Miksi setäni ei toimi ja pyydä anteeksi?
Hän on 7-kymppinen ja halusi toimia isovanhempani kuolinpesän hoitajana vailla mitään kokemusta. Kuolinpesän varallisuus on 2,9 miljoonaa euroa. Hän hukkasi sieltä minulle kuuluneen paperin, jossa oli isovanhemman puolustus minua varten oman vanhempani uutta aviopuolisoa vastaan. Setä meni antamaan paperin tälle puolisolle!
Venhemmallani on edunvalvonnanhakuprosessi meneillään, siksi pesässä ei ole tällä hetkellä ketään, joka pitäisi minun sukuhaarani etujen puolta. Setää ei tämä kiinnosta.
Pyysin häneltä, että pyytää tämän paperin takaisin siltä, kenelle sen antoi mutta setä vastasi, että ei pyydä. Olen ihan palasina sedän minun mielestäni vihamielisen käytöksen takia. En ole eläessäni tehnyt hänelle mitään ansaitakseni tämän.
Pesässä ei ole kuin kolme osakasta ja se kolmaskaan ei ymmärtänyt vaatia lakimiestä hoitamaan pesää ja itse en voi vaatia, koska en ole osakas.
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Isäni ei voi perinnönjakoa tarkistaa. Onko kaikki lahjat tasan. Uskon, että ne ovat, mutta kyse on myös periaatteista. Ollaanko kaikkia kohtaan tasapuolisia. Isän vaimon annetaan istua siellä, vaikka isälläni on edunvalvonnan tarpeen tutkiminen kesken, ja isäni ja vaimon edut ovat siinä ristiriidassa.
ap
Toimiiko isäsi vaimo isäsi edustajana perinnönjaossa? Mikäli toimii ja isäsi on hänet edustajakseen valtuuttanut, hän on oikeutettu siellä istumaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko nyt vaan, ei ole mitään merkitystä sillä, mitä oli kenenkin tahto yms. jos sitä ei ole paperilla. Ne on kuule sen verran vekkuleita nämä perintö-, lahja- ja avio-oikeusasiat, että merkitystä on vain sillä, joka on lain mukaisesti paperilla. Ei millään muulla.
Jos menet oikeuteen, saat vain vastapuolen kulut maksettavaksesi.
Mutta kun olen vihainen. Mikä hinta sillä on? Että lapseni kärsivät siitä? Jos saan siten kokea, että en jättänyt asiaa siihen, vaikka sanottaisiinkin ettei setä saa rangaistusta, niin minuahan ei satuteta seuraamuksitta. Se seuraus on se, että kuuntelee sitten oikeudessa, miksi se paperi oli minulle tärkeä ja mitä minulta vei.
ap
Millä tavalla sinun lapsesi voisivat joutua kärsimään tästä? Siis jollet sinä ole edes perillinen, niin miten tämä juttu lapsiisi liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko nyt vaan, ei ole mitään merkitystä sillä, mitä oli kenenkin tahto yms. jos sitä ei ole paperilla. Ne on kuule sen verran vekkuleita nämä perintö-, lahja- ja avio-oikeusasiat, että merkitystä on vain sillä, joka on lain mukaisesti paperilla. Ei millään muulla.
Mutta kun olen vihainen. Mikä hinta sillä on? Että lapseni kärsivät siitä? Jos saan siten kokea, että en jättänyt asiaa siihen, vaikka sanottaisiinkin ettei setä saa rangaistusta, niin minuahan ei satuteta seuraamuksitta. Se seuraus on se, että kuuntelee sitten oikeudessa, miksi se paperi oli minulle tärkeä ja mitä minulta vei.
apEi vastapuolen ole pakko tulla edes paikalle. Lakkaatko olemasta vihainen sen jälkeen, kun oikeus toteaa sinun hävinneen jutun ja tuomitsee vastapuolen oikeudenkäyntikulut maksettavaksesi? Vai oletko sen jälkeen entistä vihaisempi?
Totta.
Nyt ap, nouse koneelta, käy pienellä iltalenkillä tai vietä aikaa perheesi kanssa, tehkää iltapalaa, lue hyvää kirjaa, ihan mitä vaan, mut älä ole nonstop koneella.
Ihmiset kokee elämässään kaikenlaista. Loputtomiin sillä ei voi toimintaansa selittää, vaan jokainen on vastuussa itsestään, omasta hyvinvoinnistaan ja ennen kaikkea lastensa hyvinvoinnista. Nouse, napsauta kone kiinni ja katso ympärillesi perhettäsi ja ole äiti lapsillesi. Jos kirjoitus on sinulle terapeuttista niin voithan kirjoittaa tunteistasi kirjeen jota et lähetä vaikka jopa päivä, esim käyttää tunti siihen ja sitten olla läsnä muillekin kuin av-palstan kävijöille.
Ja vielä, paperi on arvoton vaikka se olisi sinulla, osituksessa et hyötyisi siitä mitään syistä jotka sulle on kerrottu. Keskity siis muihin asioihin, omaan perheeseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni ei voi perinnönjakoa tarkistaa. Onko kaikki lahjat tasan. Uskon, että ne ovat, mutta kyse on myös periaatteista. Ollaanko kaikkia kohtaan tasapuolisia. Isän vaimon annetaan istua siellä, vaikka isälläni on edunvalvonnan tarpeen tutkiminen kesken, ja isäni ja vaimon edut ovat siinä ristiriidassa.
apToimiiko isäsi vaimo isäsi edustajana perinnönjaossa? Mikäli toimii ja isäsi on hänet edustajakseen valtuuttanut, hän on oikeutettu siellä istumaankin.
Asianajajani mukaan näin ei ole, vaan koska isälläni on edunvalvonnan harkitseminen meneillään ei hän enää ole pätevä tällaista valtuutusta antamaan. Lisäksi jos vaimo tulisi valituksi edunvalvojaksi, niin häntä ei voitaisi aa:ni mukaan ottaa isääni edustamaan tässä perinnönjaossa, koska heidän etunsa ovat ristiriidassa, vaan vaimon sijalle olisi otettava sijaantuleva edunvalvoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMillä tavalla sinun lapsesi voisivat joutua kärsimään tästä? Siis jollet sinä ole edes perillinen, niin miten tämä juttu lapsiisi liittyy?
Tarkoitin, että koska koen kokeneeni vääryyttä en jaksa keskittyä lasten asioihin laisinkaan. Ja kun kyseessä ei ole vain tämä perinnönjako, vaan mm. äitini käytös sitä ennen. Nytkin näki asian setäni valossa, ei minun. Sellainen satuttaa, vaikkei minulla juridisia mahdollisuuksia olisikaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEi vastapuolen ole pakko tulla edes paikalle. Lakkaatko olemasta vihainen sen jälkeen, kun oikeus toteaa sinun hävinneen jutun ja tuomitsee vastapuolen oikeudenkäyntikulut maksettavaksesi? Vai oletko sen jälkeen entistä vihaisempi?
Minä toimin siinä minun etujani ajaen. Mustaa ei voi valkoiseksi muuttaa, enkä säädä lakeja, mutta niitä ei pimennossa minulta sovelleta, vaan päivänvalossa oikeudessa, jotta varmasti minua ei ole kusetettu. Sitä koko paperia ei olisi edes syntynyt ilman minun hätääni vaimon oikeudesta viedä isoäitini suojatuksi tarkoittamaa omaisuutta, jonka isäni oli sanonut kuuluvan minulle, joten paperi kuuluu minulle. Sedällä ei ollut mitään oikeutta antaa sitä isän vaimon haltuun.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja uskon, ettei sedästäni ole laisinkaan mukavaa, jos annan hänen nyt vähän miettiä tekoaan ja tyhmyyttään. Enkä usko hänen haluavan miettiä koko asiaa. Sitten on vän pakko. Toimittaa papereita yms. Koitan repiä oikeudensaamisen kokemukseni irti niistä. Ihmeitä en voi toki odottaa.
ap
Sinun äitisi puhui viisaita sanoja. Vaikka kuinka niitä analysoisi, niin mitään sedän puolelle asettumista ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Sinun äitisi puhui viisaita sanoja. Vaikka kuinka niitä analysoisi, niin mitään sedän puolelle asettumista ei löydy.
"Mutta tuo kaikki osoittaa miten vähän hän tietää ja välittää näistä asioista. Niinhän se on aina ollut. Kun hän tekee mielensä mukaan oikein niin on turha yrittää selittää hänelle mitään. Älä nyt välitä siitä kun sille ei voi mitään."
Sanoisiko äiti minulle noin, jos minä olisin hukannut jonkun sukulaisen tärkeän paperin jolla voisi olla merkitystä hänen tulvissa tilanteissaan ihmisen, joka häntä on loukannut, kanssa? Kuvitteletko?
Hän saisi megaraivarin. Samaa odotan nyt itseäni kohtaan. Nyt megaraivari, koska jossain on mokattu. Senhän minäkin osakseni saisin.
ap
Lisäksi vaimon minun häätämiseni mökiltä prosessi on kesken ja isältäni EI OLE TULLUT häätöä mökiltä. Jos isäni ei voi sellaista enää edes antaa ja lisäksi minulla olisi tuo paperi, ja esittelisin sen isän tulevalle edunvalvojalle, niin voisiko vaimo häätää minut mökiltä isän eläessä? Ei ehkä voisi. Tuo paperi olisi minulle monessa tärkeä. Setä kyllä tiesi näistä kiistoista, koska vielä sanoi, ettei "halua sekaantua niihin". No, et ois sit sekaantunut. Nyt sä sekaannuit, menit antamaan etua toiselle osapuolelle. Eikä se ollut edes omaa vertasi! Törkeää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vaimon minun häätämiseni mökiltä prosessi on kesken ja isältäni EI OLE TULLUT häätöä mökiltä. Jos isäni ei voi sellaista enää edes antaa ja lisäksi minulla olisi tuo paperi, ja esittelisin sen isän tulevalle edunvalvojalle, niin voisiko vaimo häätää minut mökiltä isän eläessä? Ei ehkä voisi. Tuo paperi olisi minulle monessa tärkeä. Setä kyllä tiesi näistä kiistoista, koska vielä sanoi, ettei "halua sekaantua niihin". No, et ois sit sekaantunut. Nyt sä sekaannuit, menit antamaan etua toiselle osapuolelle. Eikä se ollut edes omaa vertasi! Törkeää.
ap
Ymmärrä nyt, että se mummon toive on yhtä tyhjän kanssa. Hän ei voi (edes hengissä ollessaan) määrätä mitään omaisuudesta, jota hän ei omista. Moka on tehty silloin kun omistajuus on vaihtunut, eikä sitä voi enää muuttaa.
Toivottavasti sulla on nyt sitten rahaa noihin oikeuskuvioihin. Sitä palaa ja paljon jos tuon prosessin haluat aloittaa. Koska sinä häviät.
Mutta minä en ole äidilleni ilmeisesti samanarvoinen ihmisenä, kuin muut ovat, koska muiden virheitä hyssytellään,
enkä sedällekään paljon minkään arvoinen, kun paperi, jolla voisin pitää puoliani ainakin henkisesti, ihmiselle, mennään antamaan tälle, kun setä "ei aio sotkeutua riitoihinne".
Voiko tästä jonkun muun johtopäätöksen vetää?
ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta minä en ole äidilleni ilmeisesti samanarvoinen ihmisenä, kuin muut ovat, koska muiden virheitä hyssytellään,
enkä sedällekään paljon minkään arvoinen, kun paperi, jolla voisin pitää puoliani ainakin henkisesti, ihmiselle, mennään antamaan tälle, kun setä "ei aio sotkeutua riitoihinne".
ap
No ei voi. Mutta oikeudessa riehumalla et tuota saa korjattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apYmmärrä nyt, että se mummon toive on yhtä tyhjän kanssa. Hän ei voi (edes hengissä ollessaan) määrätä mitään omaisuudesta, jota hän ei omista. Moka on tehty silloin kun omistajuus on vaihtunut, eikä sitä voi enää muuttaa.
Toivottavasti sulla on nyt sitten rahaa noihin oikeuskuvioihin. Sitä palaa ja paljon jos tuon prosessin haluat aloittaa. Koska sinä häviät.
Miten niin palaa paljon? Aineisto on jo melkein kasassa. Jos vakuutus osallistuu kuluihin, niin he maksavat puolet. Ja katsotaan nyt, miten tilanne etenee. Vai tulisiko se halvemmaksi moukaroida sedän auto? Ei ehkä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apNo ei voi. Mutta oikeudessa riehumalla et tuota saa korjattua.
Äidilleni tulee paha olo minun "riehuessa oikeudessa" (=käyttäytyessäni huonosti) ja sedälle ehkä kans. Miksen nauttisi siitä?
ap
Sedälle tulee siis ikävä olo tietysti eri syistä kuin äidilleni, mutta aivan sama, miksi.
ap
Äiti rupee vääntelehtimään käsiään, että pitääkö mun nyt ja blaa blaa. Ennen olen aina totellut häntä. Nyt mä en tottele enää.
ap
Kenet aiot haastaa oikeuteen ja mitä ajattelit vaatia? Isän, äidin, sedän vai kenet? Mitään omaisuutta tai oikeuksia et tule saamaan, mitä siis tahdot? Sen paperinko? Sillä voit vaikka pyyhkiä setäsi pepun, mitään oikeudellista vaikutusta sillä ei ole.
Sit mun äiti soittaa raivopuhelun sedälle, että tämän takia äiti saa kärsiä, kun mä kärsin :D Hähää...
ap
Ei vastapuolen ole pakko tulla edes paikalle. Lakkaatko olemasta vihainen sen jälkeen, kun oikeus toteaa sinun hävinneen jutun ja tuomitsee vastapuolen oikeudenkäyntikulut maksettavaksesi? Vai oletko sen jälkeen entistä vihaisempi?