EK: Vanhempaisvapaat jaetaan, kodinhoidontuki lyhennetään
Käytännössä äiti kotona kunnes lapsi 7kk, sen jälkeen isä 5 kk. Kodinhoidontui lokkuu kun lapsi 1,5 vuotta.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva mies tulee jäämään kotiin. Eli tarvitaan lisää hoitopaikkoja vauvoille.
Miksi Ruotsissa sitten jää? MIkä ero Suomessa ja Ruotsissa? Kyllä tuohon sopeuduttaisiin nopeasti. Ja auttaisi huimasti tasa-arvossa.
Mitä tasa-arvoa se on pakottaa lapset eroon äidistään??
Miehet ja naiset on erilaisia ja heillä on erilainen rooli yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä väittäisin että harva mies edes haluaa jäädä kotiin lapsen/lasten kanssa.
Niinhän sä toivot.
Miksi mies ei haluaisi viettää aikaa omien lastensa kanssa? Onko muija ne väkisin vääntänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Ruotsissa sitten jää? MIkä ero Suomessa ja Ruotsissa? Kyllä tuohon sopeuduttaisiin nopeasti. Ja auttaisi huimasti tasa-arvossa.
Minulla on kyllä rauhan aikana ihan samanlainen rooli yhteiskunnassa kuin kenellä tahansa miehellä. Teen töitä, maksan veroja, äänestän, voin asettua ehdolle. Jos haluan ja voin saada biologisen lapsen, synnytän sen, mutta se on biologiaa se.
Mites toi imetys? Isät ei käsittääkseni kykene imettämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ja naiset on erilaisia ja heillä on erilainen rooli yhteiskunnassa.Minulla on kyllä rauhan aikana ihan samanlainen rooli yhteiskunnassa kuin kenellä tahansa miehellä. Teen töitä, maksan veroja, äänestän, voin asettua ehdolle. Jos haluan ja voin saada biologisen lapsen, synnytän sen, mutta se on biologiaa se.
Hyvin sanottu! Ja oikeus samaan tulotasoon samassa ammatissa ja etenemiseen työuralla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi on todella toimiva malli. Hienoa, että isille annetaan myös mahdollisuus olla kotona kunnon korvauksella, lisäksi työelämä tasa-arvoistuu kun miehet alkavat olla enemmän kotona. Itse käyttäisin luultavasti mallin siten, että 1kk+6 kk olisin vanhempainvapaalla ja sitten (miehen kanssa sopien) esim. 4 kk vanhempainvapaalla, ja palaisin töihin kun vauva olisi 10 kk. Tällöin imetys jo luonnollisestikin vähenee eikä vauva enää ole niiin pieni, ettei voisi jäädä toisen vanhempansa hoitoon. Isä jäisi sitten kotiin 6 kk + 2 kk kotihoidontukea. Sitten voisin itse käyttää esim. kesälomia 1 kk ja vauva päivähoitoon 19 kk iässä eli 1 v ja 7 kk.
Tässä siis faktaa, mitä EK ehdottaa: https://ek.fi/wp-content/uploads/Perhevapaat-EK-malli-28.2.2017_visu2.p…;
ja jatkan vielä, että imetystä toki pyrkisin jatkamaan sinne 2 vuotiaaksi saakka, mutta 10 kk kohdalla ymmärtääkseni maidontuotanto pysyy yllä vaikka palaisinkin töihin.
Kai naiset sitten saisivat pumpata työajalla, ettei oteta palkasta pois. Kuitenkin pitää se säännöllisesti tehdä ettei maidon tuotanto lopahda jos sitä pumpulla koittaa ylläpitää.
Tässähän se olisikin näky. Naiset töissä pumppailemassa maitoa, no ainakin jos väsyttää, voisi mennä vessaan "pumppaamaan", eli lepäämään ja pitämään taukoa. Menisikö ne kalliit maidot viemäriin? Vai täytetäänkö työntekijöiden jääkaappi tissimaitopulloilla, joissa lukee kenen maito kyseessä?
Jos naiset pumppaa töissä maidot lavuaariin ja lapsi tyhjentää rinnat kun äiti menee kotiin, mitä lapsi juo päivällä? Korviketta? Ja mikä tällöin on pumppailun hyöty? Vainherääkö äiti yöllä pumppailemaan päivän tarpeet? Jolloin taas se oma tauko vessassa on tarpeen työpäivän aikana. Ainakin korvikefirmat menestyy lisää tässä systeemissä.
Alkoi huvittamaan mielikuva. Olen asiakaspalvelija ja hoidan pistettä yksin, lähelläkään ei ole muita, hyvä että ehtii välillä pissalle. Siinä sitten lappu tiskiin "pumppaamassa" ja asiakkaat kiltisti seisoo jonossa. Eväitä ei saada pitää myytävien elintarvikkeiden seassa, ei niitä kukaan jaksa ottaa niin ei ole erikseen jääkaappia. Pitääkö työnantajan sitten kustantaa maitokaappi vai onko se omalla vastuulla?
Ottaen huomioon, että suomalaisvauvoja täysimetetään keskimäärin 1,5 kuukautta, ja EK:n ehdotuksessa äidille turvataan huomattavasti tätä pitempi äitiysloma, tällä palstalla tuntuu pyörivän aika kiihkeitä täyspumppaajia.
Olen vasta raskaana, en tiedä imettämisestä mitään vielä. Siksi se olikin huvittava mielikuva jonka leikkisästi ajattelin jakaa. Ei mikään mielipide.
Arvasinkin, ettet tiedä vielä imettämisestä mitään, mutta olin sen verran kohtelias etten sitä sinulle töksäyttänyt. Vanhana imetysaktiivina vain välillä risoo, kun imetyksestä aina puhuvat eniten ne, jotka eivät ole sitä testanneet.
Niin moniin keskusteluihin syntyy ongelmia kun sinne tulee puhumaan ne jotka eivät aiheesta tiedä mitään. Tännekkin tultu huutelemaan ruotsin mallista vaikka sitä ei voi verrata EKn ehdotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi on todella toimiva malli. Hienoa, että isille annetaan myös mahdollisuus olla kotona kunnon korvauksella, lisäksi työelämä tasa-arvoistuu kun miehet alkavat olla enemmän kotona. Itse käyttäisin luultavasti mallin siten, että 1kk+6 kk olisin vanhempainvapaalla ja sitten (miehen kanssa sopien) esim. 4 kk vanhempainvapaalla, ja palaisin töihin kun vauva olisi 10 kk. Tällöin imetys jo luonnollisestikin vähenee eikä vauva enää ole niiin pieni, ettei voisi jäädä toisen vanhempansa hoitoon. Isä jäisi sitten kotiin 6 kk + 2 kk kotihoidontukea. Sitten voisin itse käyttää esim. kesälomia 1 kk ja vauva päivähoitoon 19 kk iässä eli 1 v ja 7 kk.
Tässä siis faktaa, mitä EK ehdottaa: https://ek.fi/wp-content/uploads/Perhevapaat-EK-malli-28.2.2017_visu2.p…;
ja jatkan vielä, että imetystä toki pyrkisin jatkamaan sinne 2 vuotiaaksi saakka, mutta 10 kk kohdalla ymmärtääkseni maidontuotanto pysyy yllä vaikka palaisinkin töihin.
Kai naiset sitten saisivat pumpata työajalla, ettei oteta palkasta pois. Kuitenkin pitää se säännöllisesti tehdä ettei maidon tuotanto lopahda jos sitä pumpulla koittaa ylläpitää.
Tässähän se olisikin näky. Naiset töissä pumppailemassa maitoa, no ainakin jos väsyttää, voisi mennä vessaan "pumppaamaan", eli lepäämään ja pitämään taukoa. Menisikö ne kalliit maidot viemäriin? Vai täytetäänkö työntekijöiden jääkaappi tissimaitopulloilla, joissa lukee kenen maito kyseessä?
Jos naiset pumppaa töissä maidot lavuaariin ja lapsi tyhjentää rinnat kun äiti menee kotiin, mitä lapsi juo päivällä? Korviketta? Ja mikä tällöin on pumppailun hyöty? Vainherääkö äiti yöllä pumppailemaan päivän tarpeet? Jolloin taas se oma tauko vessassa on tarpeen työpäivän aikana. Ainakin korvikefirmat menestyy lisää tässä systeemissä.
Yli 7 kk lapsi ei tarvitse maitoa jatkuvasti, enemmän imetys muuttuu energian sijaan rauhoittamishetkeksi jne. Ja siihen aamu ja iltaimetys riittää. Kun vähentää imetystä ja lisää oikeaa ruokaa saa nukkua ne yönsäkin paremmin rauhassa. Vuotiaalle lapselle maito on lähinnä kuin vettä, imettäneet tietävät tuon jo ihan maidon näöstäkin (aluksi paksua, kermaista, myöhemmin ihan litkua).
Et voisi olla enempää väärässä. Järkyttävää että vuonna 2017 joku on noin sivistymätön, oikeasti.
Kahden lapsen perusteella plus tieteellisiä artikkeleja lukeneena, en minään imetysaktiivina mutta puoli vuotta täysimettäneenä ja noin vuoden kumpaakin imettäneenä noin lausuin. MIhin sinä perustat mielipiteesi? Ja muista että WHO:n suositukset on tehty kehitysmaita ajatellen joissa esim. puhdas vesi voi puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin täällä ajatellaan: naiset hoitaa kodin ja miehet elättää perheen. Käsittämätöntä kuinka vanhakantaisia ihmisiä vielä on. Saa sitä ihmetellä kun työelämässä ihmetellään kun niaselta löytyy tissien lisäksi aivotkin kun naiset itse tuota vanhaa dogmaa vaalivat.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä äiti kotona kunnes lapsi 7kk, sen jälkeen isä 5 kk. Kodinhoidontui lokkuu kun lapsi 1,5 vuotta.
Ihme, jos pääministerimme haluaa tätä. Tekisi lestojen perheeseen ison taloudellisen loven nykytilanteeseen verrattuna...
Saako joku tukea kotinsa hoidosta?
Perusmeno Suomessa on, että kaikki ajetaan alas. Sitä perustellaan rahan puutteella. Tiedä siitä sitten, ehkäpä näin onkin. Mutta näin se menee: rikkailta ei oteta, koska he tuovat rahaa ja käyttävät palveluita, osa työllistää muita. Siispä otetaan:
- työttömiltä
- lapsiperheiltä
- sairailta
- vanhuksilta ja eläkeläisiltä
- lapsilta ja nuorilta
- naisilta (matalapalkka-alat ja terveydenhuolto)
- vammaisilta
- mielenterveystyöstä ja mielenterveyspotilailta
Mitä uutta? Valkoisen heteromiehen maailmahan tämä. Ja heistäkin vain niiden, jotka täyttävät ahtaat ja menestyvät kriteerit. Me muut saamme olla maksajia.
Ja juu, ei tähän maahan kannata lapsia tehdä. Itselläni niitä on, mutta isoja jo. Nykyaikana ei kannata lapsia tehdä, se on selvä. Itse juuri eilen katselin taas asuntoa eteläisestä Euroopasta, tarkoitus on lähteä täältä mahdollisimman pian pois. Oma työni kun ei ole paikasta kiinni. Inhoan tätä maata, olen inhonnut viimeiset 10 vuotta koko ajan enenevissä määrin. Onneksi täältä pääsee poiskin.
Vierailija kirjoitti:
Saako joku tukea kotinsa hoidosta?
