeet (tabletit, koneet,telsut, luurit) viimisen päälle, niitä on monta ja niihin siis ilmeisesti panostetaan eikä pölytetä nurkassa. Iso kivitalo.

Vrt. meillä on kaukolämpö ja neliöitä 78. 2 aik ja 2 pikkulasta. Kaikki kodinkoneet uusia ja energiapihejä, ei todellakaan pidetä valoja päällä yötä päivää ja minä vetelen töpseleitäkin monesti esim yöksi irti tai ainakin laitetaan kaikki lepotilaan. Sähköön meillä menee silti kesällä 10-15e/kk ja talvella kun tarvitaan valoja enemmän menee vähän enemmän. Siirtohinnat päälle on sen 20-30e/kk. Eli sähkö vie jo näinkin pienessä asunnossa kepeästi keskimäärin 40e/ kk. Päälle vedet 72 eur (kiinteä maksu). Jollain alueella ok- talossa vesimaksu voi olla tietysti halvempi.

En siis todellakaan usko että teidän 50 eur veteen, sähköön ja siirtoon - isossa kivitalossa - on lähelläkään totuutta.

Ja mites sitten vakuutukset? Ne jätit kokonaan mainitsematta ja noilla mainitsemillasi komboilla (talo, autot,matkailu,lapsi jne) veikkaan että teidän vakuutusmaksut on useamman satasen kuussa. Meillä esim ei ole ollenkaan henkivakuutuksia kun ei ole velkaakaan, silti vakuutuksiin uppoaa aika paljon.

Kävin torikahvila ja pakkasin huomista reissua varten, niin täällä on sillä aikaa ihmetelty meidän perheen sähkönkulutusta oikein porukalla. Millä logiikalla meillä sähköä menisi enemmän kuin teillä? Sanoin, että ei pidetä valoja turhaan päällä. Kokataan kaasuliedellä, ei saunota. Ota myös huomioon, että meitä on vähemmän kuin teitä. Vettäkään meillä ei mene juuri mitään. Nuo laitteet ei oikeastaan edes kuulu tähän, mutta jostakin syystä meillä on 4 läppäriä, 4 tablettia ja kaksi pöytäkonetta sekä 4 televisiota. Niistä tabletteja käytetään päivittäin, mutta esim. tässä, mitä nyt käytän on tosi hyvä akku. Menee monta päivää ennen kuin pitää ladata. Lisäksi käytetään läppäriä töihin satunnaisesti ja yhtä pöytäkonetta harvoin. Läppärissä myös tosi hyvä akku. Lataan laitteita myös työpaikalla. Enkä ole pihalla meidän perheen menoista, vaikka en nyt tältä istumalta osaa ihan kympin tarkkuudella jokaista menoa raportoida.

No sillä logiikalla, ettei se 25e riitä edes sähkönsiirtoon. Ja maalämpöpumppu toimii sähköllä, kuten toivottavasti tiedät. Sillä logiikalla siis teidän ison talon lämmittäminen aiheuttaa sen että sähköä kuluu enemmän kuin pienessä asunnossa asuvilla.

Ihmetyttää todella vähän noin vähäinen sähkönkulutus. Tietty kaasuhella ja -uuni vaikuttaa tosi paljon, meillä laitetaan paljon ruokaa, leivotaan jne. Olemme myös huolettomia valojen ja sähkölaitteiden suhteen, miehellä ja teinillä on aina laitteet auki ja latauksessa. Samoin rakastamme saunomista, siinä suihkutellesssa kuluu vettäkin. Ja uima-allasta täydennetään n 10m3 joka kevät.

Meillä on maalämpö, lämmitettäviä neliöitä 235m2 (+ autotalli 40m2) ja sähköön siirtoineen menee n 218€/kk ja veteen/jäteveteen 90€/kk.

Tiedän että todella niukasti sähköä käyttävällä (lähes täysin puilla lämmittävät) kaveriperheellä menee 180m2 talossa sähköön 142€/kk. Mutta puuta menee sitten monta mottia kun joka päivä on takka päällä. Ja vielä se puiden teon vaiva!

Vierailija
245/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
</p>

<p>Ihmetyttää todella vähän noin vähäinen sähkönkulutus. Tietty kaasuhella ja -uuni vaikuttaa tosi paljon, meillä laitetaan paljon ruokaa, leivotaan jne. Olemme myös huolettomia valojen ja sähkölaitteiden suhteen, miehellä ja teinillä on aina laitteet auki ja latauksessa. Samoin rakastamme saunomista, siinä suihkutellesssa kuluu vettäkin. Ja uima-allasta täydennetään n 10m3 joka kevät.
</p>

<p>Meillä on maalämpö, lämmitettäviä neliöitä 235m2 (+ autotalli 40m2) ja sähköön siirtoineen menee n 218€/kk ja veteen/jäteveteen 90€/kk.
</p>

<p>Tiedän että todella niukasti sähköä käyttävällä (lähes täysin puilla lämmittävät) kaveriperheellä menee 180m2 talossa sähköön 142€/kk. Mutta puuta menee sitten monta mottia kun joka päivä on takka päällä. Ja vielä se puiden teon vaiva![/quote kirjoitti:

Aika paljon menee sähköä ja vettä. Meillä 170 neliötä + autotalli lämpenevät maalämmöllä ja kaikkeen sähköön menee yhteensä 1500 euroa vuodessa (12000 kWh). Vesilasku on noin 500 euroa per vuosi. Puita palaa n. 0,5 kuutiota avotakassa kun haluaa välill tunnelmoida tulen ääressä.

Vierailija
246/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myöskään ymmärrä tuota taloihin säästämistä, sillä omakotiasuminen kehyskunnissa on jo päättynyt trendi. Nykyisinhän nuoret perheetkin hakeutuvat keskustoihin kerrostaloihin. Ainakin täällä Helsingissä, jossa keskusta-asunnot viedään käsistä ja hinnat nousevat huimasti.

Jos jollakulla on varaa vielä esim. kymmenen vuoden päästä ajella monen kymmenen kilometrin työmatkoja ja maksella kiinteistöveroja ja muita jatkuvasti nousevia juoksevia asumis- yms. kuluja, saa olla kyllä hyvät tulot.

Me uskalsimme sijoittaa vain keskustakerrostaloasuntoon, sillä meidän pitää huolehtia itsemme lisäksi myös edellisestä ja seuraavasta sukupolvesta ja laittaa säästöön "pahan päivän varalle". Yhteinen nettomme on noin 6000 euroa kuussa.

Terveisin nimimerkki pessimisti Helsingistä

"Jos jollakulla on varaa vielä esim. kymmenen vuoden päästä ajella monen kymmenen kilometrin työmatkoja ja maksella kiinteistöveroja ja muita jatkuvasti nousevia juoksevia asumis- yms. kuluja, saa olla kyllä hyvät tulot"

Kyllä ne kiinteistöverot ja muut juoksevat asumiskulut kerrostalojakin koskevat :)

Minä taas olen kauhistellut asunto-osakeyhtiöiden vastikkeita! Perheelle sopivan kokoisesta (vaikka 120-150 neliötä) asunnosta saa pulittaa vastiketta ihan mielettömästi! Paljon enemmän mitä esim meillä on omakotitalossa kuukausittaiset kulut. PLUS päälle tulee tietty muut kulut mitä yhtiöissä on: isännöinti maksaa hunajaa, rempoista kiskotaan ihan hullut summat verrattuna vaikka okt:n putkiremppaan, tonttivuokra, pitää mahdollisesti maksaa erikseen parkkiruudusta jne.

Tiedoksesi, ei siitä isännöinnistä erikseen makseta vaan se on juurikin tuossa vastikkeessa kuten myös mahdollinen tonttivuokra (jos on ollut niin tyhmä että ostanut vuokratontilla olevasta yhtiöstä huoneiston). 

Tiedän. Toin vain esiin suurimpia kulueriä joita usein on okt asumiseen verrattuna. Monia ei edes kiinnosta mitä kuluja valtavaan vastikkeeseen sisältyy.

Vierailija
247/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

<p>Ihmetyttää todella vähän noin vähäinen sähkönkulutus. Tietty kaasuhella ja -uuni vaikuttaa tosi paljon, meillä laitetaan paljon ruokaa, leivotaan jne. Olemme myös huolettomia valojen ja sähkölaitteiden suhteen, miehellä ja teinillä on aina laitteet auki ja latauksessa. Samoin rakastamme saunomista, siinä suihkutellesssa kuluu vettäkin. Ja uima-allasta täydennetään n 10m3 joka kevät.
</p>

<p>Meillä on maalämpö, lämmitettäviä neliöitä 235m2 (+ autotalli 40m2) ja sähköön siirtoineen menee n 218€/kk ja veteen/jäteveteen 90€/kk.
</p>

<p>Tiedän että todella niukasti sähköä käyttävällä (lähes täysin puilla lämmittävät) kaveriperheellä menee 180m2 talossa sähköön 142€/kk. Mutta puuta menee sitten monta mottia kun joka päivä on takka päällä. Ja vielä se puiden teon vaiva![/quote kirjoitti:

Aika paljon menee sähköä ja vettä. Meillä 170 neliötä + autotalli lämpenevät maalämmöllä ja kaikkeen sähköön menee yhteensä 1500 euroa vuodessa (12000 kWh). Vesilasku on noin 500 euroa per vuosi. Puita palaa n. 0,5 kuutiota avotakassa kun haluaa välill tunnelmoida tulen ääressä.

Eli aika samoissa olette kuin nuo meidän kaverit.

Meillähän on teidän taloon verrattuna 65m2 enemmän, kyllähän se vaikuttaa. Kuutioitakin aika paljon ja ilmastointilaite "liian iso" neliöihin nähden. Olisi tullut halvemmaksi laittaa 2 pienempää mutta suunnittelija teki sen näin. Jälkikäteen on hyvä olla viisas:)  Osa meidän ystävistä pitää ilmastoinnin kokonaan kiinni kun se vie sähköä - meillä on aina päällä kuten lattialämmityskin. Sekin vaikuttaa.

Vettä meillä kuluu paljon, suihkussa käydään 2x päivässä, apk pyörii vähintään kerran päivässä. Viikonloppuisin 3-4 koneellista pyykkiä. Puutarhaa pitää kastella ja 10m2 uima-altaaseen tekee jo n 120€. Joinain vuosina vaihdamme kaiken veden ja silloin siihen menee yksistään 350€.

Noistahan se tulee.

Vierailija
248/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mielestänne on "valtavat vastikkeet" ja millä perusteella ne on mielestänne isommat kuin ne omakotitalosta aiheutuvat kulut, joita ei asunto-osakeyhtiössä ole tai jotka sisältyvät siihen vastikkeeseen? Maksavatko okt:n jätemaksut, vesimaksut, huomattavasti isommat sähkölaskut, kiinteistöverot, korjaukset ja pienet remontit (jotka rahoitetaan fiksussa taloyhtiössä etukäteen kerättävällä vastikkeella), lumityöt ja pihatyöt koneineen ja kalustoineen jne. todella vähemmän kuussa kuin esim. ison rivitaloasunnon vastike?

Jos vertaa okt:n asumiskuluja koko yhtiövastikkeeseen, pitää ottaa huomioon, että vastikkeeseen saattaa sisältyä rahoitusosuus taloyhtiön remontteihin. Jos sisältyy, pitää verrata vastaavaan remonttiin omakotitalossa, jossa remontit pitää maksaa kerralla eikä ole mahdollisuutta lyhentää remonttivelkaa yhtiövastikkeessa.

Vierailija
249/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"50 e sähkö- ja vesimaksuja yhteensä..". Please, kyllä kivitalon lämmitys- ja vesimaksuihin joutuu laittamaan nollan perään!

Vierailija
250/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Kannattaa muistaa että avioero on talonrakentajan suurin taloudellinen riski. Mieheni kanssa erosimme muutama vuosi sitten. Jäin asumaan rakentamaamme taloon, koska halusin että lapset saavat käydä koulunsa rauhassa. Velkaa oli helvetisti. Uudehkon talon myynti pari vuotta sitten ei ollutkaan ihan läpihuutojuttu..elettiin laman syvintä vaihetta. Sain sen kuitenkin myytyä ja ostin kerrostalokolmion. Nyt aikuistuneet lapset on muuttaneet omilleen ja mietin jälleen muuttamista pienempään. Nyt vielä alle 50-kymppisenä minulla on velkaa  n. 80000 ja nettitulot noin 2700 euroa. Jos muuttaisin pienempään, saisin ostettua ehkä jopa uudenkin esim. yksiön. Nyt lyhennykset ja vastikkeet on yhteensä noin 900 euroa. Elämä on ollut tiukkaa ja kaipaisin muutakin kun kuukaudesta toiseen kittuuttamista. Toisaalta seuraavien 10 vuoden aikana saan lainani maksettua jos työpaikka säilyy. Oikeasti tekisi mieli vaan myydä kaikkia ja lähtä kiertään maailmaa..

Vierailija
251/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kolmekymppinen pariskunta jolla on rikkaat vanhemmat, käydään kyllä töissä, mutta vanhemmat kustantavat koko aika kaikenlaista, antoivat mm.ison ennakkoperinnön joten meillä on 107 m2 hienostoalueella ja lainaa 10 000 €... onnekkaita ollaan, ei tule ikinä olemaan pulaa rahasra..

Vierailija
252/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mielestänne on "valtavat vastikkeet" ja millä perusteella ne on mielestänne isommat kuin ne omakotitalosta aiheutuvat kulut, joita ei asunto-osakeyhtiössä ole tai jotka sisältyvät siihen vastikkeeseen? Maksavatko okt:n jätemaksut, vesimaksut, huomattavasti isommat sähkölaskut, kiinteistöverot, korjaukset ja pienet remontit (jotka rahoitetaan fiksussa taloyhtiössä etukäteen kerättävällä vastikkeella), lumityöt ja pihatyöt koneineen ja kalustoineen jne. todella vähemmän kuussa kuin esim. ison rivitaloasunnon vastike?

Jos vertaa okt:n asumiskuluja koko yhtiövastikkeeseen, pitää ottaa huomioon, että vastikkeeseen saattaa sisältyä rahoitusosuus taloyhtiön remontteihin. Jos sisältyy, pitää verrata vastaavaan remonttiin omakotitalossa, jossa remontit pitää maksaa kerralla eikä ole mahdollisuutta lyhentää remonttivelkaa yhtiövastikkeessa.

No mun mielestä 100 m2 rivarista 360€/kk vastiketta (ilman rahoitusvastiketta) on todella paljon.

Mutta pikkusumma asumiskuluihin 235m2 okt:ssa kuten meillä on. Siihen toki  lisäksi 700€/vuosi kiinteistövero, 40€ nuohous ja muutama kymppi jos tarvitaan lumenluontia traktorilla. Monta vuotta on riittänyt 2-3 x.

Vaikka tuon kaiken jakaisi kuukausille siitä tulee vasta 424€c mikä sekin on vielä ihan  normi vastike rivarissa ainakin mitä Oikotieltä olen katsellut. Siihen sitten rahoitusvastikkeet päälle...

Okt:n putkiremontti tuskin maksaa 30 000€ enempää mutta 100m2 rivarissa 100 000€ mitä tuosta naapurista olen kysellyt. Eikä sitä saa hinnassa koskaan takaisin.

Samalla rahalla saa okt:ssa paljon enemmän, siksi rivaria/kt asuntoa ja okt:a on huono vertailla.

Vierailija
253/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette isojen lainojen kanssa varautunut siihen jos/kun toinen jää työttömäksi?

Kun olimme ostamassa ensimmäistä perheasuntoamme (minä vielä silloin töissä, mutta raskaana), mitoitimme lainan niin, että sen maksaa pelkästään miehenkin tuloilla. Emme siis ottaneet lainaa hampaisiin saakka, toki pankkikin rajoitti sitä, kun 30% piti olla omaa rahaa. Mies on saanut olla koko ajan töissä ja minä vain pätkittäin, kun erehdyin olemaan liian pitkään kotona. Sen jälkeen ei uudelleenkoulutuskaan auttanut. Tulotaso on kuitenkin noussut reippaasti noista alkuajoista joten laina hoituu hyvin. Asuntokin on jo vaihtunut ja siinä yhteydessä lainamäärä taas nousi korkeammaksi kuin ensiasunnon ostossa, mutta vastapainona meillä on sijoituksia joiden arvo on suurempi kuin asuntolaina. Sijoituksista saa osinkoja reilusti enemmän kuin mitä asuntolainasta menee korkoa ja toisaalta ne tuovat mielenrauhaa, jos tulisi jotain sairautta tai mies jäisi työttömäksi.

Lapsellekin on jo asunto ostettu valmiiksi ja hän ostaa siitä puolikkaan (osittain säästöillään, osittain meidän myöntämällä korottomalla lainalla) heti täytettyään 18, joten pääsee jo nuorena lyhentelemään asuntolainaa. Valmistumisen jälkeen hän luultavasti pystyy ostamaan loputkin asunnosta itselleen. Tämänkin asunnon kohdalla katsottiin, että lainat ja asumiskulut eivät nouse kauhean korkeaksi. Näyttäisi siltä, että laina ja asumiskulut hoituu samalla summalla kuin mitä joku toinen maksaisi vuokraa vähän pienemmästä ja huonommasta asunnosta.

Vierailija
254/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla me maksetaan

Vierailija
255/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, kun se rahantulo jostain syystä (esim. sairaus, kumppanin 'poismeno' , avioero tms.) ja korot lähtee pian nousuun ja jäädään 90-luvun loukkuun? 😢

Vierailija
256/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miehen kanssa rakentamassa taloa, pääkaupunkiseudun ulkopuolle mutta eteläiseen Suomeen. Tontti maksoi 45 000, ja tähän mennessä lainaa on nostettu 200 000. Asumme vielä omistusrivitalossa, jonka myynnistä saamalla voitolla rahoitetaan suurin osa lopuista kustannuksista. Jos jotain ylättävää tulee, pankki joustaa kyllä. 

Meillä on yhteenlasketut tulot tällä hetkellä noin 4500€ kuussa. Mies töissä, minä opiskelen, kolme lasta. Auto on vuodelta 2011 ja on velaton. Kulutusluottoja ei ole, eikä mitään ole ostettu eikä osteta osamaksulla. Uuteen taloon tulee maalämpö, varaava takka ja aurinkopanelit katolle. Tämä nykyinen asunto on remontoitu hiljalleen ihan palkkatuloista. Yksi perintö on tullut tänä aikana, joka käytettiin sijoitusasunnon käsirahaan, auton poismaksuun ja loput jätettiin tilille makaamaan, pahan päivän ja etelän lomien varalle. 

Vastike on tässä 120 neliöisessä rivitaloasunnossa 600€, tähän sisältyy vesi viideltä henkilöltä. Lainaa on lyhennetty suurin piirtein saman verran kuussa, joskus vähän enemmän. Koen, että pärjäämme hyvin. Työttömyyden, sairauden ja jopa puolison kuoleman varalle on vakuutukset. 

Vierailija
257/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko ihmiset tosiaan, että kun se asuntolaina on maksettu, asuminen ei maksa enää mitään? Jos asuntolainaa joutuu maksamaan vaikka 20 vuotta eikä tänä aikana ole tarvinnut tehdä isoja remontteja, edessä on kohta putkiremontti tai aikankin kylpyhuoneremontti, kattoremontti, julkisivuremontti, keittiöremontti, kaikki pinnat uusiksi ja hyvässä lykyssä talo onkin homeessa. Nuo remontit maksaa kymmeniä ellei sata tuhatta lisää siihen 200 000 euron lainaan + korot, jotka moni täällä iloisesti unohtaa, kun sanoo, että "lainaa on 100 000" jäljellä - se ei tarkoita, että maksat enää 100 000 vaan siihen tulee ne korot päälle.

Lisäksi sellainen omakotitalo, joka nyt maksaa 200 000 (= sijaitsee muuttotappioalueella tai on jo vanha ja remonttien tarpeessa), ei välttämättä ole lähellekään saman arvoinen sitten, kun sen aikoo myydä.

Mutta tosiaan, elämä on valintoja ja on kiinni hyvin monesta asiasta, miten kenenkin kannattaa asua ja miten asumisensa maksaa. Ja joka tapauksessa asuminen on kamalan kallista eikä mistään voi olla varma.

Huomaa ettet tajua omakotitaloasumisesta yhtään mitään :) Silloin sellaista ei kannatakaan hankkia. Selvitäpä huviksesi esim. mitä maksaa putkiremontti omakotitaloon ja mitä se maksaa tyypillisesti vaikka sadan neliön kerrostaloasuntoon.

Omat vanhempani ostivat uudehkon kalliin ison omakotitalon 80-luvulla. Edelleen omistavat saman talon, joka nyt on vanha eikö kovinkaan arvokas. Ovat joutuneet remontoimaan paljon ja vieläkin on tarvetta. Tästä huolimatta tästä aikanaan yli miljoonan markan talosta eivät tule ikinä saamaan edes lähellekkään 300000e. Vanhempani harmittelevat, etteivät alunperin ostaneet keskusta kerrostalosta isoa perheasuntoa (kävivät muutamaa katsomaan). Ostohinta olisi ollut samaa luokkaa, mutta arvo nyt 500000-600000e. Haluaisivat myydä talonsa ja muuttaa kerrostaloon, mutta tuolla talosta saatavalla rahalla eivät saa enää tarpeeksi isoa asuntoa.

Fiksuinta olisi ostaa uudehko asunto ja myydä se 10-15v vanhana, jolloin remonteihin on vielä aikaa ja hinta ei pääse suhteessa muihin asuntoihin laskemaan. Muuten on vanhuksena loukussa vanhassa talossaan.

PS. Kerrostalo asunto pitää ostaa yhtiöstä, jossa on liikehuoneistoja, jotta yhtiövastike säilyy matalana.

Vierailija
258/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vuokratonttikaan välttämättä ole kuolemaksi. Meidän vuokratontilla oleva asunto maksoi 400000€ ja viereisessä korttelissa vastaava omalle tontille rakennettu asunto olisi maksanut 650000€. Meillä on kuitenkin yhtiön omistuksessa viisi liikehuoneistoa, joiden vuokratuotoilla maksetaan osa tuosta tonttivuokrasta. Hoitovastike on ollut neljä euroa neliöltä ja tämäkin on ollut ihan liikaa. Vastikevapaita kuukausia on pidetty kerran tai pari vuodessa. Liikehuoneistoista saatiin alv-palautuksia sen verran, että tänä vuonna ei hoitovastiketta peritä ollenkaan, puretaan näin taloyhtiön liikoja käteisvaroja vähemmälle.

Jos laskee tuon hintaeron (250000€) ja laskee sille pääomalle saatavan kohtuullisen tuoton (netto 4%) niin jo tuo tekisi yli 800€/kk. Tuolla summalla maksaa kevyesti yhtiövastikkeen ja siitä jää vielä rahaa tuhlattavaksi.

Vierailija
259/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, kun se rahantulo jostain syystä (esim. sairaus, kumppanin 'poismeno' , avioero tms.) ja korot lähtee pian nousuun ja jäädään 90-luvun loukkuun? 😢

90 -luvun laman eläneenä en enää pelkää mitään lainoihin ja korkoihin liittyvää. Toinen meistä oli työtön lähes vuoden ja toisen nettotulot meni pelkästään korkoihin joka oli vuonna 93  13% (suurimmillaan edellisessä lainassa 16,5%). En vieläkään tiedä millä elettiin ja selvittiin 3 lapsen kanssa mutta tässä ollaan vieläkin:)

Vierailija
260/357 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala lukemaan koko ketjua. Mutta samaa asiaa joskus ihmettelin, mitä ap. Mutta sitten kun tarkemmin kuuntelee muutaman tutun juttuja, ymmärtää, että he elävät ihan eri tavalla. Eli olen voinut olla hoitovapaalla, kuten miehenikin. Maksoimme nuorille autokoulut ja olemme pystyneet auttamaan muutenkin. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä, millä ostaa lapsille sukset ja luistimet kouluun tai ostaa lukioon uuden läppärin. Meillä siis halpa talo kaempana keskustasta.

Esimerkiksi eräs tuttuni lainasi rahaa minulta, että pystyi kirpputorilta ostamaan vaatetta lapsilleen (heillä siis mielettömän iso talo ns. paremmalla paikalla). Jollain pikavipeillä on kustannettu esikoisen autokoulu, nyt itketään kun toinenkin lapsi haluaa ajokortin. Lukiokirjat on heidän lapsensa joutuneet ostamaan opintolainalla. Muutenkin tosi tiukkaa elämä.

Mutta jokainen tavallaan. Heillä jää lapsille enemmän perintöä, kun kuolevat, jos lapset saavat vanhempiensa talon myytyä hyvään hintaan. Meidän pieni ja halpa talo kauempana hädintuskin menee ostohintaan kaupaksi joskus. Joten eipä jää lapsille paljoa perittävää.

Monta muutakin tarinaa tiedän, missä talous on mennyt todella tiukille, kun lapset ovat tulleet murrosikään ja haluavat mopokorttia ja mopoa ja ajokorttia ja opiskelukin maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi