13-vuotias pakotettiin kaverillaan laittamaan älypuhelin äänettömälle ja eteisen kännykkäparkkiin, en saanut kiinni tärkeää asiaa koskien
Minun piti lähteä viemään kuumeista lasta lääkäriin ja olisin tarvinnut tyttöä katsomaan pari tuntia taaperon perään.
En saanut tyttöä kiinni kun vasta kotiintuloaikanaan kun sai luvan ottaa puhelimensa parkista.
Mielestäni typerää toimintaa takavarikoida lapsen puhelin niin ettei saa yhteyttä. Mitä jos olisi sattunut jotain oikeasti vakavaa?
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että joku teini tekee lastenhoitokeikkaa ja saa palkkaa ja itse päättää, meneekö vai on TÄYSIN eri asia kuin se, että äiti sälyttää omalle 13-vuotiaalleen vanhemman vastuuta perheessä.
Minä olen senikäinen että sitä tehtiin ja itse aikuistuin 14-vuotiaana kun isä kuoli. Näin keski-ikäisenä teinien äitinä tajuan miten hirvittävän väärin se oli.
Kylläpäs täällä nyt suurennellaan asiaa :D Jos äiti tarvitsee joskus 13-vuotiasta hoitamaan sisarustaan niin se ei kyllä ole mitään "vanhemman vastuun" ottamista. Olen pahoillani, että isäsi kuoli sinun ollessasi nuori, mutta se ei nyt liity tähän perheeseen.
Tiedätkä mitä lastensuojelu tekee jos jätät 13 vuotiaan yksin pienen lapsen kanssa ja sille lapselle tapahtuu jotain? Lastensuojelu vie lapsesi pois ja tekee sinusta rikosilmoituksen.
Tuo puhelimen äänettömälle laittaminen olisi ok jos nämä kaksi perhettä olisivat yhdessä sopineet asiasta ja se olisi myös kyläilijän vanhemmilla tiedossa, mutta näin ei ollut. Itselleni ei tulisi mieleenkään vaatia moista, koska tiedän vanhempien huolestuvan jos lapsi ei vastaa. Ja mitä tulee tähän sisaruksen hoitoon niin aivan tyypillistä on keskustelu tällä palstalla. Äiti on jo leimattu lapsuuden varastajaksi, joka häikäilemättä käyttää nuorta orjanaan. Ja jokainen vetää vielä omat lapsuuden traumansa keskusteluun. Hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla. Toisen kodissa toisen tavalla. Mitä valitat? Olisit mennyt sinne ovelle hakemaan? Vai etkö tiedä missä 13-vuotiaasi kulkee, etkä tiedä missä he asuvat? Avutonta vanhemmuutta, taas kerran. Ja niin kuin muutkin ovat jo kommentoineet, 13-vuotias ei ole lapsenvahti, eikä vastuuta voi vierittää sen ikäisen niskaan. Mitä jos taaperolle tapahtuisi jotain kun 13-vuotias ei huomaisi? Syyttäisitkö siitäkin kännykkää tai naapuria? Mitä jos ihan itse huolehtisit omista lapsistasi.
Sitä vartenhan ne puhelimet on nykyään lapsosilla että voi tarvittaessa kysyä missä menevät ja käskeä kotiin.
Aika veteliä on nykynyuoret jos 13 vuotias ei voi katsoa nuorempaa sisarusta. Omien vanhempien sukupolvesta monet lähtivät 13 vuotiaana kansakoulun jälkeen piiaksi tai kotiapulaiseksi ja hoisivat vieraiden lapsia ja taloutta ihan työkseen.
Joo ja sinustakin näkee, millaisia tuli.
Menestyviä valiokansalaisia, eikä tuollaisia aikuisia lapsia jotka ei vielä 35 vuotiaana tiedä mitä heistä tulee isona.
Jos lastensuojelu saa kuulla niin se vie sekä teinn että taaperon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että joku teini tekee lastenhoitokeikkaa ja saa palkkaa ja itse päättää, meneekö vai on TÄYSIN eri asia kuin se, että äiti sälyttää omalle 13-vuotiaalleen vanhemman vastuuta perheessä.
Minä olen senikäinen että sitä tehtiin ja itse aikuistuin 14-vuotiaana kun isä kuoli. Näin keski-ikäisenä teinien äitinä tajuan miten hirvittävän väärin se oli.
Kylläpäs täällä nyt suurennellaan asiaa :D Jos äiti tarvitsee joskus 13-vuotiasta hoitamaan sisarustaan niin se ei kyllä ole mitään "vanhemman vastuun" ottamista. Olen pahoillani, että isäsi kuoli sinun ollessasi nuori, mutta se ei nyt liity tähän perheeseen.
Tiedätkä mitä lastensuojelu tekee jos jätät 13 vuotiaan yksin pienen lapsen kanssa ja sille lapselle tapahtuu jotain? Lastensuojelu vie lapsesi pois ja tekee sinusta rikosilmoituksen.
Kai ymmärrät että se on ihan normaalia että perhessä vanhemmat lapset katsoon nuorempien perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla. Toisen kodissa toisen tavalla. Mitä valitat? Olisit mennyt sinne ovelle hakemaan? Vai etkö tiedä missä 13-vuotiaasi kulkee, etkä tiedä missä he asuvat? Avutonta vanhemmuutta, taas kerran. Ja niin kuin muutkin ovat jo kommentoineet, 13-vuotias ei ole lapsenvahti, eikä vastuuta voi vierittää sen ikäisen niskaan. Mitä jos taaperolle tapahtuisi jotain kun 13-vuotias ei huomaisi? Syyttäisitkö siitäkin kännykkää tai naapuria? Mitä jos ihan itse huolehtisit omista lapsistasi.
Sitä vartenhan ne puhelimet on nykyään lapsosilla että voi tarvittaessa kysyä missä menevät ja käskeä kotiin.
Aika veteliä on nykynyuoret jos 13 vuotias ei voi katsoa nuorempaa sisarusta. Omien vanhempien sukupolvesta monet lähtivät 13 vuotiaana kansakoulun jälkeen piiaksi tai kotiapulaiseksi ja hoisivat vieraiden lapsia ja taloutta ihan työkseen.
Joo ja sinustakin näkee, millaisia tuli.
Menestyviä valiokansalaisia, eikä tuollaisia aikuisia lapsia jotka ei vielä 35 vuotiaana tiedä mitä heistä tulee isona.
Katkeria, kaunaisia, kateellisia, keskenkasvuisia mollaajia.
Vierailija kirjoitti:
Jos lastensuojelu saa kuulla niin se vie sekä teinn että taaperon.
Monessa maassa on rikos jättää alle 12 vuotias yksin kotiin. Suomessa ei saa jäädä töistä kotiin hoitamaan 10 vuotiasta sairastavaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että se on ihan normaalia että perhessä vanhemmat lapset katsoon nuorempien perään?
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa toimintaa . Juuri näin. Kännykät laitetaan eteisen narikkaan ja ne otetaan vasta lähtiessä mukaan. Esimerkillistä. Ei mammalla ole mitään tarvetta häiriköidä, kun lapsi viettää laatuaikaa kaverin luona. Kenties menossa olisi ollut juuri tärkeä fortunaturnaus tai haukkaava hippo-peli olisi keskeytynyt.
Ehkä oikein periaatteessa, mutta kyllä tästä pitäisi vanhempia informoida. Tietysti lapsi tuossa iässä olisi voinut olla fiksumpi ja ilmoittaa äidille, että känny on tavoittamattomissa vierailun ajan omasta luuristaan.
Milloin lapsella sitten on omaa aikaa, jolloin ei pidä olla koko ajan vanhemman tavoitettavissa?Mitä omaa aikaa? Eihän oma aika tarkoita sitä, että ei saisi tarvittaessa yhteyttä. Ei minullakaan tuolla logiikalla ole ollut omaa aikaa sen jälkeen kun lapset ovat syntyneet.
Se on sinun oma henkilökohtainen valintasi. Itse olen osannut ottaa sitää omaa aikaa siirtämällä vastuuta isälle esim. soitonsiirron avulla.
Oma aika on esim. leikkimen kaverin luona ilman vanhemman keskeyttämistä. Itse olen ainakin huomannut sitä, että lapset jättää puhelinta takin taskuun. Kun se soi sanotaa vaan, että se on kuintekin äiti. Toki olen kehoittanut vastaamaan ja harvemmin heillä mitään oikeaa asiaa on ollut kuhan ovat vaan tarkastaneet missä lapsi on.
Rämpyttelettekö te niille lapsillenne ihan huvikseen jatkuvasti, vai mistä tulee tämä oletus, että jos lapsi on tavoitettavissa tarkoittaisi sitä, että lapsi ei koskaan saisi leikkiä ilman keskeytyksiä. Minä en ole koskaan tehnyt näin, paitsi jos lapset ovat tulleet yksin koulusta kotiin, enkä ole vielä pariin tuntiin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa toimintaa . Juuri näin. Kännykät laitetaan eteisen narikkaan ja ne otetaan vasta lähtiessä mukaan. Esimerkillistä. Ei mammalla ole mitään tarvetta häiriköidä, kun lapsi viettää laatuaikaa kaverin luona. Kenties menossa olisi ollut juuri tärkeä fortunaturnaus tai haukkaava hippo-peli olisi keskeytynyt.
Ehkä oikein periaatteessa, mutta kyllä tästä pitäisi vanhempia informoida. Tietysti lapsi tuossa iässä olisi voinut olla fiksumpi ja ilmoittaa äidille, että känny on tavoittamattomissa vierailun ajan omasta luuristaan.
Milloin lapsella sitten on omaa aikaa, jolloin ei pidä olla koko ajan vanhemman tavoitettavissa?
Mitä omaa aikaa? Eihän oma aika tarkoita sitä, että ei saisi tarvittaessa yhteyttä. Ei minullakaan tuolla logiikalla ole ollut omaa aikaa sen jälkeen kun lapset ovat syntyneet.
Lapsiko olet?
En. Mutta nimenomaan lapsi ei tarvitse mitään omaa aikaa, jolloin hänen liikkeistään ei kukaan tiedä mitään, vaan nimenomaan hänet pitää voida tavoittaa ihan koska tahansa. Koska vanhemmat ovat hänestä vastuussa.
Lapsi ilmoittaa menevänsä kaverilleen, et voi luottaa et hän on siellä vaan sinun pitää se tarkastaa? Milloin lapselle sitten annetaan luottoa, tilaa itsenäistyä ja ottava vastuuta liikkumisistaan?
Lapsellasi on varmaa paikannuspalvelu, jolla seuraat hänen liikkeitää koko ajan?Varmaankin silloin, kun roskapussin vieminen, imuroiminen ja pikkusisaren vahtiminen ei ole hänelle ylitsepääsemättömän vaikeaa. :D
Noi asiat ei lapselle kuulu.
Sinun velvollisuus on huolehtia lapsesta ja kodista ei 13 vuotiaan
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole lastenhoitaja. Ota taapero lääkäriin mukaan.[/quote
Kyllä näistä vastauksista muutamakin 13- vuotias älähtäisi!
Tämän ikäiset ovat yleensä vallan kypsiä ottamaan vastuun nuoremmista sisaruksistaan hetkeksi. Ja monesta muustakin asiasta.
Kypsyyden arvioikoon kuitenkin jokainen vanhempi oman jälkikasvunsa kohdalla itse.Meillä nuoret eivät ole taloudenhoitajia tai piikojakaan, silti laitan siivoamaan huoneensa, tiskikoneen tyhjentämään ja välillä pyykkäämäänkin.
Täällä samaisella palstalla kirotaan kuinka nuoret ovat tänäpäivänä niin uusavuttomia, laiskoja ym mutta kuitenkaan mitään vastuuta ei saisi antaa/opettaakkaan koska "ei ole nuoren homma" ja sitä rataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa laki, mikä kieltää tällaisen asian?
Mistähän se johtuu että täällä palstalla osa saa aina ihan vitunmoiset kilarit jos joku vaatii teineiltä yhtään mitään, kuten esimerkiksi kotitöiden tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Se, että 13-vuotias katsoo satunnaisesti pikkusisaruksensa perään, ei ole vastuun sälyttömistä perheestä. Se on normaalielämää.
Siitähän alun perin oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaita koulutetaan lastenhoitajiksi. Miksi 13-vuotias ei voisi olla oman sisaruksensa kanssa hetken?
Totta kai, JOS on kotona.
:D Meinaatko, että se teini olisi jäänyt sinne kaverin luo ja samalla hoitanut sisarustaan? Kai hän nyt olisi sieltä sitten kotiin lähtenyt, tietysti.
Ja sun mielestä 13-vuotiaan pitää olla koko ajan valmiustilassa säntäämään kotiin jos vaikka äiti tarvii lastenhoitoapua?
No kyllä. Ihan samalla tavalla 13-vuotiaan pitää olla koko ajan valmiustilassa viemään roskapussi tai vaikka imuroimaan kotona ollessaan. On se rankkaa.
13 vuotias ei todellakaan ole vastuussa kodin siivouksesta ja vielä vähemmän lastenhoidosta.
SINUN vastuulla on hoitaa kummatkinEt voi olla tosissasi? :O Meinaatko, että se sinun kullannuppusi sitten 18-vuotispäivänään alkaa ihan yhtäkkiä huolehtimaan itsestään, mutta sitä ennen ei voi vaatia edes viemään roskapussia.
Ääliö, eiköhän tuossa tarkoiteta sitä, että lapsi ei ole missään päävastuussa esim. kodin siivouksesta. Voi toki autella siellä täällä ja on ihan suotavaakin, mutta mikään kotiorja se lapsi ei silti ole.
Eihän kukaan ole sanonutkaan, että lapsen pitäisi olla päävastuussa kodin siivoamisessa. Silti tässä nyt meuhkataan, miten kohtuuton aikuisen vastuu teinille laitetaan jos hän joutuu sen roskapussin viemään. Sehän tässä nyt onkin ongelma, kun eräät eivät ymmärrä eroa kotiorjuuden ja pikkuaskareen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa laki, mikä kieltää tällaisen asian?
Niinpä, ei ole sellaista lakia. Jos 13 vuotias pärjää taaperon kanssa niin asia on viranomaisille täysin ok. Mutta jos jotain sattuu, niin silloin ei ole pärjännyt. Eipä näistä ole taittu paljon sankitoita määräillä. Jos on niin tapaukset ovat olleet todella räikeitä, tyyliin 5 vuotias hoitamassa imeväisikäistä.
Kännykkäparkki on erikoinen idea, mutta niin on myös se että 13-vuotias esikoinen on ainoa mahdollinen lapsenhoitaja.
13-vuotiaan vastuihin kuuluu koulutöistä huolehtiminen, omasta hygieniasta huolehtiminen (suihkussa käynti), ja oman huoneen pitäminen siistinä, kotitöissä auttaminen (esim roskien vienti), ja harrastuksissa käynti. Ton enempää en 13-vuotiaalta vaatisi. Antakaa lasten olla lapsia.
Kyllä se on normaalia että vanhemmat katsoo nuorempiensa perään, mutta mielestäni ei tuollaisella ikäerolla. Taapero eli ehkä n. parivuotias lapsi vai sitäkin nuorempi voi olla hyvinkin vaikea hoidettava ja tarkkaan silmällä pidettävä ja 13 vuotias taas on keskenkasvuinen lapsi.
Joskus käy sääliksi oikeasti niitä kilttejä hymytyttö-lapsia jotka aina myötäilevät mitä vanhemmat sanoo, eivätkä edes teininä osoita mitään kapinoinnin merkkejä ketään kohtaan. Mietityttää, että millaisia sellaiset ovat aikuisena, osaavatko yhtään pitää puoliaan vai riistetäänkö heitä työnantajan puolesta minkä ehtii? Omaa naisvaltaista työpaikkaa kun mietin, niin asia on juuri näin, kilttejä ihmisiä täynnä joita pompotellaan miten lystää, jos työnantaja sanoo että työvuoro vaihtuu niin jätetään vaikka mummon hautajaisetkin välistä, kun ei kehdata vastaan sanoa.
Tietysti lapsinahan sellaiset ovat oikeita vanhempiensa ylpeyden aheita, vastuuntuntoisia ja kantavat osansa vanhempien painolastista mukisematta ja vastaan laittamatta. Isoina saattavat tosin sitten hiljaa mielessään olla katkeria siitä, mistä kaikesta jäivät paitsi kun piti olla kotona hoitamassa taaperoikäisiä sisaruksia, sen sijaan että sai pitää hauskaa kavereiden kanssa.
Varmaankin silloin, kun roskapussin vieminen, imuroiminen ja pikkusisaren vahtiminen ei ole hänelle ylitsepääsemättömän vaikeaa. :D