Mitä järkeä on tehdä lapsi 40+ iässä?
Korkeat riskit saada vammainen lapsi, on itse vanha kun lapsi on teini. Yövalvomiset vauvan kanssa rasittavat enemmän, synnytys on isompi riski. Minusta todella itsekästä! Ei siinä ainakaan lasta ajattele. Osa on uudella kierroksella ja sitten on mun lapset, sun lapset ja meidän yhteinen lapsi joka olisi pitänyt jättää tekemättä. Voi sitä valituksen määrää raskausaikana ja varsinkin sen jälkeen. Jos on vela kannattaa pysyä siinä päätöksessä loppuun asti eikä enää hankkia lasta vanhoilla päivillä. Miehillä on tietysti eri asia mutta naisten munasolut ne vanhenee ja kroppa kärsii enemmän synnytyksessä. Itse en ikinä lähtisi iltatähti- meininkiin. Noloa.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Korkeat riskit saada vammainen lapsi, on itse vanha kun lapsi on teini. Yövalvomiset vauvan kanssa rasittavat enemmän, synnytys on isompi riski. Minusta todella itsekästä! Ei siinä ainakaan lasta ajattele. Osa on uudella kierroksella ja sitten on mun lapset, sun lapset ja meidän yhteinen lapsi joka olisi pitänyt jättää tekemättä. Voi sitä valituksen määrää raskausaikana ja varsinkin sen jälkeen. Jos on vela kannattaa pysyä siinä päätöksessä loppuun asti eikä enää hankkia lasta vanhoilla päivillä. Miehillä on tietysti eri asia mutta naisten munasolut ne vanhenee ja kroppa kärsii enemmän synnytyksessä. Itse en ikinä lähtisi iltatähti- meininkiin. Noloa.
Järkeä tai ei niin rohkea rokan syö. Sain terveen vauvan erittäin kypsässä iässä (ensimmäinen) ja en ollut edes tiennyt kuinka mahtavaa on saada oma lapsi, PALJON olisin menettänyt ellei olisi lasta. Todella on hyvin vaativaa olla äiti. Erittäin tyytyväinen että uskalsin. Kiitos Taivaan Isä, kiitos naistenklinikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan kiinnosta minkä ikäisenä ihmiset tekevät lapsensa, mutta ei silti viitsitä leikkiä ja jopa valehdella, että riskit eivät kasva huomattavasti iän myötä. Näiden asioiden ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, netti on tietoa täynnä. Siitä vain googlettamaan yli 40vuotiaan raskaus. Ei millään lailla sama asia kuin esim. 25- tai 30-vuotiaan raskaus. Valitettavasti aika on tässä julma naisille.
Näin on, mutta kaikki raskaudet ovat kuitenkin yksilöllisiä. Lapsentekopäätökseen liittyy niin paljon muutakin kuin biologiaa, että on suoranaista painostusta väittää muuta.
Niin? Jokainen punnitsee asian mielessään. Vuosittain vain pari prosenttia synnyttäjistä on yli 40-vuotiaita, ja 70÷ synnyttää kaikki lapsensa alle 35-vuotiaana, joten aika moni ei lähde moiseen enää tuossa iässä. Ei se yleistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, googlettakaa 40 vuotiaan naisen raskaus. Netti on puolillaan tietoa riskeistä ja kuinka perinnöllisyyslääkärit vetoavat naisiin, jotta nämä tekisivät lapset nuorempina. Kuinka tyhmä pitää olla, että voi sulkea silmänsä tuolta? Ovathan tilastollisesti riskien kasvut aivan järjettömän merkittäviä. Vain joka kolmas 4kymppinen tulee omin avuin raskaaksi ja heistä alle puolet kykenee viemään raskauden loppuun saakka ym.
Oletko sinä kateellinen niille naisille, jotka tulevat +40 raskaaksi luomuna ja synnyttävät lapsen? Entä jos synnyttävätkin ihan terveen lapsen? Joka ei edes valvota vaan nukkuu kaksikuukautisesta alkaen täydet yöunet? Minulla sellainen onni oli. Sain esikoiseni 42 -vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan kiinnosta minkä ikäisenä ihmiset tekevät lapsensa, mutta ei silti viitsitä leikkiä ja jopa valehdella, että riskit eivät kasva huomattavasti iän myötä. Näiden asioiden ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, netti on tietoa täynnä. Siitä vain googlettamaan yli 40vuotiaan raskaus. Ei millään lailla sama asia kuin esim. 25- tai 30-vuotiaan raskaus. Valitettavasti aika on tässä julma naisille.
Näin on, mutta kaikki raskaudet ovat kuitenkin yksilöllisiä. Lapsentekopäätökseen liittyy niin paljon muutakin kuin biologiaa, että on suoranaista painostusta väittää muuta.
Niin? Jokainen punnitsee asian mielessään. Vuosittain vain pari prosenttia synnyttäjistä on yli 40-vuotiaita, ja 70÷ synnyttää kaikki lapsensa alle 35-vuotiaana, joten aika moni ei lähde moiseen enää tuossa iässä. Ei se yleistä ole.
Tästä ei näy esim se, että on voitu yrittää vuosia ja vasta yli 40 v on tärpännyt. Tai että sopiva kumppani on löytynyt vasta myöhään.
Nämä on tosiaan niin yksilöllisiä asioita ja henkilökohtaisia päätöksiä, ettei niitä voi eikä kannata moralisoida iällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on nämä ikärasistien aloitukset.
Ikääntymisessä on hauskaa kuitenkin sen tasa-arvoisuus: kaikki vanhenevat, ihan jokaikinen. Sitten kun itse olette 40+, niin toimikaa toki nyt esittämienne vaatimusten ja väitteiden mukaisesti.
Helposti. En aio lisääntyä enää siinä iässä. Ei ole kovin vaikeaa edes! Ap
Sitä sinä et voi tietää, ja toisaalta osoittamasi ikärasismi koskee muitakin kuin sinua ja muita asioitakin kuin lapsentekoa.
Miten saatte rodun liitettyä joka asiaan? Tämä aloitus koskee rotuun katsomatta yli nelikymppisiä. Tarkoitit varmaan ikäSYRJINTÄÄ? Tuo rasismi-termi on kärsinyt inflaation kun viljelette sitä ymmärtämättä edes sen merkitystä.
Ikärasismi on ihan käypä termi puhekielessä. Voidaan käyttää myös sanaa ikäsyrjintä, jos se saa olosi paremmaksi.
Tyyliseikkana tässä käytin ikärasismi-muotoa, koska se on vahvempia mielikuvia herättävä. Mutta siis: ap harjoittaa SYRJINTÄÄ.
Ihan yhtä väärä termi se on oli sitten kyseessä puhekieli tai kirjalliset ilmaisut ellei syrjintä ole rodun kanssa missään tekemisissä. Kukaan ei ota enää nykyään rasismia tosissaan kun urpot näkevät kaikkialla rasismia ja huutelevat rasismia väärissä kohdissa. Annanpa sinulle ja kaltaisillesi vähän esimerkkiä.
1. Matti ja Maija ovat kumpikin valkoisia. Matti saa samoista työtehtävistä samalla ammattinimikkeellä Maijaa huomattavasti parempaa palkkaa. Rasismia! Rasismia! Ei, vaan sukupuolisyrjintää. Rodulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
2. Matti 50v ja Maija 20v hakevat samaa työpaikkaa. He ovat kumpikin valkoisia. Matti on Maijaa pätevämpi, mutta Maija palkataan tehtävään. Matti kokee tämän johtuvan kokemuksesta huolimatta hänen iästään. Rasismia! Rasismia! Ei, vaan ikäsyrjintää. Rodulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
3. Matti on homoseksuaali. Hänen kerrottuaan suuntautumisestaan avoimesti hänen työsopimustaan ei enää jatketa aiemmista lupauksista huolimatta. Rasismia! Rasismia! Ei, vaan seksuaalista syrjintää. Rodulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
4. Maija on lestadiolainen. Hän on hyvin arvosanoin valmistunut ammattikoulusta, mutta työpaikan saaminen on vaikeaa sillä hän kertoo avoimesti uskostaan ja käyttää huivia sekä pitkiä hameita. Rasismia! Rasismia! Ei, vaan syrjintää uskonnon perusteella. Rodulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Pakko vääntää iltatähti uuden miehen kanssa! Exäkin näkee että meillä menee nyt näin hyvin! Ja pitäähän uusi kumppani jollain sitoa itseensä kun ei se naimisiinkaan ole vielä suostunut. Pillerit pois ja tassut ristiin että vielä tärppää ja tulee rakkauspakkaus.
Tämäpä siinä usein on taustalla.
Kiitos tästä ketjusta. Päätin juuri etten koskaan tule tekemään lapsia
t. 34-vuotias lapseton nainen, josta tuli juuri vapaaehtoisesti lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, googlettakaa 40 vuotiaan naisen raskaus. Netti on puolillaan tietoa riskeistä ja kuinka perinnöllisyyslääkärit vetoavat naisiin, jotta nämä tekisivät lapset nuorempina. Kuinka tyhmä pitää olla, että voi sulkea silmänsä tuolta? Ovathan tilastollisesti riskien kasvut aivan järjettömän merkittäviä. Vain joka kolmas 4kymppinen tulee omin avuin raskaaksi ja heistä alle puolet kykenee viemään raskauden loppuun saakka ym.
Oletko sinä kateellinen niille naisille, jotka tulevat +40 raskaaksi luomuna ja synnyttävät lapsen? Entä jos synnyttävätkin ihan terveen lapsen? Joka ei edes valvota vaan nukkuu kaksikuukautisesta alkaen täydet yöunet? Minulla sellainen onni oli. Sain esikoiseni 42 -vuotiaana.
En ole, minulla on kolme tervettä lasta, jotka sain huomattavasti nuorempana kuin 42-vuotiaana.
En pelkää raskauden riskejä vaan sitä, että 40+-vuotta on iso ikäero lapsen ja äidin/isän välillä. Nuo iäkkäät miehet jotka lapsia siittävät vanhoilla päivillään, ovat useimmiten varakkaampaa väkeä, joilla on varmasti varaa palkata hoitoapua nuorelle vaimolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntymisessä on hauskaa kuitenkin sen tasa-arvoisuus: kaikki vanhenevat, ihan jokaikinen. Sitten kun itse olette 40+, niin toimikaa toki nyt esittämienne vaatimusten ja väitteiden mukaisesti.
Sitä sinä et voi tietää, ja toisaalta osoittamasi ikärasismi koskee muitakin kuin sinua ja muita asioitakin kuin lapsentekoa.
Miten saatte rodun liitettyä joka asiaan? Tämä aloitus koskee rotuun katsomatta yli nelikymppisiä. Tarkoitit varmaan ikäSYRJINTÄÄ? Tuo rasismi-termi on kärsinyt inflaation kun viljelette sitä ymmärtämättä edes sen merkitystä.
Ikärasismi on ihan käypä termi puhekielessä. Voidaan käyttää myös sanaa ikäsyrjintä, jos se saa olosi paremmaksi.
Tyyliseikkana tässä käytin ikärasismi-muotoa, koska se on vahvempia mielikuvia herättävä. Mutta siis: ap harjoittaa SYRJINTÄÄ.Ihan yhtä väärä termi se on oli sitten kyseessä puhekieli tai kirjalliset ilmaisut ellei syrjintä ole rodun kanssa missään tekemisissä. Kukaan ei ota enää nykyään rasismia tosissaan kun urpot näkevät kaikkialla rasismia ja huutelevat rasismia väärissä kohdissa. Annanpa sinulle ja kaltaisillesi vähän esimerkkiä.
1. Matti ja Maija ovat kumpikin valkoisia. Matti saa samoista työtehtävistä samalla ammattinimikkeellä Maijaa huomattavasti parempaa palkkaa. Rasismia! Rasismia! Ei, vaan sukupuolisyrjintää. Rodulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
2. Matti 50v ja Maija 20v hakevat samaa työpaikkaa. He ovat kumpikin valkoisia. Matti on Maijaa pätevämpi, mutta Maija palkataan tehtävään. Matti kokee tämän johtuvan kokemuksesta huolimatta hänen iästään. Rasismia! Rasismia! Ei, vaan ikäsyrjintää. Rodulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
3. Matti on homoseksuaali. Hänen kerrottuaan suuntautumisestaan avoimesti hänen työsopimustaan ei enää jatketa aiemmista lupauksista huolimatta. Rasismia! Rasismia! Ei, vaan seksuaalista syrjintää. Rodulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
4. Maija on lestadiolainen. Hän on hyvin arvosanoin valmistunut ammattikoulusta, mutta työpaikan saaminen on vaikeaa sillä hän kertoo avoimesti uskostaan ja käyttää huivia sekä pitkiä hameita. Rasismia! Rasismia! Ei, vaan syrjintää uskonnon perusteella. Rodulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
- Ap
Sinulla on todella ongelmia.
En ikinä haluaisi vauvaa!elämä on ihanaa nyt ja lapset isoja.jos minulta kysytään,ei mitään järkeä.t.n +40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyliseikkana tässä käytin ikärasismi-muotoa, koska se on vahvempia mielikuvia herättävä. Mutta siis: ap harjoittaa SYRJINTÄÄ.Ihan yhtä väärä termi se on oli sitten kyseessä puhekieli tai kirjalliset ilmaisut ellei syrjintä ole rodun kanssa missään tekemisissä. Kukaan ei ota enää nykyään rasismia tosissaan kun urpot näkevät kaikkialla rasismia ja huutelevat rasismia väärissä kohdissa. Annanpa sinulle ja kaltaisillesi vähän esimerkkiä.
- Ap
Halusit tai et, sanaa rasismi käytetään yleisesti synonyyminä syrjinnälle. Kieli ei ole matematiikkaa ja voi olla joskus jopa ristiriitaista. Koeta kestää.
Sinä olet ikärasisti.
Oikeasti, onko joku 5kymppinen ekaluokan vanhempainillassa lapsen vanhempana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, minulla on kolme tervettä lasta, jotka sain huomattavasti nuorempana kuin 42-vuotiaana.
Mullakin. Mutta myös yksi terve, joka on tehty luomusti 41-vuotiaana.
Kyllä nykyaikana taitavat paremmin pärjätä 40v kuin 20v äitien lapset. Nykyään nuorina lisääntyvät ovat useammi huonommin koulutettuja, ei ole varaa eikä henkistäkään pääomaa tarjota lapselle samaa kuin sillä lähempänä 40v äidiksi tulleella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ainakin säälittää jos puistossa lapsen kanssa olevasta henkilöstä ajattelee, että lapsi leikkii siinä mummonsa kanssa ja sitten se lapsi kutsuukin sitä mummoa äidikseen... Oi voi.
Se lapsi ei mitään sinun säälittelyjäsi kaipaa,ei sitten yhtään.
Jospa kuule siis huolehtisit lähinnä ihan vain niistä omista lapsistasi!
(...sikäli kun sinulla niitä on)
Jos lapsi näet kutsuu äitiään äidikseen niin se ihminen,jota kuulet hänen kutsuvan äidikseen myös ON hänen äitinsä.
Näin se menee.
Oliko liian vaikeaselkoista ?
Muistakaa hei 40+ vauvan saaneet äidit, ettei me kaikki nuoremmat äidit ajatella kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja nyt joku lasten isistä on näköjään mennyt tekemään iltatähden yli 40-vuotiaan naisen kanssa ja ap:tä harmittaa. Kannattaisi oikeasti hankkia jotain harrastuksia, eikä miettiä koko ajan, mitä muut tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyaikana taitavat paremmin pärjätä 40v kuin 20v äitien lapset. Nykyään nuorina lisääntyvät ovat useammi huonommin koulutettuja, ei ole varaa eikä henkistäkään pääomaa tarjota lapselle samaa kuin sillä lähempänä 40v äidiksi tulleella.
Kuule, niissä 4kymppisissä on ihan yhtä lailla kymmenen lapsen kotona ikuisuuden viettäneitä äitejä tms. kuin nuoremmissa kouluttautuneita. Jos et kestä sitä, että vanhoja äitejä kohtaan esitetään ennakkoluuloja, yritä itse olla vähän avoimempi muita kohtaan. Itse tiedän useamman akateemisen alle 3kymppisen, jolla on 1-3 lasta.
Minä olen itse iltatähti enkä ole koskaan kärsinyt siitä mitenkään. Edes päällepäin se ei näkynyt, kiitos sekä vanhempien elämäntapojen että geenien, että ikä ei heissä näkynyt. Sitä tärkeämpää oli kuitenkin se, että vanhempani olivat viisaampia ja kypsempiä kuin monien kavereideni vanhemmat... he joutuivat näkemään vanhempiensa monenmoisia kriiseilyjä ja ihmissuhdedraamoja paljon enemmän kuin minä.