Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteiset rahat parisuhteessa

Vierailija
22.04.2016 |

Törmäsin varsin ennakkoluuloiseen olettamukseen yhtenä päivänä.. Puhuin erään tuttavani (ei erityisen läheinen) kanssa jotain raha-asioista ja mainitsin, että meillä on mieheni kanssa yhteiset rahat ja tilit. Tuttava oli hyvin hämmästynyt, että niinkö, eikö sinulla ole omaa rahaa? Entä jos haluaisit vaikka ostaa itsellesi jonkun vaatteen tai tavaran? Tämä kysymys hämmensi puolestaan minua.
Te, joilla ei ole yhteiset rahat puolisonne kanssa, ajatteletteko yleisemminkin, että rahankäytöstä oltaisiin tällaisessa tilanteessa jotenkin tilivelvollisia kumppanille? Siis että ne yhteiset rahat eivät ole kummankaan omia, jos ymmärrätte mitä yritän kysyä? :D Siis tarkoitan sitä, jos ihmisillä on yhteinen koti, niin onhan se heidän kummankin oma koti ihan siinä kuin se yhdenkin ihmisen omistama oma koti.

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi olla myös ne omat tilit, ja siellä sitten vaikka vain muutama sata euroa.

Nimittäin, jos teistä toinen kupsahtaa, ei tuolla yhteisellä tilillä ole käyttöoikeutta ennen kuin on perunkirjoitus ym. tehty.

Ja taas kerran sama väärä luulo. Jos tili on ja-tili, sieltä ei saa rahojaan pois. Mutta jos yhteinen tili on tai-tili, leski saa sieltä omansa pois, vaikka pesänselvitystä ei ole tehty. Joten ihmettelen, että tämä väärä luulo vieläkin jyllää ihmisten mielissä. Asia on tarkistettu monta kertaa pankissa ja olen myös lukemattomia kertoja linkittänyt tänne linkin aiheesta. Mutta en jaksa tällä kertaa alkaa sitä etsimään.

Miten se leski todistaa, otta hän ottaa omansa pois? Yhteisellä tilillä kun ei ole olemassa mitään omien rahojen osuutta. Puolison kuollessa leski ei omista puolta tilin rahoista vaan puolet yhteisestä omaisuudesta.

Vierailija
62/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen koti ei tarkoita sitä, että kumpikin saa tehdä mitä tahtoo. Jos toinen haluaa korja moottorisahaa keittiön pöydällä, on puolisolla yleensä lupa ilmaista asiasta mielipiteensä. Sama yhteisten rahojen kanssa: ei niitä käytetä keskustelematta toisen kanssa.

Minä olen aikuinen ihminen, ja haluan käyttää rahojani keskustelematta siitä toisen kanssa. Mielestäni aikuisuuteen kuuluu se että saa päättää itse tietyistä asioista; siitä miten pukeutuu, mitä harrastaa, ja myös sen mihin käyttää rahansa. Siksi meillä on erilliset rahat.

Disclaimer: jos joku nyt alkaa olkiukkoilla siitä kuinka ei ole mahdollista että toinen ostaa koko palkallaan jakoavaimia ja toinen joutuu maksamaan sitten elämisen, niin bitch please. Oletetaan nyt että puhe on normaalista elämästä ja normaaleista asioista, eikä typeristä kärjistyksistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi olla myös ne omat tilit, ja siellä sitten vaikka vain muutama sata euroa.

Nimittäin, jos teistä toinen kupsahtaa, ei tuolla yhteisellä tilillä ole käyttöoikeutta ennen kuin on perunkirjoitus ym. tehty.

Riippuu siitä onko kyse Matti ja Maija vai Matti tai Maija muotoisesta tilistä. Tai-muotoinen on kuoleman sattuessa helpompi.

Riippuumatta siitä että onko kysessää ja vai tai muotoinen tili, niin se tili jäädytetään jossa vainaja on osallisena. Siksi mielläkin on omat tilit, joilla on sen verran rahaa että selviää ainakin siihen asti että saa muutettua palkkansa omalle tililleen. On sovittu että jos toinen heittää veivinsä, niin toinen nostaa heti yhteisen tilin tyhjäksi. Rahasotkut ehtii selvittää myöhemmin.

http://www.etlehti.fi/artikkeli/elake/oma_talous/yhteinen_tili_vai_eril…

Jos toinen puolisoista kuolee, leski voi yhä käyttää tiliä.

Silti kannattaa muistaa, että vaikka tiliä voi käyttää, ne rahat eivät ole lesken rahoja. Hän joutuu tekemään niistä tiliä kuolinpesälle.

Oman osuutensa saa käyttää. Et eri tileilläkään saa käyttää miehesi osuutta, ennen kuin pesänselvitys on tehty. Lesken rahat yhteisellä tilillä on ihan lesken omia rahoja. Ja ihan samalla tavalla kummankin omaisuus lasketaan yhteen kuolemantapauksessa, vaikka heillä olisi omat rahat. Asia ei ole sen kummempi.

Mitkä rahat tilillä ovat lesken rahoja, ei niitä ole korvamerkitty.

Ne rahat on pesän omaisuutta ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin ja niistä tulee lesken omaisuutta vasta sitten, kun perunkirjoitus on tehty. Siihen asti leskellä ei ole mitään erityistä oikeutta "omiin rahoihin" yhteisellä tilillä.

Vierailija
64/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas kerran sama väärä luulo. Jos tili on ja-tili, sieltä ei saa rahojaan pois. Mutta jos yhteinen tili on tai-tili, leski saa sieltä omansa pois, vaikka pesänselvitystä ei ole tehty. Joten ihmettelen, että tämä väärä luulo vieläkin jyllää ihmisten mielissä. Asia on tarkistettu monta kertaa pankissa ja olen myös lukemattomia kertoja linkittänyt tänne linkin aiheesta. Mutta en jaksa tällä kertaa alkaa sitä etsimään.

Ei muuten lohduttaisi minua yhtään miehen kuollessa: meillä mies laittaa 80% yhteisistä laskuista yhteiselle tilille ja minä hoidan enemmän ostoksia omalta tililtäni. Kuoleman osuessa kohdalle pankki katsonee, että mies on laittanut rahat tilille eli ne on hänen ja laskuissa lukee mun  nimi, joten kuolinpesän varoista niitä ei voi maksaa. Ihan hyvä olla se ikioma hätävaratili.

Pakko sanoa, etten ymmärtänyt. Teillä siis kummallakin omat tilit ja joku yhteinen tili. Miten se liittyy siihen, että mies syöttää yhteiset laskunne jne...

Jos laskut ovat sinun, eivät ne ole yhteisiä. Ja se on ihan sama, kumpi laskut syöttää maksuun yhteiseltä tililtä. Kuoleman tapauksessa avioparin omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan puoliksi. Käyttötilillä olevalta tililtä saa käyttää tai-tilin yhteydessä omaa osuuttaan pois. Pahempi tilanne olisi silloin, jos sinun tilillä ei ole rahaa juuri, kun mies kuolee ja muut tilit miehen nimissä. Et saisi ottaa miehen tileiltä yhtään rahaa, ennen kuin jako on tehty.

Vierailija
65/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen koti ei tarkoita sitä, että kumpikin saa tehdä mitä tahtoo. Jos toinen haluaa korja moottorisahaa keittiön pöydällä, on puolisolla yleensä lupa ilmaista asiasta mielipiteensä. Sama yhteisten rahojen kanssa: ei niitä käytetä keskustelematta toisen kanssa.

Minä olen aikuinen ihminen, ja haluan käyttää rahojani keskustelematta siitä toisen kanssa. Mielestäni aikuisuuteen kuuluu se että saa päättää itse tietyistä asioista; siitä miten pukeutuu, mitä harrastaa, ja myös sen mihin käyttää rahansa. Siksi meillä on erilliset rahat.

Disclaimer: jos joku nyt alkaa olkiukkoilla siitä kuinka ei ole mahdollista että toinen ostaa koko palkallaan jakoavaimia ja toinen joutuu maksamaan sitten elämisen, niin bitch please. Oletetaan nyt että puhe on normaalista elämästä ja normaaleista asioista, eikä typeristä kärjistyksistä.

Vaikka meillä on yhteiset tilit, käytän rahaa keskustelematta siitä puolisoni kanssa. Juurikin koska kyse on normaalista elämästä ja normaaleista asioista, ei mistään jakoavainten ostamisesta koko palkalla. Ei yhteiset rahat sulje tätä pois.

Vierailija
66/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä onko kyse Matti ja Maija vai Matti tai Maija muotoisesta tilistä. Tai-muotoinen on kuoleman sattuessa helpompi.

Riippuumatta siitä että onko kysessää ja vai tai muotoinen tili, niin se tili jäädytetään jossa vainaja on osallisena. Siksi mielläkin on omat tilit, joilla on sen verran rahaa että selviää ainakin siihen asti että saa muutettua palkkansa omalle tililleen. On sovittu että jos toinen heittää veivinsä, niin toinen nostaa heti yhteisen tilin tyhjäksi. Rahasotkut ehtii selvittää myöhemmin.

Silti kannattaa muistaa, että vaikka tiliä voi käyttää, ne rahat eivät ole lesken rahoja. Hän joutuu tekemään niistä tiliä kuolinpesälle.

Oman osuutensa saa käyttää. Et eri tileilläkään saa käyttää miehesi osuutta, ennen kuin pesänselvitys on tehty. Lesken rahat yhteisellä tilillä on ihan lesken omia rahoja. Ja ihan samalla tavalla kummankin omaisuus lasketaan yhteen kuolemantapauksessa, vaikka heillä olisi omat rahat. Asia ei ole sen kummempi.

Ne rahat on pesän omaisuutta ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin ja niistä tulee lesken omaisuutta vasta sitten, kun perunkirjoitus on tehty. Siihen asti leskellä ei ole mitään erityistä oikeutta "omiin rahoihin" yhteisellä tilillä.

Toki leski saa niitä elämiseensä käyttää ihan normaalisti. Ihan kuin asua kodissakin, vaikka sekin on kuolinpesän jakoon saakka.

Vierailija
67/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se leski todistaa, otta hän ottaa omansa pois? Yhteisellä tilillä kun ei ole olemassa mitään omien rahojen osuutta. Puolison kuollessa leski ei omista puolta tilin rahoista vaan puolet yhteisestä omaisuudesta.

Meillä ainakin tiliotteessa lukee palkat henkilökohtaisella nimellä panoissa. Palkka xxxxx paikasta xxx xxxx nimellä. Se on minun omaa tuloa tilille.

Mammat vissiin luulee, että kun ukko kupsahtaa, he pääsevät vapaasti käsiksi miehen tileihin, ainakin näin näiden kirjoitusten perusteella. Jos sinulle tulee kuukaudessa palkkaa 2000 euroa kuussa ja olet pistänyt sen menemään niin, että miehen kuoltua sinulla on käytössä 200 euroa. Jos sinulla on oma tili, sinun pitää pärjätä sillä 200 eurolla ja et pääse käsiksi miehen tileihin.

Vierailija
68/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpäivän omaisuudesta niin vainajan kuin lesken joutuu tekemään "tilin", ainakin mikäli puolisoilla ei ole avioehtoa, riippumatta siitä onko käteisvarat yhteisellä vai erillisellä tilillä vai jossakin muualla.

Vierailija
69/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten lohduttaisi minua yhtään miehen kuollessa: meillä mies laittaa 80% yhteisistä laskuista yhteiselle tilille ja minä hoidan enemmän ostoksia omalta tililtäni. Kuoleman osuessa kohdalle pankki katsonee, että mies on laittanut rahat tilille eli ne on hänen ja laskuissa lukee mun  nimi, joten kuolinpesän varoista niitä ei voi maksaa. Ihan hyvä olla se ikioma hätävaratili.

Pakko sanoa, etten ymmärtänyt. Teillä siis kummallakin omat tilit ja joku yhteinen tili. Miten se liittyy siihen, että mies syöttää yhteiset laskunne jne...

Jos laskut ovat sinun, eivät ne ole yhteisiä. Ja se on ihan sama, kumpi laskut syöttää maksuun yhteiseltä tililtä. Kuoleman tapauksessa avioparin omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan puoliksi. Käyttötilillä olevalta tililtä saa käyttää tai-tilin yhteydessä omaa osuuttaan pois. Pahempi tilanne olisi silloin, jos sinun tilillä ei ole rahaa juuri, kun mies kuolee ja muut tilit miehen nimissä. Et saisi ottaa miehen tileiltä yhtään rahaa, ennen kuin jako on tehty.

Koitanpa vääntää rautalangasta: meillä on yhteinen tili "yhteisille" laskuille. Mies maksaa, siis laittaa rahaa yhteiselle tilille niitä laskuja varten. Kun tiliotetta katsoo mies on laittanut 800 ja minä 200 joka kuukausi. Olettaisin siis, että lain mukaan tilin rahoista on 80% kuolinpesän, joten mulla jäisi sähkölaskut maksamatta tuolta tililtä, olkoon vaan yhteinen TAI-tili.

Hommaa vielä helpottamaan se, että olemme avoliitossa, joten ei ole mitään puolikasta yhteisestä potista.

Vierailija
70/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitanpa vääntää rautalangasta: meillä on yhteinen tili "yhteisille" laskuille. Mies maksaa, siis laittaa rahaa yhteiselle tilille niitä laskuja varten. Kun tiliotetta katsoo mies on laittanut 800 ja minä 200 joka kuukausi. Olettaisin siis, että lain mukaan tilin rahoista on 80% kuolinpesän, joten mulla jäisi sähkölaskut maksamatta tuolta tililtä, olkoon vaan yhteinen TAI-tili.

Hommaa vielä helpottamaan se, että olemme avoliitossa, joten ei ole mitään puolikasta yhteisestä potista.

Koska olette avoliitossa, asia ei koska lainkaan sinua. Omaisuuttanne ei jaeta niin, että leski saa puolet, jos hänellä on omaisuutta vähemmän, vaan lapset perivät isänsä ja sinä saat vain oman omaisuutesi, mikä on nimelläsi.

Vierailija
71/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta esimerkistä huomannut, että raha ei ole koskaan ongelma - paitsi erotilanteessa. Silloin lasketaan hyvinkin tarkasti mihin toinen on yhteisiä rahoja käyttänyt. Siksi kannatan yhteistä taloudenhoitotiliä, jolta maksetaan yhteiseen talouteen liittyvät menot. Tälle tilille kumpikin tallettaa sovitun %-osuuden tuloistaan, jotta kummallekin jäisi suhteessa saman verran käyttörahaa omiin menoihin. Tämä siis silloin kun tuloerot ovat huomattavat.

Vierailija
72/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko kokemuksesta? Vai luuletko vaan. Minä puhun ihan kokemuksesta, vanhemmillani oli tai-tili. Sitä ei jäädytetty. Ja tämä tapahtui 4 kk sitten.

Vierailija
73/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki leski saa niitä elämiseensä käyttää ihan normaalisti. Ihan kuin asua kodissakin, vaikka sekin on kuolinpesän jakoon saakka.

Paitsi että ei saa käyttää noin vain. Kodissa asioleski saa asua kuolinpesän jaon jälkeenkin, sitä koskee toisenlaiset pykälät. Sen sijaan omaisuuden käyttäminen (tilin tyhjentäminen) on aivan eri asia. Kaikesta käytöstä joutuu tekemään selkoa kuolinpesälle ja tarvittaessa korvaamaan rahat.

74/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen tili, johon kummallakin on käyttöoikeus. Siellä on aina rahaa sellainen summa, että on varaa tehdä mitä tarvitsee. 

Kummallakin on omissa nimissään lisäksi erillisiä tilejä, joissa on sen verran rahaa että pärjää esim. vuoden. Juurikin tuon tilanteen varalle. 

Vierailija
75/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko kun täällä oli joku aika sitten semmonen keskustelu siitä onko tyhmyys vai tietämättömyys pahempi.. Saa tässä taas sitä miettiä..

Vierailija
76/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla omat tilit, mutta esimerkiksi laskut ja ruoka maksetaan sen rahoilla, kummalla sitä sattuu olemaan. Meillä tosin on tapana keskustella hankinnoista ja ulkona syömisistä, koska olemme aika pienituloisia molemmat tällä hetkellä (minä paskatöissä ja puoliso opiskelee). Mutta omia menoja saa toki olla, puoliso käy usein kahvilla ja syömässä ystäviensä kanssa, minä käytän rahaa harrastukseen, kun ystäviä minulla ei ole. Minusta tämä on toimiva ratkaisu.

Vierailija
77/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan ihanaa olla suloisen sinisilmäinen, luottavainen ja onnellinen siitä, kun on saanut niin täydellisen luotettavan puolison.

Useimmilla meistä on kuitenkin monista syistä viisainta olla yhteisten rahojen lisäksi edes yksi pieni vararaha ikiomalla tilillä. Eikä kyse ole missään tapauksessa epäluottamuksesta.

Minustakin on täysin vieras ajatus, että pitkäaikaisessa parisuhteessa ja lapsiperheessä ei olisi yhteiset rahat, olivatpa ne sitten yhteisellä tai kummankin omilla tileillä. Yhtä vieras ajatus minulle on se, että minulla ei olisi omaa pankkitiliä, vaikka sille olisi käyttöoikeus puolison lisäksi kaikillä läheisillä.

Vierailija
78/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko kokemuksesta? Vai luuletko vaan. Minä puhun ihan kokemuksesta, vanhemmillani oli tai-tili. Sitä ei jäädytetty. Ja tämä tapahtui 4 kk sitten.

Sama minun vanhemmillani, mutta äiti joutui tekemään jokaisesta nostosta selvityksen kuolinpesälle. Perukirjaan tuli kuolinpäivän tieto ja koska osa äidin nostoista liittyi hautajaisiin (OK) ja osa omiin menoihin (vähennetään lesken osuudesta kuolinpesän jaossa), niin setvittiin aikamme tiliotteita ja kuitteja.

Vierailija
79/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan ihanaa olla suloisen sinisilmäinen, luottavainen ja onnellinen siitä, kun on saanut niin täydellisen luotettavan puolison.

Useimmilla meistä on kuitenkin monista syistä viisainta olla yhteisten rahojen lisäksi edes yksi pieni vararaha ikiomalla tilillä. Eikä kyse ole missään tapauksessa epäluottamuksesta.

Minustakin on täysin vieras ajatus, että pitkäaikaisessa parisuhteessa ja lapsiperheessä ei olisi yhteiset rahat, olivatpa ne sitten yhteisellä tai kummankin omilla tileillä. Yhtä vieras ajatus minulle on se, että minulla ei olisi omaa pankkitiliä, vaikka sille olisi käyttöoikeus puolison lisäksi kaikillä läheisillä.

Avaatko vähän? Miten sinisilmäisyys ja tuo kaikki nivoutuu yhteen?

Vierailija
80/148 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka meillä on yhteiset tilit, käytän rahaa keskustelematta siitä puolisoni kanssa. Juurikin koska kyse on normaalista elämästä ja normaaleista asioista, ei mistään jakoavainten ostamisesta koko palkalla. Ei yhteiset rahat sulje tätä pois.

Sulkeehan. Jos sinä haluat laittaa kaiken kk:n ylimääräisen (=raha joka jää pakollisten hankintojen ja laskujen jälkeen) vaikka säästöön ja puolisosi haluaisikin juuri siinä kuussa ostaa uuden polkupyörän, niin eipä ilman keskustelua hoidu. Tai jos sinä haluat ostaa uuden läppärin ja mies keksiikin että tarvitsee uuden kellon (ja näiden yhteishinta on enemmän kuin tilillä on "ylimääräistä" rahaa). Ja juuri tätä minä en halua tehdä - keskustella ja neuvotella asioista, jotka "omilla rahoilla" hoituu ilman sen kummempaa palaveria. Sen kun katson paljonko MINULLA on ylimääräistä rahaa ja ostan sen mitä haluan. Tai jätän tässä kuussa ostamatta ja laitan vaikka puolen vuoden ajan ne ylimääräiset säästöön. 

Jos rahat olisivat yhteisiä, en ikinä tietäisi ilman miehen konsultointia paljonko sitä ylimääräistä on ja mitä sillä uskaltaa tehdä. Tämä on asia, jota en täysvaltaisena aikuisena vaan halua tehdä, enempää kuin haluaisin yhteiset ulkoiluvaatteet joista joutuisi aina keskustelemaan, että kumpiko tarvitsee tänään enemmän sadetakkia ja kumpi toppavaatteita.