Mitä järkeä on tehdä lapsi 40+ iässä?
Korkeat riskit saada vammainen lapsi, on itse vanha kun lapsi on teini. Yövalvomiset vauvan kanssa rasittavat enemmän, synnytys on isompi riski. Minusta todella itsekästä! Ei siinä ainakaan lasta ajattele. Osa on uudella kierroksella ja sitten on mun lapset, sun lapset ja meidän yhteinen lapsi joka olisi pitänyt jättää tekemättä. Voi sitä valituksen määrää raskausaikana ja varsinkin sen jälkeen. Jos on vela kannattaa pysyä siinä päätöksessä loppuun asti eikä enää hankkia lasta vanhoilla päivillä. Miehillä on tietysti eri asia mutta naisten munasolut ne vanhenee ja kroppa kärsii enemmän synnytyksessä. Itse en ikinä lähtisi iltatähti- meininkiin. Noloa.
Kommentit (114)
Ihan yhtä järjetöntä kuin missään muussakaan iässä. T. Lapset 20v ja 26v saanut
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikkien 40+ äitien on pyydettävä anteeksi lapsiltaan, että antoivat näille dlämän. Olisihan se parempi ollut olla... niin, syntymättä.
Sitä riemua.No, tyhjäpäitä riittää. Sääli, että ap.n äiti ei ollut huolellisempi ehkäisyssä.
Ehkä ap:n äiti oli nelikymppinen ikäloppu.
Varmaan se järki tai vähemmän järki, että jos lapsia - bilogisia lapsia- on mahdollista vielä saada, niin hieno juttu. - parinkymmenen vuoden, tai jopa alle kymmenen vuoden päästä voi olla jo myöhäistä. Sen olen tällä palstalla oppinut tai ymmärtänyt, että lapsia voi oikeasti saada aina jonkun toisen mielestä joko liian aikaisin tai liian myöhään. Siksi lapsia kannattaa saada - jos siis voi saada- silloin kun itsestä parhaimmalta tuntuu. - Kyllä minäkin olisi ollut jo useamman vuoden valmis saamaan lapsia; ainoastaan potenttiaalinen ja mahdollinen lasten äiti tai ja toinen huoltaja puuttuu. - Olen kuitenkin sen verta konservatiiviko sitten, että ajattelen, että lähtökohtaisesti lapsi "ansaitsee" kaksi hänestä huolehtivaa ja ja hänen etuaan valvovaa vanhempaa. - Vai pitäsikö tässä sinkkumiehenä alkaa selvittelemään, että mitenköhän sitä voisi adoptoida tai ilman toista saada yksin lapsen, kun ei ole sitä jonka kanssa yrittää lapsen saamista. - Toisaalta kaikki eivät onnistu saamaan lasta "perinteisellä tavalla" vaikka kuinka yrittäisivät ja apuna olisi sekä länsimainen lääketiede että epämääräsiemmät vaihtoehto hoidot ja (/tai) -niiden muunnelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40+ iässä ei enää lapsia tehdä, vaan niitä todellakin saadaan. Monet eivät kuuntele lääkäreitä, esim. gynejä ja perinnöllisyyslääkäreitä. Ei ehkä ihan ymmärretä, että esim. Down on yksi tuhansista kromosomivioista, joiden riski naisen iän myötä lisääntyy. Puhumattakaan siitä, että yli 4kymppisten raskaus johtaa todennäköisemmin keskenmenoon kuin täysiaikaiseen raskauteen. Heillä on paljon liian aikaisia synnytyksiä (ja niiden aiheuttamia vauvojen kehitysongelmia) jne. Yli 4kymppisen raskaus on aina riskiraskaus.
Useimpiin kromosomimuutoksiin ei äidin ikä vaikuta.
Älä viitsi antaa väärää tietoa. Jokainen saa ihan googlettamalla tietää, että naisen munasolut ikääntyessään vähenevät ja niiden laatu heikkenee. Tuo lisää KAIKKIEN kromosomihäiriöiden riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40+ iässä ei enää lapsia tehdä, vaan niitä todellakin saadaan. Monet eivät kuuntele lääkäreitä, esim. gynejä ja perinnöllisyyslääkäreitä. Ei ehkä ihan ymmärretä, että esim. Down on yksi tuhansista kromosomivioista, joiden riski naisen iän myötä lisääntyy. Puhumattakaan siitä, että yli 4kymppisten raskaus johtaa todennäköisemmin keskenmenoon kuin täysiaikaiseen raskauteen. Heillä on paljon liian aikaisia synnytyksiä (ja niiden aiheuttamia vauvojen kehitysongelmia) jne. Yli 4kymppisen raskaus on aina riskiraskaus.
Useimpiin kromosomimuutoksiin ei äidin ikä vaikuta.
Älä viitsi antaa väärää tietoa. Jokainen saa ihan googlettamalla tietää, että naisen munasolut ikääntyessään vähenevät ja niiden laatu heikkenee. Tuo lisää KAIKKIEN kromosomihäiriöiden riskiä.
Ei kaikkien
Ei riskien kasvaminen ole olennaista vaan riskitaso. Ihan sama onko riski 0,0001 vai 0,0002% vaikka kasvua onkin 100%.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen lapsen sain 20-vuotiaana ja kolmannen 43-vuotiaana. Keskimmäinen se vaikein oli, vaikka niin rakas. Hänet sain 26-vuotiaana.
Täsmälleen mun tarina. Keskimmäinen oli vaikein. Ensimmäinen 20-vuotiaana, toinen 26-vuotiaana ja kolmas 43.
Kuopus syntyi Sveitsissä ja seulonnan tekijä (hoitaa koko suuren kaupungin) kertoi, että on hänen kannaltaan ihan paras ikä synnyttää. Tulokset ovat varmimpia.
Vierailija kirjoitti:
Pakko vääntää iltatähti uuden miehen kanssa! Exäkin näkee että meillä menee nyt näin hyvin! Ja pitäähän uusi kumppani jollain sitoa itseensä kun ei se naimisiinkaan ole vielä suostunut. Pillerit pois ja tassut ristiin että vielä tärppää ja tulee rakkauspakkaus.
Mullapa onkin iltatähti saman miehen kanssa eli saanen synninpäästön?
Oikeasti, googlettakaa 40 vuotiaan naisen raskaus. Netti on puolillaan tietoa riskeistä ja kuinka perinnöllisyyslääkärit vetoavat naisiin, jotta nämä tekisivät lapset nuorempina. Kuinka tyhmä pitää olla, että voi sulkea silmänsä tuolta? Ovathan tilastollisesti riskien kasvut aivan järjettömän merkittäviä. Vain joka kolmas 4kymppinen tulee omin avuin raskaaksi ja heistä alle puolet kykenee viemään raskauden loppuun saakka ym.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, miksi muiden ihmisten valinnat kiinnostavat noin paljon.
Aloittajaa vaan ottaa päähän kun tuli vahingossa raskaaksi 20-vuotiaana. On kateellinen siis ja yrittää tällä tavalla tehdä itseään ja mieltänsä paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, googlettakaa 40 vuotiaan naisen raskaus. Netti on puolillaan tietoa riskeistä ja kuinka perinnöllisyyslääkärit vetoavat naisiin, jotta nämä tekisivät lapset nuorempina. Kuinka tyhmä pitää olla, että voi sulkea silmänsä tuolta? Ovathan tilastollisesti riskien kasvut aivan järjettömän merkittäviä. Vain joka kolmas 4kymppinen tulee omin avuin raskaaksi ja heistä alle puolet kykenee viemään raskauden loppuun saakka ym.
Saati jos tulee tuplaraskaus hoidoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeat riskit saada vammainen lapsi, on itse vanha kun lapsi on teini. Yövalvomiset vauvan kanssa rasittavat enemmän, synnytys on isompi riski. Minusta todella itsekästä! Ei siinä ainakaan lasta ajattele. Osa on uudella kierroksella ja sitten on mun lapset, sun lapset ja meidän yhteinen lapsi joka olisi pitänyt jättää tekemättä. Voi sitä valituksen määrää raskausaikana ja varsinkin sen jälkeen. Jos on vela kannattaa pysyä siinä päätöksessä loppuun asti eikä enää hankkia lasta vanhoilla päivillä. Miehillä on tietysti eri asia mutta naisten munasolut ne vanhenee ja kroppa kärsii enemmän synnytyksessä. Itse en ikinä lähtisi iltatähti- meininkiin. Noloa.
Komppaan täysillä!! Todella typerää lapsenteko 4-kymppisenä tai jopa yli sen. Seurustelin takavuosina noin 50-vuotiaan miehen kanssa, jonka nuorin lapsi oli tuolloin 6-vuotias. Isoisältä ukko näytti villin vekaransa kanssa! Naisilla sama juttu, isoäidiksi varmaan luullaan. Ja kun lapsi on lopulta täysi-ikäinen, mamma on jo eläkkeellä tai ainakin liki sitä.
Outo uusi muoti kaiken kaikkiaan.
Uusi muoti? Ennen ehkäisypillereidenaikaa oli ihan normaalia, että 40+ naiset saivat lapsia. Mieti nyt vähän mitä kirjoittelet.
Vierailija kirjoitti:
Myöhäistä valistaa täällä näitä naisia, kun ovat jo lapsen saaneet, huom. onnistuneesti. Ajattele, että kaiken tuon lisäksi mun bmikin oli jotain 45.
Minua ei ainakaan kiinnosta minkä ikäisenä ihmiset tekevät lapsensa, mutta ei silti viitsitä leikkiä ja jopa valehdella, että riskit eivät kasva huomattavasti iän myötä. Näiden asioiden ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, netti on tietoa täynnä. Siitä vain googlettamaan yli 40vuotiaan raskaus. Ei millään lailla sama asia kuin esim. 25- tai 30-vuotiaan raskaus. Valitettavasti aika on tässä julma naisille.
Olen nyt 3 vuotta seurannu, nyt 43 vuotiaan ystäväni yritystä tulla raskaaksi, oli 40 kun aloitti, ei ole tullu, ja tuskin tulee, ainakaa ilman ulkopuolista apua, jos sittenkää, onhan se surullista, mutta minkäs tekee. Olen hänen ikäinen ja lapseni on 15 ja 17vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan täysillä!! Todella typerää lapsenteko 4-kymppisenä tai jopa yli sen. Seurustelin takavuosina noin 50-vuotiaan miehen kanssa, jonka nuorin lapsi oli tuolloin 6-vuotias. Isoisältä ukko näytti villin vekaransa kanssa! Naisilla sama juttu, isoäidiksi varmaan luullaan. Ja kun lapsi on lopulta täysi-ikäinen, mamma on jo eläkkeellä tai ainakin liki sitä.
Outo uusi muoti kaiken kaikkiaan.
Mikä "uusi muoti"? :D Ennen oli hyvinkin tavanomaista, että lapsia tehtiin yli nelikymppisenä. Äidinäiti oli 43 kun äitini syntyi 50-luvulla, eksän äiti 42 kun hänet sai 70-luvulla ja nyksän äiti 41kun sai tämän 80-luvulla. Ja ennen nykyajan ehkäisykeinoja tämä oli vielä yleisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on nämä ikärasistien aloitukset.
Ikääntymisessä on hauskaa kuitenkin sen tasa-arvoisuus: kaikki vanhenevat, ihan jokaikinen. Sitten kun itse olette 40+, niin toimikaa toki nyt esittämienne vaatimusten ja väitteiden mukaisesti.
Helposti. En aio lisääntyä enää siinä iässä. Ei ole kovin vaikeaa edes! Ap
Sitä sinä et voi tietää, ja toisaalta osoittamasi ikärasismi koskee muitakin kuin sinua ja muita asioitakin kuin lapsentekoa.
Miten saatte rodun liitettyä joka asiaan? Tämä aloitus koskee rotuun katsomatta yli nelikymppisiä. Tarkoitit varmaan ikäSYRJINTÄÄ? Tuo rasismi-termi on kärsinyt inflaation kun viljelette sitä ymmärtämättä edes sen merkitystä.
Ikärasismi on ihan käypä termi puhekielessä. Voidaan käyttää myös sanaa ikäsyrjintä, jos se saa olosi paremmaksi.
Tyyliseikkana tässä käytin ikärasismi-muotoa, koska se on vahvempia mielikuvia herättävä. Mutta siis: ap harjoittaa SYRJINTÄÄ.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan kiinnosta minkä ikäisenä ihmiset tekevät lapsensa, mutta ei silti viitsitä leikkiä ja jopa valehdella, että riskit eivät kasva huomattavasti iän myötä. Näiden asioiden ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, netti on tietoa täynnä. Siitä vain googlettamaan yli 40vuotiaan raskaus. Ei millään lailla sama asia kuin esim. 25- tai 30-vuotiaan raskaus. Valitettavasti aika on tässä julma naisille.
Eiköhän jokainen riskit tiedä. Mutta mitä niistä?
Vierailija kirjoitti:
Näin on, mutta kaikki raskaudet ovat kuitenkin yksilöllisiä. Lapsentekopäätökseen liittyy niin paljon muutakin kuin biologiaa, että on suoranaista painostusta väittää muuta.
Miten saatte rodun liitettyä joka asiaan? Tämä aloitus koskee rotuun katsomatta yli nelikymppisiä. Tarkoitit varmaan ikäSYRJINTÄÄ? Tuo rasismi-termi on kärsinyt inflaation kun viljelette sitä ymmärtämättä edes sen merkitystä.