Mies luulee että kihlautuminen ja kosiminen on kaks eri asiaa
En ees ymmärrä ton järjenjuoksua. Ihmetteli sit et miks siinä sit kysytään will you marry me?
Sen mielestä kihlautuminen on sillä ajatuksella et joskus mennään naimisiin. Ja kosiminen ennenku mennään.
"Eiks sitä kihlautumista sit voi jättää välistä? Selkeesti naisen keksintö et pitää saada kaks sormusta"
Kiva jos se kosii mua joskus sanomalla meetkö kihloihin mun kanssa, tai vastaavaa :D
Kommentit (1774)
Vierailija kirjoitti:
Empä olisi uskonut, että AV-palsta on näin sivistävä. Minä olen jo vanha ihminen ja vasta nyt tätä keskustelua lukiessani tajusin todella mikä on "kihlauksen" ja kihlauksen ero. (Ja vaikka wikipedia väittää,että "teinikihlaus" on uutta niin kyllä sitä harrastettiin jo 70-luvulla. Muistan kun 9 luokan tytöt meni kilvan "kihloihin". Tuskin kellään oikeasti oli avioliitto mielessä. Oli vain hienoa olla kihloissa). Mutta itsekin menin parikymppisenä "kihloihin" poikaystävän kiristämänä. Kihloihin menosta oli varmaan keskusteltu ja olin kieltäytynyt, koska sitten kerran kun oltiin kaupungilla, mies käveli kultasepän oven taakse ja sanoi,että nyt mennään hakemaan sormukset, tai sitten niitä ei haeta ikinä. Hädissäni suostuin, eikä siinä puhuttu naimisiin menosta mitään. Ainakaan minun puolelta. Naimisiin mentiin 15 vuotta myöhemmin, monen eron ja muun sotkun kautta, mutta nyt tajuan,että oikeasti kihloissa oltiin vain se aika, mikä meni siinä välissä, kun kävin kirkkoherran virastossa hakemassa meille kuulutukset ja kotiin mentyäni pyysin miestä seuraavana päivänä käymään allekirjoittamassa ne. Oltiin siis oikeasti kihloissa vain se kuukausi, mikä meni kuulutusten hakemisesta vihkimiseen(noin 1kk) vaikka silloin ei sormuksia enää vaihdetukaan. Silloin vasta oikeasti oltiin menossa naimisiin. Kiitos AV-palstan. Nyt vasta ymmärrän oikeasti kihlautumisen idean. Se on oikeasti sopimus naimisiin menosta.
Jes! Joku vihdoin tajusi! Ole hyvä :)
586 voi muru, kyllä me ollaan:) mies just toi mun kihlasormuksen mulle tiskipöydältä minne oli jäänyt. Epikriisissä lukee "kihlattu tuo kaatuneen, epäily murtumasta...". Meidän kihlajaiset olivat ihana kesäjuhla, yllätys saapuneille niin ei rahastettu lahjoilla, älä huoli. Suvut aika konservatiivisia, ollut tapana pitää juhlat. Samoin kyllä vanhan rahan ystävillänikin. Oi voi sinua, on se hankalaa ymmärtää muiden onnea. Mä lähden nyt kihlattuni kanssa kaupungille ostoksille. Ehkä sinäkin vielä löydät rakkauden, joka haluaa sitoutua...;) onnea siihen!
Vierailija kirjoitti:
586 voi muru, kyllä me ollaan:) mies just toi mun kihlasormuksen mulle tiskipöydältä minne oli jäänyt. Epikriisissä lukee "kihlattu tuo kaatuneen, epäily murtumasta...". Meidän kihlajaiset olivat ihana kesäjuhla, yllätys saapuneille niin ei rahastettu lahjoilla, älä huoli. Suvut aika konservatiivisia, ollut tapana pitää juhlat. Samoin kyllä vanhan rahan ystävillänikin. Oi voi sinua, on se hankalaa ymmärtää muiden onnea. Mä lähden nyt kihlattuni kanssa kaupungille ostoksille. Ehkä sinäkin vielä löydät rakkauden, joka haluaa sitoutua...;) onnea siihen!
Onnea teille! Mutta ette ole kihloissa. Olette "syvästi sitoutuneita" tai minkä tahansa muun nimen sille haluattekin antaa. Kihlautuminen on yksinkertaisesti avioliittolaissa säädelty termi tarkoittamaan sitä hetkeä kun avioitumispäätös on tehty. Miksi se on niin vaikea ymmärtää? Se on sana, jolla on tietty merkitys.
Ja miksi olette poimineet avioliittoperinteestä sormusten käyttämisen, kun ette avioliittoa aio solmia? Miksi ette ole "kihloissa" ilman sormuksia?
Muiden onni ei ole minulta pois, olen itsekin onnellinen mieheni kanssa :) Mutta ai että se kyrpii että kihlautuminen-sanasta on tullut joku muoti-ilmiö, jota käytetään ihan miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
rakastan palstailua kirjoitti:
6ÄM kirjoitti:
rakastan palstailua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vääntöä. Kihloissa ollaan, kun on sovittu naimisiinmenosta. Jos ei ole sovittu naimisiinmenosta, niin ei ole kihloissa. Sormuksia voi käyttää, tai olla käyttämättä, kuten lystää.
Ilman sormusta voi olla naimaton, kihloissa tai naimisissa.
Sormuksen kanssa voi olla naimaton, kihloissa, tai naimisissa.
Jep. Mutta kuinka moni on kihloissa ilman sormusta? Ainoastaan osa pariskunnista, jotka ovat päättäneet mennä naimisiin, valitsevat olevansa kihloissa ilman sormuksia. Mutta näyttäkääpä yksin "kihlapari", joka ei aio koskaan mennä naimisiin ja jolla ei ole sormuksia? Niinpä. Niitä ei ole. Kertoo vaan siitä, että se status/muoti-ilmiö että ollaan niiiin aikuisia ja sitoutuneita kun ollaan "kihloissa" ;)
Siihen sormukseen on juuri syynä se, että halutaan sen suhteen syvenevät astetta vakavammaksi kuitenkaan ottamatta mitään aviopaineita.
Millä tavalla se sormus syventää suhdetta? Sehän on vain metallirinkula.
Tämän ketjun perusteella tavallinen seurustelu muuttuu mielettönän syvälliseksi kun hankitaan ne metallirinkulat sormeen :D
Siis tehkää niin,jos siltä tuntuu,mutta älkää kuvitelko että tempauksenne on muiden silmissä "kihlaus".Se on,niin kuin täällä on muutamaan kertaan todettu,"teinikihlaus".Omasta mielestenne suhde voi olla hirveän syvällinen,ulkopuolisten silmissä olette seurustelava pari jolla on rinkulat sormissa :)
Monta vastaavaa tempausta olet sinäkin ollut juhlimassa ja tulet juhlimaan etkä tähän mennessä ole edes tajunnut juhlivasi vaan seurustelevaa paria rinkulat sormissa :). Sehän tässä niin hienoa onkin.
Ei,en ollut juhmimassakaan ainaoakataan "tienikihlausta".
Parasta ystävääni,joka sentään suunnittelee häitä,onnittelin puhelimimitse(asuu kaikana).Pari läheistä paria säässtää kunnon häihin,kumpikaan pari ei ole pitänyt erikseeen pitänyt"kihljajaisia"
En oikeastaan ihmettele, pulloharja persiissä on vaikea saada kavereita.
Niin,me normaalit harvemmin kaveeraamme kolmekymppisten teinien kanssa.Ihan loogista,että kaverit ovat samanhenkisiä,eikö? Teinikihlaajat siis käyvät toistensa teinikihlajaisissa.Aikuiset taas onnittelevat kuulleessaan että hänen läheisensä ovat kihloissa ja menevät sitten heidän häihinsä(ellei pari vihkiydy maistraatissa keskenään)."Pulloharha persiiss" ei ole syy menemättä teinikihlajaisiin,vaan se etten tunne yhtäkään ikiteiniä,ystäväni onneksi ymmärtämät kihlauksen merkityksen :D
Tää on niin viihdyttävää lukea kun jotkut luulee olevansa kihloissa :D Ei se merkkaa yhtään mitään, että on kovasti päättänyt "että kyllä me nyt jani-petterin kanssa ollaan kihloissa kun kerran ollaan menty kihloihin ja ollaan päätetty että ollaan kihloissa perkele!!!" Jos he ovat menneet kihloihin aikomuksenaan mennä naimisiin, niin silloin ovat kihloissa :) Ei se kihlautunut-termin merkitys siitä mihinkään muutu vaikka koko maailmalle julistaisi olevansa kihloissa. Toki jos valehtelee läheisilleen, että naimisiin mennään vuonna nakki ja peruna, niin silloinhan kukaan lähipiiristä ei oikein voi asiaa kyseenalaistaa. Mutta valehtelemista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten voi olla "vähän sitoutuneempi"? :D Kenen suhteessa on jotain kummallisia sitoutumistasoja? Maagisesti nyt olemme toisiimme vähän enemmän sitoutuneempia, kun ostamme sormukset, vaikkemme mene naimisiin ikinä. Joko on toiseen sitoutunut tai sitten ei ole. Jos menee kihloihin, niin menee myös naimisiin. Jos ei ole aikomustakaan mennä naimisiin, niin turha on mennä kihloihinkaan.
Sullako on rakkaus yhtä syvää heti ensi katseesta?
En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta vastaan silti. Ei, minun rakkauteni ei ole yhtä syvää heti ensi katseesta. Minulla ja tuttavillani se on mennyt näin: Kun ollaan tavattu, treffaillaan vähän aikaan. Sitten tehdään päätös seurustelusta. Sitten saatetaan jopa muuttaa yhteen. Jos oikein kovasti näyttää siltä, että tämä rakkaus tulee kestämään ikuisesti, niin hankitaan yhdessä talo ja asuntolaina. Ehkä jopa pari lasta. Ne, joille yhteiselämän juridinen puoli ja/tai suvun voimin rakkauden juhlistaminen on tärkeää, menevät kihloihin AIKOMUKSENAAN MENNÄ NAIMISIIN. Sitten he menevät naimisiin. Mutta osalle pareista se lopullisen sitoutumisen merkki on ne lapset/asuntolaina eivätkä he tarvitse avioliittoa (ja siten siihen auttamattomasti yhteenkuuluva kihlautuminen jää pois). MIKSI oi miksi, pitää väkisin "mennä kihloihin" jos ei kuitenkaan mene naimisiin? Onko se vaan sitä että saa esitellä sormusta sukulaisille, mutta samalla saa helpon ulospääsyn jos rakkaus loppuu, kun ei tartte pistää avioeropapereita vireille? Miksi kukaan ei suostu vastaamaan tähän? Jos taas haluaa sen sormuksen, niin mikä vittu siinä on niin vaikeaa että ei mene sitten naimisiin? Ja jos taas ei halua naimisiin, niin mikä vittu siinä on niin vaikeaa, että kaksi ihmistä eivät osaa olla koko loppuelämäänsä yhdessä ilman jotain hemmetin rinkulaa sormessa ja kutsua sitä väärin kihlaukseksi? Kutsukaa sitä sitten vaikka "seurustelun seuraavaksi leveliksi ilman avioaikeita" kuten joku tuolla aiemmin ilmaisi?
Sunntutut on tehneet noin, mun tutut hieman toisella olla, kaikkia tapoja mahtuu maailmaan. Pääasia että parit yhdessä on tyytyväisiä.
Sun tutut saa tehdä kuten tykkää, ja kyllä, pääasia että pariskunnat ovat itse tyytyväisiä "sitoutuneisuutensa tasoon", mutta voisitko välittää heille tiedon, että se rinkula sormessa ilman aikeita mennä naimisiin ei ole kihlaus. Keksikää sille vaikka ihan oma pikku nimi. Kannatan edelleen tuota "seurustelun seuravaa leveliä ilman avioaikeita" tai vaikka "ihan oikeesti ollaan sitouduttu eikä me vaan leikitä, mutta ei me naimisiinkaan haluta." Tai pistäkää vetämään se kansalaisaloite. Mutta se, että kutsuu mikroa vedenkeittimeksi on silkkaa idiottimaisuutta ja hyvin, hyvin white trashmaista. Vastaatko vielä, että miksi se rinkula on niin tärkeä? Onko se juuri siksi, että sitä saa sitten ylpeänä esitellä facessa?
Kyllä se on kihlaus. Siitä nyt ei päätä yli eikä ympäri. Harmillista!
Ai jaa? Sanoo kuka? Presidentti vai? Näytäpä mulle lakipykälä, joka sen näin määrittelee?
Niinpä, sitä ei ole, ihmeellistä eikö?
Niin... No olisko vaikka siksi koska kihlaus ei tarkoita mitään muuta kuin miten se on määritelty laissa. Eli sinun mielestäsi kihlautuminen voi tarkoittaa mitä tahansa maan ja taivaan välillä (vaikka sitä paskantamista), jos sitä ei ole erikseen lakiin kirjattu?
Kelpaako sinulle edes Väestöliiton määritelmä: "Kihlaus on vapaamuotoinen sopimus tulevan avioliiton solmimisesta."
Anna kun arvaan. Ei kelpaa. Minä luovutan ja annan sinulle ja wt-kihlauksellesi siunaukseni.
Oi kiitos, vähän myöhässä olet siunauksinesi mutta eiköhän vastaavia pareja ole pilvien pimein.
Mihin ihmeesä te "vain kihloissa"-tyypit tarvitsette muiden siunausta?
En mä tiedä, kysy siunailijalta.
Eihän mua siunailijan mielipide kiinnosta,vaan teidän jotka poljette jalkaa "on tää kihlaus kun mä sanon niiin!" neljäkymmentä sivua.Jos teinikihlaaja on tyytyväinen elämäänsä ja leikkikihloihinsa,MIKSI hän vänkää (vieläpä ilman perusteluja!) omaa näkemystänne.Mitä väliä av-mammojen mielipiteillä on?Vähentääkö se teinikihlauksenne arvoa,että tuntemattomat ihmiset netissä ovat eri mieltä kihlauksen merkityksestä? Vai oletteko kaikin puolin teinejä vielä ja AV:lla riehuminen on jotain murrosiän angstia?
Koska kun lukee näitä viestejä,aikuiset,joille kihlauksen todellinen merkitys on selvä,kirjoittavat fiksusti.Sitten nämä kirsikanpoimijat huutavat,puhuvat pulloharjoista perseessä ja vänkyttävät koko ajan samaa ilman ainoatakaan järkeväää argumenttia.MIKSI teette niin jos mielestänne teillä on hyvä ja syvä suhde,kirsikat sormissa ja kaikkea? Tasapainoinen aikuinen ei kaipaa tuntemattomien hyväksyntää parisuhteelleen.
604 koska kihloissa ollessa pidetään sormusta, eikä minua haitannut, että mieheni halusi ostaa minulle kalliimman sormuksen kun autoni on:) minusta on ihanaa, että kaikki näkevät minun olevan varattu, samoin kuin mieheni. Olen ylpeä ja iloinen kihlauksestamme. Sinulla taas on levy jäänyt päälle;)
Vierailija kirjoitti:
604 koska kihloissa ollessa pidetään sormusta, eikä minua haitannut, että mieheni halusi ostaa minulle kalliimman sormuksen kun autoni on:) minusta on ihanaa, että kaikki näkevät minun olevan varattu, samoin kuin mieheni. Olen ylpeä ja iloinen kihlauksestamme. Sinulla taas on levy jäänyt päälle;)
Miten niin näkevät? Eiväthän muut ihmiset tiedä, minkä merkkinä sinulla se sormus on. Eikö se niin ollut, että kihlautua voi monella tavalla? Niinpä kihlasormuksen nähdessään kukaan ulkopuolinen ei voi tietää, mitä se milloinkin tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Puhu vain omista levyistäsi ;) Sormukset ei ole mikään kihlauksen edellytys ;) Jännä juttu, että niin moni on kihloissa ilman sormuksia ;) Ja jotkut on jopa naimisissa ilman sormuksia! Ai kauhistus! Jotkut tykkää, että sormus symbolisoi ikuista rakkautta, mutta joillekin se avioliiton sitovuus on riittävä itsessäänkin (ja huom. sitä on edeltänyt ihan normaalisti kihlaus, sormuksilla tai ilman).
Mutta hienoa, että sinulle sormus on status-symboli (= kallis koru) ja julkinen merkki siitä, että olet varattu! Mutta usko nyt, että ette silti ole kihloissa. Sormus sormessa ei ole kihlauksen merkki. Yhteinen päätös naimisiinmenosta on kihlauksen merkki. Edelleenkin. Kuinkahan monta kertaa tänkin asian voi vasaralla kalloon takoa ja rautalangasta vääntää :D Mutta ei. Kun ei av-mamma voi myöntää olevansa väärässä. Sehän ois ihan hirveetä! Kasvojen menetys suorastaan! Ai niin, paitsi täällä kirjoitellaan anonyymisti, niin ei niitä kasvoja voi oikein menettää...
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla rupinen auto.Jos olette aikeissa mennä naimisiin,onnea kihlauksen johdosta! Jos taas pidät sormusta vain statussymbolina,no,kukin tyylillään :D
Minulla todellakin on rupunen auto, kymmenen vuotta vanha 307:D mutta liikkuu ja se riittää mulle:D miehelle just nauroin näitä viestejä, hänestä oli hauskaa, että joku av:n kouvolatukka määrittelee muiden parisuhdestatuksen:D päätettiin, ettei olla edelleenkään menossa naimisiin, käytetään se raha haaveilemaamme jenkkien road trippiin. Mites kun pari eroaa mutta asuu edelleen saman katon alla, jankkaat silloinkin et "mutku te ootte pari, ootte avopari kun asitte samassa osotteessa ja minä sanon niin" :D ai hyvänen aika... Mut nyt jankutijaa lähden kihlattuni kanssa saunalenkille, jatka sinä täällä vänkäämistäsi;)
Vierailija kirjoitti:
Minulla todellakin on rupunen auto, kymmenen vuotta vanha 307:D mutta liikkuu ja se riittää mulle:D miehelle just nauroin näitä viestejä, hänestä oli hauskaa, että joku av:n kouvolatukka määrittelee muiden parisuhdestatuksen:D päätettiin, ettei olla edelleenkään menossa naimisiin, käytetään se raha haaveilemaamme jenkkien road trippiin. Mites kun pari eroaa mutta asuu edelleen saman katon alla, jankkaat silloinkin et "mutku te ootte pari, ootte avopari kun asitte samassa osotteessa ja minä sanon niin" :D ai hyvänen aika... Mut nyt jankutijaa lähden kihlattuni kanssa saunalenkille, jatka sinä täällä vänkäämistäsi;)
Siis itsehän ihmiset ovat tässä vängänneet olevansa jotain mitä eivät ole.Mikään laki ei määritä,etteikö saisi asua saman katon alla ex-puolison tai vaikka pahimman vihamiehen kanssa(ainoa asia,johon se saattaa vaikuttaa,tukien saaminen). Aivan eri asia,kuin päättää,että jokin virallisesti määritelty sana tarkoittaakin jotain muuta,sellaista joka sopii itselle parhaiten
Jos se parisuhdestatus on itselle OK ja kaikin puolin oma asia,ei pitäisi olla tarvetta vakuuttaa "av:n kouvolatukka"-tyyppejä sivukaupalla.Omasta mielestänne voitte toki olla vaikka aviopari,mutta uskokaa nyt että muiden silmissä vain seurustelette.
Muistaako joku muuten ketjun,jossa aloittaja halusi mennä naimisiin,mutta ei "sotkea siihen valtiota".Siis halusi häät,vihkimisen ja avioliiton mutta niin ettei jutusta tulisi virallista,juridista sopimusta.Ehkäpä nämä joiden mielestä kirsikka sormessa syventää suhdetta ovat tämän "valtionvastustajamorsiamen" hengenheimolaisia.
Tällaisilla älykkäillä,perusteluilla kommenteilla saadaan vastapuoli muuttamaan mielipidettään:
":D, mahdatko itsekään tietää miten naurettavalta kuulostat?"
"Aie mikä merkkaa? LOL!"
"Pitäisikö näitä teidän lässytyksiänne jaksaa lukeakin? *haukotus*"
"Pitkät vastaukset, joissa ei ole sisältöä.... Ikävää vaan ettei niitä jaksa edes lukea"
Tietysti ei voi kauhalla vaatia,jos on lusikalla annettu,mutta miksi ihmeessä ylipäätään osallistettu keskusteluun,johon teillä ei ole tuon enempää annettavaa? Täällä on useaan kertaa hyvin perustellen,jopa lakitekstiä lainaten väännetty ratakiskosta kihlauksen merkitys,aikomus avioitua.Silti joku tai jotkut jaksaa jänkyttää miten hänen kihlauksensa merkitsee jotain ihan muuta,perusteluna että voi se merkitä sitäkin,tai että tuntee olevansa sitoutunut tai yllä olevat "perustelut".Ihan tässä tuntuu kuin väittelisi uhmaikäisen lapsen kanssa.
Ai niin,hyvään keskusteluun muuten kuuluu lukea toisen kirjoittamat tekstit,ennen kuin vastaa niihin.Jos se on jotenkin hankalaa,pyytäkää vaikka joku aikuinen lukemaan ne teille ja selittämään mitä ne tarkoittaa.Ei ole oikein hedelmällistä keskustelua todeta,että enpä viitsinyt lukea koko tekstiä,mutta varmaan se oli ihan tyhmä ja minä olen oikeassa,koska minusta tuntuu siltä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kouvolatukka o_O Onko se sukua keravan kananperselle? (Onko sellainen muoti-ilmaisu edes olemassa..?)
Eihän samassa taloudessa asuva oo pariskunta, jos he ovat eronneet :D Pariskunnat ja seurustelevat ja eksät saa ihan vapaasti määritellä oman olemisensa ja olemattomuutensa, mutta se, että joku käyttää virallista termiä väärin, niin silloin on jo silkka pölvästi :D Usko nyt jumalauta nainen, että kihlattu/kihlat/kihlautuminen on lupaus avioliitosta, oli se sitten huomenna, vuoden päästä tai vittu viidenkymmenen vuoden päästä! Kihlaus on virallinen termi, joka astuu voimaan kun pariskunta on päättänyt, että he menevät naimisiin sitten kun xx (esim. sitten kun on rahaa, sitten kun opinnot ovat päättyneet, sitten kun syntyy lapsia jne). Kihlaus ei ole jotain mitä "vaan ollaan" :D
Toki saatte pilipali-kihlauksenne pitää, ei kukaan tule teitä sen takia vankilaan viemään. Mutta kunhan nyt yritin kertoa, että te käytätte sitä väärin :) (Näköjään oppi ei mene perille.) Olen äärettömän iloinen teidän puolestanne, ja minusta on kaunista, että olette päättäneet sitoutua toisiine ja olet vieläpä saanut mieheltäsi kauniin sormuksen teidän sitoutumisestanne muistuttamaan! Se on todella, todella kaunista ja sitä ei voi kukaan puolestanne määrittää, kuinka rakastuneita ja onnellisia ja sitoutuneita te olette :) Mutta kihloissa ette vittu ole niin kauan kuin ette naimisiin aio mennä. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilla älykkäillä,perusteluilla kommenteilla saadaan vastapuoli muuttamaan mielipidettään:
":D, mahdatko itsekään tietää miten naurettavalta kuulostat?"
"Aie mikä merkkaa? LOL!"
"Pitäisikö näitä teidän lässytyksiänne jaksaa lukeakin? *haukotus*"
"Pitkät vastaukset, joissa ei ole sisältöä.... Ikävää vaan ettei niitä jaksa edes lukea"
Tietysti ei voi kauhalla vaatia,jos on lusikalla annettu,mutta miksi ihmeessä ylipäätään osallistettu keskusteluun,johon teillä ei ole tuon enempää annettavaa? Täällä on useaan kertaa hyvin perustellen,jopa lakitekstiä lainaten väännetty ratakiskosta kihlauksen merkitys,aikomus avioitua.Silti joku tai jotkut jaksaa jänkyttää miten hänen kihlauksensa merkitsee jotain ihan muuta,perusteluna että voi se merkitä sitäkin,tai että tuntee olevansa sitoutunut tai yllä olevat "perustelut".Ihan tässä tuntuu kuin väittelisi uhmaikäisen lapsen kanssa.
Ai niin,hyvään keskusteluun muuten kuuluu lukea toisen kirjoittamat tekstit,ennen kuin vastaa niihin.Jos se on jotenkin hankalaa,pyytäkää vaikka joku aikuinen lukemaan ne teille ja selittämään mitä ne tarkoittaa.Ei ole oikein hedelmällistä keskustelua todeta,että enpä viitsinyt lukea koko tekstiä,mutta varmaan se oli ihan tyhmä ja minä olen oikeassa,koska minusta tuntuu siltä.
Niinpä. Sen jälkeen kun mainitsin että vastapuoli osaa argumentoida, niin jopa tuli hiljaista :D
Minäpä kysyn, ollaanko muiden mielestä kihloissa vai mainitsemasi "vain seurusteleva pari". Toisille sekin on tietysti iso asia, mutta sinähän nämä jutut määrittelet...;) kysyt kai kaikilta tutuilta sovitun hääpäivän ja julistat jos sitä ei ole "ettehän te ole edes kihloissa, kaakatikaakatikaa" :D siihen perään sun kannattaa muistuttaa, että avioliiton tarkoitus on turvata myös lapsen oikeudet, eli pelkkä avioliitto ei vielä tarkoita mitään... Tarjoat monelle päivän viihteet:D
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kysyn, ollaanko muiden mielestä kihloissa vai mainitsemasi "vain seurusteleva pari". Toisille sekin on tietysti iso asia, mutta sinähän nämä jutut määrittelet...;) kysyt kai kaikilta tutuilta sovitun hääpäivän ja julistat jos sitä ei ole "ettehän te ole edes kihloissa, kaakatikaakatikaa" :D siihen perään sun kannattaa muistuttaa, että avioliiton tarkoitus on turvata myös lapsen oikeudet, eli pelkkä avioliitto ei vielä tarkoita mitään... Tarjoat monelle päivän viihteet:D
Huoh. Kyse on edelleenkin niistä pariskunnista, jotka kuuluttavat koko maailmalle, että "he eivät usko avioliittoon, eivät koskaan aio mennä naimisiin kaakatikaakatikaa", mutta kertovat juuri menneensä kihloihin o_O Siinä sitä saa pidätellä naurua, kun tajuaa miten vajaa-älyisiä he ovat kun eivät tiedä mitä kihlaus tarkoittaa :D
Ja sitten taas sellaiset pariskunnat, jotka kertovat minulle, että ovat menneet kihloihin, niin kyllä, onnittelen heitä ja kysyn, että joko tietävät hääpäivän. Osa vastaa, että "joo kannattaa pitää ens heinäkuusta pari viikonloppua vapaana, yritetään sinne saada kirkko" tai "tässä viiden vuoden sisään yritetään, säästetään vaan ensin rahaa" tms. Yhden kerran myös eräs tuttavapariskunta sanoi tässä vaiheessa, että "eeeei me varmaan ikinä mennä naimisiin", jolloin mulla oli hyvin hämmentynyt ilme... hekään eivät tienneet mitä kihlaus tarkoittaa :D Mutta sitten on tietysti niitä tuttavia, joiden olen kuullut menneen kihloihin, mutta he eivät ole pitäneet meteliä avioliittoaikeistaan / eivät ole vielä menneet naimisiin, enkä mene asiaa sen kummemmin utelemaan :)
Mulle on yhtä arvokkaita sekä avioliitto että avoliitto että seurusteleva pari, joka ei asu yhdessä. Kukin pariskunta saa tehdä miten lystää, eivätköhän he itse tiedä minkälainen järjestely omaan elämään sopii :) Mutta edelleenkin: kihlaus on lupaus avioliitosta. Miksei se mene jakeluun?
Onpa viihdyttävä ketju!
Mun melko nuori serkkuni meni kihloihin tyttiksensä kanssa. Oma äitini soitti mulle innostuneena kertoakseen tämän suuren uutisen ja odotteli ilmoitusta hääpäiväst ja serkun äiti järkkäsi kihlajaisjuhlat, jonne tuotiin lahjaksi Teema-kuppeja ja kattiloita.
Meille muille serkuille oli päivän selvää, että oli menty teinikihloihin, eikä mitään häitä ole tulossa. Tai ainakin tyttis oli mennyt, niin vaivaantunutta ihmistä ei usein näe. Erosivat sitten aika pian.
Empä olisi uskonut, että AV-palsta on näin sivistävä. Minä olen jo vanha ihminen ja vasta nyt tätä keskustelua lukiessani tajusin todella mikä on "kihlauksen" ja kihlauksen ero. (Ja vaikka wikipedia väittää,että "teinikihlaus" on uutta niin kyllä sitä harrastettiin jo 70-luvulla. Muistan kun 9 luokan tytöt meni kilvan "kihloihin". Tuskin kellään oikeasti oli avioliitto mielessä. Oli vain hienoa olla kihloissa). Mutta itsekin menin parikymppisenä "kihloihin" poikaystävän kiristämänä. Kihloihin menosta oli varmaan keskusteltu ja olin kieltäytynyt, koska sitten kerran kun oltiin kaupungilla, mies käveli kultasepän oven taakse ja sanoi,että nyt mennään hakemaan sormukset, tai sitten niitä ei haeta ikinä. Hädissäni suostuin, eikä siinä puhuttu naimisiin menosta mitään. Ainakaan minun puolelta. Naimisiin mentiin 15 vuotta myöhemmin, monen eron ja muun sotkun kautta, mutta nyt tajuan,että oikeasti kihloissa oltiin vain se aika, mikä meni siinä välissä, kun kävin kirkkoherran virastossa hakemassa meille kuulutukset ja kotiin mentyäni pyysin miestä seuraavana päivänä käymään allekirjoittamassa ne. Oltiin siis oikeasti kihloissa vain se kuukausi, mikä meni kuulutusten hakemisesta vihkimiseen(noin 1kk) vaikka silloin ei sormuksia enää vaihdetukaan. Silloin vasta oikeasti oltiin menossa naimisiin. Kiitos AV-palstan. Nyt vasta ymmärrän oikeasti kihlautumisen idean. Se on oikeasti sopimus naimisiin menosta.