Huoh. Kirjoitusvirheestä huolimatta jokainen ymmärsi mistä on kyse. Paitsi nämä muutamat vähä-älyiset.
Kyllä mäkin ihmettelen, miksi kotihoidontukikausi on PAKKO jakaa. Miksei se voi olla perheen sisäinen päätös? Onhan miehillä nytkin mahdollisuus jäädä kotiin hoitamaan lasta ja moni mies jääkin. Mikä siis on se todellinen ongelma, joka näihin puheisiin verhotaan?
Vierailija kirjoitti:
Perusmeno Suomessa on, että kaikki ajetaan alas. Sitä perustellaan rahan puutteella. Tiedä siitä sitten, ehkäpä näin onkin. Mutta näin se menee: rikkailta ei oteta, koska he tuovat rahaa ja käyttävät palveluita, osa työllistää muita. Siispä otetaan:
- työttömiltä
- lapsiperheiltä
- sairailta
- vanhuksilta ja eläkeläisiltä
- lapsilta ja nuorilta
- naisilta (matalapalkka-alat ja terveydenhuolto)
- vammaisilta
- mielenterveystyöstä ja mielenterveyspotilailta
Mitä uutta? Valkoisen heteromiehen maailmahan tämä. Ja heistäkin vain niiden, jotka täyttävät ahtaat ja menestyvät kriteerit. Me muut saamme olla maksajia.
Ja juu, ei tähän maahan kannata lapsia tehdä. Itselläni niitä on, mutta isoja jo. Nykyaikana ei kannata lapsia tehdä, se on selvä. Itse juuri eilen katselin taas asuntoa eteläisestä Euroopasta, tarkoitus on lähteä täältä mahdollisimman pian pois. Oma työni kun ei ole paikasta kiinni. Inhoan tätä maata, olen inhonnut viimeiset 10 vuotta koko ajan enenevissä määrin. Onneksi täältä pääsee poiskin.
Annetaan niille tasa-arvoinen avioliitto. Siitä syntyy hirveä meteli niin kukaan ei huomaa miten muilla päätöksillä ajetaan tasa-arvo alas.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tutkittava vaihtoehto. Imetys loppuu suurimmalla osalla tuohon 7-8 kuukauteen, sen jälkeen isä voi olla ihan yhtä hyvin hoitaja.
Ihan sama vaikka suurin osa niin tekisi, tämä malli vie perheiltä mahdollisuuden valita.
Olen 100 % tämän kannalla. Jos toinen vanhempi välttämättä haluaa olla pitkään kotona, niin sitten hoitaa taloutensa niin, että pystyy olemaan eikä yhteiskunnan tarvitse sitä maksaa. Jos itsekin olisin töissä jossain mitä vihaan, niin varmaan istuisinkin kotona kolme vuotta mieluummin. Voin kuvitella, että yleinen valinta monella naisvaltaisella alalla.
Ah, nyt voisi ehkä tehdäkin lapsen kun ei tarvitse jäädä kotiin kuin 7kk :)
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä kotihoidontuen lyhentämisestä syntyy vain jos oletuksena silti moni jää kotiin ilman tukea. Tämän kuitenkin näkisin huonontavan urakehitystä, ei olisi kolmen vuoden rajaa vaan olisi helppo jatkaa vaikka koulun alkuun asti. Ja ktona olevien eläkkeet myös jäisivät pienemmiksi kun ei kertyisi kotona olo ajasta 1,5 vuoden jälkeen.
Mistä tälle on tullut alanuoli? Tottahan tämä on. Päivähoito on monta kertaa kalliimpaa kuin maksettu kotihoidontuki.
Et voi tietää millasen kännykkääntuijottelijan hoitoon sun oma lapses joutuu....
Päiväkodissa kuitenkin koulutettuu väkee ja valvovat myös toisiaan.
Et voisi olla enempää väärässä. Järkyttävää että vuonna 2017 joku on noin sivistymätön, oikeasti.