Asiakaspalvelijat! Onko asiakas pyytänyt sinulta koskaan jotain asiaa/tuotetta jota et ole ymmärtänyt/tiennyt mikä se on?
Toisessa keskustelussa joku oli pyytänyt ryynimakkaraa ja myyjä oli ollut ihmeissään, että mikä ihmeen RYYNImakkara. 😂
Kommentit (306)
Kerran asiakas kyseli puhelimessa riamor-merkkisestä laitteesta. Kesti kyllä aikansa, ennenkuin tuli mieleen kysyä tältä erittäin pohojalaaselta, että ei se olisi Diamond. Ilmeisesti henkilö ei sitten millään osannut sanoa D-kirjainta eres ulkomaankielisten asioiden yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun äiti poltti sitä 90-luvulla. (Barcley muuttui Kentiksi joskus 2000-luvun taitteessa.)
Siis täh!? Kyllä minä ainakin poltin vihreää Barcleyta vuoden 2005 loppuun enkä ollut Kentistä kuullutkaan.
Ei ehtinyt kysyä onneksi, mutta kun 18-vuotiaana menin jäätelökioskille töihin ja esimies kertoi strösseleistä niin jouduin kysymään mitä ne on. Luuli mun eka vitsailevat kysymyksellä, mutta en vaan ollut koskaan syönyt sellaisia enkä sitten tiennyt mitä ne on 😂
Teinien sanavarasto ja yleistiedot ovat sillä tasolla että usein googlaan kuvan tai linkin ja lyön tiskiin ennenkuin "myyjä" ehtii sanoa että ei ole.
Suolamakkara, ryynimakkara, kattohuopa, tofu!, ...
Tai sitten on löydettävä tavara ennenkuin "myyjä" tulee sanomaan että ei ole. Tätä ei kyllä nykyään tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakanmyynti on kyllä aivan oma taiteenlajinsa, etenkin käsite toppa tuntuu muuttavan merkitystään riippuen ihan siitä missä päin vaikutetaan :) omalla kotiseudulla se tarkoittaa ihan vaan askia, nykyisellä asuinseudulla taas purupussia. Kulttuurierot?! :D
Täällä pk-seudulla toppa on ainakin aina ollut se pussi, jossa on puruja.:)
Viime kesänä tuli asiakas ostamaan meidän kesätyöntekijältä vihreää Barcleyta. Onneksi olin siinä vieressä ja kuulin. Kerroin asiakkaalle, että mun äiti poltti sitä 90-luvulla. (Barcley muuttui Kentiksi joskus 2000-luvun taitteessa.) Ei tarvinne sanoa, että asiakas ei tupakoinut säännöllisesti, hyvät naurut siis saatiin ihan asiakkaan kanssa.:)
Yleensä asiakashan ei siis tiedä tupakkansa nimeä vaan pyytää vaan "vaaleen vihree marlboro", joka on just kaikista ärsyttävin vaihtoehto, kun kyseisellä merkillä on varmaan neljä vihreää askia, joista kolme on vaalean vihreitä. Yleensä pyydän vaan asiakasta painelemaan järjestyksessä ne niiden kolmen numerot, kunnes osuu oikeaan. En ole siis kovin usein kassalla enkä ole koskaan polttanut tupakkaa, ni on välillä vähä hankalaa...
Se ei ole Mallu, jolla on enemmän niitä vahvuusvaihtoehtoja. Ja yleensä kyllä tupakkaa ostetaan juuri noin kun kuvailit, merkki ja väri..Mutta taidat tarkoittaa nyt toista merkkiä, jossa ne vihreen termit on "tumma", "keskivihreä" ja "vaalea" (vakiintuneita). Jos joku yrittää ostaa jollain toisella tavalla noita niin pieleen menee.
Ongelman ydin? Asiakkaat aikuisia, "myyjät" teinejä. Maailmat eivät kohtaa. Myyjillä ei ole mitään koulutusta, ja jos on vähänkään fiksu, siirtyy pois, parempiin tehtäviin.
Oikeastihan hyvälle myyjälle kannattaisi maksaa melkein mitä vaan ja pitää se hommassaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmaisen kerran en ymmartanyt asiakasta kun pyydettiin "raneja". Olin tarjoilijana ravintolassa enka ollut ikina kuullut kenenkaan kutsuvan ranskalaisia raneiksi. Onko tuo yleistakin?
Toisella kertaa olin toissa kierratystavaratalossa taalla Hollannissa, ja yksi paiva asiakas kysyi minulta kassalla etta olisiko meilla tuotetta "vijzel". Kysyin takaisin mikahan tuollainen tuote on (mortteli) ja ohjasin asiakkaan sitten oikealle osastolle. Tuolla tyoskenteleminen oli kylla mita mainoin sanastonlaajennuskurssi 😄
Meillä puhutaan RANUista
Vierailija kirjoitti:
Joo. Guagamolea. Tää oli joskus 15 vuotta sitten. Sen jälkeen tiesin.
Mutta et vieläkääm tiedä miten se kirjoitetaan.
Aikanaan ollessani ulkomailla respana, meille kuului myös tietyt tekniset jutut, kuten lukitusjuttujen varmistaminen ja ovikoodien sekä sähköisten avainten jakaminen oikeille henkilöille yms. Mutta siis päätyömme oli respan hommat ja kaikki siihen liittyvä ja monta liittymätöntäkin juttua.
Minulta tuli yksi iltapäivä juuri ennen vuoroni loppumista hän kertoi että tarvitsee sen jutun joka sanoo piip. Pyysin, voisiko hän hiukan selventää, ja hän sitten hermostuneena alkoi huitoa käsillään, että jo se on ihme, etten ymmärrä, ulkomaalaisuutenikin otettiin esille. Vihdoin erinäköisen vihaisen miimikoinnoin jälkeen selvisi, että mies halusi kulkuavaimen joka toimi ulko-oveen työaikojen ulkopuolella. Selvä homma. Voitte arvata mitä tapahtui kun kerroin, että hänen pitää anoa sitä esimieheltään :)
Venäläisten kanssa oli kamalasti ongelmia kielen kanssa, mutta he olivat rauhallista porukkaa ja käsielein ja piirtämällä yleensä pääsimme johonkin lopputulokseen :D
Kertokaa nyt prkl joku, mitkä ne kahvelimet on?
Pilsneriä pyydettiin, en aluksi tiennyt mitä se on ( eikä sitä myöskään meillä myyty). Nortti oli myös myös vieras sana. Luulin sen tarkoittavan tupakkaa noin yleensä, eikä tiettyä merkkiä (sitä meillä myytiin).
Musta ja menopaluu (makkarasta) olivat myös aluksi outoja. Nykyisin Käytän niitä itsekin ja myyjät, yllättävää kyllä, ymmärtävät aina.
Tiskin takana teen töitä, ja kyllä asiakkailla on joskus todella vaikeaa käyttää ihan normaaleja sanoja juomien tilaamiseen. Miksi pitää esittää jotain parempaa ja keksiä omiaan perusdrinkkien, oluen tai lonkeron tilaamiseen? Erityisesti ärsyttää snadia bamlaavat idiootit, jotka eivät tajua vaihtaa suomenkieleen siinä vaiheessa, kun en ymmärrä, että mitä hittoa ne haluaa.
Olubaarissa ärsyttää myös asiakkaiden tilaukset "yksi olut kiitos" ja vastaavat. Koita siinä sitten kysyä, että minkähän oluen aasi haluaa, meidän 50+ oluen valikoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Toisessa keskustelussa joku oli pyytänyt ryynimakkaraa ja myyjä oli ollut ihmeissään, että mikä ihmeen RYYNImakkara. 😂
Lähiöräkälässä joku mamma alkoi rähjätä,kun en osannut tehdä drinkkiä nimeltä Mummon tohveli.Olin vasta opiskelemassa ravintola-alaa,työharjoittelusssa enkä ikinä kuullutkaan sellaisesta juomasta :D
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt prkl joku, mitkä ne kahvelimet on?
Oisko ne aterimet? 🍴
Minä en ollut 16-vuotiaana kesätyöläisenä kuullut ikinä kapriksista kun joku mies niitä tuli kyselemään
Vierailija kirjoitti:
"Tupakkaa vielä. Yks selfie."
Kyse oli Chesterfieldistä. :P
Jeps.
Multa on pyydetty kassalla " yks iso sininen palmolive"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmaisen kerran en ymmartanyt asiakasta kun pyydettiin "raneja". Olin tarjoilijana ravintolassa enka ollut ikina kuullut kenenkaan kutsuvan ranskalaisia raneiksi. Onko tuo yleistakin?
Toisella kertaa olin toissa kierratystavaratalossa taalla Hollannissa, ja yksi paiva asiakas kysyi minulta kassalla etta olisiko meilla tuotetta "vijzel". Kysyin takaisin mikahan tuollainen tuote on (mortteli) ja ohjasin asiakkaan sitten oikealle osastolle. Tuolla tyoskenteleminen oli kylla mita mainoin sanastonlaajennuskurssi 😄
Meillä puhutaan RANUista
Mä oon muutaman kerran kuullu, ku joku pyytää pommereita (pommes frites)
Olin yläasteella, ilmeisesti 9. luokalla eli siis 15-v ja TETissä kaupassa. Asiakas tuli kysymään kalafondia. En ymmärtänyt yhtään, en sitten lainkaan mitä hän tarkotti vaikka yrittikin selittää.
Tästä on aikaa 15 vuotta ja asuttiinkin aika landella joten syynä voi olla että meidän perhe oli vaan niin junttia ettei ikinä tällästä missään ruuanlaitossa käytetty, mutta enpä ole tähänkään päivään mennessä itse tarvinnut.
Mun ex-poikaystävä oli ihastunut mun sävyttävään päivävoiteeseen ja kun en antanut hänen enää lotrata sillä kun oli myös mun lempituote niin oli sitten käynyt kyselemässä Citymarketista "itsestäänruskettavaa meikkivoidetta" ja oli ihan ihmeissään kun myyjä ei lainkaan ymmärtänyt mitä hän tarkotti :D
Yleensä asiakashan ei siis tiedä tupakkansa nimeä vaan pyytää vaan "vaaleen vihree marlboro", joka on just kaikista ärsyttävin vaihtoehto, kun kyseisellä merkillä on varmaan neljä vihreää askia, joista kolme on vaalean vihreitä. Yleensä pyydän vaan asiakasta painelemaan järjestyksessä ne niiden kolmen numerot, kunnes osuu oikeaan. En ole siis kovin usein kassalla enkä ole koskaan polttanut tupakkaa, ni on välillä vähä hankalaa...