Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotias pakotettiin kaverillaan laittamaan älypuhelin äänettömälle ja eteisen kännykkäparkkiin, en saanut kiinni tärkeää asiaa koskien

Vierailija
10.03.2017 |

Minun piti lähteä viemään kuumeista lasta lääkäriin ja olisin tarvinnut tyttöä katsomaan pari tuntia taaperon perään.

En saanut tyttöä kiinni kun vasta kotiintuloaikanaan kun sai luvan ottaa puhelimensa parkista.

Mielestäni typerää toimintaa takavarikoida lapsen puhelin niin ettei saa yhteyttä. Mitä jos olisi sattunut jotain oikeasti vakavaa?

Kommentit (318)

Vierailija
301/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahdesti soittanut lapselle kouluun. Ekalla kerralla kouluterkka soitti että sittenkin löytyi rokotusaika joka oli ainoa ennen kesää. Terkka ei suostunut hakemaan lasta luokasta jotem ainoaksi keinoksi jäi soittaa lapselle. Toisella kerralla lapsi oli unohtanut oioanta-ajan.

Vierailija
302/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiseen asiaan liittyen, mielestäni kenelläkään ulkopuolisella ei ole oikeutta estää vanhemman ja lapsen yhteydenpitoa.

Tätä mieltä on osa vanhemmista, jotka yrittävät tavoitella omia lapsiaan koulussa kesken oppitunnin. Ja vaativat, että lapsi vastaa. Ja haukkuvat opettajan, kun ope ei anna. Ja sitten opetustoimenjohtaja ja palstalaiset haukkuvat opettajan, kun ope ei saa kännykän käyttöä koulussa kuriin. Mutta parkkiin sitä kännykkää ei saa vaatia, se kun on laitonta. 

Yksikään fiksu vanhempi ei tavoittele lasta huvikseen kouluaikana.

Mutta kun sitä koulua ei käy vain fiksujen vanhempien lapset vaan kaikkien vanhempien lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla 13-vuotiasta? Ihan vink, vink 13-vuotiaat ei enää kyllä leiki, vaikka kuinka vaatisit heiltä kännykät parkkiin. Mun 11-vuotias poika tykkää leikkiä legoilla, mutta on todellinen harvinaisuus. Kun tulee kavereita kylään, ovat ihan ihmeissään kun pojalla on legoja huoneessa. Hän leikkii välillä huoneessa itsekseen noilla.

Vai tunnetko  13-vuotiaita tyttöjä, jotka toistensa luona kyläillessä leikkivät vaikkapa barbeilla tai Litllest Pet Shopeilla?

Tuota, hyvinkin leikitään 13- vuotiaina, erilaisia seurapelejä ja -leikkejä, lukemattomia mahdollisuuksia. Itselläni oli vielä barbeja tuossa iässä eikä ollut harvinaista ystävilläkään. Leikit vain monimutkaistuivat, vaatteiden valmistuksesta tuli kehittyneempää jne.

Sama oman tyttären kohdalla. Ystäväpiirissä on paljon luovuutta, harrastuksia myöten, mikä sen hauskempaa kuin viettää aikaa yhdessä leikkimielisen tekemisenja pelaamisen parissa. Pojat kiinnostavat myös, ovat toisinaan mukana, mutta enimmäkseen on tyttöporukasta kysymys sisällä ollessa.

Itsellä jatkui "leikki" yliopistossa osakuntariennoissa ja myöhemmin myös työyhteisöjen illanvietoissa.

Mitä 13-vuotiaiden sitten kuuluisi tehdä yhdessä ollessaan? Somettaa?

Kaikkien 13-vuotiaiden tai aikuisten ei kuitenkaan tarvitse leikkiä, eihän. Jos itse haluaa, niin ok :D

Kuten ei kaikkien 13-vuotiaiden ole ollut pakko jättää elämästään leikkiä täyttäessään 9 vuotta, vai kuinka?

Vierailija
304/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla 13-vuotiasta? Ihan vink, vink 13-vuotiaat ei enää kyllä leiki, vaikka kuinka vaatisit heiltä kännykät parkkiin. Mun 11-vuotias poika tykkää leikkiä legoilla, mutta on todellinen harvinaisuus. Kun tulee kavereita kylään, ovat ihan ihmeissään kun pojalla on legoja huoneessa. Hän leikkii välillä huoneessa itsekseen noilla.

Vai tunnetko  13-vuotiaita tyttöjä, jotka toistensa luona kyläillessä leikkivät vaikkapa barbeilla tai Litllest Pet Shopeilla?

Tuota, hyvinkin leikitään 13- vuotiaina, erilaisia seurapelejä ja -leikkejä, lukemattomia mahdollisuuksia. Itselläni oli vielä barbeja tuossa iässä eikä ollut harvinaista ystävilläkään. Leikit vain monimutkaistuivat, vaatteiden valmistuksesta tuli kehittyneempää jne.

Sama oman tyttären kohdalla. Ystäväpiirissä on paljon luovuutta, harrastuksia myöten, mikä sen hauskempaa kuin viettää aikaa yhdessä leikkimielisen tekemisenja pelaamisen parissa. Pojat kiinnostavat myös, ovat toisinaan mukana, mutta enimmäkseen on tyttöporukasta kysymys sisällä ollessa.

Itsellä jatkui "leikki" yliopistossa osakuntariennoissa ja myöhemmin myös työyhteisöjen illanvietoissa.

Mitä 13-vuotiaiden sitten kuuluisi tehdä yhdessä ollessaan? Somettaa?

Kaikkien 13-vuotiaiden tai aikuisten ei kuitenkaan tarvitse leikkiä, eihän. Jos itse haluaa, niin ok :D

Mun mielestä on todella surullista että leikkiminen ylipäätään loppuu useimmilta jo alakoulussa. Sitä kun itse olin 13-v ja vielä leikin ei toki voi verrata nykypäivään, mutta kun nyt jo 10-11 -vuotiaat ovat kuin teinejä!

Joskus 10v sitten, kun itselläni ei vielä ollut lapsia, seurasin läheltä erään perheen elämää, jossa äiti päätti että 5v ei tarvitse enää nukkeja. Lasten aloittaessa koulun piti collegevaatteita noloina ja puki lapsensa farkkuihin. Muisti kyllä myös korostaa joka välissä, kuinka hänen tyttönsä eivät ole mitään lässyttäviä pikkukakaroita. Kymmenen vanhana nuo tytöt olivat jo melkoisia (äidin tekemiä) teinipissiksiä vaikka lapsia vielä olivatkin.

Mun oma esikoinen on nyt 9v ja olen todella ylpeä ja onnellinen siitä, että on vieläkin ihan lapsi. Leikkimisen loppumisesta ei ole vielä mitään merkkejä, nuket, barbit, ponit ja kepparit on täyttä elämää koulun jälkeen. Tuen ja kannustan tätä kaikin tavoin. Onneksi ystäväpiiri on saman henkistä, niin tämä vaihe kestää ehkä vielä hetken...

Vierailija
305/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaisit lastenvahdin, niinkuin normaalit ihmiset, ja lakkaa hyppyyttämästä lastasi.

Vierailija
306/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen tuo puhelinparkki kaverin luona, mutta ehkä siihen on syynsä. Siinä tilanteessa myös tästä säännöstä kertovan aikuisen täytyisi pitää huolta, että kun jonkun vieraan lapsen puhelin laitetaan äänettömälle, sitä ennen hänen huoltajalleen lähetetään viesti tyyliin "Hei! Anna on täällä Virtasilla Jennan kanssa leikkimässä. Meillä on sääntö ettei puhelimia räplätä, joten Annankin puhelin on meillä ollessa äänettömällä. Tarvittaessa minulle voi soittaa 040-444444. Terveisin Jennan Äiti Jonna Virtanen 

Vierailija
307/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kahdesti soittanut lapselle kouluun. Ekalla kerralla kouluterkka soitti että sittenkin löytyi rokotusaika joka oli ainoa ennen kesää. Terkka ei suostunut hakemaan lasta luokasta jotem ainoaksi keinoksi jäi soittaa lapselle. Toisella kerralla lapsi oli unohtanut oioanta-ajan.

Meidän lasten koulussa on ns. luokkapuhelimet, siis ihan opettajien mukana kulkevat kännykät. (En tiedä kuinka yleistä tämä on.) Itse olen siis vastaavassa tilanteessa laittanut opettajalle viestin, että tulen hakemaan lapsen luokasta, koska lasten puhelimet ei saa olla luokassa äänillä. Opettajat eivät myöskään lue enää aamukahdeksan jälkeen Wilmaa, kun ensimmäiset tunnit ovat alkaneet, joten jos lapselta alkaa koulu yhdeksältä ja herää kahdeksalta kuumeisena tai muuten kipeänä, sairastumisesta ilmoitetaan luokkapuhelimeen.

Vierailija
308/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki vanhemmat ovat sitä mieltä, että nykylapset ovat liikaa puhelimillaan ja että heille tekisi hyvää tehdä muutakin, ulkoilla enemmän. Samaan aikaan kuitenkin vaaditaan, että lapsi on koko ajan tavoitettavissa eikä puhelinta saa laittaa äänettömälle. Kertoisitteko, miten nämä kaksi voi yhdistää? Lapsihan ei voi tarkistamatta tietää, mikä päivän mittaan tulevista sadoista viesteistä on vanhemmalta.

Et voi olla tosissasi! Jos puhelimessa on äänet päällä ja siinä korvan ulottuvissa, miten se tarkoittaisi, että ollaan koko ajan puhelimella? Kautta aikojen puhelin on toiminut sillä tavalla.

Vierailija
309/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli alkoholin vaikutuksen alainen eikä siksi päässyt hakemaan lastaan kylästä.

Vierailija
310/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreltä olisi voinut myös akku loppua... ihan turha narina tämä viesti.

Jos ei saa tyttöä kiinni, soitetaan tytön kaverille, sitten kaverin vanhemmille. Jos ei tämäkään auta, niin mennään soittamaan kaverin ovikelloa. Problem solved!

AP kuitenkin tiesi missä tytär oli.

Jos on hätätilanne, niin otetaan hätävaihe päälle. Mietitään ketä tyttären kavereita asuu lähistöllä, tunnetaanko talosta ketään naapuria? Pyydetään heiltä apua. Onko mitään some-kanavia käytössä?

Minusta on tervettä, että lapset leikkivät eivätkä vaan pelaile kännyköillä. Ap:n kannattaa selvittää tyttären kavereiden vanhempien numerot. 

Tässä puhuu taas joku 5-vuotiaan äiti kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Vai tunnetko  13-vuotiaita tyttöjä, jotka toistensa luona kyläillessä leikkivät vaikkapa barbeilla tai Litllest Pet Shopeilla? Voit kokeilla ja ehdottaa sitten kun lapsesi on seiskalla. Että nyt kännykät ja tabletit parkkiin ja tässä on barbit teille, leikkikää! Saat friikin maineen ihan nanosekunnissa ja sen tietää seuraavana päivänä koko koulu.

Joo, voivat pelata vaikka pleikalla, mutta mikä siinä olis niin kauheaa, että se kännykkä sais olla siellä parkissa soittoäänen kanssa? jos nyt ton ikäisille jotain idioottimaista kännykkäparkkia edes tarvitaan. 

Tuntuu että täällä kirjoittelee joitain ihan pienten lasten tai korkeintaan ihan pikkukoululaisten äitejä, ei mitään käsitystä millainen on 13-vuotias.

Joku kyseli, että millaisessa tilanteessa se lapsi on saatava kiinni? No, meillä on ihan viime viikolta tilanne, että 11-vuotias oli unohtanut oikojahammaslääkärin ajan ja mennyt kaverille koulun jälkeen, vaikka piti tulla kotiin josta hänet haen. Se on ihan ok, eikä meillä noita tarvitse vanhempien kesken noiden 5. luokkalaisten kanssa sopia, ovat vuoroin toistensa luona, tekevät läksyt ja ottavat vähän välipalaa ja pelaavat. Näitä on sellainen neljän pojan hyvä kaveriporukka, en minä ainakaan aina tiedä, että kenen luona milloinkin ovat, elleivät ole meillä. Onneksi ei ollut kännykkä parkissa äänettömällä, vaan sain pojan puhelimella kiinni ja hain sitten siitä kaverilta kun ei kotona ollut ja ehdittiin hammaslääkäriin. Olisis suorastaan vituttanut, jos aika olisi mennyt jonkun mamman kännykkäparkin vuoksi ohi. Olisi tullut 50 € lasku käyttämättä jääneestä ajasta ja seuraavan ajan olisi saanut noin kuukauden päähän aikaisintaan.

Ensisijaisesti  meillä lapsilla ja nuorilla on kännykät, että heidät saa kiinni.

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta minulla on juuri 13-vuotias lapsi ja nostan hattua jokaiselle perheelle, joka laittaa kännykän, tietokoneen ym. käytölle järjelliset rajat. Olen asiaa todella joutunut miettimään lähinnä tietokonepelaamisen kannalta, koska oma poikani on siitä riippuvainen. No, hän on Asperger ja sikäli erityisen taipuvainen koukuttumaan, ja mitä nyt olen hänen lääkärinsä kanssa jutellut, pelejä ei kannata kieltää, ne ovat ihan ok harrastus, mutta ne eivät saa ahmaista koko vapaa-aikaa. Meillä tilanne on nyt siinä pisteessä, että käytöksensä takia lapsi on tällä hetkellä kokonaan pelikiellossa ja jatkossa hänelle tulee omaan, hienoon, itse säästämillään rahoilla ostamaansa pelikoneeseen rajoitin, joka heivaa pojan pelistä ulos tietyllä kellonlyömällä. Samaa systeemiä olen harkinnut puhelimeenkin, josta nyt ei ole yhtä riippuvainen, mutta jota ei todellakaan tarvitse näpelöidä iltamyöhään. Kaverit lähettelevät viestejä pitkin yötä, mutta se on varmaan näiden perheiden ongelma. No, pointtini on, että vaikka tämä kaikki mahtava tekniikka olisi miten nykyaikaa ja me ikivanhoja fossiileja, kukaan ei pysty takaamaan, että jonkin viihdelaitteen tuijotus tai paukutus läpi koko vapaa-ajan olisi lapsille/nuorille mitenkään hyväksi. Muutos on ollut tosi nopea. Kuopukseni on nyt kolmannella ja hänen luokkakavereistaan suuri osa oli täysin kännykkä- ja peliriippuvaisia jo ekaluokalla. Kaveri saattoi poistua paikalta eikä toinen huomannut mitään. Ja kaikki ovat ihan tavallisista, asiansa huolehtivista perheistä. Minusta meitä nykyvanhempia viedään kuin litran mittaa näissä asioissa, olemme ihan avuttomia. Ja sen peittämiseksi suuri osa hokee, että ei tässä mitään ongelmaa ole - on helpompi ummistaa silmät kuin myöntää, ettei itsellä ole rahkeita asettaa lapsille rajoja. Itsellenikin tämä on ollut todella kivinen polku. Niin, tuo tekniikka on harrastuksena ym. ihan kiva, mutta ei meidän lapsuudessa kukaan kai harrastanut mitään sanotaan vaikka iltapäiväkolmesta puoleenyöhön päivästä toiseen. Eikä kukaan hylännyt kaveriaan kuin nallia kalliolle siksi, että tuli mieleen lukea yksi kiva kirja. Riippuvuus nykyviihteestä muokkaa mielestäni ihmisten koko ajattelutapaa, ei vain ajankäyttöä.

Ruutuajan ja pelaamisen rajoittaminen on todellakin ihan hyvä juttu ja käytössä meilläkin, vaikkei se olekaan ainakaan vielä noussut ongelmaksi. Eli eivät pelaa edes sitä ns. sallittua aikaa. Mutta siihen on selvät säännöt olemassa ja niitä noudatetaan.

Se, että kylässä olevalta lapselta takavarikoidaan puhelin ja laitetaan se äänettömälle niin, etteivät lapsen vanhemmat tavoita lasta, on kuitenkin ihan eri asia. Tässäkin tapauksessa monenkin mielestä se, että puhelimet jätetään vaikka eteiseen on ihan ok. Mutta äänettömälle määrääminen on outoa.

No tuolle meidän 13-vuotiaalle voi illan mittaan ropsahdella kymmeniä tai satoja viestejä, mikä yllätti minut ihan täysin. Voihan olla, että tässä perheessä on kokemusta kyläilijälapsista, jotka säntäävät lukemaan ja vastaamaan jokaiseen viestiin ja kyllä siinä sitten kaikki muu unohtuu. Tosin ehkä fiksuinta olisi antaa puhelimen olla sellaisessa paikassa, että soiton kuulee ja siihen voisi vastata, jos vaan jättää sitten viestiäänet huomioimatta.

Lapselle voi opastaa oikeanlaista kännykänkäyttöä, jos se piippailu on ihan jatkuvaa. Eihän se voi olla puhelimen tarkoitus, että siinä ei voi pitää ääniä päällä ollenkaan. Minun puhelimessani ainakin saa esim whatsapp-ryhmät mykistettyä. Niistähän sitä turhaa piipausta enimmäkseen tulee. Samoin voi laittaa viestiäänet pois, mutta jättää puheluäänet päälle. Ei pitäisi olla vaikeaa. Tai jos on, niin sitten vain kylmästi pitää poistaa ne sovellukset ja viestiryhmät, joista pukkaa pelkästään turhaa viestiä jatkuvasti. Eihän tuossa ole mitään järkeä, että ne tärkeätkin viestit ja soitot ignoorataan, kun turhat viestit ärsyttävät.

Vierailija
311/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heluna K kirjoitti:

Aika erikoinen tuo puhelinparkki kaverin luona, mutta ehkä siihen on syynsä. Siinä tilanteessa myös tästä säännöstä kertovan aikuisen täytyisi pitää huolta, että kun jonkun vieraan lapsen puhelin laitetaan äänettömälle, sitä ennen hänen huoltajalleen lähetetään viesti tyyliin "Hei! Anna on täällä Virtasilla Jennan kanssa leikkimässä. Meillä on sääntö ettei puhelimia räplätä, joten Annankin puhelin on meillä ollessa äänettömällä. Tarvittaessa minulle voi soittaa 040-444444. Terveisin Jennan Äiti Jonna Virtanen 

Se taaperon lapsenvahdiksi kelpoinen 13-vuotias kaiketi osaa laittaa tuollaisen viestin itsekin.

Vierailija
312/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt on järjen korvike.

Vierailija
313/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä sääntö.

Itselläni ei tuon ikäisenä ollut vielä puhelinta ja ihan hyvin pärjättiin.

Kun ihmisten elämä helpottuu liiaksi, tavallisista arjen asioista tulee vaikeita ja haastavia.

Vierailija
314/318 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiedä kaverin vanhempien puhelinnumeroa? 

Vierailija
315/318 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun piti lähteä viemään kuumeista lasta lääkäriin ja olisin tarvinnut tyttöä katsomaan pari tuntia taaperon perään.

En saanut tyttöä kiinni kun vasta kotiintuloaikanaan kun sai luvan ottaa puhelimensa parkista.

Mielestäni typerää toimintaa takavarikoida lapsen puhelin niin ettei saa yhteyttä. Mitä jos olisi sattunut jotain oikeasti vakavaa?

Ai että mitä jos olis sattunut jotain oikeasti vakavaa!! Kysytkö muka tosissasi!!

Siis olisit soittanut 13 vuotialle vakavassa tilanteessa?? Haloo onks Valoo, oletko kuullut numerosta 112. On siinä taas pässi kaalimaan vartijana.

Vierailija
316/318 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkäparkki???? Ei tulis mieleenkään viedä kännykkää meille tulevilta vierailta ja jos jossain niin tehdään niin en lastani sinne laita. Puhelin on henkilökohtaista omaisuutta. Vievätkö puhelimet ja kenties vielä autonavaimet aikuisiltakin?

Vierailija
317/318 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kaverin täytyy olla joko erityisen suosittu/ihana tai sillä on huoneessa jotain mahtavaa, jonka takia sillä on yhä kavereita..

Vierailija
318/318 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelmana teidän mielestä on puhelimen laittaminen äänettömäksi niin siihen on yksinkertainen ratkaisu.

Ohjelmoikaa vanhempien puhelinnumerot VIP-numeroiksi jolloin soittaessa lyhyen ajan sisällä kahdesti jälkimmäinen soitto tulee äänekkäänä. Tällöin voi laittaa äänettömälle, ettei kaikki WhatsApp/insta yms. viestit piippaile, mutta vanhemmat tavoittaa.

En ole koskaan ennen kuullutkaan tuollaisesta VIP ominaisuudesta. Miten se ohjelmointi tapahtuu?

Ainakin iPhonella (joka varmaan kaikilla lapsilla on, jos on kiltit vanhemmat) pitää hiljennä-kytkimen sijaan käyttää "älä häiritse"-toimintoa (kuun kuva).

Se on tarkoitettu käyttöön, jos esim. jakaa näyttöä eikä halua mitään huomautuksia tai sähköposti popuppeja. Tai sitten, jos haluaa että vain tietyn joukon puhelut tulevat läpi esim. yöllä lasten/vanhempien puhelut.

Tullut noin 4v sitten ominaisuutena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan