Huolissani 14v tytöstäni, koulun jälkeen istuu yksin huoneessaan ja pelaa, lihonut paljon
Laittamani ruoka ei myöskään juuri kelpaa ja hän käy usein Mcdonaldsissa tai Hesessä. Järkytyin kuitenkin siivotessani, minkälainen karkkivarasto hänen sänkynsä alta löytyi. Iso laatikollinen täynnä sipsejä, suklaata, irtokarkkeja, pullaa, keksejä, limsaa ja valtavasti tyhjiä rasioita/kuoria. Yritin puhua hänelle mutta hän hermostui että olen "tonkinut" hänen huonettaan eikä suostu puhumaan. Hän saa 30€ viikkorahaa ja olen miettinyt että tulisiko minun pienentää raha esim. 15 euroon?
Olen huolissani hänen terveydestään. Ei enää käy ulkona, ellei ole pakko. Pien on kylläkin pakko käydä ostamassa uusia vaatteita kun paino on puolen vuoden sisällä noussut 14 kiloa.
Kommentit (6)
1, tuolla viikkorahan puolittamisella tarkoitus on se, ettei hän saa niin paljon herkkuja ostettua, ei suinkaan rankaista.
Ap
30€ viikkorahaa? Ihmekös, että on rahaa ostaa herkkuja.
Ensin viikkorahan pienennys, jos lapsi ei tee mitään muuta kuin istuu kotona, ei tarvitse juuri rahaakaan.
Toisena peliajan rajoittaminen.
Kolmantena kannustat lasta liikkumaan. Yhteistä tekemistä päivittäin, lenkkeilyä, luistelua yms.
Neljäntenä vakava keskustelu lapsen kanssa. Ei paasausta ylipainosta, mutta hyvin voit keskustella ruokavaliosta ja sen merkityksestä hyvinvoinnille.
Viidentenä, nukkuuko tyttö riittävästi? Miten koulu menee?
Ei se viikkorahan puolittaminen aiheuta muuta kuin lisää pahaa oloa tyttärellesi.
Hänellä on selvästi jotain ongelmia, oletko jutellut hänen kanssaan? Kuinka paljon tiedät lapsesi elämästä?
Olisi hyvä saada hänet pian vaikka koulupsykologille.
Ota yhteys kouluterveydenhoitajaan. Se, että olet päästänyt tilanteen tuohon pisteeseen kertoo vain siitä, että te tarvitsetta apua ja sinun resurssit ei yksin riitä.
Ikään kuin äiti olisi saanut pidettyä vaa'allakäyntisession tyttären kanssa ja tarkat lukemat 14 kg. Ei todellakaan jatkoon. Palstan läskifoobikko on herännyt.
Masentunut ja syömishäiriöinen? Tuo herkkujen liiallinen syönti ja piilottelu viittaa kyllä siihen, ettei syöminen oo enää hanskassa. Tulee mieleen ahmimishäiriö tai bulimia. Sun tehtävä on nyt olla tyttäresi tukena eikä alkaa rankaisemaan häntä!