tunnustusketju: asiakaspalvelijoille raivoaminen
Aina välillä tulee näitä aspojen juttuja hirviöasiakkaista, jotka raivoavat ja ovat kohtuuttomia. Olisi lohduttavaa kuulla tarinoita näiden ongelma-asiakkaidenkin näkökulmasta. Lähtökohtaisesti en hyväksy asiatonta käytöstä ja raivoamista, mutta eihän tämä elämä aina mene niin kuin korulauseissa.
Kerran eräässä kahvilassa ei osattu tehdä kunnollista lattea. Maito ei vaahdottunut oikein. Kerran jo tekivät kahvini uudestaan, eikä vieläkään onnistunut. Sitten alkoivat kahvilan tytöt nakkelemaan niskojaan ja inttämään vastaan, joten heitin kahvit pitkin lattioita ja ryntäsin pois. Menin jotenkin lukkoon ja ajattelin että siinähän luuttuavat.
Hävetti jälkeenpäin, mutta olin stressaantunut töistä ja jotenkin kuohahti kun työntekijöiden asenne oli niin epäammattimainen.
Vastaavia "tapauksia" mahtuu temperamenttisen ihmisen elämään muitakin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksista tästä näkökulmasta.
Kommentit (164)
Erikoista, että muka ns. sivistyneet ihmiset ottavat oikeudekseen kiukutella terveyskeskuksessa. Huoraksi on haukuttu, samoin ylimielinen besservisseröinti ja verbaalinen uhkailu on arkipäivää. Olen aiemmin työskennellyt sekä yksityisellä ja julkisella puolella sairaanhoitajana ( nykyään suunnittelutehtävissä), ja yksityiselle tullaan jo aivan eri asenteella. Siellä siedetään lääkärien myöhästelyä ja mahdollista ammattitaidottomuutta, koska asenne on se, että tämän täytyy olla hyvää palvelua:)
Niin, jos on selkeät ohjeet siitä, mitkä ovat päivystyskriteerit ja sinä et niitä täytä, niin älä ala raivoamaan triagehoitajalle asiasta, tai terveyskeskuksessa päivystävälle hoitajalle. Usein lääkärit ilmoittavat etteivät ota enää yhtään ylimääräistä potilasta ( jos ei tule joku täysin akuutti tilanne) ja siitä on sitten paha mitään nyhjäistä. Kaikkea, voi pojat, on sitten saanut kuulla. ( Joo ihan vittuillakseen tässä noudatamme näitä ohjeita tai koetamme asiakkaita ohjata kiireellisyysjonoihin jottei jonkun verenmyrkytys pahene sillä aikaa kun sinä vaahtoat pitkittyneen ja kuumeettoman nuhasi kanssa.... " minä vaadin nyt sitä ja tätä enkä lähde tästä mihinkään ennen kuin saan mitä haluan". Se, ettet ole hoitanut rokotuksiasi kuntoon ennen etelänmatkaa, ei ole terveyskeksuksen hoitajan vika. Ei myöskään se, ettet ole jaksanut huolehtia reseptiesi uusimista ajallaan ja nyt vaadit saada ne samalla sekunnilla apteekkiin. Se on tietenkin hoitohenkilökunnan vika, ei sinun itsesi. Tottakai...
Oletko koskaan ajatellut, että esim. terveyskeskuksen hoitaja on täysin väärä puu haukkua sitä, että hoitanut lääkärisi on sinun ( lue sinun mielestäsi) arvioinut esimerkiksi työkykysi väärin ....Samaten " on tää huonoksi mennyt tämä Suomen terveydenhuolto" on jo sen verran kulunut fraasi, että sillä voisi itsensä tuudittaa yöunille. " Teen valituksen"....Tee se valitus, mutta tee se sinne tasolle, jossa sillä on oikeasti merkitystä. Ei ole mitään järkeä huutaa asiasta hoitajalle, jolla ei ole osaa eikä arpaa siihen, että mikä määrä lääkäreitä kyseisessä paikassa on ja onko lääkärisi unohtanut tehdä koneelle labralähetepyynnön, jonka sinulle on luvannut. Seuraavan kerran kun soitat terveyskeskukseen, että " minä kävin siellä torstaina", " no minä minä MINÄ, niin muistathan, että paikalla käy satoja potilaita¨ja vaikka miten huutaisit, niin ilman esittäytymistäsi tarkemmin, voi olla hankalampi edes avata keskustelua.
Kerran menin lataamaan matkakorttiani. Oli jotain elokuun puolta väliä ja opiskelija-alet siis umpeutuvat aina elokuun viimeinen. Olisin halunnut siihen kuukauden Helsingin sisäistä kautta, mutta se ei onnistunut kun kortin ale vanhenee siinä välissä. Kaksi viikkoakaan ei onnistunut, koska taisi olla just jotain 13 päivää ennen kuin ne alet menee umpeen ja alle kahta viikkoa ei voi ladata kautta. Pyysin sitten, että lataa sen ihan normaalilipun hinnalla, mutta niin ei kuulemma voinut tehdä. Eli lippuun ei saanut ladattua lainkaan kautta vaan aina jokainen matka olisi pitänyt maksaa arvolla, joka olisi tullut aika kalliiksi, koska suhaan paljon julkisilla. Sain ihan hirveän slaagin ja kiljuin ärrällä myyjäparalle, että:"EIHÄN TÄÄ NYT VITTU VAAN VOI OLLA MAHDOLLISTA! NYT LATAAT SEN VITUN KAUDEN SILLÄ AIKUISTEN LIPUN HINNALLA!" Myyjä ihan nolona selittää ettei kone anna tehdä niin. Loppukaneettina sitten huusin:"VITTU MITÄ PASKAA!" ja häivyin. Kyllä hävetti jälkeen päin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu erikoiselta, että tässäkin ketjussa on asiakaspalvelijoita puolustavia kommentteja. Karu totuus on se, että kassoilla/aspoissa työskentelevät ne elämässä hieman heikoimmin pärjänneet. Syitä on turha lähteä ruotimaan, mutta yleensä syyt liittyvät vähäisen menestykseen koulussa. On kuitenkin myös olemassa poikkeuksia eli henkilöitä, joilla on joku "hyvä" koulutus, mutta silti työskentelevät kassoilla kun oman alan töitä ei heidän mukaansa ole. Edellinen sitten kertoo siitä, että henkilö ihmisenä ei osaa riittävästi markkinoida itseään saadakseen oman alan töitä tai sitten on tehnyt typerän valinnan koulutuksensa suhteen. Minä en sääli ikinä asiakasPALVELIJOITA, sillä he ovat sillä hetkellä minun palvelijoita!
Itse opiskelen oikeustieteellisessä ja teen samanaikaisesti sekä traineen töitä lakifirmassa että myyjän hommia vaatekaupassa. Ja moni muukin opiskelija löytyy kaupan kassoilta ja kahviloista ihan lisätienistien vuoksi. Heitä en sääli, näkevät vaivaa tulevaisuutensa eteen.
Mutta sitten taas sinunlaiset ihmiset, jotka tuntevat täysin aiheetonta ylemmyydentunnetta. Teitä säälin todella.
Oivoi. Täällä yksi opiskelija joka tekee myös aspahommia.
Ymmärrän jos asiakkaalla on huono päivä tai jos heitä harmittaa sellaiset asiat, joille en voi mitään. Fiksu asiakas joka haluaa valittaa jostakin toteaa, että ei tämä sun vikasi ole mutta haluan valittaa periaatteesta. Asia on okei ja lisäksi tällaiset asiakkaat saavat räyhäävää vittupäätä todennäköisemmin korvauksia.
Räyhääjät taas meillä on tapana heittää pihalle. Joskus komensin asiakasta käyttäytymään pihalle heittämisen uhalla kun tämä oli ensin huoritellut kolleegaani. Hän oli kuulemma saanut vastikään potkut ja se harmitti. Meidänkö vika se oli? Toinen mystinen jankkaajien kategoria toteaa heti että "sä taidat olla uusi" jos joku asia ei hoidu heti heille mieluisasti. Kolmanneksi ihmettelen myös kuinka sokeaksi osa asiakkaista tulee omalle ilkeydellensä. En osaa käsitella viilipyttynä riehuvaa asiakasta, vaan voin olla tällöin joko hermostunut tai korottaa ääntäni. Näissä tilanteissa ei kannata laittaa asiakaspalautetta jossa asiakas väittää olleensa "koko tilanteen ajan täysin rauhallinen". Pomoni kyllä uskoo enemmän minua kun asiakasta ja näille sekopäille naureskellaan sitten kahvihuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Aina välillä tulee näitä aspojen juttuja hirviöasiakkaista, jotka raivoavat ja ovat kohtuuttomia. Olisi lohduttavaa kuulla tarinoita näiden ongelma-asiakkaidenkin näkökulmasta. Lähtökohtaisesti en hyväksy asiatonta käytöstä ja raivoamista, mutta eihän tämä elämä aina mene niin kuin korulauseissa.
Kerran eräässä kahvilassa ei osattu tehdä kunnollista lattea. Maito ei vaahdottunut oikein. Kerran jo tekivät kahvini uudestaan, eikä vieläkään onnistunut. Sitten alkoivat kahvilan tytöt nakkelemaan niskojaan ja inttämään vastaan, joten heitin kahvit pitkin lattioita ja ryntäsin pois. Menin jotenkin lukkoon ja ajattelin että siinähän luuttuavat.
Hävetti jälkeenpäin, mutta olin stressaantunut töistä ja jotenkin kuohahti kun työntekijöiden asenne oli niin epäammattimainen.
Vastaavia "tapauksia" mahtuu temperamenttisen ihmisen elämään muitakin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksista tästä näkökulmasta.
Latteen ei tule maitovaahtoa. Korkeintaan ihan pari milliä, mutta ei todellakaan mitään cappuccinoon verrattavaa vaahtoa. Latte macchiato on tietenkin eri asia, mutta tilasitko siis macchiaton vai laten?
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että muka ns. sivistyneet ihmiset ottavat oikeudekseen kiukutella terveyskeskuksessa. Huoraksi on haukuttu, samoin ylimielinen besservisseröinti ja verbaalinen uhkailu on arkipäivää. Olen aiemmin työskennellyt sekä yksityisellä ja julkisella puolella sairaanhoitajana ( nykyään suunnittelutehtävissä), ja yksityiselle tullaan jo aivan eri asenteella. Siellä siedetään lääkärien myöhästelyä ja mahdollista ammattitaidottomuutta, koska asenne on se, että tämän täytyy olla hyvää palvelua:)
Niin, jos on selkeät ohjeet siitä, mitkä ovat päivystyskriteerit ja sinä et niitä täytä, niin älä ala raivoamaan triagehoitajalle asiasta, tai terveyskeskuksessa päivystävälle hoitajalle. Usein lääkärit ilmoittavat etteivät ota enää yhtään ylimääräistä potilasta ( jos ei tule joku täysin akuutti tilanne) ja siitä on sitten paha mitään nyhjäistä. Kaikkea, voi pojat, on sitten saanut kuulla. ( Joo ihan vittuillakseen tässä noudatamme näitä ohjeita tai koetamme asiakkaita ohjata kiireellisyysjonoihin jottei jonkun verenmyrkytys pahene sillä aikaa kun sinä vaahtoat pitkittyneen ja kuumeettoman nuhasi kanssa.... " minä vaadin nyt sitä ja tätä enkä lähde tästä mihinkään ennen kuin saan mitä haluan". Se, ettet ole hoitanut rokotuksiasi kuntoon ennen etelänmatkaa, ei ole terveyskeksuksen hoitajan vika. Ei myöskään se, ettet ole jaksanut huolehtia reseptiesi uusimista ajallaan ja nyt vaadit saada ne samalla sekunnilla apteekkiin. Se on tietenkin hoitohenkilökunnan vika, ei sinun itsesi. Tottakai...
Oletko koskaan ajatellut, että esim. terveyskeskuksen hoitaja on täysin väärä puu haukkua sitä, että hoitanut lääkärisi on sinun ( lue sinun mielestäsi) arvioinut esimerkiksi työkykysi väärin ....Samaten " on tää huonoksi mennyt tämä Suomen terveydenhuolto" on jo sen verran kulunut fraasi, että sillä voisi itsensä tuudittaa yöunille. " Teen valituksen"....Tee se valitus, mutta tee se sinne tasolle, jossa sillä on oikeasti merkitystä. Ei ole mitään järkeä huutaa asiasta hoitajalle, jolla ei ole osaa eikä arpaa siihen, että mikä määrä lääkäreitä kyseisessä paikassa on ja onko lääkärisi unohtanut tehdä koneelle labralähetepyynnön, jonka sinulle on luvannut. Seuraavan kerran kun soitat terveyskeskukseen, että " minä kävin siellä torstaina", " no minä minä MINÄ, niin muistathan, että paikalla käy satoja potilaita¨ja vaikka miten huutaisit, niin ilman esittäytymistäsi tarkemmin, voi olla hankalampi edes avata keskustelua.
Oikeassa olet, että turha riehua kun tarkkoja ohjeita vaan noudatetaan. Ne ohjeet ovat vaan välillä ihan järjettömiä. Siksi niitä ei oikein pysty hyväksymään. Hyvä esimerkki oli, että olin ollut kuuakuden erikoissairaalassa, viimein kotiutettiin ja sanottiin, että vika verikoe voidaan tehdä ihan terveyskeskuksessakin. Ei tarvitse erikoissairaalaa siihen. Eihän sitä voitu tehdä terveyskeskuksessa kun olisi pitänyt hyvissä ajoin varata netissä itse aika. Aika olisi siis pitänyt varata ennen kuin sairaala kotiutti. Olin ainoa potilas labrassa ja silti ei voitu tehdä. Palasin takaisin erikoissairaalaan ja koe onnistui. Tässä ne menee yhteiskunnan varat näppärästi hukkaan, kun joustoa ei ole vaikka olisi mahdollista ja organisaatiot eivät itse tiedä tapojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, vaikka sun käsityksesi kahvista on se huippuhyvä juhlamokka ja moccamaster ja napin painaminen, niin cappucinon valmistaminen ja hyvän cappucinon valmistaminen varsinkin, vaatii myös osaamista ja harjoittelua, laten kanssa lienee sama.
Ei myöskään ole mun asiani palautella tuotteita omille paikoilleen, ja olen tuon tehnyt, jos lukea osaisit, vain jos olen saanut myös törkeää palvelua, yleensä siis siinä yhteydessä, kun olen jotain tuotetta kysynyt. Jos palvelu on asiallista, ostan tuotteet kaupassa ja haen puuttuvat muualta, ei ongelmaa. Jos asiakaspalvelijat eivät ole kykeneviä palvelemaan, niin siinä vaiheessa loppuu multakin ymmärrys. Voi se epämukava aspa päästä pois sentään asiakkaiden kanssa tekemisistä olemisesta kun palauttelee niitä mun tuotteita, se on vain hyväksi kyseiselle henkilölle ja muille asiakkaille.
Mitä niissä pitää harjoitella?
Oot aika luonnonlahjakkuus, jos saat kahvikoneen höyryputkella luotua ekalla kertaa about täydellistä mikrovaahtoa maidosta. Sellaista, josta huomaa jo mausta, joka on melko makeahko, että tässä on onnistuttu, sellaista jolla voi halutessaan tehdä latte-artia. Pelkästään höyrytetty maito ei ole mikrovaahtoa.
