Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EK: Vanhempaisvapaat jaetaan, kodinhoidontuki lyhennetään

Vierailija
28.02.2017 |

Käytännössä äiti kotona kunnes lapsi 7kk, sen jälkeen isä 5 kk. Kodinhoidontui lokkuu kun lapsi 1,5 vuotta.

Kommentit (243)

Vierailija
181/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä ehdotus. Ajatteleeko ne niitä lapsia ollenkaan?????! Päiväkodit täynnä 1,5-vuotiaita. Henkilökuntaa ei tulla lisäämään. Sit ihmetellään taas iltapulussa kun taaperot lähtee lätkimään siltä päiväkotiretkeltä, joka on kirjattu varhaiskasvatussuunnitelmaan -> joka on toteutettava järkevyydestä ja turvallisuudesta viis.

Jos ne tuon vie läpi niin itse ainakin vaihdan alaa samantien. En todellakaan jaksa alkaa näillä palkoilla ja näissä olosuhteissa alkaa hoitelemaan isoja vauvaryhmiä. Päiväkotiolosuhteissa tollanen alle 2v on täysin vauva vielä.

Niin, ja sen kolmannen muksun jätän itse tekemättä. Kyllä nää viestit on selväksi jo tullut mitä lapsiperheistä ajatellaan. Ja aion tehdä kaikkeni että omat kersat tajuaa hyödyntää Suomesta vain koulutuksen ja sen jälkeen nostaa kytkintä ja LUJAA!!

Mihin menet? MIstä löydät paikan jossa yhteiskunta kustantaa pidemmät kotonaolomahdollisuudet kuin Suomessa? Ei taida löytyä kovin helposti.

Saksa, Ranska ja UK nyt ainakin. Käytännössä kaikki maat joissa on käytössä perheverotus, maksavat "kotihoidontukea" veroalennuksen muodossa. Kotihoidontukeen on vain se erotus, että se ei ole sidottu lapsen ikään tai ylipäätään lapsiin. Pienemmästä veroprosentista pääsee nauttimaan, vaikka puoliso olisi kotona, kuntosalilla tai missä tahansa.

Nyt joku tietysti nillittää, ettei perheverotusta ja kotihoidon tukea voi verrata. Minulle on kuitenkin aika sama, saako perheeni sen 450 euroa kuussa "tukena" vai pienempänä veroprosenttina. Se kuitenkin poistuu samantien, jos vaimoni menee töihin.

Vierailija
182/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mäkin ihmettelen, miksi kotihoidontukikausi on PAKKO jakaa. Miksei se voi olla perheen sisäinen päätös? Onhan miehillä nytkin mahdollisuus jäädä kotiin hoitamaan lasta ja moni mies jääkin. Mikä siis on se todellinen ongelma, joka näihin puheisiin verhotaan?

Kotihoidontukea saavista 97% on naisia. Tajuatte ehkä että tuo luku kertoo jostain muusta kuin siitä että näistä asioista keskustellaan. Se on oletus että nainen jää kotiin. Niin olettavat naiset ja niin olettaa työnantaja, joka siksi palkkaa miehiä. Ja tätä perustellaan sillä että miehillä parempi palkka. Mutta kun se naisten palkkakehitys on huonompaa juuri tästä samasta syystä, että ovat vuosia kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä ehdotus. Ajatteleeko ne niitä lapsia ollenkaan?????! Päiväkodit täynnä 1,5-vuotiaita. Henkilökuntaa ei tulla lisäämään. Sit ihmetellään taas iltapulussa kun taaperot lähtee lätkimään siltä päiväkotiretkeltä, joka on kirjattu varhaiskasvatussuunnitelmaan -> joka on toteutettava järkevyydestä ja turvallisuudesta viis.

Jos ne tuon vie läpi niin itse ainakin vaihdan alaa samantien. En todellakaan jaksa alkaa näillä palkoilla ja näissä olosuhteissa alkaa hoitelemaan isoja vauvaryhmiä. Päiväkotiolosuhteissa tollanen alle 2v on täysin vauva vielä.

Niin, ja sen kolmannen muksun jätän itse tekemättä. Kyllä nää viestit on selväksi jo tullut mitä lapsiperheistä ajatellaan. Ja aion tehdä kaikkeni että omat kersat tajuaa hyödyntää Suomesta vain koulutuksen ja sen jälkeen nostaa kytkintä ja LUJAA!!

Mihin menet? MIstä löydät paikan jossa yhteiskunta kustantaa pidemmät kotonaolomahdollisuudet kuin Suomessa? Ei taida löytyä kovin helposti.

