Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakaspalvelijat! Onko asiakas pyytänyt sinulta koskaan jotain asiaa/tuotetta jota et ole ymmärtänyt/tiennyt mikä se on?

Vierailija
13.04.2016 |

Toisessa keskustelussa joku oli pyytänyt ryynimakkaraa ja myyjä oli ollut ihmeissään, että mikä ihmeen RYYNImakkara. 😂

Kommentit (306)

Vierailija
101/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvissa kapakassa selvitään AINA tilaamalla olut/ viski/ konjakki... Ja ikinä ei rupea baarimikko wittuilemaan ;-)

Vierailija
102/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin ostaa Hesaria kioskilta joskus keski-Suomessa, ei tiedetty mitä tarkoitin. Monet baarimikot ei tiedä mikä jekkupommi. Millä sanalla muuten tilaatte olutta baarissa eri puolilla Suomea? Mä sanon aina varmuuden vuoksi "olut" kun joskus ei ymmärretä sanoja keppana tai stobe :)

Onko jekkupommi se drinkki,josssa upotetaan snapsi olutlasiin?

Uppotukki on ainakin täällä olutlasi johon upotetaan whiskya shottilasillinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskin takana teen töitä, ja kyllä asiakkailla on joskus todella vaikeaa käyttää ihan normaaleja sanoja juomien tilaamiseen. Miksi pitää esittää jotain parempaa ja keksiä omiaan perusdrinkkien, oluen tai lonkeron tilaamiseen? Erityisesti ärsyttää snadia bamlaavat idiootit, jotka eivät tajua vaihtaa suomenkieleen siinä vaiheessa, kun en ymmärrä, että mitä hittoa ne haluaa.

Olubaarissa ärsyttää myös asiakkaiden tilaukset "yksi olut kiitos" ja vastaavat. Koita siinä sitten kysyä, että minkähän oluen aasi haluaa, meidän 50+ oluen valikoimasta.

p.o.stadia

Miksi et voinut vaan antaa vaikka sitä eniten ostettua. Näyttää ainakin elokuvissa onnistuvan aina, koskaan ei muusta puhuta.

Vituttaa vieläkin, kun kerran ulkomailla oli sinunlaisesi jäätelökauppias.

Koska jos antaisin eniten myytyä, niin aasit vinkuisi "mitä tää on, mää halusin karhua" tai "halvinta kaljaa". Ei ole vaikeaa tilata karhua/koffia/lapin kultaa, jos haluaa suomalaista perusolutta ostaa. Tai sit painuu takaisin sinne lähikuppilaan imemään bisseään, niin ei tule aasin elämä niin vaikeaksi, kun asiakaspalvelija yrittää tehdä työnsä ja palvella asiakastaan.

Ärsyttää sunkaltaset, jotka kuvittelee myyjien olevan jotain ajatustenlukijoita.

Mua taas ärsyttää sunkaltaiset, jotka kuvittelee asiakkaiden olevan jotain alempiarvoisia nolattavia.

Mua taas ärsyttää asiakkaat, jotka ei osaa tilata. "yks juusto ateria, ei muuta" jooh mikäs juoma? "zero" kokis, fanta vai sprite zero? "no kokis zero tietty!!" Tuo käytös osottaa asiakkaiden olettavan pikaruokaravintolan myyjän olevan urpo. Joo ja tähän on turha tulla selittämään että ala-arvoista työtä ja että ollaan kaikki vajakkeja. Ihan opiskelujen ohessa teen :). Tai sitten: "yks limu." Mikä limu? "kokis" ja koko? "pieni". Ei siinä, ymmärrän ettei ne asiakkaat välttämättä ymmärrä sitä, mutta kyllä se pidemmän päälle alkaa kyrsimään kun jokaiselta asiakkaalta pitää kysyä samat kysymykset kun eivät voi sanoa selkeästi mitä haluavat. Myös autokaistalla käy hyvin fiksuja ihmisiä. Tilaavat ja sanovat, että haluavat tuon aterian mikä on kuvassa. Tai sitten kun kysyn asiakkaan tilatessa wrappia, että grillattu kana, paneroitu vai kasvispihvi niin vastaavat "Joo". Niin mikä joo?? Joka päivä käy niin, että asiakkaat puhuvat hyvin epäselvästi tilatessaan ja kun kertaan tilauksen heille, niin räpläävät puhelinta ja hiljennyn ja katson kysyvästi ja vastaavat "joo" tai tunkevat rahat käteen ja sitten hetken päästä alkaa kauhea huuto, että ei ole tälläistä tilannut. Joten ymmärrän kyllä tätä kaljan myyjää, vaikka ehkä hieman kärkkäästi puhui, josta taisit mielesi pahoittaa. Asiakkaat eivät ole alempiarvoisia nolattavia vaan tärkeitä, mutta ei myyjä todellakaan ole ajatusten lukija. Enemmänkin asiakkaan ajattelemattomuutta, kun ei kiinnitä huomiota siihen missä on ja mitä tarkalleen haluaa. Ja se räyhääminen kun myyjä kysyy lisätietoa tilauksestasi on ihan turhaa, itse mokaat. ✌

Aika usein tunnistan heti hitaalla käyvän asiakaspalvelijan, jolle en suinkaan kerro koko tilausta suoraan vaan annan aivojen prosessoida ensin sen tiedon, että otan kerrosaterian. Sitten kun toinen osapuoli on valmis kerron juomatoiveen ja lopuksi sen, että haluan paprikamajoneesin. Ehkä sinulle ei kävisi näin, jos vaikuttaisit vähän skarpimmalta. Pikaruokapaikoissa on usein väkeä noin ensimmäistä päivää töissä.

Vierailija
104/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan kolesterolilääkettä" "Selvä, kiitos, lääkkeellenne on halvempi versio, hintaeroa noin euron, kiinnostaisiko vaihtaa halvempaan vai pitää entinen lääke?" "Joo ei sen väliä" "(aarght, sitten sitä miettii, että kummalla ei ole väliä, hinnalla (otat edelleen kalliimman) vai valmisteella (otat sen uuden mutta halvemman)? ) Eli siis..."

Tää o nääs Tamperetta. Eli farmaseutti kysyy, että täälä ois halvempi versio tästä lääkkeestä että ottasikko sen mialummin. Asiakas sanoo että ei sen nii väliä. Eli ottaisin.

Vierailija
105/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kalatiskillä oli lappu muikunmäti XX€/kg.  Kysyin tiskin naikkoselta oliko teillä tosiaan sitä muikunmätiä?  Naikkonen osoitti mätiastiaa ja vielä käänsi hintalapun itseensä päin.  Sitten tokaisi, joo tässä on muikunmätiä.  Taitaa teillä tampereella olla aika isoja muikkuja?  Astiassahan oli kirjolohen mätiä.

Vierailija
106/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena kesätöissä pankissa. Vanhempi mies pyysi naittajaa. En tajunnut mitään ja vähän nolostuin kuin tuo sanakin oli tuollainen ja mies sellainen oikein rehvakas. Nitojasta oli kyse. Mies vielä mulle: kuules, tää on naittaja kun näitä painetaan yhteen!!

Vierailija
107/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häftaa. Apteekissa. Muistaakseni se oli jonkinlaista laastaria.

Miksi tähän alapeukkuja? Ei kai se, etten ole joku alemman tason juntti jostain maalta, jonka kodissa olisi puhuttu häftasta ole alapeukutuksen arvoinen asia. Jotkut, joiden suku ei ole muuta eläessään tehnyt kuin istunut tehtaalla sorvin ääressä alapeukuttivat XD

Varmaan jotkut typerykset alapeukuttavat sitä, että häfta oli kirjoitettu Ä:llä, eli "pakkoruotsiksi". Hefta oli ihan normaali sana laastarille kun olin lapsi, mutta silloin jo laastari -sana alkoi vallata alaa. Olen 46-vuotias stadilainen.

Älä kiihdy pienestä. Meidän perheessä haavoille laitetaan laastaria, heftää (tai häftaa) ja plåsteria. Ja piharatamoa. :)

Aijaa :D Pakkoruotsiksi, okei :D no, minkä minä sille voin, etten tiedä edes sanan kirjoitusasua ja kun ihmiset sen ovat lausuneet, niin se ei ole ollut selkeä hEfta, vaan he ovat lausuneet häfta/ hæfta. Kuulen sen ä:n siis siellä. Ja vaikka isoäitini äidin kotikieli on ollut ruotsi, niin edes isoäitini ei koskaan käyttänyt tuota sanaa :)

Kuka se juntti olikaan 😉

Vierailija
108/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa tai älkää, mä en vielä 18-vuotiaana ollut kuullutkaan sanasta "kahvileipä". Olin töissä Heburgerissa ja asiakas kysyi, löytyykö meiltä kahvileipää. Tarjosin sille salaattisämpylää, "kun ei meillä oikein muutakaan leipää ole myynnissä" :D Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että tyhmä sana. Leipä leipänä, pullat pullina.

