Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotias pakotettiin kaverillaan laittamaan älypuhelin äänettömälle ja eteisen kännykkäparkkiin, en saanut kiinni tärkeää asiaa koskien

Vierailija
10.03.2017 |

Minun piti lähteä viemään kuumeista lasta lääkäriin ja olisin tarvinnut tyttöä katsomaan pari tuntia taaperon perään.

En saanut tyttöä kiinni kun vasta kotiintuloaikanaan kun sai luvan ottaa puhelimensa parkista.

Mielestäni typerää toimintaa takavarikoida lapsen puhelin niin ettei saa yhteyttä. Mitä jos olisi sattunut jotain oikeasti vakavaa?

Kommentit (318)

Vierailija
141/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. Toisen kodissa toisen tavalla. Mitä valitat? Olisit mennyt sinne ovelle hakemaan? Vai etkö tiedä missä 13-vuotiaasi kulkee, etkä tiedä missä he asuvat? Avutonta vanhemmuutta, taas kerran. Ja niin kuin muutkin ovat jo kommentoineet, 13-vuotias ei ole lapsenvahti, eikä vastuuta voi vierittää sen ikäisen niskaan. Mitä jos taaperolle tapahtuisi jotain kun 13-vuotias ei huomaisi? Syyttäisitkö siitäkin kännykkää tai naapuria? Mitä jos ihan itse huolehtisit omista lapsistasi.

Sitä vartenhan ne puhelimet on nykyään lapsosilla että voi tarvittaessa kysyä missä menevät ja käskeä kotiin.

Aika veteliä on nykynyuoret jos 13 vuotias ei voi katsoa nuorempaa sisarusta. Omien vanhempien sukupolvesta monet lähtivät 13 vuotiaana kansakoulun jälkeen piiaksi tai kotiapulaiseksi ja hoisivat vieraiden lapsia ja taloutta ihan työkseen.

Joo ja sinustakin näkee, millaisia tuli.

Menestyviä valiokansalaisia, eikä tuollaisia aikuisia lapsia jotka ei vielä 35 vuotiaana tiedä mitä heistä tulee isona.

Katkeria, kaunaisia, kateellisia, keskenkasvuisia mollaajia.

Meneekö vähän tunteisiin? Miksi?

Vierailija
142/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että joku teini tekee lastenhoitokeikkaa ja saa palkkaa ja itse päättää, meneekö vai on TÄYSIN eri asia kuin se, että äiti sälyttää omalle 13-vuotiaalleen vanhemman vastuuta perheessä.

Minä olen senikäinen että sitä tehtiin ja itse aikuistuin 14-vuotiaana kun isä kuoli. Näin keski-ikäisenä teinien äitinä tajuan miten hirvittävän väärin se oli.

Kylläpäs täällä nyt suurennellaan asiaa :D Jos äiti tarvitsee joskus 13-vuotiasta hoitamaan sisarustaan niin se ei kyllä ole mitään "vanhemman vastuun" ottamista. Olen pahoillani, että isäsi kuoli sinun ollessasi nuori, mutta se ei nyt liity tähän perheeseen.

Tiedätkä mitä lastensuojelu tekee jos jätät 13 vuotiaan yksin pienen lapsen kanssa ja sille lapselle tapahtuu jotain? Lastensuojelu vie lapsesi pois ja tekee sinusta rikosilmoituksen.

Kai ymmärrät että se on ihan normaalia että perhessä vanhemmat lapset katsoon nuorempien perään?

Ei ole.

No kyllä kuule on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että joku teini tekee lastenhoitokeikkaa ja saa palkkaa ja itse päättää, meneekö vai on TÄYSIN eri asia kuin se, että äiti sälyttää omalle 13-vuotiaalleen vanhemman vastuuta perheessä.

Minä olen senikäinen että sitä tehtiin ja itse aikuistuin 14-vuotiaana kun isä kuoli. Näin keski-ikäisenä teinien äitinä tajuan miten hirvittävän väärin se oli.

Se, että 13-vuotias katsoo satunnaisesti pikkusisaruksensa perään, ei ole vastuun sälyttömistä perheestä. Se on normaalielämää. 

Siitähän alun perin oli kyse. 

Ei todellakaan ole normaalielämää. Lapsi EI kykene hoitamaan lasta.

Vierailija
144/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeaa toimintaa . Juuri näin. Kännykät laitetaan eteisen narikkaan ja ne otetaan vasta lähtiessä mukaan. Esimerkillistä. Ei mammalla ole mitään tarvetta häiriköidä, kun lapsi viettää laatuaikaa kaverin luona. Kenties menossa olisi ollut juuri tärkeä fortunaturnaus tai haukkaava hippo-peli olisi keskeytynyt.

Ehkä oikein periaatteessa, mutta kyllä tästä pitäisi vanhempia informoida. Tietysti lapsi tuossa iässä olisi voinut olla fiksumpi ja ilmoittaa äidille, että känny on tavoittamattomissa vierailun ajan omasta luuristaan. 

Milloin lapsella sitten on omaa aikaa, jolloin ei pidä olla koko ajan vanhemman tavoitettavissa?

Mitä omaa aikaa? Eihän oma aika tarkoita sitä, että ei saisi tarvittaessa yhteyttä. Ei minullakaan tuolla logiikalla ole ollut omaa aikaa sen jälkeen kun lapset ovat syntyneet.

Lapsiko olet?

En. Mutta nimenomaan lapsi ei tarvitse mitään omaa aikaa, jolloin hänen liikkeistään ei kukaan tiedä mitään, vaan nimenomaan hänet pitää voida tavoittaa ihan koska tahansa. Koska vanhemmat ovat hänestä vastuussa.

Lapsi ilmoittaa menevänsä kaverilleen, et voi luottaa et hän on siellä vaan sinun pitää se tarkastaa? Milloin lapselle sitten annetaan luottoa, tilaa itsenäistyä ja ottava vastuuta liikkumisistaan?
Lapsellasi on varmaa paikannuspalvelu, jolla seuraat hänen liikkeitää koko ajan?

Varmaankin silloin, kun roskapussin vieminen, imuroiminen ja pikkusisaren vahtiminen ei ole hänelle ylitsepääsemättömän vaikeaa. :D

Noi asiat ei lapselle kuulu.

Sinun velvollisuus on huolehtia lapsesta ja kodista ei 13 vuotiaan

No sitten on turha vaatia myöskään luottoa ja tilaa itsenäistyä. Eivät nekään sitten lapselle kuulu. Minun vastuullani on katsoa, missä lapsi kulloinkin menee ja mitä he tekevät. Miksi täysin vastuuttomalla ihmisellä pitäisi olla myöskään vapauksia? Nämähän kulkevat käsi kädessä.

Vierailija
145/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreltä olisi voinut myös akku loppua... ihan turha narina tämä viesti.

Jos ei saa tyttöä kiinni, soitetaan tytön kaverille, sitten kaverin vanhemmille. Jos ei tämäkään auta, niin mennään soittamaan kaverin ovikelloa. Problem solved!

AP kuitenkin tiesi missä tytär oli.

Jos on hätätilanne, niin otetaan hätävaihe päälle. Mietitään ketä tyttären kavereita asuu lähistöllä, tunnetaanko talosta ketään naapuria? Pyydetään heiltä apua. Onko mitään some-kanavia käytössä?

Minusta on tervettä, että lapset leikkivät eivätkä vaan pelaile kännyköillä. Ap:n kannattaa selvittää tyttären kavereiden vanhempien numerot. 

Vierailija
146/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teillä on avuttomia 13-vuotiaita, jos heille on liian vaativaa osallistua perhe-elämään, jossa autetaan vanhempia poikkeuksellisissa tilanteissa.

Normaali 13v voi vahtia päiväaikaan taaperoa aivan hyvin lääkärikäynnin ajan. Eikä siihen lasu puutu.

Meillä 10v vahtii 2veetä sujuvasti ruuanlaiton tai koiran ulkoilutuksen ajan. Sitä myös edellytetään, aivan kuten huoneen siivousta, roskien viemistä tai tiskikoneen tyhjentämistä.

Kuinka te oletatte lapsista kasvavan vastuullisia aikuisia, jos ette osoita heille vastuullisia ja tärkeitä tehtäviä perheenjäseninä?

Lapsen itsetuntokin kasvaa, kun saa auttaa ja huomaa pärjäävänsä ja osaavansa.

Vierailija
147/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeaa toimintaa . Juuri näin. Kännykät laitetaan eteisen narikkaan ja ne otetaan vasta lähtiessä mukaan. Esimerkillistä. Ei mammalla ole mitään tarvetta häiriköidä, kun lapsi viettää laatuaikaa kaverin luona. Kenties menossa olisi ollut juuri tärkeä fortunaturnaus tai haukkaava hippo-peli olisi keskeytynyt.

Ehkä oikein periaatteessa, mutta kyllä tästä pitäisi vanhempia informoida. Tietysti lapsi tuossa iässä olisi voinut olla fiksumpi ja ilmoittaa äidille, että känny on tavoittamattomissa vierailun ajan omasta luuristaan. 

Milloin lapsella sitten on omaa aikaa, jolloin ei pidä olla koko ajan vanhemman tavoitettavissa?

Mitä omaa aikaa? Eihän oma aika tarkoita sitä, että ei saisi tarvittaessa yhteyttä. Ei minullakaan tuolla logiikalla ole ollut omaa aikaa sen jälkeen kun lapset ovat syntyneet.

Lapsiko olet?

En. Mutta nimenomaan lapsi ei tarvitse mitään omaa aikaa, jolloin hänen liikkeistään ei kukaan tiedä mitään, vaan nimenomaan hänet pitää voida tavoittaa ihan koska tahansa. Koska vanhemmat ovat hänestä vastuussa.

Lapsi ilmoittaa menevänsä kaverilleen, et voi luottaa et hän on siellä vaan sinun pitää se tarkastaa? Milloin lapselle sitten annetaan luottoa, tilaa itsenäistyä ja ottava vastuuta liikkumisistaan?

Lapsellasi on varmaa paikannuspalvelu, jolla seuraat hänen liikkeitää koko ajan?

Varmaankin silloin, kun roskapussin vieminen, imuroiminen ja pikkusisaren vahtiminen ei ole hänelle ylitsepääsemättömän vaikeaa. :D

Provoiletko? Vai oletko itse 13-vuotias. 

Totta kai useimmissa perheissä vastuuta jaetaan perheenjäsenten kesken resurssien mukaan. Tämä ei poista sitä, että päävastuu on vanhemmilla. 

Mutta teini tuskin katkeroituu, jos hänen vastuualueeseensa kuuluu esim. roskapussin vienti pyydettäessä. Katkeroituu ennemminkin pikavippikierteessä myöhemmin, kun mitään ei ole joutunut tekemään eikä mistään huolehtimaan. 

Vierailija
148/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs täällä nyt suurennellaan asiaa :D Jos äiti tarvitsee joskus 13-vuotiasta hoitamaan sisarustaan niin se ei kyllä ole mitään "vanhemman vastuun" ottamista. Olen pahoillani, että isäsi kuoli sinun ollessasi nuori, mutta se ei nyt liity tähän perheeseen.

Tiedätkä mitä lastensuojelu tekee jos jätät 13 vuotiaan yksin pienen lapsen kanssa ja sille lapselle tapahtuu jotain? Lastensuojelu vie lapsesi pois ja tekee sinusta rikosilmoituksen.

Tällainen asia punnitaan tapauskohtaisesti. Jos äiti tietää, että hänen 13-vuotiaansa ei osaa tehdä mitään itse ja lapsenvahdiksi jäädessään laittaa kuulokkeet päähän ja laput silmille niin onhan se silloin heitteillejättö. Tässä tilanteessa ei vain tainnut olla ihan sillä tavalla.

Vierailija
149/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkäparkki on erikoinen idea, mutta niin on myös se että 13-vuotias esikoinen on ainoa mahdollinen lapsenhoitaja.

On toki, mutta mistä tapauksesta sinä nyt puhut? Et ainakaan ap:n tapauksesta, koska siitähän ei ollut kyse. Ainoa ei ole sama kuin ensimmäinen mieleen tuleva.

Vierailija
150/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oli kyse siitä että äiti lähtee yhden lapsen kanssa lääkärille, ei esim. kuntosalille. Poikkeustilanne, uskomatonta meuhkaamista.

Meillä on mielestäni melko hyvät tukiverkostot, mutta on ollut tilanteita jolloin lastenvahtia ei ole saanut sukulaisten/ystävien matkojen ja töiden takia. Vaikea käsittää?

Vierailija
151/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teillä on avuttomia 13-vuotiaita, jos heille on liian vaativaa osallistua perhe-elämään, jossa autetaan vanhempia poikkeuksellisissa tilanteissa.

Normaali 13v voi vahtia päiväaikaan taaperoa aivan hyvin lääkärikäynnin ajan. Eikä siihen lasu puutu.

Meillä 10v vahtii 2veetä sujuvasti ruuanlaiton tai koiran ulkoilutuksen ajan. Sitä myös edellytetään, aivan kuten huoneen siivousta, roskien viemistä tai tiskikoneen tyhjentämistä.

Kuinka te oletatte lapsista kasvavan vastuullisia aikuisia, jos ette osoita heille vastuullisia ja tärkeitä tehtäviä perheenjäseninä?

Mutta ap oli menossa kuumeisen lapsen kanssa päivystykseen eli moneksi tunniksi olisi jättänyt 13-vuotiaan vastuuseen taaperosta. Ja se että suuttui kun joutui itse hoitamaan omat lapsensa kertoo kaiken apeen vanhemmuudesta.

Vierailija
152/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiko olet?

Lapsi ilmoittaa menevänsä kaverilleen, et voi luottaa et hän on siellä vaan sinun pitää se tarkastaa? Milloin lapselle sitten annetaan luottoa, tilaa itsenäistyä ja ottava vastuuta liikkumisistaan?Lapsellasi on varmaa paikannuspalvelu, jolla seuraat hänen liikkeitää koko ajan?

No sitten on turha vaatia myöskään luottoa ja tilaa itsenäistyä. Eivät nekään sitten lapselle kuulu. Minun vastuullani on katsoa, missä lapsi kulloinkin menee ja mitä he tekevät. Miksi täysin vastuuttomalla ihmisellä pitäisi olla myöskään vapauksia? Nämähän kulkevat käsi kädessä.

Lapsena oleminen ei ole vastuutonta. Vaikka 13 vuotias olisi kuinka varhaiskypsä, niin ei hänelle kuulu aikuisen vastuuta silti sälyttää. Kyllä luottoa ja tilaa itsenäistyä tulee kuitenkin antaa, mutta kohtuuden rajoissa tietenkin ja muistaen niissäkin että se lapsi on lapsi, hänen aivonsa eivät ole vielä kypsyneet aikuisen tasolle, vaikka joillakin käytös voikin olla pikkuvanhaa.

Vierailija
153/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että 13-vuotias katsoo satunnaisesti pikkusisaruksensa perään, ei ole vastuun sälyttömistä perheestä. Se on normaalielämää. 

Miten sitten on mahdollista, että nämä tänäkin päivänä Suomessa kymmenet tuhannet lapset (ellei sadat tuhannet), jotka ovat teinien hoidossa satunnaisesti, ovat hengissä ja terveinä?

Terve, täysipäinen nuori pystyy hoitamaan lasta siinä missä aikuinenkin. Uutisista saamme lukea lähinnä päihdevanhempien laiminlyöntejä. Milloin teinin? 

Tosi harvoin? Ei tule yhtä ainutta tapausta mieleen viime vuosilta. 

Vierailija
154/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa 13 vuotiasta kokee olevansa kypsiä harjoittelemaan livenä lasten tekemistäkin, joten kyllä olisi parasta olla valmis lapsen hoitoonkin.

Vierailija
155/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin 13-vuotias voi ja pitääkin olla välillä lapsenvahtina!

Mitä helvettiä oikein inisette että olisi liian nuori lapsenvahdiksi?:D

Vierailija
156/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap oli menossa kuumeisen lapsen kanssa päivystykseen eli moneksi tunniksi olisi jättänyt 13-vuotiaan vastuuseen taaperosta. Ja se että suuttui kun joutui itse hoitamaan omat lapsensa kertoo kaiken apeen vanhemmuudesta.

En nyt koko ketjua ole lukenut, mutta missä kohden suuttui?

Ihmetteli minusta vain vieraspaikan vaatimusta jättää luuri "kännykkäparkkiin".  Siitä kai alun perinkin oli tarkoitus keskustella eikä 13-vuotiaan kyvykkyydestä hoitaa lasta. 

Vierailija
157/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperoikäistä ei saa luovuttaa esim. päiväkodista alle 18 vuotiaan lapsen mukaan. Tämäkin varmaan kertoo paljon, vaikka tuskin se kotimatka on lähellekkään niin suuri vastuu, kuin taaperon hoitaminen tuntikausia kotona, äidin ollessa sairaalassa yhden lapsen kanssa.

Vierailija
158/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitali tulee postissa. Ja mielipide ei auttamatta kerro, että kyse on oman lapsen kysyvyistä kantaa sitä vastuuta.

Ikähän ei kerro mitään lapsen kypsyystasosta. Kaksi saman ikäistä kun saattaa olla valovuosien päästä toisistaan. Myös tempperamentti on lapsilla erilainen ja kaikkille ei vaan sitä vastuuta pienimmistä antaa.

Vierailija
159/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin 13-vuotias voi ja pitääkin olla välillä lapsenvahtina!

Mitä helvettiä oikein inisette että olisi liian nuori lapsenvahdiksi?:D

T. 13v 

Vierailija
160/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa melko hysteeriseltä säännöltä. 13-vuotias on kuitenkin jo 7.-8. luokkalainen.

Mitähän he saivat siellä kylässä tehdä? Pelata Afrikan Tähteä?

Ei meillä ainakaan ole enää tuossa iässä ollut esim. kaikkien koulukavereiden vanhempien numeroita, tuossa iässä nuoret hoitavat jo aika itsenäisesti kyläilynsä.

Sinänsä en tajua miksi taaperoa ei voinut ottaa lääkäriin mukaan, vaikka sinänsä 13-vuotias voi aivan hyvin pikkusisarustaan pari tuntia vahtiakin. 

Tänä vuonna 13 vuotta täyttävät ovat kutosella, kasiluokkalaiset täyttää 15 v.

Mun lapsi on 14-vuotias ja on käynyt 8. luokkaa jo elokuusta alkaen. Kävi 8. luokkaa 13-vuotiaana 4 kuukautta. On syntynyt marraskuun lopussa. Täyttää 15-vuotta taas tämän vuoden marraskuun lopussa ja on silloin 9. luokalla.

Eli riippuu vuodenajasta jolloin on syntynyt. Mutta jos ap:n lapsi on jo 13-vuotias, hän on joko syntynyt tammi-helmikuussa ja on silloin sitten 6:lla, mutta muuten on seiskalla.

Tässä on muuten henkisesti iso ero. Yläkoulu itsenäistää ja laittaa ottamaan vastuuta erilailla kuin alakoulu.

HAHAHAHA :D Ala-asteella olin kiltti tyttö, yläasteella näpistin kaupasta, poltin tupakkaa, ryyppäsin, värjäsin tukkani punaiseksi, kirjoitin tussilla koulun vessan seinään, lintsasin, viiltelin, käytin lääkkeitä väärin, tappelin poikien kanssa. Voi kyllä vaan, yläaste itsenäistää ja laittaa ottamaan vastuuta, jepjep. (ja tosiaan, ihan vastuuntuntoinen hyvin toimeentuleva aikuinen tuli minustakin).

No nyt kiinnostaa, olisitko jotain pahaa tehnyt pienelle siskollesi, jos jonkun hätätapauksen takia olisi pitänyt jäädä häntä vahtimaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi