Asiakaspalvelijat! Onko asiakas pyytänyt sinulta koskaan jotain asiaa/tuotetta jota et ole ymmärtänyt/tiennyt mikä se on?
Toisessa keskustelussa joku oli pyytänyt ryynimakkaraa ja myyjä oli ollut ihmeissään, että mikä ihmeen RYYNImakkara. 😂
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Tupakoimattomana 18-kesäisenä Ärräntätinä minulla oli suuria ongelmia tupakanostajien kanssa. Olisin toki löytänyt hetken etsimällä jos olisi "oikealla" nimellä ostettu, muttakun niillä on lyhenteitä ja lempinimiä ja monella merkillä vielä useita erilaisia! Kaveripiirissäni ei ollut edes ketään tupakoivaa, joten enhän minä reppana älynnyt :)
Ja anteeksi sille rautakaupan myyjälle jolta menin ostamaan "sitä muovipömpeliä joka laitetaan seinään mihin pistetään pistoke"... :D
En tiedä onko sukupuoliriippuvaista, mutta minulle ainakin oli heti selvää, mitä tarkoitat :D En minäkään tiedä mikä sen nimi on? Jos se olisi pistokesuoja, niin kai se peittäisi pistokkeenkin. Pistokekehys?
Vierailija kirjoitti:
Juustotiskillä asiakas pyysi muuminlihaa. Hetken selvittelyn jälkeen kävi ilmi, että hakusessa oli mozzarella.
Hahahaaa, loistava! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskin takana teen töitä, ja kyllä asiakkailla on joskus todella vaikeaa käyttää ihan normaaleja sanoja juomien tilaamiseen. Miksi pitää esittää jotain parempaa ja keksiä omiaan perusdrinkkien, oluen tai lonkeron tilaamiseen? Erityisesti ärsyttää snadia bamlaavat idiootit, jotka eivät tajua vaihtaa suomenkieleen siinä vaiheessa, kun en ymmärrä, että mitä hittoa ne haluaa.
Olubaarissa ärsyttää myös asiakkaiden tilaukset "yksi olut kiitos" ja vastaavat. Koita siinä sitten kysyä, että minkähän oluen aasi haluaa, meidän 50+ oluen valikoimasta.p.o.stadia
Miksi et voinut vaan antaa vaikka sitä eniten ostettua. Näyttää ainakin elokuvissa onnistuvan aina, koskaan ei muusta puhuta.
Vituttaa vieläkin, kun kerran ulkomailla oli sinunlaisesi jäätelökauppias.Koska jos antaisin eniten myytyä, niin aasit vinkuisi "mitä tää on, mää halusin karhua" tai "halvinta kaljaa". Ei ole vaikeaa tilata karhua/koffia/lapin kultaa, jos haluaa suomalaista perusolutta ostaa. Tai sit painuu takaisin sinne lähikuppilaan imemään bisseään, niin ei tule aasin elämä niin vaikeaksi, kun asiakaspalvelija yrittää tehdä työnsä ja palvella asiakastaan.
Ärsyttää sunkaltaset, jotka kuvittelee myyjien olevan jotain ajatustenlukijoita.
Mua taas ärsyttää sunkaltaiset, jotka kuvittelee asiakkaiden olevan jotain alempiarvoisia nolattavia.
Mua taas ärsyttää asiakkaat, jotka ei osaa tilata. "yks juusto ateria, ei muuta" jooh mikäs juoma? "zero" kokis, fanta vai sprite zero? "no kokis zero tietty!!" Tuo käytös osottaa asiakkaiden olettavan pikaruokaravintolan myyjän olevan urpo. Joo ja tähän on turha tulla selittämään että ala-arvoista työtä ja että ollaan kaikki vajakkeja. Ihan opiskelujen ohessa teen :). Tai sitten: "yks limu." Mikä limu? "kokis" ja koko? "pieni". Ei siinä, ymmärrän ettei ne asiakkaat välttämättä ymmärrä sitä, mutta kyllä se pidemmän päälle alkaa kyrsimään kun jokaiselta asiakkaalta pitää kysyä samat kysymykset kun eivät voi sanoa selkeästi mitä haluavat. Myös autokaistalla käy hyvin fiksuja ihmisiä. Tilaavat ja sanovat, että haluavat tuon aterian mikä on kuvassa. Tai sitten kun kysyn asiakkaan tilatessa wrappia, että grillattu kana, paneroitu vai kasvispihvi niin vastaavat "Joo". Niin mikä joo?? Joka päivä käy niin, että asiakkaat puhuvat hyvin epäselvästi tilatessaan ja kun kertaan tilauksen heille, niin räpläävät puhelinta ja hiljennyn ja katson kysyvästi ja vastaavat "joo" tai tunkevat rahat käteen ja sitten hetken päästä alkaa kauhea huuto, että ei ole tälläistä tilannut. Joten ymmärrän kyllä tätä kaljan myyjää, vaikka ehkä hieman kärkkäästi puhui, josta taisit mielesi pahoittaa. Asiakkaat eivät ole alempiarvoisia nolattavia vaan tärkeitä, mutta ei myyjä todellakaan ole ajatusten lukija. Enemmänkin asiakkaan ajattelemattomuutta, kun ei kiinnitä huomiota siihen missä on ja mitä tarkalleen haluaa. Ja se räyhääminen kun myyjä kysyy lisätietoa tilauksestasi on ihan turhaa, itse mokaat. ✌
Naapurin mies oli olevinaan vitsikäs ja osti LM-tupakkaa aina eri nimellä: Lauri Mykkästä, Liian Mietoa, Leikki-Marlboroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt prkl joku, mitkä ne kahvelimet on?
Meillä kahveli on haarukka. :)
Kahveli onkin, mutta kahvelimet. Kuka sanoo aterimia kahvelimiksi? Joku junttieinari taas käynyt ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskin takana teen töitä, ja kyllä asiakkailla on joskus todella vaikeaa käyttää ihan normaaleja sanoja juomien tilaamiseen. Miksi pitää esittää jotain parempaa ja keksiä omiaan perusdrinkkien, oluen tai lonkeron tilaamiseen? Erityisesti ärsyttää snadia bamlaavat idiootit, jotka eivät tajua vaihtaa suomenkieleen siinä vaiheessa, kun en ymmärrä, että mitä hittoa ne haluaa.
Olubaarissa ärsyttää myös asiakkaiden tilaukset "yksi olut kiitos" ja vastaavat. Koita siinä sitten kysyä, että minkähän oluen aasi haluaa, meidän 50+ oluen valikoimasta.p.o.stadia
Miksi et voinut vaan antaa vaikka sitä eniten ostettua. Näyttää ainakin elokuvissa onnistuvan aina, koskaan ei muusta puhuta.
Vituttaa vieläkin, kun kerran ulkomailla oli sinunlaisesi jäätelökauppias.Koska jos antaisin eniten myytyä, niin aasit vinkuisi "mitä tää on, mää halusin karhua" tai "halvinta kaljaa". Ei ole vaikeaa tilata karhua/koffia/lapin kultaa, jos haluaa suomalaista perusolutta ostaa. Tai sit painuu takaisin sinne lähikuppilaan imemään bisseään, niin ei tule aasin elämä niin vaikeaksi, kun asiakaspalvelija yrittää tehdä työnsä ja palvella asiakastaan.
Ärsyttää sunkaltaset, jotka kuvittelee myyjien olevan jotain ajatustenlukijoita.
Mua taas ärsyttää sunkaltaiset, jotka kuvittelee asiakkaiden olevan jotain alempiarvoisia nolattavia.
Mua taas ärsyttää asiakkaat, jotka ei osaa tilata. "yks juusto ateria, ei muuta" jooh mikäs juoma? "zero" kokis, fanta vai sprite zero? "no kokis zero tietty!!" Tuo käytös osottaa asiakkaiden olettavan pikaruokaravintolan myyjän olevan urpo. Joo ja tähän on turha tulla selittämään että ala-arvoista työtä ja että ollaan kaikki vajakkeja. Ihan opiskelujen ohessa teen :). Tai sitten: "yks limu." Mikä limu? "kokis" ja koko? "pieni". Ei siinä, ymmärrän ettei ne asiakkaat välttämättä ymmärrä sitä, mutta kyllä se pidemmän päälle alkaa kyrsimään kun jokaiselta asiakkaalta pitää kysyä samat kysymykset kun eivät voi sanoa selkeästi mitä haluavat. Myös autokaistalla käy hyvin fiksuja ihmisiä. Tilaavat ja sanovat, että haluavat tuon aterian mikä on kuvassa. Tai sitten kun kysyn asiakkaan tilatessa wrappia, että grillattu kana, paneroitu vai kasvispihvi niin vastaavat "Joo". Niin mikä joo?? Joka päivä käy niin, että asiakkaat puhuvat hyvin epäselvästi tilatessaan ja kun kertaan tilauksen heille, niin räpläävät puhelinta ja hiljennyn ja katson kysyvästi ja vastaavat "joo" tai tunkevat rahat käteen ja sitten hetken päästä alkaa kauhea huuto, että ei ole tälläistä tilannut. Joten ymmärrän kyllä tätä kaljan myyjää, vaikka ehkä hieman kärkkäästi puhui, josta taisit mielesi pahoittaa. Asiakkaat eivät ole alempiarvoisia nolattavia vaan tärkeitä, mutta ei myyjä todellakaan ole ajatusten lukija. Enemmänkin asiakkaan ajattelemattomuutta, kun ei kiinnitä huomiota siihen missä on ja mitä tarkalleen haluaa. Ja se räyhääminen kun myyjä kysyy lisätietoa tilauksestasi on ihan turhaa, itse mokaat. ✌
Mistä mä voin tietää miten sä haluat mun antavan sen tilauksen, jos sitä ei kerrota minulle missään etkä sinäkään sitä neuvo antamaan oikeassa muodossa?
Olen itse antanut joskus litaniana koko tilauksen, mutta ei sekään ollut hyvä vaan aspa hieman äreänä kysyi sitten uudestaan kohta kohdalta. Ymmärrän ettei voi pitkää tilauslitaniaa muistaa ulkoa kun pitää näpytellä niitä kassaan samalla.
Joten kerrohan, mistä mä tiedän missä muodossa kukakin aspa milloinkin haluaa sen tilauksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa turhaudun ihan samaan, mutta en osaa syyttää siitä asiakkaita. "Otan kolesterolilääkettä". "Okei, otatko kuukauden, vai kolmen kuukauden satsin?" "Yhden paketin" "(aarght) Niin, kun niitä on yhden ja kolmen kuukauden paketeissa."
Tai:
"Otan kolesterolilääkettä" "Kiitos, täällä on tällainen 1,50 euroa halvempi versio lääkkeellenne, kolesterolilääke ratiopharm. Otatko sitä, vai samaa kuin viimeksi?" "(Häkeltyy) ai, jaaha... kuinka paljon se hintaero sitten on?" "(Aarght) 1,50 euroa." "Ahaa, no laita sitä halvempaa."
Tai:
Otan kolesterolilääkettä" "Selvä, kiitos, lääkkeellenne on halvempi versio, hintaeroa noin euron, kiinnostaisiko vaihtaa halvempaan vai pitää entinen lääke?" "Joo ei sen väliä" "(aarght, sitten sitä miettii, että kummalla ei ole väliä, hinnalla (otat edelleen kalliimman) vai valmisteella (otat sen uuden mutta halvemman)? ) Eli siis..."
Vierailija kirjoitti:
Ison marketin he-vi-osastolla pyörii miesasiakas joka tulee kyselemään avo kassukoita.. Hämmentyneenä mietitään että mitäköhän se voisi olla kunnes mies vilauttaa kauppalappua - kurkkujen ja muiden jälkeen lapussa lukee avokas _sukat. Siinä sitten ohjattiin, että löytyy tuolta sukkahousujen luota. 😂
Voi mies ressu😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin ostaa Hesaria kioskilta joskus keski-Suomessa, ei tiedetty mitä tarkoitin. Monet baarimikot ei tiedä mikä jekkupommi. Millä sanalla muuten tilaatte olutta baarissa eri puolilla Suomea? Mä sanon aina varmuuden vuoksi "olut" kun joskus ei ymmärretä sanoja keppana tai stobe :)
Onko jekkupommi se drinkki,josssa upotetaan snapsi olutlasiin?
Meilläpäin jekkupommi on on the rocks-lasi energiajuomaa ja shotti jägermaisteria. Shottilasi tiputetaan energiajuoman sekaan ja juodaan.
Mummontossu on taas shotti missä puolet salmaria ja puolet baileysia. Näissä, kuten monissa muissakin juomissa on varmasti paikkakuntakohtaisia eroja.
T. Baarimikko. Ps. Itse tilaan bissen riippuen vaihtoehdoista. Jos on hanassa jotain mieleistä, pyydän sitä tuopin tai jos pullokamaa, tilaan "pullon karhun kolmosta" tms. mitä nyt ikinä huolinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa turhaudun ihan samaan, mutta en osaa syyttää siitä asiakkaita. "Otan kolesterolilääkettä". "Okei, otatko kuukauden, vai kolmen kuukauden satsin?" "Yhden paketin" "(aarght) Niin, kun niitä on yhden ja kolmen kuukauden paketeissa."
Tai:
"Otan kolesterolilääkettä" "Kiitos, täällä on tällainen 1,50 euroa halvempi versio lääkkeellenne, kolesterolilääke ratiopharm. Otatko sitä, vai samaa kuin viimeksi?" "(Häkeltyy) ai, jaaha... kuinka paljon se hintaero sitten on?" "(Aarght) 1,50 euroa." "Ahaa, no laita sitä halvempaa."
Tai:
Otan kolesterolilääkettä" "Selvä, kiitos, lääkkeellenne on halvempi versio, hintaeroa noin euron, kiinnostaisiko vaihtaa halvempaan vai pitää entinen lääke?" "Joo ei sen väliä" "(aarght, sitten sitä miettii, että kummalla ei ole väliä, hinnalla (otat edelleen kalliimman) vai valmisteella (otat sen uuden mutta halvemman)? ) Eli siis..."
Kaljanmyyjä täällä taas. En minäkään siinä tiskin takana kärkkäile ja laita asiakasta idiootiksi (vaikka joskus tosiaan syytä olisi). Joskus ihmiset vain on vähän muissa sfääreissä ja se ihan sallittakoon.
Noi urpot, jotka vielä täällä netissäki kuvittelee, et idioottimaisesti käyttäytyminen on ihan hyväksyttävää, niin kerron salaisuuden: ei se ole. Töissä en viitti kiusata työnantajaani sillä, että koulutan aaseja käyttäytymään, kun sen opin olisi pitäny tulla jo kotoota.
Parempi ostaa netistä kaikki, jos ei kestä käydä keskustelua työntekijän kanssa. Normaalit ihmiset haluavat asiakaspalvelua ja suosittelua. Tai osaavat tilata sen tuotteen, jonka itselleen haluavat.
Ja nyt lopetan tähän, koska aasien koulutus ei ollut ketjun tarkoitus, vaan hauskojen kielimuurien kertominen ☺
Vierailija kirjoitti:
Itseoppinut baarityöntekijä olin nuorena minäkin. Kerran asiakas tilasi lonkeron ahtojäillä ja olin huuli pyöreänä, että millä. Tarkoitti sitä, että pieni juoma isoon tuoppiin ja perään niin paljon jäitä kun mahtuu.
Välillä meteli oli niin kova etten saanut selvää, jos asiakas tilasi "biniä", "binhoa" tms. lempinimellä olutta. Lopulta ihmiset luovuttivat binhojensa kanssa ja huusivat "KALJAA!" :D
Meitä itseoppineitahan onkin täällä monta! Nykyisin 7 vuotta ravintolassa työskennelleenä sanasto jo täysin hallussa, mutta uran alkuajoilta muistan myös hämmästelleeni kyseistä termiä. Juuri 18 vuotta täyttäneenä ei kysymättä auennut tilaus "betonivettä ahtojäillä".
Kahvilassakin kuulee kaikenlaista. Olin muutaman vuoden töissä ei-ketjupaikassa, josta sitten ihmiset välillä kuvittelivat voivansa tilata ketjukahviloiden omia drinkkejä (esim. Starbucksin Frappuccino). Kerran tuli asiakas, joka ilmoitti tilaavansa juoman X (nimi on jo unohtunut). En ollut moisesta koskaan kuullutkaan, joten pyysin tarkennusta. Voi elämä sitä huokailun määrää! "No siis sellasen mitä saa Robert's Coffeesta!" (vai mistä saikaan :D) Kerroin, että voin sellaisen tehdä, jos tarvikkeet löytyy, mutta tarvitsen vähän kuvausta siitä, mitä asiakas haluaa, juoma ei ollut millään tavalla itselleni tuttu. "No jotain maitovaahtoo ja makusiirappii ja..." Köykäisen kuvaksen jälkeen sain jonkin juoman kasaan, mutta jatkossa taisi asiakas käydä hörppimänsä kyseisen kahvinsa siellä Robert'sissa.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoimattomana 18-kesäisenä Ärräntätinä minulla oli suuria ongelmia tupakanostajien kanssa. Olisin toki löytänyt hetken etsimällä jos olisi "oikealla" nimellä ostettu, muttakun niillä on lyhenteitä ja lempinimiä ja monella merkillä vielä useita erilaisia! Kaveripiirissäni ei ollut edes ketään tupakoivaa, joten enhän minä reppana älynnyt :)
Ja anteeksi sille rautakaupan myyjälle jolta menin ostamaan "sitä muovipömpeliä joka laitetaan seinään mihin pistetään pistoke"... :D
En tiedä onko sukupuoliriippuvaista, mutta minulle ainakin oli heti selvää, mitä tarkoitat :D En minäkään tiedä mikä sen nimi on? Jos se olisi pistokesuoja, niin kai se peittäisi pistokkeenkin. Pistokekehys?
Oletko koskaan kuullut puhuttavan pistorasiasta? T: Nainen.
PS: Ei ole sukupuolikysymys.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut puhuttavan pistorasiasta? T: Nainen.
PS: Ei ole sukupuolikysymys.
No kun näin sen tuonne postattuna, niin joo. Ei kuitenkaan ole asia, jota olen montakaan kertaa elämässäni edes ääneen sanonut. Se on mielestäni tyhmä nimi vielä kaiken muun lisäksi. Puhun enemmän englantia kuin suomea ja socket / electric outlet ovat mielestäni huomattavasti kuvaavampia kuin pistorasia.
Olen asiakkaan roolissa kohdannut tämän.
Menin isoon ns. halpahallikauppaan ja sanoin myyjälle, että etsin rotanmyrkkyä. Sitä mentiin tämän tytön johdolla etsimään sitten lemmikkiosastolta.
Vierailija kirjoitti:
Olin numeropalvelussa muutaman vuoden töissä. Kuulin mm. seuraavia:
TYPPI = työ ja elink.
VETO = verohallintoNoi lyhenteet ei oikein auennut.. ja siitäkös asiakas riemastui. ihan vääriähän noi silti on.
No ei ihan vääriä, ainakaan tuo "TYPPI".
Nimittäin Työvoimainpalvelukeskus lyhennetään TYP ja puhuessa siitä aika usein tulee TYPPI (täytyy mennä typpiin...).
TYP kuuluu TE-toimistojen/palvelujen yhteyteen, joten onkohan soittaja halunnut soittaa työvoimavirkailijalleen tai jollekin muulle henkilölle ko. lafkaan? Ei vain muistanut alkuperäistä pitkähköä sanaa.
Tietenkin, jos ihan vakavissaan työ- ja elinkeinoministeriöön halusi yhdistettävän, niin silloin ei aukea tuo lyhenne.
Vierailija kirjoitti:
Olubaarissa ärsyttää myös asiakkaiden tilaukset "yksi olut kiitos" ja vastaavat. Koita siinä sitten kysyä, että minkähän oluen aasi haluaa, meidän 50+ oluen valikoimasta.
Kyllä kai olutbaarissa varsinkin saa tottua, että asiakkaat tilaavat yhtä olutta. Osa tietää valikoiman, toisille riittää perushanaolut, mutta yksi olut on se, jolla kansainvälisestikin pärjää melko hyvin alkuun. Vaikka belgialaisessa ravintolassa, joka on kuuluisa maailman suurimmasta valikoimasta, enkä osannut muuta sikäläisittäin, sillä pääsi hyvään alkuun (enää en osaisi tilata näköjään Belgiassa oluttakaan). Hän tarjosi päivän erikoisen, joka passasi oikein hyvin. Tsekeissä toimii "Jedna pivo prosim", kun muistaa sen prosim-sanan, siellä yleensä tulee talon suosikki, joskus kysyttiin esimerkiksi haluaako Krusovicea vai Radegastia. Englannissa, kun kysyy "one pint please", kysytään valikoiman mukaan haluaako esim. lageria, stoutia, bitteriä ja sen jälkeen täsmennetään tarvittaessa.
Ratkaisu: Teinimyyjille puhelimeen sovellus joka kääntää aikuisen puheen teiniks!
Meillä kahveli on haarukka. :)