Saksa, Ranska ja UK nyt ainakin. Käytännössä kaikki maat joissa on käytössä perheverotus, maksavat "kotihoidontukea" veroalennuksen muodossa. Kotihoidontukeen on vain se erotus, että se ei ole sidottu lapsen ikään tai ylipäätään lapsiin. Pienemmästä veroprosentista pääsee nauttimaan, vaikka puoliso olisi kotona, kuntosalilla tai missä tahansa.

Nyt joku tietysti nillittää, ettei perheverotusta ja kotihoidon tukea voi verrata. Minulle on kuitenkin aika sama, saako perheeni sen 450 euroa kuussa "tukena" vai pienempänä veroprosenttina. Se kuitenkin poistuu samantien, jos vaimoni menee töihin.

Ja mitä tapahtuu kun teille tulee ero siellä uudessa kotimaassa? Lemppaat kieltä osaamattoman työelämän ulkopuolella elävän vaimosi kadulle?

Vierailija
184/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ei taaskaan ollut mammoille hyvä? Olipa iso yllätys.

Vierailija
185/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä väittäisin että harva mies edes haluaa jäädä kotiin lapsen/lasten kanssa.

Kun asiasta tulee normi niin muuttuu. Onnistuu Ruotsissa, miksi ei meillä?

Pitäisi myös työelämän muuttua joustavammaksi kuten Ruotsissa. Suomessa on vaikea yhdistää työ ja perhe. Hirveetä syyllistämistä työpaikalla, kun joutui olemaan pois sairaan lapsen vuoksi. Onneksi mun lapset jo teinejä.

Vierailija
186/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kaukana ollaan siitä, että vanhempi voi työpaikalla sanella työvuorojaan. Täällä työnantaja on kuningas, jolta hattu kourassa kerjätään mahdollisuutta esimerkiksi osittaiseen hoitovapaaseen.

Vierailija
187/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mäkin ihmettelen, miksi kotihoidontukikausi on PAKKO jakaa. Miksei se voi olla perheen sisäinen päätös? Onhan miehillä nytkin mahdollisuus jäädä kotiin hoitamaan lasta ja moni mies jääkin. Mikä siis on se todellinen ongelma, joka näihin puheisiin verhotaan?

Kotihoidontukea saavista 97% on naisia. Tajuatte ehkä että tuo luku kertoo jostain muusta kuin siitä että näistä asioista keskustellaan. Se on oletus että nainen jää kotiin. Niin olettavat naiset ja niin olettaa työnantaja, joka siksi palkkaa miehiä. Ja tätä perustellaan sillä että miehillä parempi palkka. Mutta kun se naisten palkkakehitys on huonompaa juuri tästä samasta syystä, että ovat vuosia kotona.

Here here. Tätä palstaa lukiessa nuo ikiaikaiset asenteet näyttävät korostuvan, pullantuoksuiset kotiäidit ei muusta haaveilekaan kuin kauniista kodista ja uudesta talouskoneesta jonka miehet kustantavat. Halutaan olla pitkään kotona tajuamatta, että tuo vaikuttaa omaan palkkakehitykseen ja perheenjäsenten rooleihin. Sitten kun se ero tulee vaaditaan se päähuoltajuus ja kituutetaan pienellä palkalla/kotiin jääden lasten kanssa ja katkeroidutaan. Koska ne lapset oppivat jotain tasa-arvosta kun kotona näytetään näin vanhanaikaista mallia?

Vierailija
188/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä EK:n ehdotus kuulostaa erittäin hyvältä, ja olen sentään puoluekannaltani demari. Aiemmin olen empinyt perheen perustamista juuri siksi, että naisen oletetaan jäävän kotiin perhevapaille ja jos haluat tulla töihin heti minimiajan jälkeen, shakaalimammat raatelevat kahvipöydässä kappaleiksi koska olet automaattisesti huono äiti, kun et leijonaemona jäänyt paapomaan lapsia kotiin moneksi vuodeksi. Omalla työpaikallani äidit tuntuvat oikein kilpailevan siitä, kuka on kotona tarpeellisin ja korvaamattomin ja työnantajalla on kunnon tetris pelattavana, kun täytyy ottaa itse kunkin kotihoidontuellisen osa-aikaisen mamman ja hänen erityisherkän lapsensa tarpeet huomioon työvuorojen suunnittelussa.

Kun perhevapaat jaetaan pakolla tasan, myös kustannukset jakautuvat vanhempien kesken tasan. Se vaikuttaa väistämättä asenteisiin ja tulee tasaamaan palkkaeroja sekä helpottamaan miesten asemaa huoltajuuskiistoissa. Mun mielestä on pelkästään hyvä asia, että vihdoinkin aiotaan tehdä muutoksia, ja se saa minutkin harkitsemaan perheen perustamista.

Vierailija
189/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille olis ollu just sopiva malli! Teemme varmasti lisää lapsia jos tuo malli menee läpi. Ehkä jopa parempi että av-mamma lopettaa lisääntymisen ja sen hoitavat jatkossa korkeasti koulutetut naiset, joilla on uratavoitteita ja mies, joka on kiinnostunut lapsensa hoidosta kotona.

Katsokaas kun kaikki naiset eivät valitse lastensa isää huonosti. Ei ole normaalia ettei isä osallistu lasten tai kodin hoitoon. Eikä ole normaalia että perheen äiti kaappaa kaiken vastuun ja vallan kotona itselleen ja kohtelee miestä kuin lasta. Ja se imetysargumentti onkin kumottu ketjussa jo monesti.

Niin ja saahan sitä jäädä kotiin vaikka 20 vuodeksi kunhan tekee sen omalla rahalla.

Vierailija
190/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tapahtuu kun teille tulee ero siellä uudessa kotimaassa? Lemppaat kieltä osaamattoman työelämän ulkopuolella elävän vaimosi kadulle?

Esim. Saksassa eron tullessa kotona olleen puolison tilanne on turvattu niin että töissä ollut maksaa elatusmaksua puolisolle.

Vierailija
191/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies olisi jäänyt mielellään kotiin lasten kanssa, ainakin vähäksi aikaa, mutta rahallisesti se olisi ollut täysin mahdotonta koska mies tienaa tuplaten enemmän kuin minä (olen laikkari joten palkka ei päätä huimaa).

Meille molemmille on kuitenkin ollut tärkeää, että lapset saavat olla mahdollisimman pitkään kotihoidossa joten jäin sitten kotiin. Meillä oli vähän säästöjä joiden turvin elämä ei sentään ollut pelkkää kituuttamista hoitovapaiden aikana (ts. se ei ollut pois vanhemmilta lapsista tyyliin tehtiin edelleen se huvipuistoreissu kesällä jne.).

Vaikka olen ollut jokaisen lapsen kanssa kotona sen kolme vuotta, on se pieni kärpäsen kakka ihmisen elämässä. Töitä ehdin silti tehdä hamaan hautaan asti.

Vierailija
192/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mitkä verotulot valtiolta jää saamatta kun mies jonka tulot on 7000e bruttona jää hoitovapaalle ja minä jonka tulot on 1900e bruttona menen töihin. Paljonko valtio voittaa?

Tosin siinä kyllä meillä kävisi niin että miehen osuus jäisi pitämättä. Yrittäjänä ei niin vaan pidetä hoitovapaita.

Vierailija
193/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille olis ollu just sopiva malli! Teemme varmasti lisää lapsia jos tuo malli menee läpi. Ehkä jopa parempi että av-mamma lopettaa lisääntymisen ja sen hoitavat jatkossa korkeasti koulutetut naiset, joilla on uratavoitteita ja mies, joka on kiinnostunut lapsensa hoidosta kotona.

Katsokaas kun kaikki naiset eivät valitse lastensa isää huonosti. Ei ole normaalia ettei isä osallistu lasten tai kodin hoitoon. Eikä ole normaalia että perheen äiti kaappaa kaiken vastuun ja vallan kotona itselleen ja kohtelee miestä kuin lasta. Ja se imetysargumentti onkin kumottu ketjussa jo monesti.

Niin ja saahan sitä jäädä kotiin vaikka 20 vuodeksi kunhan tekee sen omalla rahalla.

Tajuathan, että sun miehelläs on jo nyt tähän mahdollisuus. Uudistuksena olisikin pakottaa mies jäämään kotiin tai sitten laittaa lapsi monen mielestä liian nuorena hoitoon. Meillä ainakaan ei taloudellisesti olisi varaa siihen, että mies jäisi kotiin. Ja tämä todellakin on ainoa syy, miksei mies voisi jäädä. Tälläkin hetkellä mies hoitaa lasta enemmän kuin minä miehen työn luonteen vuoksi.

Ja todellakin ymmärrän, että tilanne on monilla sama ja osasyy nuorten naisten työllistymiseen ja palkkakehitykseen. Ratkaisuun pitäisikin saada muutakin sisältöä työn ja kodin yhteensovittamiseksi ja kustannusten jakamiseksi puolisoiden työnantajien välillä, kuin pakottaa mies kotiin perheen talouden kustannuksella tai lapsen viemisellä päivähoitoon liian pienenä.

Ja mitä tulee siihen kotihoidontukeen, niin se 300€/kk on aika paljon vähemmän kuin päivähoidon kustannukset. Huomioitavaa on myös se, että kun vanhempi on kotihoidontuella nuorimmasta, niin usein myös isommat lapset jättäytyvät pois hoidosta, mikä säästää rutkasti kunnan euroja.

Vierailija
194/243 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kannan lasta isälläni 9 kuukautta, käyn läpi kivuliaan synnytyksen ja sen jälkeen haluan olla kotona imettämässä lastani, tämä ei ole tasa-arvoa? Kaikki kunnioitus naisille, jotka palaavat töihin ja mies hoitaa lasta kotona, mutta koen, että minulla, edellämainituista syistä, on tarve olla ensisijainen hoitaja vauvalle. Onneksi emme perheenä ole riippuvaisia suomen sosiaaliturvasta.

Vierailija
195/243 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Saksassa eron tullessa kotona olleen puolison tilanne on turvattu niin että töissä ollut maksaa elatusmaksua puolisolle.

Melko alentavaa tuokin.

Vierailija
196/243 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kannan lasta isälläni 9 kuukautta, käyn läpi kivuliaan synnytyksen ja sen jälkeen haluan olla kotona imettämässä lastani, tämä ei ole tasa-arvoa? Kaikki kunnioitus naisille, jotka palaavat töihin ja mies hoitaa lasta kotona, mutta koen, että minulla, edellämainituista syistä, on tarve olla ensisijainen hoitaja vauvalle. Onneksi emme perheenä ole riippuvaisia suomen sosiaaliturvasta.

Eiköhän se äitiysrahakausi ole tuohon riittävä.

Vierailija
197/243 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on omat lapset jo tehty ja vanhin pian yläasteella. :)

Suomalaisten oloja kurjistetaan, mutta matuilta ei leikata senttiäkään.

Vierailija
198/243 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on omat lapset jo tehty ja vanhin pian yläasteella. :)

Suomalaisten oloja kurjistetaan, mutta matuilta ei leikata senttiäkään.

Eiköhän tuo uudistus koske heitäkin.

Vierailija
199/243 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 100 % tämän kannalla. Jos toinen vanhempi välttämättä haluaa olla pitkään kotona, niin sitten hoitaa taloutensa niin, että pystyy olemaan eikä yhteiskunnan tarvitse sitä maksaa. Jos itsekin olisin töissä jossain mitä vihaan, niin varmaan istuisinkin kotona kolme vuotta mieluummin. Voin kuvitella, että yleinen valinta monella naisvaltaisella alalla.

Mitä mieltä olet jos kuitenkin saataisiin ne naisvaltaiset matapalkkatyöt mukaan palkkakehitykseen jolloin niiden naisten työpanos myös näkyisi perheen taloudessa?

Tännekkin muutama kommentoinut ettei se oma palkka niin merkitse, mies tienaa enemmän ja siksi on töissä.

(Minä olen 100% sen kannalla ettei pidä opiskella jos ei ole varaan. Naurettavaa joku opiskelijoiden nälkäitku.)

Vierailija
200/243 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 100 % tämän kannalla. Jos toinen vanhempi välttämättä haluaa olla pitkään kotona, niin sitten hoitaa taloutensa niin, että pystyy olemaan eikä yhteiskunnan tarvitse sitä maksaa. Jos itsekin olisin töissä jossain mitä vihaan, niin varmaan istuisinkin kotona kolme vuotta mieluummin. Voin kuvitella, että yleinen valinta monella naisvaltaisella alalla.

Mitä mieltä olet jos kuitenkin saataisiin ne naisvaltaiset matapalkkatyöt mukaan palkkakehitykseen jolloin niiden naisten työpanos myös näkyisi perheen taloudessa?

Tännekkin muutama kommentoinut ettei se oma palkka niin merkitse, mies tienaa enemmän ja siksi on töissä.

(Minä olen 100% sen kannalla ettei pidä opiskella jos ei ole varaan. Naurettavaa joku opiskelijoiden nälkäitku.)

Mitäpä jos useampi nuori nainen opiskelisi itselleen paremman ammatin? Maahanmuuttajista löytyy innokkaita niihin ihan matalapalkkaisimpiin hommiin, ja jos terveydenhoitopuolelle miehiä tulisi enemmän alkaisi palkatkin nousemaan. Ja se opiskelijan nälkä kannattaa jos sen avulla opiskelee itselleen ammatin jolla voi elättää itsensä ja lapsensa. Moniko näistä 3+ lapsen kotiäipistä kykenisi tuohon ilman miehen ja yhteiskunnan apua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi