Harvinaisia ja ehkä vanhoja, kuitenkin ihan normaaleja suomen kielen sanoja, mitä ihmiset eivät enää tunne?
Mitkä sanat ovat niin harvinaisia tai vanhanaikaisia, että vaikka kuuluvatkin suomen kieleen, niitä ei voi enää edes käyttää normaalissa keskustelussa ilman että joku ei ymmärrä?
Parin viikon sisällä olen käyttänyt itse kahtakin sanaa mitä mieheni ei ole koskaan kuulemma kuullutkaan. Nämä sanat olivat "kanalja" ( =kelmi, raukkamainen tyyppi) ja "raiska"(siis niin kuin "eukko raiska" eli "poloinen vanha mummo"). Olen ollut nuorempana aikamoinen lukutoukka ja nuo sanat lienevät tarttuneen matkaan jostain 70-luvulla suomennetuista kirjoista. Mieheni taas ei ole koskaan lukenut kaunokirjallisia kirjoja eli tuollaisen sanaston puute liittynee siihen.
Mitä muita löytyy? Listataan tänne!
Kommentit (1946)
Maalla asuttiin ja sukulaisissa ja kylälisillä käytiin hollaamassa ja pauhaamassa kylän asioita. Eipä tullut tässä ketjussa montaakaan täysin uutta ilmaisua. Kirjoituasuissa nyt on heittoa omaan käsitykseeni sanojen oikeista muodoista. Kerrankin hyötyä junttilapsuudestani :-)
Pivo = käsien vartalon lähelle muodostama tila, kämmen, koura, vanha mittayksikkö
Vierailija kirjoitti:
Maalla asuttiin ja sukulaisissa ja kylälisillä käytiin hollaamassa ja pauhaamassa kylän asioita. Eipä tullut tässä ketjussa montaakaan täysin uutta ilmaisua. Kirjoituasuissa nyt on heittoa omaan käsitykseeni sanojen oikeista muodoista. Kerrankin hyötyä junttilapsuudestani :-)
Ja taas murresanoja, joille on oma ketju muualla.
Soimata.
Kaksi poikaystävääni eivät ole tajunneet sanontaa "Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin". Luulivat että soimaa tarkoittaisi "soimaan" eli perusmuodossa "soida ".
En jaksanut heti lukea koko ketjua, joten ehkä tämä on jo mainittu, mutta taannoin tällä palstalla joku käytti sanaa vallasväki, ja siitä tuli ketjuun kyselyitä, että mitä se tarkoittaa.
(vallasväki = hienosto, valtaeliitti)
Piiku, mummoni käyttämä hellittelynimi (ymmärsin, että tarkoitti pikkupiikaa tai pikkuista).
Vuopio=saari virran keskellä.
Kuinka huono sanavarasto keskiverto suomalaisella on? Olen lukenut kohtuullisen paljon, ja valtaosa ketjun sanoista oli täysin tuttuja viimeistään 10-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kaatuvatauti taitaa olla nykyisin epilepsia.[/quote
Oho, mun isovanhemmat puhuivat kaatumataudista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaatuvatauti taitaa olla nykyisin epilepsia.[/quote
Oho, mun isovanhemmat puhuivat kaatumataudista.Kaatuvatauti taitaa olla vielä kaatumatautiakin vanhempi nimitys.
Vierailija kirjoitti:
Laipio = Katto
Olen ollut siinä luulossa, että laipiot ovat osa laivanrunkoa.
Moni ei tunnu tietävän, että hauskannäköinen käy synonyymistä kauniille/komealle.
Olen se aiempi kirjoittaja joka sanoi että tuttuni ei muistanut sanaa povi. Muistin väärin. Sana mitä tuttuni ei tuntenut oli miehusta, eli sama kuin povi tai rintamus.
Vierailija kirjoitti:
Mukkuloida
Ai makuloida?
Vierailija kirjoitti:
Olen se aiempi kirjoittaja joka sanoi että tuttuni ei muistanut sanaa povi. Muistin väärin. Sana mitä tuttuni ei tuntenut oli miehusta, eli sama kuin povi tai rintamus.
Jaaaaa tajusinpa juuri että miehustahan onkin mekon tai vaatteen rintamus :D jatkakaa...
Vierailija kirjoitti:
Hämmenyin, kun tuttu ei tajunnut, mitä tarkoitti "siellä ei ollut pullaa saati kakkua tarjolla".
Hämmennyit kun huomasit kuinka tyhmä tuttusi on, koska lausetta ei voi olla ymmärtämättä?
Veikko Huovinen on kirjoittanut kirjankin Lentsusta. Kannattaa lukea. Ainakin mulle ihan perus sana.