Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help, ystävä haluaa tunkea kaveri- ja tuttavaporukoihin rytinällä!

Vierailija
03.03.2017 |

Minulla on ollut hyvä ystävä parin vuoden ajan. Pidän hänestä ja meillä on ollut tapana tavata 1-2 kertaa viikossa, aika usein siis. Kaksi lastamme ovat ikätovereita ja tulevat hyvin toimeen keskenään. Kerromme toisillemme tavatessamme kaikki kuulumiset ja tekemiset (keitä tavattu, missä käyty jne). Siis ihan molemmin puolin eikä mitenkään kehuskelevaan sävyyn.

Ongelmaksi on kuitenkin tullut se, että ystävä haluaa että järjestän yhteisiä tapaamisia kaikkien ihmisten kanssa jotka mainitsen. En ikinä ehdota itse vastaavaa, vaikka samalla mitalla kertoilee kavereistaan ja tekemisistään.

Pahin oli kun lapseni luokalle tuli lapsi, jonka perheessä on saman rotuinen (harvinainen) koira kuin ystävälläni ja on lisäksi kotoisin samasta kaupungista kuin kaverini. En tunne lapsen äitiä kuitenkaan pintapuolista tuttavuutta paremmin, mutta ystäväni halusi heti että annan edes hänen numeronsa naiselle, koska heillä on niin paljon yhteistä. Ystäväni tietää koirasta harrastusporukan kautta, joten ihmettelen miksi ei sitä kautta yritä tavata..

Kieltäydyin, koska minusta se saisi minutkin outoon valoon, koska en itsekään tunne naista. Nainen ei toki ole ainoa, jonka haluaa tavata vaan niitä on tällä hetkellä kaksi lisää.
Hän on muuten todella mukava ihminen, mutta herkkä ja riitantuu helposti. Haluan pitää hänet erillisenä ystävänä, koska pelkään sitäkin, että hän aiheuttaisi sekaannusta.

Hän on vasta viime aikoina alkanut käyttäytyä tuolla tavalla, enkä oikeasti tajua miksi ei ymmärrä kun olen sanonut, että yritäpä itse tutustua ja vaihtaa numeroa kun meillä on tuparit jne.. Se ei siis haittaisi minua, mutta en halua olla mitenkään osallinen noiden ystävyyssuhteiden syntymiseen. Ahdistaa koko tilanne. Tekee jo mieli repiä tukka päästä kun hän mainitsee, että "sun pitäisi järjestää tapaaminen, kuulostaa todella hauskalta tekemiseltä/ihmiseltä"..

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Mulla oli tuollainen ystävä: Tutustui ensin kaikkiin ystäviini. Varasti ne sen jälkeen yksi kerrallaan hänelle itselleen ja alkoi puhua potaskaa minusta selän takana. Saikin suurimman osan puolelleen koska oli niin ovela. Keräsi siis itselleen "hovia". Yllätys yllätys= narsisti. Narsisti haluaa kilpailla kanssasi kaikesta, myös ystävistä. Haluaa panna paremmaksi. Jos kerrot että olet tehnyt jotain kivaa, hän on kateellinen. Jos ostat jonkun kivan vaatteen itsellesi, hän ostaa paremman, kalliimman. Jne. Iso varoituksen sana ap:lle: VARO!

Mulla myös samanlainen kokemus. Ystäväni halusi tutustua toisen ystäväpiirini ihmisiin ja niinpä aloin kutsua hänet tapaamisiin. Alkoi haukkua mua heille ja osa uskoi (ehkä koska halusi uskoa) häntä. Kerskui mulle, miten oikein porukalla mua haukkuivat selkäni takana. Katkaisin välit koko porukkaan ja osa heistä mulle tästä loukkaantui. Mutta koen, etten menettänyt paljoa, jos mut pidempään tunteneet ihmiset uskovat uutta tulokasta mieluummin. Tästä viisastuneena en ikinä tutustuta enää eri kaveriporukoita toisiinsa. Jos haluavat tutustua keskenään niin tutustukoon muuta kautta. Ei ole mun tehtävä toimia välittäjänä.

Vierailija
122/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset anna niitä yhteystietoja vaan? Miksi sinun pitää olla tulppana toisten halulle saada uusia ystäviä?

Kyllähän ne sinunkin ystäväsi osaavat sanoa ei jos kokevat, etteivät halua tämän ihmisen ystävyyttä. Ystäviä on muutenkin hirveän vaikea saada, joten tavallaan ymmärrän tätä ystävääsi. 

Minä ainakaan en ilahtuisi, jos ystäväni minulta lupaa kysymättä jakelisi yhteystietojani ihmisille, joita en tunne. Huh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on huolissaan toisen tavasta etsiä uusia ystäviä:(? Elä vaan elämääsi ihan itse.

Vierailija
124/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä kerrot, että sinulla ei ole aikaa järjestää tapaamisia ja välillä, että ystävät, joihin tämä henkilö haluaisi tutustua eivät ehkä pitäisi hänestä, välillä, että olisi outoa, jos hän olisi mukana joissakin tapaamisissa, koska siellä on miehesi ja lapsesi ystävät myös. Sitten olisi taas liikaa porukkaa, jos tämä tulisi ja sitten taas sinun ei tarvitse, koska et halua. Tapaat näitä henkilöitä, joihin hän haluaisi tutustua kuitenkin eikä se edellyttäisi sinulta mitään kummempia järjestelyjä, muuta kuin kutsua mukaan. Ehkä hän on jo huomannut, että häntä ei kutsuta ja haluaisi todella olla mukana, kuulua ystäväpiiriisi, kuten otsikkosikin sanoo. Mitä pahaa siinä on, jos hän on kuitenkin ystäväsi? Hän haluaisi osallistua kahvikutsuille ja tutustua harvinaisen lemmikin omistajaan. Sinun ei tietenkään tarvitse tehdä mitään, mutta ei tässä olekaan siitä kysymys, vaan siitä, miksi et pyytäisi häntä, jos hän on ystäväsi ja sitä toivoisi? Empatiasta ja auttamisesta tässä on kysymys. Voiko joskus tehdä jotakin ystävän hyväksi, ilman, että itse saa siitä mitään?

Täällä on kyllä niin lukutaidotonta porukkaa, ettei enää tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. On jo moneen kertaan kerrottu, että nämä kaksi harvinaisen koiran omistajaa ovat jo samassa koiraharrastusporukassa!!!! Miksi tämä ihminen ei siellä koiraharrastusporukassa (johon aloittaja ei kuulu) ehdota toiselle koiranomistajalle, että mentäisiinkö kahville? Aloittaja on tavannut tämän toisen koiranomistajan vain 2 kertaa ja silloinkin ohimennen. Hän ei ole aloittajan ystävä eikä kaveri vaan puolituttu. Miksi aloittajan pitäisi kutsua nämä kaksi samaan koiraharrastusporukaan kuuluvaa luokseen kahville, jotta nämä voisivat tutustua? 

Mikähän tässä nyt viittasi lukutaidottomuuteen? Sanoinkin, ettei pidä tehdä mitään. Enkä tarkoittanut, että tämä koiraihminen tulisi pyytää luokseen kahville, vaan viittasin ap:n aiempaan kommenttiin, jonka mukaan hän ei halua tätä ystäväänsä joillekin kahvikutsuille. Tässä koiran omistajaan tutustuminen ja kahvikutsut ovat kaksi eri asiaa ja pointtina oli, että mitä pahaa näissä on. Ja kyllä luin ihan oikein, että nämä koiraihmiset ovat samassa harrastusporukassa. Minä voisin silti ihan hyvin ottaa koirat puheeksi keskustelussa ja kertoa, että ystävälläni on samanlainen koira ja kysyä haluaisiko hän vaihtaa kokemuksia joskus. Ihmiset ovat erilaisia. Mieti vähän ennen kuin tulet arvostelemaan. Se voitkin olla sinä, joka ei ymmärrä muita oman joustamattomuutensa vuoksi. Tässä siis rautalankaversio sinulle, en kyllä ymmärrä miksi vaivauduin edes vääntämään.

Vierailija
125/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, jolla on Asperger. Yksi hänen ominaisuuksistaan on pakkomielteenomainen sosiaalisten suhteiden rakentaminen ja ihmisten tutustuttaminen toisiinsa.

Vierailija
126/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap on huolissaan toisen tavasta etsiä uusia ystäviä:(? Elä vaan elämääsi ihan itse.

No ap tässä juuri yrittää elää OMAA elämäänsä ja kehottaa takertujaystäväänsä hankkimaan itse uudet ystävänsä.

takertujaystävä ei vaikuta terveeltä. Kuulostaa murrosikäiseltä.

Se, ettei ap halua toimia kenenkään ystävänetsintäesiliinana, EI tarkoita, että ap ESTÄISI takertujan ystävähankinnat.

Vierailija
127/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ap tässä juuri yrittää elää OMAA elämäänsä ja kehottaa takertujaystäväänsä hankkimaan itse uudet ystävänsä.

Se, ettei ap halua toimia kenenkään ystävänetsintäesiliinana, EI tarkoita, että ap ESTÄISI takertujan ystävähankinnat.

No ystäviään pihtaava ei elä omaa elämäänsä minusta. Antaa toisten tutustua! Miksi vahtaat tuommosta?

Vierailija
128/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ystäviään pihtaava ei elä omaa elämäänsä minusta. Antaa toisten tutustua! Miksi vahtaat tuommosta?

Ystäviään pihtaava? =D Ei kai toista ihmistä voi sentään omistaa. Sinä varmaan jaat aviomiehesikin, ettet vain pihtaa häntä itselläsi?

Ystävänsä painostaminen joihinkin ihme "treffeihin" toisten ihmisten kanssa on outoa ja vaivaannuttavaa. Etenkin kun yhteisiä isomman porukan tapaamisia on sentään ollut, eikä henkilö siellä ole voinut jostain syystä tutustua heihin, ei, vaan pitää erikseen olla jotkut kahdenkeskiset treffit.

Minä ainakin sinä tutustutettavana osapuolena olisin melkolailla niskakarvat pystyssä tämmöisestä tuppautujasta jos ilmenisi, että on painostettu tutustuttamaan kanssaan. Ihan kuin olisin joku nähtävyys, hyi hitto.

-Ei se, jota lainasit

Vierailija
129/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäviään pihtaava? =D Ei kai toista ihmistä voi sentään omistaa. Sinä varmaan jaat aviomiehesikin, ettet vain pihtaa häntä itselläsi?

Ystävänsä painostaminen joihinkin ihme "treffeihin" toisten ihmisten kanssa on outoa ja vaivaannuttavaa. Etenkin kun yhteisiä isomman porukan tapaamisia on sentään ollut, eikä henkilö siellä ole voinut jostain syystä tutustua heihin, ei, vaan pitää erikseen olla jotkut kahdenkeskiset treffit.

Minä ainakin sinä tutustutettavana osapuolena olisin melkolailla niskakarvat pystyssä tämmöisestä tuppautujasta jos ilmenisi, että on painostettu tutustuttamaan kanssaan. Ihan kuin olisin joku nähtävyys, hyi hitto.

-Ei se, jota lainasit

No nimenomaan minä olen sanalla pihtaava mieltä ettei ihmisiä omisteta:)!

Aviomies on eritasoinen suhde. Nyt puhutaan ystäviä pihtaavista ihmisistä.

Miksi pihtaat ihmisiä?

Vierailija
130/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset anna niitä yhteystietoja vaan? Miksi sinun pitää olla tulppana toisten halulle saada uusia ystäviä?

Kyllähän ne sinunkin ystäväsi osaavat sanoa ei jos kokevat, etteivät halua tämän ihmisen ystävyyttä. Ystäviä on muutenkin hirveän vaikea saada, joten tavallaan ymmärrän tätä ystävääsi. 

Minä ainakaan en ilahtuisi, jos ystäväni minulta lupaa kysymättä jakelisi yhteystietojani ihmisille, joita en tunne. Huh.

No kysyy lupaa ensin tietysti.

Vierailija
131/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on ihmiselo vaikeaa. Kai sitä jokainen saa päättää kenen seurassa aikaansa viettää. Taas analysoidaan kaikkea niin perkeleesti, että kaikki energia menee siihen. Autaako tuo mitään?

Vierailija
132/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ei se, jota lainasit

Miksi pihtaat ihmisiä?

Onko se pihtaamista, jos kannustaa toista ITSE järjestämään tapaamisen tätä kiinnostavan ihmisen kanssa eikä halua ryhtyä aikuisten maailmassa naurettavaksi välikäden organisoijaksi? Sekö on itsekästä ja omistamista?

Ei aukene sun logiikka...

Vierailija
133/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajahan antaa toisten tutustua. Ei ole kieltänyt eikä estänyt. On jopa kutsunut tämän ihmisen juhliinsa, jossa voi tutustua muihin aloittajan ystäviin. Mikä tässä on pihtaamista? 

Vierailija
134/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ei se, jota lainasit

Miksi pihtaat ihmisiä?

Niin, miksi pihtaisin ITSEÄNI jos en tahtoisi, että joku pakotetaan tutustuttamaan minuun? Miksi ajattelisin että se on kiusallista ja kummallista? Ajattelisin näin varmaan siksi, että kyseinen henkilö haluaa mahdollisesti hyötyä minusta jotenkin, enkä pidä kyseisestä mahdollisuudesta. En myöskään pitäisi siitä, jos joku lähettelisi omaa puhelinnumeroaan minulle jonkun puolitutun välityksellä. Näin teki viimeksi yläasteella minuun ihastunut poika, ja minusta tyyli on aikuisille lapsellinen. Ja jos joku taas antaisi minun puhelinnumeroni kysymättä (koska en antaisi sellaiseen lupaa ikinä) jollekulle tuntemattomalle, katkaisisin välit välittömästi. Yök, en vain tykkää seläntakana kähmäilystä ja ystävyyssokkotreffeistä esiliinan kanssa. Paljon luonnollisempaa on tutustua jossain yhteisessä illanvietossa puolivahingossa rennosti jutustellen, mutta jos joku on kykenemätön avaamaan suutaan tämmöisessä tilaisuudessa niin se on voi voi.

Vierailija
135/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista huomata, miten moni on sitä mieltä, ettei ihmisen tarvitse tehdä itse mitään tutustuakseen muihin. Aina pitää olla joku muu, joka järjestää ja huolehtii, että tutustutaan. Olen huomannut jo aiemmin, että meillä on jo sukupolvi aikuisia, joiden ei ole koskaan tarvinnut itse tutustua. Ensin äiti on huolehtinut, että lapsella on kavereita. Sitten päiväkodissa hoitajat ovat huolehtineet, että lapsella on kavereita. Koulussa opettajan tehtävä on huolehtia, että lapsella on kavereita. Lapsen ei itse tarvitse tehdä mitään saadakseen kavereita vaan aina joku aikuinen tekee sen hänen puolestaan. Tällainen ihminen ei aikuisenakaan osaa tutustua muihin vaan odottaa, että taas tulee joku "äiti", "hoitaja" tai "opettaja", joka tekee sen hänen puolestaan. 

Vierailija
136/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo tutkija, jos tarvitsee välikäsiä, että saisi jutella toisen saman alan asiantuntijan kanssa. Ammattilaiset ottavat yhteyttä suoraan, jos ovat toistensa työstä kiinnostuneita, kun kuulevat jonkin tutkivan itselle kiinnostavaa aihetta. Ei siinä tarvitse kavereiden apua kaveeraamiseen pyydellä!

On erittäin tökeröä antaa kenellekään kysymättä kenenkään yhteystietoja. Itse kutsun mielelläni ystäviä välillä sikinsokin meille tai keksin muuta tapaamista isommalla porukalla, mutta en tykkäisi minäkään, jos joku alkaisi sellaista vaatia. Ei siinä tarvitse ajatella edes sopiiko ystävät mahdollisesti yhteen, tuleeko sähläystä tai muuta, vaan se on ihan normaalia, ettei sillä tavalla voi tyrkyttäytyä. Aikuisen pitää itse pystyä tekemään aloitteita itsenäisesti, varsinkin kun tässä nyt kuitenkin ap:llä oli kyse siitä, että hän silloin tällöin kutsuu enemmän ihmisiä kerralla, jolloin tutustuminen on mahdollista jokaiselle. Siinä on ihan riittävästi verkostointimahdollisuutta jo tarjottu ja jos on harrastajaporukkakin selvillä, niin sinne mukaan vaan, jos joku siellä kiinnostaa... Ei siinä tarvitse sen enempää välikädeksi ryhtyä. Eihän sitä kohta ehdi itse tapaamaan ketään, jos koko ajan täytyy järjestellä ystäviä toistensa seuraan...

Vierailija
137/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista huomata, miten moni on sitä mieltä, ettei ihmisen tarvitse tehdä itse mitään tutustuakseen muihin. Aina pitää olla joku muu, joka järjestää ja huolehtii, että tutustutaan. Olen huomannut jo aiemmin, että meillä on jo sukupolvi aikuisia, joiden ei ole koskaan tarvinnut itse tutustua. Ensin äiti on huolehtinut, että lapsella on kavereita. Sitten päiväkodissa hoitajat ovat huolehtineet, että lapsella on kavereita. Koulussa opettajan tehtävä on huolehtia, että lapsella on kavereita. Lapsen ei itse tarvitse tehdä mitään saadakseen kavereita vaan aina joku aikuinen tekee sen hänen puolestaan. Tällainen ihminen ei aikuisenakaan osaa tutustua muihin vaan odottaa, että taas tulee joku "äiti", "hoitaja" tai "opettaja", joka tekee sen hänen puolestaan. 

Mun nuorella aikuisella on jännä tyyli sen kaveripiirissään. Ne esittelee uudet ihmiset toisille. En tiedä liittyykö tämä vain heidän opiskelupiiriinsä  vai onko nykynuorilla uudellainen suhtautuminen mutta ne tosiaan esittelee kaverit vieraammille. Näin kaikki saa uusia tuttavuuksia ja kaveripiiri laajenee vaivattomasti. Me vanhemmat voitais kyllä tuosta ottaa mallia. Aika kiva tapa minusta.

Ei mun nuoruudessa ollut tämmöstä tapaa ollenkaan.

Vierailija
138/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nuorella aikuisella on jännä tyyli sen kaveripiirissään. Ne esittelee uudet ihmiset toisille. En tiedä liittyykö tämä vain heidän opiskelupiiriinsä  vai onko nykynuorilla uudellainen suhtautuminen mutta ne tosiaan esittelee kaverit vieraammille. Näin kaikki saa uusia tuttavuuksia ja kaveripiiri laajenee vaivattomasti. Me vanhemmat voitais kyllä tuosta ottaa mallia. Aika kiva tapa minusta.

Tuota juuri tarkoitin. Jotta voi tutustua muihin ihmisiin, tarvitaan joku, joka esittelee muille. Tässä tapauksessa "äiti/hoitaja/opettaja" on sinun nuoresi. 

Ei minunkaan nuoruudessani ollut tuollaista tapaa vaan silloin tutustuttiin ihan itse. 

Vierailija
139/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota juuri tarkoitin. Jotta voi tutustua muihin ihmisiin, tarvitaan joku, joka esittelee muille. Tässä tapauksessa "äiti/hoitaja/opettaja" on sinun nuoresi. 

Ei minunkaan nuoruudessani ollut tuollaista tapaa vaan silloin tutustuttiin ihan itse. 

Niin ja mun mielestä se on tosi hyvä tapa. Ihan älyttömän hyvä tapa, että kaveri/opiskelija/työ/harrastusporukoissa otetaan uudetkin mukaan tuolla tavalla luontevasti ja kivasti.

Vierailija
140/184 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärrä ongelmaa.

Jos kaverisi tapaa/on tavannut näitä henkilöitä jo juhlissa, miksi hän haluaa sinun järjestävän lisätapaamisia?

Miksi hän haluaa sinun antavan hänen numeronsa ihmiselle jota sinä et tunne, mutta kaverisi ilmeisesti tuntee (jos samassa harrastusporukassa ovat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi