Millä ihmiset maksavat valtavia talolainojaan?
Ihmettelen välillä suuresti, miten ihmisillä on rahaa maksaa asumisestaan. Pieni kateuden pistos tulee lähinnä siitä, että usein näissä upeissa omakotitaloissa on myös hienot uudet huonekalut ja löytyy pari autoa, on koirat ja trampoliinit. Eli löytyy kaikkea. :D
Me käymme perustöissä, meillä on kaksi kouluikäistä lasta ja rahaa menee kiitettävästi pienen asunnon lainanlyhennykseen ja elämiseen yleensä. Emme matkustele tai harrasta kovin paljon. Mutta rahat riittävät ja elämä on tavallaan mukavaa näin, voimme huoletta käydä elokuvissa tai ostaa uudet kengät. :)
Tunnen monia pareja, joiden tulot ovat samaa luokkaa kuin meillä, mutta silti heiltä löytyy kaikkea tätä yllä mainitsemaani. Jos tunnistat itsesi, niin kerro miten teette sen? Jos tulot ovat vaikkapa 3000€ kuussa yhteensä ja teillä on lainaa vähintään 200000€.
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tässä ketjussa ihmetellyt hyvin paljon sitä, kuinka optimistisesti ihmiset ajattelevat tulevaisuuttaan. Mitä jos jää työttömäksi? Eroaa? Toinen kuolee? Korot nousevat? Asuntojen hinnat laskevat? Tulee yleinen talouskriisi? Sellaisissa tilanteissa satojen tuhansien lainat ovat mielettömiä.
En myöskään ymmärrä tuota taloihin säästämistä, sillä omakotiasuminen kehyskunnissa on jo päättynyt trendi. Nykyisinhän nuoret perheetkin hakeutuvat keskustoihin kerrostaloihin. Ainakin täällä Helsingissä, jossa keskusta-asunnot viedään käsistä ja hinnat nousevat huimasti.
Jos jollakulla on varaa vielä esim. kymmenen vuoden päästä ajella monen kymmenen kilometrin työmatkoja ja maksella kiinteistöveroja ja muita jatkuvasti nousevia juoksevia asumis- yms. kuluja, saa olla kyllä hyvät tulot.
Me uskalsimme sijoittaa vain keskustakerrostaloasuntoon, sillä meidän pitää huolehtia itsemme lisäksi myös edellisestä ja seuraavasta sukupolvesta ja laittaa säästöön "pahan päivän varalle". Yhteinen nettomme on noin 6000 euroa kuussa.
Terveisin nimimerkki pessimisti Helsingistä
"Jos jollakulla on varaa vielä esim. kymmenen vuoden päästä ajella monen kymmenen kilometrin työmatkoja ja maksella kiinteistöveroja ja muita jatkuvasti nousevia juoksevia asumis- yms. kuluja, saa olla kyllä hyvät tulot"
Kyllä ne kiinteistöverot ja muut juoksevat asumiskulut kerrostalojakin koskevat :)
Minä taas olen kauhistellut asunto-osakeyhtiöiden vastikkeita! Perheelle sopivan kokoisesta (vaikka 120-150 neliötä) asunnosta saa pulittaa vastiketta ihan mielettömästi! Paljon enemmän mitä esim meillä on omakotitalossa kuukausittaiset kulut. PLUS päälle tulee tietty muut kulut mitä yhtiöissä on: isännöinti maksaa hunajaa, rempoista kiskotaan ihan hullut summat verrattuna vaikka okt:n putkiremppaan, tonttivuokra, pitää mahdollisesti maksaa erikseen parkkiruudusta jne.
Tietysti ne koskevat myös kerrostaloja, mutta kerrostaloasuntoa on aika paljon helpompi vaihtaa esim. muutamaa vuotta ennen ennakoitua isoa remonttia kuin omakotitaloa, taloyhtiön voi valita niin, että se on järkevä, ilman autoa pärjää keskustassa, matkustamiseen ei mene niin paljon kuluja jne.
Varmasti talo hyvältä paikalta, kohtuukokoiselta tontilta, julkisen liikenteen varrelta ja viisailla lämmitysratkaisuilla voi olla hyväkin sijoitus. Mutta suurin osa tarvitsee siinä kyllä sitä ap:n pohtimaa valtavaa talolainaa ja suurta maksukykyä ja riskinottoa.
No ei se ole yhtään sen helpompaa kuin talon myyminen. Suurin osa ostajista osaa kyllä arvioida kuinka vanhan kerrostalon remontteja on edessä ja se kyllä näkyy sitten tarjouksessa.
Älyttömiä on ne taloyhtiöiden tekemät päätökset jostain hissirempasta joihin joudut osallistumaan vaikka asut katutasossa.
Tai jos joku nukahtaa kännissä suihkuun ja tulee vesivahinko niin sitäkin sitten maksellaan porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Joillain on uskallusta ottaa todella pitkä asuntolaina, 20-30 vuotta. Näin matalien korkojen aikana aloitettuna sen kuukausimaksu voi olla ihan kohtuullinen. Tulevaisuudesta ei kuitenkaan kukaan tiedä. Itselleni 15 vuoden asuntolaina oli maksimipituus, en pysty henkisesti sitoutumaan pidempään.
Me saatiin mahdollisuus omaan asunto vasta muutama vuosi sitten, mutta otettiin 20 vuoden laina. Pienistä palkoista jää jotain käyttöönkin, työttömyys tms ei kauhista, korot on maksettu ensin ja saatu pian raivattua alta. Yhtiövastikkeineen kulut on reilut 400 €/ kk (halpaa rivitalossa), sähköt ehkä 100/kk per aikuinen. Ehdin olla vielä mutaman vuoden töissä kun velka on kuitattu, ja nuorempi mieheni vielä pitempään. Ellen sitten lyö hanskoja naulaan jo 6-kymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettet tajua omakotitaloasumisesta yhtään mitään :) Silloin sellaista ei kannatakaan hankkia. Selvitäpä huviksesi esim. mitä maksaa putkiremontti omakotitaloon ja mitä se maksaa tyypillisesti vaikka sadan neliön kerrostaloasuntoon.
Eikä ne omakotitalon katto-, putki- ja julkiivuremontit yms. ole kovin kalliita verrattuna kerrostalon putki- ja julkisivuremontteihin. 2010-luvulla meidän vanhaan 70-luvun omakotitaloon on tehty putki,- lämmitys-, katto- ja julkisivuremontti, jotka yhteensä maksoivat n. 40 k€ ennen kotitalousvähennyksiä. Toki tuon saman saisi palamaan jo pelkkään uuteen keittiöönkin mutta minusta vanhaa keittiötä ei kannata remontoida pelkästään sen takia että se on 15v vanha.
Suomi on täynnä näitä tee se itse -miesten "ei tämä remontointi nyt niin kallista ole" -taloja. Melkoisia epämääräisyyksiä oli myynnissä kun viimeksi kolmatta vuotta sitten katseltiin omakotitaloa uudelta paikkakunnalta.
Lisäksi olin todellakin kurkkua myöten täynnä omakotiasumista, koko ajan jotakin korjattavaa, uusittavaa, hankittavaa. Pihatyötä, lumityötä, veroja ja maksuja sinne tänne.
T. 128 tyytyväisenä vuokralla
Minä olen aina ihmetellyt, miksi pitää ostaa vanha talo ja tehdä siitä työleiri.
Uudessa talossa ei ole stressiä ollut remonteista.
En ole tavannut uutta taloa, joka ei vaadi otsikon mukaista lainaa tai muuta maksukykyä. En ole myöskään tavannut uutta taloa, joka ei kulu asuessa. Ei uuttakaan taloa voi jättää korjauksetta tai huollotta. Tai itse asiassa aika moni jättää ja lopputulos on mallia koko Suomen hometalkoot. En ole myöskään tavannut uutta taloa, jonka pihaa ei tarvitse hoitaa, rännejä puhdistaa, ilmanvaihtoa huoltaa, hormeja nuohota mikäli on tulisija, lumitöitä tehdä. Lista on loputon. Omakotitalo on työleiri, paitsi jos olet huolehtinut raha-asiasi siihen malliin, että pystyt palkkaamaan jonkun muun tekemään nämä asiat puolestasi sen lisäksi, että olet saanut sen uuden talon ja muun oheismaterian hankittua ja jää vielä elämiseenkin.
Minulla ja miehellä on vakituiset työt ja elämme aika keskivertoelämää lasten, koiran, farmariauton ja trampoliinin kera. Emme hankkineet uutta tai vanhaa taloa, sillä emme halunneet ottaa jättilainaa emmekä elää työleirillä. Päädyimme vuokralle ja huomasimme nauttivamme helppoudesta ja riskittömyydestä. Voi olla, että hankimme myöhemmin jonkun tarkkaan harkitun oman uudehkon kerrostaloasunnon, kun olemme säästäneet tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettet tajua omakotitaloasumisesta yhtään mitään :) Silloin sellaista ei kannatakaan hankkia. Selvitäpä huviksesi esim. mitä maksaa putkiremontti omakotitaloon ja mitä se maksaa tyypillisesti vaikka sadan neliön kerrostaloasuntoon.
Eikä ne omakotitalon katto-, putki- ja julkiivuremontit yms. ole kovin kalliita verrattuna kerrostalon putki- ja julkisivuremontteihin. 2010-luvulla meidän vanhaan 70-luvun omakotitaloon on tehty putki,- lämmitys-, katto- ja julkisivuremontti, jotka yhteensä maksoivat n. 40 k€ ennen kotitalousvähennyksiä. Toki tuon saman saisi palamaan jo pelkkään uuteen keittiöönkin mutta minusta vanhaa keittiötä ei kannata remontoida pelkästään sen takia että se on 15v vanha.
Suomi on täynnä näitä tee se itse -miesten "ei tämä remontointi nyt niin kallista ole" -taloja. Melkoisia epämääräisyyksiä oli myynnissä kun viimeksi kolmatta vuotta sitten katseltiin omakotitaloa uudelta paikkakunnalta.
Lisäksi olin todellakin kurkkua myöten täynnä omakotiasumista, koko ajan jotakin korjattavaa, uusittavaa, hankittavaa. Pihatyötä, lumityötä, veroja ja maksuja sinne tänne.
Minä olen aina ihmetellyt, miksi pitää ostaa vanha talo ja tehdä siitä työleiri.
En ole tavannut uutta taloa, joka ei vaadi otsikon mukaista lainaa tai muuta maksukykyä. En ole myöskään tavannut uutta taloa, joka ei kulu asuessa. Ei uuttakaan taloa voi jättää korjauksetta tai huollotta. Tai itse asiassa aika moni jättää ja lopputulos on mallia koko Suomen hometalkoot. En ole myöskään tavannut uutta taloa, jonka pihaa ei tarvitse hoitaa, rännejä puhdistaa, ilmanvaihtoa huoltaa, hormeja nuohota mikäli on tulisija, lumitöitä tehdä. Lista on loputon. Omakotitalo on työleiri, paitsi jos olet huolehtinut raha-asiasi siihen malliin, että pystyt palkkaamaan jonkun muun tekemään nämä asiat puolestasi sen lisäksi, että olet saanut sen uuden talon ja muun oheismaterian hankittua ja jää vielä elämiseenkin.
Minulla ja miehellä on vakituiset työt ja elämme aika keskivertoelämää lasten, koiran, farmariauton ja trampoliinin kera. Emme hankkineet uutta tai vanhaa taloa, sillä emme halunneet ottaa jättilainaa emmekä elää työleirillä. Päädyimme vuokralle ja huomasimme nauttivamme helppoudesta ja riskittömyydestä. Voi olla, että hankimme myöhemmin jonkun tarkkaan harkitun oman uudehkon kerrostaloasunnon, kun olemme säästäneet tarpeeksi.
Pihan saa laittaa sellaiseksi kuin haluaa, ei ole pakko olla kasvimaata kitkettävänä. Pieni tontti, niin nurmikon leikkaa vartissa, samoin talvella tekee lumityöt.
Rännit tarkistan keväällä ja syksyllä, tämän 4 vuoden aikana siellä ei ole ollut mitään putsattavaa. Ilmanvaihto suodattimet imuroin parin kuukauden välein, aikaa menee ehkä 5 minuuttia. Uusien suodattimien vaihtaminen kerran vuodessa toiset 5 minuuttia. Tuon saman tein kyllä siinä edellisessä luhtitalo asunnossakin, joten ei ole pelkästään okt talon työ.
Nuohoojalle soittaminen Ja ajan sopiminen ei kestä myöskään kauaa. En edelleenkään keksi mihin tässä pitäisi sitä remonttia tehdä.
Juuri saatiin remontoimamme talon hinta-arvio: 250000€. Itse alle 40t€ ostimme talon tontteineen, remonttiin kulunut lainarahaa reilu 40t€ ja 'omaa säästettyä' rahaa 40t€. Minulla itselläni kaikkiaan lainoja (talosta, sijoitusasunnosta ja autosta) yhteensä 90t€. Palkka 4000€, kuten miehelläkin. Rahaa jää lapsille hankkia mitä tarvitsevat, mutta samalla opetamme, kuinka kovasti töitä pitää tehdä (ja on tehty) , että voimme elää näin.
Samalla hinnalla kun saat jonkun hikisen kerrostalokämpän pääkaupunkiseudulla, ostat uuden omakotitalon muualla päin Suomea. Eikä edes millään muuttotappioalueella, vaan lähellä kaupunkia ja palveluja. Plus asunto-osakkeissa on ihan järkyt vastikkeet verrattuna omakotitalon juokseviin kuluihin. Että sinänsä en oikein tajua vertailua "halpa" kerrostaloasuminen versus "kallis" omakotitaloasuminen mitä tässä ketjussa harrastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen välillä suuresti, miten ihmisillä on rahaa maksaa asumisestaan. Pieni kateuden pistos tulee lähinnä siitä, että usein näissä upeissa omakotitaloissa on myös hienot uudet huonekalut ja löytyy pari autoa, on koirat ja trampoliinit. Eli löytyy kaikkea. :D
Me käymme perustöissä, meillä on kaksi kouluikäistä lasta ja rahaa menee kiitettävästi pienen asunnon lainanlyhennykseen ja elämiseen yleensä. Emme matkustele tai harrasta kovin paljon. Mutta rahat riittävät ja elämä on tavallaan mukavaa näin, voimme huoletta käydä elokuvissa tai ostaa uudet kengät. :)
Tunnen monia pareja, joiden tulot ovat samaa luokkaa kuin meillä, mutta silti heiltä löytyy kaikkea tätä yllä mainitsemaani. Jos tunnistat itsesi, niin kerro miten teette sen? Jos tulot ovat vaikkapa 3000€ kuussa yhteensä ja teillä on lainaa vähintään 200000€.
Eikö sitä rahalla lyhennetä , niin meillä ainakin. Ja onko vähän kateellisen panettelua ??
Vierailija kirjoitti:
Samalla hinnalla kun saat jonkun hikisen kerrostalokämpän pääkaupunkiseudulla, ostat uuden omakotitalon muualla päin Suomea. Eikä edes millään muuttotappioalueella, vaan lähellä kaupunkia ja palveluja. Plus asunto-osakkeissa on ihan järkyt vastikkeet verrattuna omakotitalon juokseviin kuluihin. Että sinänsä en oikein tajua vertailua "halpa" kerrostaloasuminen versus "kallis" omakotitaloasuminen mitä tässä ketjussa harrastetaan.
Totta, mutta siellä "muualla" ei ole työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Turun suunnalla uudehko ok-talo maksaa sellaisen 250 000 ->, riippuen kuinka hulppeaa rakentaa.
Itse ollaan vielä alle 30v, mutta kaveripiirissä moni samanikäinen on juuri nyt rakennuttanut uuden talon. Vanhan asunnon myynti voi olla alla, mutta ei niistä ole voinut muutamassa vuodessa satoja tuhansia tulla kun monilla on pitkät opinnot takana ja/tai lapsia ja hoitovapaita takana/ juuri meneillään.
Me ei kyllä pystytä, nettotulot 3000e, lapsia 2. Ollaan laskettu että sopiva laina olisi ihan maksimissaan 150 000e. Ylimenevä alkaa olla riski, jos korot lähtee nousuun. Laina-aika olisi kuitenkin väh. sen 20 vuotta. Ja meillä ei edes ole muita lainoja!!
Kerrankin järkeviä ihmisiä! Olisipa enemmänkin tuollaisia eikä näitä 200.000..700 000(!) lainaa ottavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta siellä "muualla" ei ole työpaikkoja.
Tyypillinen helsinkiläinen 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, omakotitaloon teetettävistä remonteista saa kotitalousvähennyksen, asunto-osakkeisiin teetetyistä ei.
Tarkoitata varmaan, että taloyhtiön teettämiin remontteihin eivät osakkaat saa kotitalousvähennystä. Osakkaan teettämiin saa tietenkin saman verran kuin omakotitalossakin.
Vierailija kirjoitti:
Kun on komko ikänsä asunut Kehä III:n sisällä, samoin omat vanhemmat ja isovanhemmatkin 30-/40-luvulta niin "sinne muualle" ei ole kauheata kaipuuta. Koska kotini on täällä. Samoin työni, harrastukseni, kaverini. Ja meri.
Minä asun kyllä mielelläni pohjois-suomessa edullisessa ja tilavassa omakotitalossa.
Lainaa lyhennetään 600e/kk yhteensä. Tilaa on 130 neliötä elää kaksin ja pihaakin on tilavasti. Toki on myös tekemistä talon ja pihan hoitamisen kanssa mutta kohtuullisesti. Julkisia kulkuneuvoja ei ole olemassakaan täällä, yhdellä autolla pärjää ja työmatkat hoituu pyörällä. Palkka ei ole sama kuin etelässä, mutta n.3500 jää käteen yhteensä. Koko ajan asunnon maksun ohessa säästetään säästöön ja matkoja varten. Elämä ei ole leveää mutta rahaa jää kyllä ihan kivasti harrastuksiin ja elämään kun tosiaan asuu vanhemmassa talossa ja elää muuten säästeliäästi.
En vaihtaisi vanhempaa talomme uuteen ja kalliiseen, joka veisi sitten ison osan tuloistamme. Mua ahdistaisi iso laina. Vaikka näilläkin leveyksillä muutama vuosi sitten oli jopa muotia tehdä se 300t euron iso talo, vaikka tulotaso on sama. Sitten ne isossa ja hienossa talossa asuvat syövät töissä pelkkää puuroa ja kitisevät kun ei ole varaa mihinkään ja toisen koko palkka menee lainoihin.
Sanoisin että elämä on valintoja, asuinpaikan voi valita, asumismuodon voi valita ja menoihin pystyy vaikuttamaan. Ja kyllä niitä töitäkin on pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin kun vain valitsee oikean alan.
Eniten ärsyttää ihmiset jotka tekevät valinnan jonka seurauksista sitten valittavat. Pätee joka asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihan saa laittaa sellaiseksi kuin haluaa, ei ole pakko olla kasvimaata kitkettävänä. Pieni tontti, niin nurmikon leikkaa vartissa, samoin talvella tekee lumityöt.
Rännit tarkistan keväällä ja syksyllä, tämän 4 vuoden aikana siellä ei ole ollut mitään putsattavaa. Ilmanvaihto suodattimet imuroin parin kuukauden välein, aikaa menee ehkä 5 minuuttia. Uusien suodattimien vaihtaminen kerran vuodessa toiset 5 minuuttia. Tuon saman tein kyllä siinä edellisessä luhtitalo asunnossakin, joten ei ole pelkästään okt talon työ.
Nuohoojalle soittaminen Ja ajan sopiminen ei kestä myöskään kauaa. En edelleenkään keksi mihin tässä pitäisi sitä remonttia tehdä.
Se on oikein hyvä, että tykkäät asumismuodostasi etkä koe noita töitä taakkana. Jokainen omakotitalossa asuja tietää, että se ei loputtomiin ole tuota leppoisaa muutamien minuuttien panosta vaativaa viheltelyä, koska talo vanhenee vuosien mittaan. Ainahan voi myydä vanhentuneen ja muuttaa uuteen, jos on varaa. Se olikin tämän ketjun alkuperäinen pointti, että miten tavallisella perheellisellä tallaajalla riittää rahat hienoon asumiseen.
Ymmärrän hyvin myös omakotiasujan näkemyksen asumismuodon hyvyydestä eikä ole mitään tarvetta asettaa sitä minkään kanssa vastakkain. Itse olen kertonut oman valintamme sekä syyt ja tyytyväisyyden siihen alun perin kommentissa 128. Nykyiseen asumismuotoon nähden omakotitalo on työleiri ja itse käytän ajan mieluummin johonkin muuhun.
Millä ihmiset maksavat valtavia kerrostalokämppälainojaan?
Millä ihmiset maksavat valtavia vastikkeita perhekämpistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on komko ikänsä asunut Kehä III:n sisällä, samoin omat vanhemmat ja isovanhemmatkin 30-/40-luvulta niin "sinne muualle" ei ole kauheata kaipuuta. Koska kotini on täällä. Samoin työni, harrastukseni, kaverini. Ja meri.
Suomessa on meren rantaa 1100km edestä, että on sitä merta muuallakin. Kuin myös harrastuksia ja työpaikkojakin (jos et satu olemaan raitiovaunukuski).
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmiset maksavat valtavia kerrostalokämppälainojaan?
Millä ihmiset maksavat valtavia vastikkeita perhekämpistään?
Ei tässä varmaankaan alun perin ollut tarkoitus vertailla kerros- ja omakotitaloasumista keskenään, vaan aloittaja halusi valotusta siihen, miten ihmisillä on varaa uusiin, hienoihin ja isoihin asumuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikein hyvä, että tykkäät asumismuodostasi etkä koe noita töitä taakkana. Jokainen omakotitalossa asuja tietää, että se ei loputtomiin ole tuota leppoisaa muutamien minuuttien panosta vaativaa viheltelyä, koska talo vanhenee vuosien mittaan. Ainahan voi myydä vanhentuneen ja muuttaa uuteen, jos on varaa. Se olikin tämän ketjun alkuperäinen pointti, että miten tavallisella perheellisellä tallaajalla riittää rahat hienoon asumiseen.
Ymmärrän hyvin myös omakotiasujan näkemyksen asumismuodon hyvyydestä eikä ole mitään tarvetta asettaa sitä minkään kanssa vastakkain. Itse olen kertonut oman valintamme sekä syyt ja tyytyväisyyden siihen alun perin kommentissa 128. Nykyiseen asumismuotoon nähden omakotitalo on työleiri ja itse käytän ajan mieluummin johonkin muuhun.
Eli et edelleenkään pysty kertomaan, miksi ok-talo olisi automaattisesti työleiri.
Ainoa mihin menee aikaa on siivoaminen, mutta sehän on kiinni neliöistä eikä asumismuodosta.
Ja alkuperäinen pointti; siksi riittää varat, kun on uskallettu ostaa se oma asunto, myyty se voitolla, rakennettu talo joka myyty hyvällä Voitolla ennen kuin alkaa ne mystisen yleiset remontit, ja useinhan neljäs tai viides asunto on sitten se mihin ei tarvitse enää edes lainaa.
Mutta totta, ei tarvi miettiä muiden ratkaisuja; vuokra-asujat saavat minun puolestani ihan rauhassa syytää rahojaan siihen kuuluisaan kankkulan kaivoon 😊
Mulle vanha talo ja sen remontointi ei ole työleiri. Tykkään pyslätä ja puunata omaa kotiani.