Bisseä tilasin kerran pikkupaikkakunnalla Itä-Suomessa, ja 30-vuotias baarimikko kysyi että "anteeksi mitä". Kai kaikki nyt bissen tietää? Asenneongelma?

OT mutta mä käytän kahvileivästä ilmaisua "kastettava",siis tyyliin "Tulee vieraita huomenna,täytyy ostaa jotain kastettavaa".Eipä siinäkään kyllä tunnu olevan järkeä,kun ei niitä pullia yleensä mihinkään dippailla,lapsuudenkodissa opittu sana.Mikä on "järkevä" ilmaisu kahvileivälle?(Jos siis viitataan yleisesti kahvin kanssa tarjottaviin makeisiin leivonnaisiin).

Meilläpäin sanotaan "tarjottava".

"Että kun tulee vieraita, tarvii ostaa jotain tarjottavaa". Mutta kyllä täälläkin puhutaan kahvileivästä.

Vierailija
109/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäjä-11339 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olubaarissa ärsyttää myös asiakkaiden tilaukset "yksi olut kiitos" ja vastaavat. Koita siinä sitten kysyä, että minkähän oluen aasi haluaa, meidän 50+ oluen valikoimasta.

Kyllä kai olutbaarissa varsinkin saa tottua, että asiakkaat tilaavat yhtä olutta. Osa tietää valikoiman, toisille riittää perushanaolut, mutta yksi olut on se, jolla kansainvälisestikin pärjää melko hyvin alkuun. Vaikka belgialaisessa ravintolassa, joka on kuuluisa maailman suurimmasta valikoimasta, enkä osannut muuta sikäläisittäin, sillä pääsi hyvään alkuun (enää en osaisi tilata näköjään Belgiassa oluttakaan). Hän tarjosi päivän erikoisen, joka passasi oikein hyvin. Tsekeissä toimii "Jedna pivo prosim", kun muistaa sen prosim-sanan, siellä yleensä tulee talon suosikki, joskus kysyttiin esimerkiksi haluaako Krusovicea vai Radegastia. Englannissa, kun kysyy "one pint please", kysytään valikoiman mukaan haluaako esim. lageria, stoutia, bitteriä ja sen jälkeen täsmennetään tarvittaessa.

Tuolla baarikaisalla taisi suomalaisittain ärsyttää se, kun ei ollut suorapuheinen ja tilannut yhtä olutta. Kun ei ole tottunut siihen, että jokainen ei kulje Karjala-lippis päässä, voi kohteliaisuudet hämmennyksen vuoksi ärsyttää varsinkin raskaan työpäivän keskellä. Siinähän oikein pakotetaan miettimään omaa olutvalikoimaa ja puhumaankin asiakkaalle enemmän sanoja kuin tehokkuus edellyttää. Ja ei siitä kiitoksesta odotetusta hymystä Suomessa makseta edes tippiä.

Vierailija
110/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa joo nyt tajusin! Kahvelimet --> haarukka/ruokailuvälineet --> ruotsiksi haarukka on gaffel --> suomalaisittain kahavelimet.

Vierailija
111/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus grillillä töissä

Asiakas: Moi! Laita mulle juustohampurilainen kaikilla mausteilla ja pilponaatia.

Minä: niin mikä oli?

A: Pilponaati.

M: Mikä?

A: Eksä muka tiedä mitä on pilponaati?

M: En.

A: Pilponaati on limsaa.

M: Jaa. Olisit heti sanonut. Mitä laatua laitetaan?

A: Jaffa.

Vierailija
112/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hesessä töissä ja asiakas yritti tilata yhden Hesburgerin. Selvisi, että kyse oli kerroshampurilaisesta.

Vierailija
113/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Guagamolea. Tää oli joskus 15 vuotta sitten. Sen jälkeen tiesin.

Muttet kuitenkaan ole vielä 15 vuodessa ehtinyt oppia Guacamolen oikeaa kirjoitusasua ;)

Mutta mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa on

Vierailija
114/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailija9898989 kirjoitti:

Olen asiakkaan roolissa kohdannut tämän.

Menin isoon ns. halpahallikauppaan ja sanoin myyjälle, että etsin rotanmyrkkyä. Sitä mentiin tämän tytön johdolla etsimään sitten lemmikkiosastolta.

Päivän naurut :D

Vierailija
115/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen opiskelujen ohella ravintolassa töitä ja muutaman kerran tullut vastaan aivan vieraita drinkkien nimiä. Olen omatoimisesti yleisimmät juomat opetellut, mutta nolosti olen pariinkin otteeseen kysynyt asiakkaalta että mitäköhän tähän drinkkiin nyt tulikaan.. :D

Siinä ei ole mitään noloa, drinkkejä on satoja erilaisia ja kokoajan keksitään lisää. Itsekin voisin tulla ravintolaasi tilaamaan jonkun drinkin, joka on keksitty viikko sitten ja ilkikurisesti naureskella kun mietiskelet että mikähän toi nyt on, kunnes uskallat kysyä miten se tehdään. Tästä syystä varsinkin baarimestarit tykkäävät saada uusia reseptejä lisätäkseen drinkkejä kokoelmiinsa.

Vierailija
116/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin ostaa Hesaria kioskilta joskus keski-Suomessa, ei tiedetty mitä tarkoitin. Monet baarimikot ei tiedä mikä jekkupommi. Millä sanalla muuten tilaatte olutta baarissa eri puolilla Suomea? Mä sanon aina varmuuden vuoksi "olut" kun joskus ei ymmärretä sanoja keppana tai stobe :)

Onko jekkupommi se drinkki,josssa upotetaan snapsi olutlasiin?

Uppotukki on ainakin täällä olutlasi johon upotetaan whiskya shottilasillinen.

Meillä päin se on sukellusvene.

Vierailija
117/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus grillillä töissä

Asiakas: Moi! Laita mulle juustohampurilainen kaikilla mausteilla ja pilponaatia.

Minä: niin mikä oli?

A: Pilponaati.

M: Mikä?

A: Eksä muka tiedä mitä on pilponaati?

M: En.

A: Pilponaati on limsaa.

M: Jaa. Olisit heti sanonut. Mitä laatua laitetaan?

A: Jaffa.

Se pyysi siis aivan oikein limonaatia joka on siis virvoitusjuoman synonyymi.

Vierailija
118/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä pienen kaupan kassana aina välillä tulee vastaan. Kerran asiakas kysyi, onko meillä valikoimissa Elovenaa. Ohjasin sitten rouvan kaurahiutalehyllylle, jonka jälkeen rouva vaan intti että ei kun Elovenaa. Hetken siinä pähkäiltyäni ymmärsin tarjota rouvalle kylmästä löytyvää Elovena-suklaakaurajuomaa ja rouva pääsi tyytyväisenä maksamaan:D Toisella kerralla eräs asiakas pyysi sitruunalimeä. En ollut koskaan vastaavasta kuullut ja kysyin että onko se hedelmä johon asiakas vastasi myöntävästi. Esittelin asiakkaalle sitten hoopona hevi-tiskiltä että meillä ei ole kun sitruunoita ja limejä. Asiakas mutisi jotain kilpailijan paremmista valikoimista. Myöhemmin sama asiakas tuli kassalleni maksamaan ostokseni jolloin minulle valkeni ostosten perusteella että hän oli etsinyt sitruunalimeLONKEROA. Onneksi oli sitten omatoimisesti löytänyt:D

Vierailija
119/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pyysi siis aivan oikein limonaatia joka on siis virvoitusjuoman synonyymi.

Se pyysi pilponaatia, ei limonadia. Ja niitä on aika monta laatua, niinkuin varmaan tiedät. Jaffaakin on monta sorttia. Eli kaikin puolin tyhmä tapa tilata juomaa.

Vierailija
120/306 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. Olen 37-vuotias tamperelainen, tiedän heftan, muttei mitään käryä menopaluumakkarasta, mustasta tai muusta 😀