Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsin tradenomi-koulutukseen. Harmittaa.

Vierailija
28.06.2017 |

Hakuvaiheessa merkkasin tradenomin ykköseksi, koska en ollut varma mitä haluan ja ajattelin, että ainahan voi jättää menemättä pääsykokeisiin tai mokata. Kävin kuitenkin pääsykokeissa ja olin satavarma ettei sillä suorituksella voi opiskelupaikkaa irrota, koska en ole edes ns. ensikertalainen. Pääsykokeiden jälkeen aloin suunnittelemaan tulevaisuutta sen mukaan, että aloittaisin opiskelut tokana vaihtoehtona olleessa koulutusohjelmassa ja mitä enemmän tuota mietin, sitä enemmän ajatus noista toisista opinnoista alkoi miellyttää. Eilen sitten tuli tulokset ja opiskelupaikka myönnetty tradenomi-opintoihin. Olin ihan shokissa ja todella, todella pettynyt!! Olisin siis siihen kakkosvaihtoehtoonkin päässyt, mutta kun ei voi hyväksyä kuin korkeimmalle sijoitetun hakukohteen.

Huoh. Tosi vaikea nähdä mitään valopilkkuja tässä tilanteessa. Ei tuosta tradenomi-koulutuksesta varmaan mitään haittaakaan ole, mutta nyt joutuu sitten taas vuoden odottelemaan, että pääsee opiskelemaan sitä mitä oikeasti haluaa.

En voi myöskään uskoa miten tyhmä olin kun en jättänyt menemättä sinne pääsykokeisiin tai mokannut ihan reilusti. Enkä kyllä voi uskoa sitäkään miten tuollaisella räpellyssuorituksella sai opiskelupaikan. Ajattelin, että vähintään esseestä jää pisteet uupumaan kun kirjoitin siihen vain muutaman ympäripyöreän lauseen, koska en aiheesta kunnolla tiennyt.

Kohtalotovereita?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkean tutkinnot on vähän kuin kirjeopiston näennäistutkintoja.

Etäopintoja ja opettajille pukatataan edellispäivänä aihealueita joista eivät paljoa ymmärrä.

Vierailija
2/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että kokeilet kuukauden tai kaksi. Jos ei tunnu järkevältä, keskeytät koulun ja teet vaikka töitä ja säästät rahaa tuleviin opintoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi ollut se kakkosvalinta eli ykköstoiveesi ? Täysin eri alalta?

Vierailija
4/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukikuukausia on kuitenkin rajallinen määrä, eli kannattaa miettiä aloitatko siellä ollenkaan. Ilmeisesti olet nostanut opintotukea ennenkin, jos et ole ensikertalainen? Tai jos sulla on muut keinot rahoittaa opinnot, niin sitten ei tietysti ole väliä.

Vierailija
5/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto, ammattikorkeakoulu, ammattikoulu.

Parin vuoden päästä valmistumisesta kukaan ei välitä paskaakaan mistä olet valmistunut. Lähinnä naureskelevat jos tuot tutkintoasi esille. Tutkintopohjainen arvostus meni ohi jo 2005.

Vierailija
6/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin pakon sanelemana valintakokeisiin. Olisiko liittynyt välivuoden tulevaan työttömyyskorvaukseen. Olisiko ollut sairaanhoitaja. Sähläsin sen perusteellisesti. Musteläiskätestissä väänsin kaikkea aivan älytöntä ja haastattelussa sanoin, että todennäköisesti vaihdan sitten alaa. Kirje tuli ja siinä sanottiin vain, että "estokoodi". Seuraavana vuonna pääsin sitten heittämällä yliopistoon, joten minusta oli oikein, että varmistin, että paikkani saa sellainen, joka oikeasti halusi sairaanhoitajaksi. Tosin välivuonna en tarvinnut työttömyyskorvausta, sillä olin koko välivuoden töissä!

Vierailija
7/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto, ammattikorkeakoulu, ammattikoulu.

Parin vuoden päästä valmistumisesta kukaan ei välitä paskaakaan mistä olet valmistunut. Lähinnä naureskelevat jos tuot tutkintoasi esille. Tutkintopohjainen arvostus meni ohi jo 2005.

Noh, vähän riippuu alasta. Lähihoitaja ei voi tehdä sairaanhoitajan tai sosionomin hommia jos niiden ammattipätevyys vaaditaan.

Vierailija
8/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkintopohjainen arvostus meni ohi jo 2005.

Paitsi AV-palstalla, kuten on hyvin huomattu.

Vierailija
9/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin pakon sanelemana valintakokeisiin. Olisiko liittynyt välivuoden tulevaan työttömyyskorvaukseen. Olisiko ollut sairaanhoitaja. Sähläsin sen perusteellisesti. Musteläiskätestissä väänsin kaikkea aivan älytöntä ja haastattelussa sanoin, että todennäköisesti vaihdan sitten alaa. Kirje tuli ja siinä sanottiin vain, että "estokoodi". Seuraavana vuonna pääsin sitten heittämällä yliopistoon, joten minusta oli oikein, että varmistin, että paikkani saa sellainen, joka oikeasti halusi sairaanhoitajaksi. Tosin välivuonna en tarvinnut työttömyyskorvausta, sillä olin koko välivuoden töissä!

Miten siinä kirjeessä voi olla vain teksti: estokoodi?

Vierailija
10/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hakupakko etenkin syksyisin on kyllä hölmöä hommaa. Minäkin aikanaan välivuoden ja työttömyyskorvauksen takia jouduin hakemaan kun en heti ollut saanut töitä. Tiesin jo mitä haluan opiskella. Haussa ainoastaan AMK- ja amislinjoja, niitäkin hyvin rajallisesti ainakin vuonna 2010. En myöskään halunnut joutua pääsykokeiden takia matkustamaan minnekään kauas ja tuhlaamaan siihen rahojani, pääsykokeisiin pääsin aina koska lähtöpisteet todistuksista ovat niin hyvät. Hain sitten terveydenhoitajaksi, kätilöksi ja joksikin muuksi mitä oli amkissa kotikaupungissa tarjolla. Pääsykokeissa oli useampikin, jotka olivat siellä hakupakon takia. Samaan aikaan kaverini, joka olisi oikeasti halunnut terveydenhoitajaksi, ei päässyt edes pääsykokeisiin. Vähän tuntui turhauttavalta ja pahalta kaverin puolesta.

Vierailija
11/11 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka vaihtoehto on ihan muuta alaa. Aikaisemmalta ajalta mulla on opinto-oikeus myös yliopistossa, mutta sellaisesta koulutusohjelmasta, joka ei ole myöskään se oma juttu. Periaatteessa voisin siis yliopistollakin opiskella jotain sivuaineopinto-oikeuksien puitteissa, jos sieltä vaan löytyisi jotain kiinnostavaa mitä voisi kuvitella jatkossakin opiskelevansa. Amk:ssa ei taida onnistua ihan niin helposti "väärän" koulutusohjelman opintoihin osallistuminen? Opintotuki/taloudellinen toimeentulo ei ole ongelma. Ehkä tässä asiat ei nyt olekaan niin huonosti. Harmittaa vaan pitää taas tälläinen välivuosi, jolloin elämä ei edisty.

-ap