Tuntuiko 80-luku siltä kultaiselta vuosikymmeneltä jo silloin sitä elettäessä
Nykyään kun se tuntuu edustavan kaikille sitä aikaa jolloin kaikki oli vielä hyvin. Oli arvot kunnossa ja niin pois päin. Joulunakin kaivataan Home Alonea, Die Hardia, sitä Bill Murrayn joululeffaa ja muita 80-luvun klassikoita telkkariin.
Kommentit (111)
Just mietin miten ikävä on vanhan MTV:n videoita ja jouluhow'ta :(
Juu, ei ollut Home alonea vaan E.T.
Minusta oli mukava olla nuori 80-luvulla. Vertailussa kun oli vielä 70-luku ja sitä edellinen ja oltiin jo sitä mieltä, että kaikki tärkeä on keksitty, joten tulevaisuudessa ei välttämättä ole kaikki hyvin. Myös siitä jo puhuttiin, että maapallo ei kestä silloista kulutustasoa ja pelättiin sen nousua, eli arveltiin, että tulevaisuudessa ilmasto yms. pahenee.
Kasarilla kylläkin katsottiin Gremlinsiä, sitä ekaa, jossa tapahtumat jouluna. Eikä mitään ysärifilmiä..
Tuskinpa. Ainakin vielä 90-luvulla kaikki puhui 80-luvusta tyyliin "onneksi se ei koskaan palaa".
Oli se hienoa aikaa kyllä. Tuntui, että aivan kaikki oli mahdollista. Oli iloa ja väriä, isot hiukset, tuhti hartialinja, näyttävyyttä, ja paras musa, kiitos mm. Michael Jacksonin, popin kuninkaan.
Ei se mitään erikoista ollut. Toiveikkuutta ehkä enemmän. Saattaa liittyä nuoruuteen.
Nousukausi oli loppupuolella kovaa. Ehkä joillain meni lujaa ennen romahdusta
Itse olin köyhä opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla kylläkin katsottiin Gremlinsiä, sitä ekaa, jossa tapahtumat jouluna. Eikä mitään ysärifilmiä..
ap En puhu siitä mitä kasarilla katsottiin, vaan siitä miten ihailevasti siihen suhtaudutaan nykyään. Monet nuorethan esimerkiksi ihailevat nykyään yli kaiken Reagania ja Thatcheria.
Mulle 80-luku edustaa ajanjaksoa, jolloin kaikki tuntui olevan mahdollista, eikä mikään ollut vielä liian monimutkaista. Pidänkin kasarin sinisilmäisestä menosta huomattavasti enemmän kuin kyynisestä 90-luvusta.
Oli siinä se ero nykyaikaan että nuoret kokoontui kaikkiin paikkoihin yhteen.
Nyt nuoret on kotonaan netin ääressä.
Se tuntui silloin normaalilta ja nykyaikaiselta (sen ajan kriteereillä), ei miltään "kasarilta" jota sanaakaan ei ollut silloin käytössä. Kun koulukirjoissa oli kuvia 70-luvulta, niin niille naurettiin että onpa epämuodikkaita ihmisiä. Samoin käy 2010-luvulle tulevaisuudessa. Nyt jo voi sanoa muutamista ilmiöistä (esim. Cheek) että ne on takuuvarmoja naurunremakan aiheita tulevaisuuden nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla kylläkin katsottiin Gremlinsiä, sitä ekaa, jossa tapahtumat jouluna. Eikä mitään ysärifilmiä..
ap En puhu siitä mitä kasarilla katsottiin, vaan siitä miten ihailevasti siihen suhtaudutaan nykyään. Monet nuorethan esimerkiksi ihailevat nykyään yli kaiken Reagania ja Thatcheria.
No miksi kirjoitit avaukseesi sitten ihan eri vuosikymmenen esimerkkejä? Tottakai virheesi korjataan ja siihen keskitytään.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei ollut Home alonea vaan E.T.
Sori se taisi olla 70 luvun juttu tappaja hain tapaan. Kasarilla oli ne vitiur star warsit ja kaikkea muuta paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Se tuntui silloin normaalilta ja nykyaikaiselta (sen ajan kriteereillä), ei miltään "kasarilta" jota sanaakaan ei ollut silloin käytössä. Kun koulukirjoissa oli kuvia 70-luvulta, niin niille naurettiin että onpa epämuodikkaita ihmisiä. Samoin käy 2010-luvulle tulevaisuudessa. Nyt jo voi sanoa muutamista ilmiöistä (esim. Cheek) että ne on takuuvarmoja naurunremakan aiheita tulevaisuuden nuorille.
Tavallaan näin mutta on asia niinkin, että 80-luvulla länsimaalaisuus tuli Suomeen. 70-luku oli ollut kekkosta, yya:ta, ddr, neuvostoliitto, taistolaiset yms. paskan vääristämää. Normaalius tuli Suomeen toden teolla vasta 80-luvulla. Oikeastaan 80-luku on vuosikymmen joka ei koskaan loppunut, hiljalleen hiipui pois, koska se oli luonnollinen olotila eikä ylhäältä pakotettu kuten kommunistinen 70-luku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla kylläkin katsottiin Gremlinsiä, sitä ekaa, jossa tapahtumat jouluna. Eikä mitään ysärifilmiä..
ap En puhu siitä mitä kasarilla katsottiin, vaan siitä miten ihailevasti siihen suhtaudutaan nykyään. Monet nuorethan esimerkiksi ihailevat nykyään yli kaiken Reagania ja Thatcheria.
:D Ja eivät varmasti ihaile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei ollut Home alonea vaan E.T.
Sori se taisi olla 70 luvun juttu tappaja hain tapaan. Kasarilla oli ne vitiur star warsit ja kaikkea muuta paskaa.
Yrittäkää nyt oikeasti noiden elokuvien kanssa. E.T. ei voi olla 70-luvun juttu, koska se on tehty 1982.
mahtavaa kun yritetään avata keskustelua antamalla pari esimerkkiä viihteen puolelta aivan väärin, eikä edes kyse ole viihteestä. ap apa pa..
Monikohan mainitsee Reaganin tai Thatcherin 80-luvusta puhuttaessa? Useimmille 80-luku on vain pitkä hilirimpsu erilaisia muotivaatteita ja pop-ilmiöitä.
Kyllä 1980-luku tuntui kultaiselta vuosikymmeneltä jo (ja nimenomaan) silloin, kun sitä elettiin. Taloudellinen nousukausi ja vaurastuminen oli aivan huikeaa, tuntui että tämän paremmaksi ei maailma enää voi tulla ja Suomi varsinkaan. Kaikki oli jotenkin aivan ylitse pursuavaa (muukin kuin muoti).
Pudotus 1990-luvun lamaan ja ankeuteen oli suuri, samoin työttömien valtava määrä. 80-luvulla oli totuttu siihen ja myös uskottu siihen, että töitä ja rahaa riittää aina.
Taitaa olla osittain pelkkää harhaa, koska Home ALonekin on 90-luvun elokuva.