Myös sen pohjana käytettävän espresson voi kusta, mutta siinä on syynä kahviloissa useammin se että joku huono työntekijä ei osaa tai viitsi puhdistaa keitintä.
Ihan mielenkiinnosta tämäkin, miten kahvikoneen muodostamaan maitovaahtoon voi itse tekijä vaikuttaa?
Nyt sekoitat kaksi eri konetta keskenään. Pikaruokapaikat käyttävät kapselikonetta josta saa sen laten/cappuccinon yhdellä napin painalluksella eikä tällöin tekijää voi oikein syyttää laaduttomuudesta. Kahvilassa on taas käytössä oikea kahvikone, josta työ alkaa parhaimmillaan kahvipapujen jauhamisesta. Maidon vaahdotus on tosiaan työntekijän taidoista kiinni, kone sylkee vain kuumaa höyryä ja tekijän täytyy tietää missä kulmassa ja millä tyylillä maitokannun siinä lämmittää.
T: kahvilan tyttö
Voi hyvää päivää taas. Olet tainnut olla töissä ainoastaan yhdessä kahvilassa, kun tietämyksesi on noin heikkoa. Kahviloiden erikoiskahvikoneet vaihtelevat kahvakoneesta automaattiin. Isot ketjut, kuten esimerkiksi Coffee House käyttävät hyvin pitkälle automatisoituja koneita, joissa joko koko kahvi tulee napin painalluksella koneesta tai sitten espresso tulee koneesta ja maito vaahdotetaan itse. Hyvässäkin kahvilassa voidaan käyttää automaattia, jolla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä kapseleiden kanssa. Mylly, kahvakone ja osaava barista ovat kuitenkin paras yhdistelmä laadukkaaseen kahviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu erikoiselta, että tässäkin ketjussa on asiakaspalvelijoita puolustavia kommentteja. Karu totuus on se, että kassoilla/aspoissa työskentelevät ne elämässä hieman heikoimmin pärjänneet. Syitä on turha lähteä ruotimaan, mutta yleensä syyt liittyvät vähäisen menestykseen koulussa. On kuitenkin myös olemassa poikkeuksia eli henkilöitä, joilla on joku "hyvä" koulutus, mutta silti työskentelevät kassoilla kun oman alan töitä ei heidän mukaansa ole. Edellinen sitten kertoo siitä, että henkilö ihmisenä ei osaa riittävästi markkinoida itseään saadakseen oman alan töitä tai sitten on tehnyt typerän valinnan koulutuksensa suhteen. Minä en sääli ikinä asiakasPALVELIJOITA, sillä he ovat sillä hetkellä minun palvelijoita!
Itse opiskelen oikeustieteellisessä ja teen samanaikaisesti sekä traineen töitä lakifirmassa että myyjän hommia vaatekaupassa. Ja moni muukin opiskelija löytyy kaupan kassoilta ja kahviloista ihan lisätienistien vuoksi. Heitä en sääli, näkevät vaivaa tulevaisuutensa eteen.
Mutta sitten taas sinunlaiset ihmiset, jotka tuntevat täysin aiheetonta ylemmyydentunnetta. Teitä säälin todella.
Joo huhuh mitä paaas*aa, olen samaa mieltä kanssasi. Noin 95 prosenttia ammattikorkekouluni opiskelijoista käy töissä ja moni nimenomaan aspahommissa, missä muuallakaan? Jotkut osaa olla niin putkiaivoja ettei mitään rajaa.
Kyllä se mielestäni minusta kertoo aika paljon, että istun siellä kaupan kassalla viikonloput enkä ryyppää ja elä isäni rahoilla tai muuta vastaavaa. Pakko sitä rahaa ja työkokemusta jostain on saada.
Jep tai toisinaan 11h, koko päivän juosten ympäri ravintolaa palvellakseen joulushoppailusta niin kovin rasittuneita ihmisparkoja, parilla vessatauolla :)) gotta love my job!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, tämän piti olla "tunnustusketju", ja kommenteissa sitten moralisoidaan ja syytellään. Hassua.
Onpa hassua tosiaan, että primitiiviset ihmisapinat eivät saa täällä vain vahvistusta toiminnalleen, josta valtaosa väestöstä on oppinut pois jo ennen kuin eskari päättyy.
Oon samaa mieltä muuten, mutta ei verrata näitä idiootteja apinoihin.. Apinat on paljon fiksumpia. :)
Joskus meidän kahvilan omistajalla on mennyt hermot niin kovin asiakkaaseen, että näytti suoraan ovea. Kertoi seuraavan kahvilan olevan nurkan takana.
Tämän tapauksen jälkeen kippisteltiin takahuoneessa. Asiakas ei ole aina oikeassa, varsinkaan kun alkaa haukkumaan ja epäilemään asiakaspalvelijaa epärehelliseksi yms
En ole raivoava asiakas, vaan yleensä olen saanut hoidettua palautteet ja reklamaatiot asiallisesti ja saanut myös aina reilun vastauksen.
Eipä ole koskaan tarvinnut huutaa eikä muutenkaan rähinöidä, asiat ovat aina selvinneet keskustelemalla ja jos ei ole löytynyt yhteistä ymmärrystä, ollaan selvitelty faktojen kanssa kunnes ollaan oltu yhteisessä ymmärryksessä molemmat tyytyväisiä. Erityisesti kun lähestyy hankalaa tilannetta, kannattaa lähestyä tilannetta hymyillen ja ystävällisesti. Miksi mulla olisi oikeus huonon päivän, stressin tai muuten vaan v*ttumaisen tilanteen takia ruveta raivoomaan? On kassoillakin huonoja päiviä, ovat ihmisiä itsekin, mutten todellakaan toivo heidän tulevan minun työpaikalle karjumaan. Olleen useimmat täällä kuiteski aikuisia ihmisiä ja sen mukaan tulisi käyttäytyä.
T. Asiakastyössä itsekkin olleena
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa tämä. Perheeni on kasvissyöjiä (maito ja kananmuna ok) ja olin varannut noin 7 tunnin lennolle kaikille kasvisruuat. Ruokia ei kuitenkaan kuulunut, joten aluksi kysyin ihan asiallisesti että missäköhän ovat. Vastaus oli tyly "niitä ei ole". Minulla oli tulostettuna varaukset näistä ruuista ja aloin korottaa ääntäni - ei voi vaatia että 7- ja 10-vuotiaat lapseni joutuvat syömään seitsemän tunnin lennolla pelkkiä suolapähkinöitä tai muuta mitä kärrystä saa ostaa.
Noh, tarina päättyi niin että saimme lentoemäntien(?) ruuat, jotka olivat paljon parempaa laatua kuin matkustajille tarjoiltavat.
Noloa. Ensinnäkin, osoititte lapsillekin huonoa esimerkkiä. Kaikki nyt vaan ei mene todellisessa maailmassa juuri niin kuin haluaa. Olette selvästi juuri niitä espoolaisia porvarihipstereitä, jotka harjoittavat naurettavaa kasvishifistelyä ihan vain koska se on coolia ja koska teillä on varaa vaatia vain parasta luomuvihersafkaa. Ei millään pahalla, itsekin suosin kasvisruokailua ja täysin vegaani ruokavaliokin on hieno juttu. Mutta se, että teidän perheenne ruokavalio jotenkin määrittelee teidän onnellisuuden, statuksen ja elämänrytmin, ei ole tervettä. Olisitte voineet varautua jollain hätävaraeväillä; naposteluporkkanoilla tai kaurakekseillä tms. Ei se 7h lento ole edes niin pitkä. Tuollaiset asiat vain karaisevat ja opettavat lapsiakin. Aina ei saa mitä haluaa. Enkä edes ymmärrä, miten te pärjäsitte siellä reissussa. Mikä matkakohteenne oli? Mistä voitte varmistua, että paikanpäältä saa aina juuri sellaista ruokaa, mitä haluatte syödä? Kannattaako reissata ollenkaan, jos noinkin pienet vastoinkäymiset tuntuvat ylitsepääsemättömiltä? Lentoemäntäparat, siinä jäi muutama ihminen ilman ruokaa pitkän työpäivän aikana! Olivat varmaan itse tilanneet ja maksaneet ruokansa jonkun erikoispalvelun kautta. Tuskin ruuat oli heille ilmaiset...
Vierailija kirjoitti:
Olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja heti valmistuttua oman alani töissä (melko rahakkaassa sellaisessa), mutta olin opintojen aikana ja kesätöissä asiakaspalveluhommissa (esim. kaupankassalla ja tarjoilijana). Ja tottahan tuo, ettei oman alani töitä tosiaan ollut opintojen aikana tarjolla, ainakaan tarpeeksi tai vakituisen työntekijän pestiä. Oli siis paljon järkevämpää ja aikatauluihin sopivampaa tehdä sivussa hanttihommia, saada hyvät taskurahat opintotuen rinnalle ja opiskella päätoimisesti rauhassa koko tutkinto loppuun. Ja todella moni työkavereistani toimi täysin samalla tavalla. Kyllä siellä kaupankassalla oli mm. oikkareita ja muita korkeakoulututkinnon suorittavia. Lisäksi muistan eläkeläisnaisenkin, jolla vielä riitti virtaa tehdä huvikseen leppoisaa osa-aikaduunia, vaikka oli tehnyt työikäisenä aika merkittävän tutkijanuran. Että älä sinä aliarvioi niitä "sinun palvelijoitasi" ja ole heille k*sipää - joku päivä joku heistä saattaa olla vaikkapa lääkärisi tai vastapuolen syyttäjä oikeudenkäynnissäsi.
almananza kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa tämä. Perheeni on kasvissyöjiä (maito ja kananmuna ok) ja olin varannut noin 7 tunnin lennolle kaikille kasvisruuat. Ruokia ei kuitenkaan kuulunut, joten aluksi kysyin ihan asiallisesti että missäköhän ovat. Vastaus oli tyly "niitä ei ole". Minulla oli tulostettuna varaukset näistä ruuista ja aloin korottaa ääntäni - ei voi vaatia että 7- ja 10-vuotiaat lapseni joutuvat syömään seitsemän tunnin lennolla pelkkiä suolapähkinöitä tai muuta mitä kärrystä saa ostaa.
Noh, tarina päättyi niin että saimme lentoemäntien(?) ruuat, jotka olivat paljon parempaa laatua kuin matkustajille tarjoiltavat.Noloa. Ensinnäkin, osoititte lapsillekin huonoa esimerkkiä. Kaikki nyt vaan ei mene todellisessa maailmassa juuri niin kuin haluaa. Olette selvästi juuri niitä espoolaisia porvarihipstereitä, jotka harjoittavat naurettavaa kasvishifistelyä ihan vain koska se on coolia ja koska teillä on varaa vaatia vain parasta luomuvihersafkaa. Ei millään pahalla, itsekin suosin kasvisruokailua ja täysin vegaani ruokavaliokin on hieno juttu. Mutta se, että teidän perheenne ruokavalio jotenkin määrittelee teidän onnellisuuden, statuksen ja elämänrytmin, ei ole tervettä. Olisitte voineet varautua jollain hätävaraeväillä; naposteluporkkanoilla tai kaurakekseillä tms. Ei se 7h lento ole edes niin pitkä. Tuollaiset asiat vain karaisevat ja opettavat lapsiakin. Aina ei saa mitä haluaa. Enkä edes ymmärrä, miten te pärjäsitte siellä reissussa. Mikä matkakohteenne oli? Mistä voitte varmistua, että paikanpäältä saa aina juuri sellaista ruokaa, mitä haluatte syödä? Kannattaako reissata ollenkaan, jos noinkin pienet vastoinkäymiset tuntuvat ylitsepääsemättömiltä? Lentoemäntäparat, siinä jäi muutama ihminen ilman ruokaa pitkän työpäivän aikana! Olivat varmaan itse tilanneet ja maksaneet ruokansa jonkun erikoispalvelun kautta. Tuskin ruuat oli heille ilmaiset...
Mun mielestä noloa on lähinnä sun sisälukutaitosi. Ensinnäkin, tää kommentoija oli tilannut kyseiset ruuat ja on silloin oikeutettu ne saamaan. Toisekseen, jos on tilannut ruuat ja saanut tilauksesta vahvistuksen, ei yleensä koe tarvetta ottaa mukaan hätävaraeväitä. 7 tunnin lento on aika pitkä ja jos se kerran on lentoemännille pitkä aika olla ilman ruokaa niin eiköhän se ole sitä samaa myös matkustajille. Aina ei saa mitä haluaa, mutta eikö sitä sanota, että sitä saa mitä tilaa ;) ? Ja matkakohteesta riippumatta oikean ruuan saaminen tuskin oli ongelma (elleivät sitten matkustaneet sinun luoksesi).
Klassinen esimerkki ihmisestä, joka ottaa uhrin roolin, vaikka asia ei mitenkään liity häneen :D. Kannattaako lukea av-palstaa ollenkaan, jos noinkin selkeiden tekstien ymmärtäminen tuntuu ylitsepääsemättömältä?
Olin joskus ostamassa mekkoa Stokkalta ja jonotin kassalle. Edessäni oli joku mummo, joka varmisteli omaa ostostaan pitkän aikaa, pohti onko sille tarvetta jne jne. Sitten kun mummo sai päätöksensä tehtyä ja olisi ollut minun vuoroni maksaa, päätti myyjä lähteä pois kassalta mitään sanomatta viikkailemaan jotain vaatteita ja juoruilemaan jonkun toisen myyjän kanssa. Jätin häkeltyneenä mekon kassalle, kävelin pihalle ja harmittelin mielessäni etten saanut sanottua mitään nasevaa ja asiallista, mutta olin silti ihan tyytyväinen etten sentään nöyränä palauttanut mekkoa takaisin rekkiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen se kassan toisella puolella oleva ja kyllä siinä joka kerta tulee paha mieli, kun asiakkaat huutaa. Kuitenkin aina noudatan kaupan sääntöjä, enkä keksi niitä omasta päästäni. Sen olen kuitenkin päättänyt, että yksikään kiukutteleva asiakas ei ole kyynelien arvoinen. Mutta miettikää muutama kerta ennenkuin alatte raivoamaan, ihminen se on asiakaspalvelijakin.
Vierailija kirjoitti:
Jep tai toisinaan 11h, koko päivän juosten ympäri ravintolaa palvellakseen joulushoppailusta niin kovin rasittuneita ihmisparkoja, parilla vessatauolla :)) gotta love my job!
En vaan tajua miten ravintolahenkilökunta suostuu tuohon laittomuuteen, ettei taukoja saa pitää.
Alapeukuttajien mielestä on "ihan okei!!" kun esim. Usassa 2008 pankkien itseaiheuttaman pankkikriisin vuoksi usalaiset veronmaksajat joutuivat rahoittamaan 700 miljardilla (700 000 000 000) dollarilla, eli 14 x Suomen vuosibudjetin verran pankkeja, jotta ne eivät menisi vararikkoon.
Pankit pitäisi todellakin kansallistaa, sillä pankit aiheuttavat suurimman osan nykymaailman inhimillisestä kärsimyksestä, säännöllisin väliajoin. Ei ole maailmassa valtiollista kriisiä, jossa maailman suurin investointipankki Goldman Sachs ei olisi osallisena. Islanti onkin jo kansallistamisen tiellä, ensimmäisenä maailmassa!