Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on tehdä lapsi 40+ iässä?

Vierailija
12.06.2016 |

Korkeat riskit saada vammainen lapsi, on itse vanha kun lapsi on teini. Yövalvomiset vauvan kanssa rasittavat enemmän, synnytys on isompi riski. Minusta todella itsekästä! Ei siinä ainakaan lasta ajattele. Osa on uudella kierroksella ja sitten on mun lapset, sun lapset ja meidän yhteinen lapsi joka olisi pitänyt jättää tekemättä. Voi sitä valituksen määrää raskausaikana ja varsinkin sen jälkeen. Jos on vela kannattaa pysyä siinä päätöksessä loppuun asti eikä enää hankkia lasta vanhoilla päivillä. Miehillä on tietysti eri asia mutta naisten munasolut ne vanhenee ja kroppa kärsii enemmän synnytyksessä. Itse en ikinä lähtisi iltatähti- meininkiin. Noloa.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap paljastaa lopussa todellisen syyn: noloa. Voi kuule, kasvapa vaan aikuiseksi niin ei ala nelikymppisten vauvat nolottamaan.

Vierailija
82/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa ap, miten suuri prosentti yli nelikymppisten äitien vauvoista on sairas niin, että se johtuu nimenomaan äidin iästä?

Ap taitaa pelätä lähinnä sitä, että kun äiti on niin vanha, hän on isoäidiksi tullessaan liian vanha huolehtimaan siitä, että hänen lapsensa saa puolisoineen tarpeeksi parisuhdeaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vanhat vanhemmat.Äiti oli ollut 42 syntyessäni,isä jo 48.Tuntui,että olivat aivan eri planeetalta.Päätin jo nuorena,etten itse ala ikälopuksi vanhemmaksi.Kaksi omaani sain alta kolmenkympin.Lapseni menettivät isovanhempansa liian aikaisin,samoin kuin minä vanhempani.

Vierailija
84/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40+ iässä ei enää lapsia tehdä, vaan niitä todellakin saadaan. Monet eivät kuuntele lääkäreitä, esim. gynejä ja perinnöllisyyslääkäreitä. Ei ehkä ihan ymmärretä, että esim. Down on yksi tuhansista kromosomivioista, joiden riski naisen iän myötä lisääntyy. Puhumattakaan siitä, että yli 4kymppisten raskaus johtaa todennäköisemmin keskenmenoon kuin täysiaikaiseen raskauteen. Heillä on paljon liian aikaisia synnytyksiä (ja niiden aiheuttamia vauvojen kehitysongelmia) jne. Yli 4kymppisen raskaus on aina riskiraskaus.

Useimpiin kromosomimuutoksiin ei äidin ikä vaikuta.

.. Eikä kromosomihäiriöitä ole tuhansia.

Vierailija
85/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää raskauden riskejä vaan sitä, että 40+-vuotta on iso ikäero lapsen ja äidin/isän välillä. Nuo iäkkäät miehet jotka lapsia siittävät vanhoilla päivillään, ovat useimmiten varakkaampaa väkeä, joilla on varmasti varaa palkata hoitoapua nuorelle vaimolle.

Ja niin ovat iäkkäät naisetkin. Meillä 30+ -äideillä (tuttuni) käy siivoaja, voimme maksaa yksityisistä päivähoitajista, ettei lapsia tarvitse laittaa liian täysiin tarharyhmiin, tms. Kauppapalvelu tuo ostokset, wolt/foodora tiukkoina iltoina illallisen.

"Laatuaikaan" lasten kanssa voi keskittyä paremmin arki-iltoina kun arkirutiineja voi ulkoistaa.

Ja nimenomaan äidin koulutus on se, joka korreloi lasten menestymiseen jatkossa. Että mikäli "mummoäiti" saa terveen lapsen (niinkuin suurin osa saa), lapsella on erittäin hyvät lähtökohdat.

Ja vielä. Kuka 40v näyttää mummolta?

Vierailija
86/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut vastausta. Mitäs, jos on saanut lapsen tekemättä? Mistä te äidin ulkonäköä ihmettelevät tiedätte, että tämä nainen on lapsen synnyttänyt? Mistä tiedätte, ettei kyseessä olekin mummo, jota lapsi sanoo äidiksi? 

Vierailija
87/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeat riskit saada vammainen lapsi, on itse vanha kun lapsi on teini. Yövalvomiset vauvan kanssa rasittavat enemmän, synnytys on isompi riski. Minusta todella itsekästä! Ei siinä ainakaan lasta ajattele. Osa on uudella kierroksella ja sitten on mun lapset, sun lapset ja meidän yhteinen lapsi joka olisi pitänyt jättää tekemättä. Voi sitä valituksen määrää raskausaikana ja varsinkin sen jälkeen. Jos on vela kannattaa pysyä siinä päätöksessä loppuun asti eikä enää hankkia lasta vanhoilla päivillä. Miehillä on tietysti eri asia mutta naisten munasolut ne vanhenee ja kroppa kärsii enemmän synnytyksessä. Itse en ikinä lähtisi iltatähti- meininkiin. Noloa.

itse en ainakaan valittanut, päinvastoin. Nautin koko raskausajasta , neuvolakäynneistä kaikesta :)  Kipuja ei ollut ja painokin tippui, Vauvan kanssa kaikki on mennyt hyvin ja jaksamista löytyy ededlleen, poika on ainokaiseni ja ikää minulla on nyt 37 ja poika 6kk :)  En ole vielä 40+ mutta sen verran lähellä että vastasin silti :) ja toinen on vielä haaveissa, synnytys oli käynnistyksen takia pitkähkö mutta täydellisen terve poika syntyi ja kaikki meni hyvin <3

Vierailija
88/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyaikana taitavat paremmin pärjätä 40v kuin 20v äitien lapset. Nykyään nuorina lisääntyvät ovat useammi huonommin koulutettuja, ei ole varaa eikä henkistäkään pääomaa tarjota lapselle samaa kuin sillä lähempänä 40v äidiksi tulleella.

Kuule, niissä 4kymppisissä on ihan yhtä lailla kymmenen lapsen kotona ikuisuuden viettäneitä äitejä tms. kuin nuoremmissa kouluttautuneita. Jos et kestä sitä, että vanhoja äitejä kohtaan esitetään ennakkoluuloja, yritä itse olla vähän avoimempi muita kohtaan. Itse tiedän useamman akateemisen alle 3kymppisen, jolla on 1-3 lasta.[/

Että Ihan itse tiedät? Näistä asioista on olemassa ihan tutkittua väestötason tietoa. Ei sentään tarvitse sinun tapausselostuksesi varassa tehdä päätelmiä. 4kymppisenä äidiksi tulleet on keskimäärin huomattavasti korkeamminkoulutettuja, parempituloisia itse, ovat parempituloisen kumppanin kanssa sekä naimisissa tai pitkässä parisuhteessa lapsen isän kanssa vrt. alle 3kymppisiin. Tutkimustietoa, jos nyt tiedät mitä se on.

Vierailija
89/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pelkää raskauden riskejä vaan sitä, että 40+-vuotta on iso ikäero lapsen ja äidin/isän välillä. Nuo iäkkäät miehet jotka lapsia siittävät vanhoilla päivillään, ovat useimmiten varakkaampaa väkeä, joilla on varmasti varaa palkata hoitoapua nuorelle vaimolle.

Ja niin ovat iäkkäät naisetkin. Meillä 30+ -äideillä (tuttuni) käy siivoaja, voimme maksaa yksityisistä päivähoitajista, ettei lapsia tarvitse laittaa liian täysiin tarharyhmiin, tms. Kauppapalvelu tuo ostokset, wolt/foodora tiukkoina iltoina illallisen.

"Laatuaikaan" lasten kanssa voi keskittyä paremmin arki-iltoina kun arkirutiineja voi ulkoistaa.

Ja nimenomaan äidin koulutus on se, joka korreloi lasten menestymiseen jatkossa. Että mikäli "mummoäiti" saa terveen lapsen (niinkuin suurin osa saa), lapsella on erittäin hyvät lähtökohdat.

Ja vielä. Kuka 40v näyttää mummolta?

Miksi pädet tuollaisella, kun valtaosa korkeakoulutetuista saa lapsensa kirkkaasti alle 40-vuotiaana? Kyllä sitä on ihan normisti varaa muillakin lapsensa elättää. Minulla hyvä tulotaso, mutta päälle 4kymppisenä jo isot lapset.

Vierailija
90/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tyytyväinen omiin elämänvalintoihin, ei tarvitse tuomita ja kauhistella muiden erilaisia ratkaisuja ja valintoja. Tämäkin aloitus kertoo enemmän ap:sta itsestään kuin mistään muusta. Hän on ehkä vielä nuorehko, ei-akateeminen ja hän on saanut lapsen alle 30-vuotiaana tai ainakin unelmissaan on nuori äiti(vakiintunut parisuhde). Hän elää omassa kuplassaan, ei ole juurikaan ulkomailla käynyt ja on itse reilu parikymppisenä vanhemmiksi tulleiden lapsi. Ajattelua leimaa minäkeskeisyys ja mustavalkoisuus. Muita saavutuksia elämässä ei juurikaan ole kuin ehkä se lapsi tai vahva haave siitä. Hän on päällisin puolin tyytyväisen oloinen elämäänsä ja ratkaisuihinsa, mutta jossain tajunnassa on välähtää ajoittain ajatus siitä, että olisiko sittenkin ehtinyt lisääntyä myöhemmin, onko nuoruus ja oma elämä nyt menetetty? Hän on epävarma. Siksi hän lyttää yli 40-vuotiaita äitejä, jotta voi itselleen vakuuttaa oman ratkaisunsa oikeellisuuden ja nostaa sen jalustalle.

Vierailija
91/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyaikana taitavat paremmin pärjätä 40v kuin 20v äitien lapset. Nykyään nuorina lisääntyvät ovat useammi huonommin koulutettuja, ei ole varaa eikä henkistäkään pääomaa tarjota lapselle samaa kuin sillä lähempänä 40v äidiksi tulleella.

Kuule, niissä 4kymppisissä on ihan yhtä lailla kymmenen lapsen kotona ikuisuuden viettäneitä äitejä tms. kuin nuoremmissa kouluttautuneita. Jos et kestä sitä, että vanhoja äitejä kohtaan esitetään ennakkoluuloja, yritä itse olla vähän avoimempi muita kohtaan. Itse tiedän useamman akateemisen alle 3kymppisen, jolla on 1-3 lasta.[/

Että Ihan itse tiedät? Näistä asioista on olemassa ihan tutkittua väestötason tietoa. Ei sentään tarvitse sinun tapausselostuksesi varassa tehdä päätelmiä. 4kymppisenä äidiksi tulleet on keskimäärin huomattavasti korkeamminkoulutettuja, parempituloisia itse, ovat parempituloisen kumppanin kanssa sekä naimisissa tai pitkässä parisuhteessa lapsen isän kanssa vrt. alle 3kymppisiin. Tutkimustietoa, jos nyt tiedät mitä se on.

Tietenkin ovat, koska yleensä virkaikä korreloi esim. palkan kanssa. Se ei tarkoita sitä, etteikö moni 25- tai 30- vuotiaana äidiksi tullut tienaisi huomattavan paljon tai hyvin neljäkymppisenä.

Vierailija
92/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli 40 + saadessaan minut ja kuoli, kun olin alle 20v. Rakastin tietenkin äitiäni ehdoitta, mutta joskus mietin, että olisipa saanut minut aiemmin, niin olisin saanut pitää hänet pidempään.

Vierailija
93/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, onko joku 5kymppinen ekaluokan vanhempainillassa lapsen vanhempana?

Tottakai täytyy olla vanhempainilloissa ja en sieltä erottunut ainakaan iän puolesta ja olin myös hyvin ylpeä kun lapseni pokkasi kolme stipendiä kun pääsi ylioppilaaksi ja samana vuonna yliopistoon jonne on vaikea päästä. 

Vierailija
94/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mieluummin rikas ja menestynyt +40 äiti, kuin hups vaan-kouluttautumaton ja köyhä 22v äiti:)

Vierailija
95/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vähän surullista. T. 21v äiti ♡

Minulle olisi ollut katastrofi 21 vuotiaana.

Vierailija
96/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ovat, koska yleensä virkaikä korreloi esim. palkan kanssa. Se ei tarkoita sitä, etteikö moni 25- tai 30- vuotiaana äidiksi tullut tienaisi huomattavan paljon tai hyvin neljäkymppisenä.

Ei selitä asiaa pelkästään. Jos katsotaan ensisynnyttäjien keski-ikää ikäryhmittäin, vanhimmassa ryhmässä synnyttäjän ja puolison akateemisuus on kaikkein yleisintä ja tulot korkeimmat. Tämä ei selity pelkästään sillä että vanhimmat on ehtineet opiskella kauiten, VAAN sillä että korkeimmin koulutetut saavat lapsensa kaikkein vanhimpana. Korkean koulutuksen ja älykkyyden välinen korrelaatio on myös huomattava. Älykkyys periytyy. 4kymppisten äitien lapsista ei tarvitse olla huolissaan, mutta nuorten äitien jälkeläisistä sitäkin enemmän. Tilastot huutaa tätä, tämänpäiväinen anekdootti (ap:n ulostulo) vahvistaa edelleen. Toivottavasti ap:lla ei ole lapsia; tyhmyys, mustavalkoisuus, kateus ja näköalattomuus ON *nolo* kasvualusta ihmisen taimille.

Vierailija
97/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en ymmärrä, miten joku jaksaa pohtia toisten ihmisten tekemiä elämänvalintoja, varsinkaan kun ne eivät vaikuta toisten elämään. Musta sp sun aloitus on NO-LO!

Vierailija
98/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei selitä asiaa pelkästään. Jos katsotaan ensisynnyttäjien keski-ikää ikäryhmittäin, vanhimmassa ryhmässä synnyttäjän ja puolison akateemisuus on kaikkein yleisintä ja tulot korkeimmat. Tämä ei selity pelkästään sillä että vanhimmat on ehtineet opiskella kauiten, VAAN sillä että korkeimmin koulutetut saavat lapsensa kaikkein vanhimpana. Korkean koulutuksen ja älykkyyden välinen korrelaatio on myös huomattava. Älykkyys periytyy. 4kymppisten äitien lapsista ei tarvitse olla huolissaan, mutta nuorten äitien jälkeläisistä sitäkin enemmän. Tilastot huutaa tätä, tämänpäiväinen anekdootti (ap:n ulostulo) vahvistaa edelleen. Toivottavasti ap:lla ei ole lapsia; tyhmyys, mustavalkoisuus, kateus ja näköalattomuus ON *nolo* kasvualusta ihmisen taimille.

Lapseni ovat varmaan valioyksilöitä; sain heidät nuorena ja minulla on kaksi akateemista tutkintoa. 😉 Valtaosa ystävistäni on saanut lapset ihan 3kympin molemmin puolin. Uskon, että se on monella tapaa hyvä ikä saada lapsia. 42-vuotias alkaa olla jo aika iäkäs, oikeasti. On se aika hardcore-meininkiä olla 5KYMPPISENÄ ekaluokkalaisen vanhempi. Siis oikeasti...

Vierailija
99/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli 40 + saadessaan minut ja kuoli, kun olin alle 20v. Rakastin tietenkin äitiäni ehdoitta, mutta joskus mietin, että olisipa saanut minut aiemmin, niin olisin saanut pitää hänet pidempään.

Ikävä kuulla. Mutta ei äitisi 60 -vuotiaana vanhuuteen kuollut, että sikäli hänen ikänsä ei liity nyt asiaan mitenkään.

Vierailija
100/114 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat varmaan valioyksilöitä; sain heidät nuorena ja minulla on kaksi akateemista tutkintoa. 😉 Valtaosa ystävistäni on saanut lapset ihan 3kympin molemmin puolin. Uskon, että se on monella tapaa hyvä ikä saada lapsia. 42-vuotias alkaa olla jo aika iäkäs, oikeasti. On se aika hardcore-meininkiä olla 5KYMPPISENÄ ekaluokkalaisen vanhempi. Siis oikeasti...

Kuvailepa millaisena näet 50-vuotiaan ekaluokkalaisen äitinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän