Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harvinaisia ja ehkä vanhoja, kuitenkin ihan normaaleja suomen kielen sanoja, mitä ihmiset eivät enää tunne?

Vierailija
05.06.2017 |

Mitkä sanat ovat niin harvinaisia tai vanhanaikaisia, että vaikka kuuluvatkin suomen kieleen, niitä ei voi enää edes käyttää normaalissa keskustelussa ilman että joku ei ymmärrä?

Parin viikon sisällä olen käyttänyt itse kahtakin sanaa mitä mieheni ei ole koskaan kuulemma kuullutkaan. Nämä sanat olivat "kanalja" ( =kelmi, raukkamainen tyyppi) ja "raiska"(siis niin kuin "eukko raiska" eli "poloinen vanha mummo"). Olen ollut nuorempana aikamoinen lukutoukka ja nuo sanat lienevät tarttuneen matkaan jostain 70-luvulla suomennetuista kirjoista. Mieheni taas ei ole koskaan lukenut kaunokirjallisia kirjoja eli tuollaisen sanaston puute liittynee siihen.

Mitä muita löytyy? Listataan tänne!

Kommentit (1946)

Vierailija
181/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentsu eli nuha. En tosiaan ole varma onko kyseessä murresana, mutta ainoastaan olen kuullut mummini kyseistä käyttävän.

Veikko Huovinen on kirjoittanut kirjankin Lentsusta. Kannattaa lukea. Ainakin mulle ihan perus sana.

Vierailija
182/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuttiin ja sukulaisissa ja kylälisillä käytiin hollaamassa ja pauhaamassa kylän asioita. Eipä tullut tässä ketjussa montaakaan täysin uutta ilmaisua. Kirjoituasuissa nyt on heittoa omaan käsitykseeni sanojen oikeista muodoista. Kerrankin hyötyä junttilapsuudestani :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pivo = käsien vartalon lähelle muodostama tila, kämmen, koura, vanha mittayksikkö

Vierailija
184/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokotti! (Nyk, ns. Tyrkky).

Vierailija
185/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuttiin ja sukulaisissa ja kylälisillä käytiin hollaamassa ja pauhaamassa kylän asioita. Eipä tullut tässä ketjussa montaakaan täysin uutta ilmaisua. Kirjoituasuissa nyt on heittoa omaan käsitykseeni sanojen oikeista muodoista. Kerrankin hyötyä junttilapsuudestani :-)

Ja taas murresanoja, joille on oma ketju muualla.

Vierailija
186/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soimata.

Kaksi poikaystävääni eivät ole tajunneet sanontaa "Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin". Luulivat että soimaa tarkoittaisi "soimaan" eli perusmuodossa "soida ".

Vierailija
187/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

käly

188/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut heti lukea koko ketjua, joten ehkä tämä on jo mainittu, mutta taannoin tällä palstalla joku käytti sanaa vallasväki, ja siitä tuli ketjuun kyselyitä, että mitä se tarkoittaa.

(vallasväki = hienosto, valtaeliitti)

Vierailija
189/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiku, mummoni käyttämä hellittelynimi (ymmärsin, että tarkoitti pikkupiikaa tai pikkuista).

Vuopio=saari virran keskellä.

Vierailija
190/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka huono sanavarasto keskiverto suomalaisella on? Olen lukenut kohtuullisen paljon, ja valtaosa ketjun sanoista oli täysin tuttuja viimeistään 10-vuotiaana.

Vierailija
191/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaatuvatauti taitaa olla nykyisin epilepsia.[/quote

Oho, mun isovanhemmat puhuivat kaatumataudista.

Vierailija
192/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomia. Mitä lie tarkoittaa.

Vierailija
193/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaatuvatauti taitaa olla nykyisin epilepsia.[/quote

Oho, mun isovanhemmat puhuivat kaatumataudista.

Kaatuvatauti taitaa olla vielä kaatumatautiakin vanhempi nimitys.

Vierailija
194/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laipio = Katto

Olen ollut siinä luulossa, että laipiot ovat osa laivanrunkoa.

Vierailija
195/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukkuloida

Vierailija
196/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tunnu tietävän, että hauskannäköinen käy synonyymistä kauniille/komealle. 

Vierailija
197/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se aiempi kirjoittaja joka sanoi että tuttuni ei muistanut sanaa povi. Muistin väärin. Sana mitä tuttuni ei tuntenut oli miehusta, eli sama kuin povi tai rintamus.

Vierailija
198/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukkuloida

Ai makuloida?

Vierailija
199/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se aiempi kirjoittaja joka sanoi että tuttuni ei muistanut sanaa povi. Muistin väärin. Sana mitä tuttuni ei tuntenut oli miehusta, eli sama kuin povi tai rintamus.

Jaaaaa tajusinpa juuri että miehustahan onkin mekon tai vaatteen rintamus :D jatkakaa...

Vierailija
200/1946 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmenyin, kun tuttu ei tajunnut, mitä tarkoitti "siellä ei ollut pullaa saati kakkua tarjolla".

Hämmennyit kun huomasit kuinka tyhmä tuttusi on, koska lausetta ei voi olla ymmärtämättä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä