tunnustusketju: asiakaspalvelijoille raivoaminen
Aina välillä tulee näitä aspojen juttuja hirviöasiakkaista, jotka raivoavat ja ovat kohtuuttomia. Olisi lohduttavaa kuulla tarinoita näiden ongelma-asiakkaidenkin näkökulmasta. Lähtökohtaisesti en hyväksy asiatonta käytöstä ja raivoamista, mutta eihän tämä elämä aina mene niin kuin korulauseissa.
Kerran eräässä kahvilassa ei osattu tehdä kunnollista lattea. Maito ei vaahdottunut oikein. Kerran jo tekivät kahvini uudestaan, eikä vieläkään onnistunut. Sitten alkoivat kahvilan tytöt nakkelemaan niskojaan ja inttämään vastaan, joten heitin kahvit pitkin lattioita ja ryntäsin pois. Menin jotenkin lukkoon ja ajattelin että siinähän luuttuavat.
Hävetti jälkeenpäin, mutta olin stressaantunut töistä ja jotenkin kuohahti kun työntekijöiden asenne oli niin epäammattimainen.
Vastaavia "tapauksia" mahtuu temperamenttisen ihmisen elämään muitakin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksista tästä näkökulmasta.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temperamentti on kyllä hauska termi. Jo siitä että joku kuvailee itseään temperamenttiseksi tietää, että tuossa on sen luokan mulkku että kannattaa pysytellä kaukana. Kyllä aikuinen ihminen osaa toimia aikuisen ihmisen tavoin myös paineen alla, jos kyse on jostain helkkarin maitovaahdon koostumuksen kaltaisesta pikkuasiasta.
Olipa hyvin sanottu!
Ihan yhtä tyhjää oman itsekkyyden perustelua kuin sanoa, että "ei ole aamuihmisiä" jos on laiska heräämään tai, että "omaa karkkihampaan" jos on lihava.
Paitsi että on ihan oikeasti olemassa aamu- ja iltaihmisiä. Toi toinen esimerkki on kyllä totta, siinäkin "huonon itsekurin omaava" oisi taas ihan käypä selitys
Tämä tapahtui kukkakaupassa. "Myyjänä" oli ilmeisesti ko kauppiaan tyttöystävä, joka ei tuntenut kukkia nimeltä, hänellä ei ollut mitään käsitystä edes alkeellisen kimpun sidonnasta tai ylipäätään kukista. Oli paikalla poikakaverinsa takia. Nuori pariskunta, molemmilla kaulat niin syötynä että pahaa teki. Tämä täysin aloitekyvytön ja puhetaidoton nuori nainen inisi, että tekee kyllä kimpun kun asiakas kertoo, mitä kukkia siihen laitetaan. Kaupassa ei ollut paljon valinnanvaraa kuten pienissä maalaiskukkakaupoissa tapana on. Myönnän, että päreet paloivat täysin ja taisin lopuksi tiuskaista jotakin neitosen "ammattitaidosta". Kimpun tekemisestä ei kerta kaikkiaan tullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies välillä ärähtelee ja se hävettää mua tosi paljon. Kaikkein karmeinta on se väärän puun haukkuminen. Esim. kerran saatiin postipaketti, joka oli meidän molempien nimellä. Mies lähti sitä hakemaan, mutta ei saanut sitä mukaansa, koska minunkin olisi pitänyt olla paikalla vastaanottamassa pakettia. Mies oli ilmeisesti ollut asiakaspalvelijalle tyly, mutta eihän se sen postitädin vika ole, että heillä on säännöt.
Sama toi cappuccino-jankkaaja. Jos meet semmoseen kahvilaan, missä tehdään paskaa kahvia koneella, niin ei kai se sen myyjätytön vika ole. Valita paikan omistajalle taimene parempaan paikkaan.
Mä en tuu ikinä ymmärtämään tätä palstaa, tai suomalaista asiakaspalvelukulttuuria, en missään vaiheessa sanonut, että käyn tuollaisissa kahviloissa. Sanoin vaan, että jos mulle yritetään myydä juomakelvotonta paskaa, niin kykenen sanomaan siitä ja pyytämään, että mulle tehdään korvaava tuote, mielellään sellaisen henkilön toimesta, joka asiansa osaa.
Eipähän ainakaan tartte sitten palstalla kitistä siitä että olipa pahaa kahvia.
Ei se myyjä voi mitään sille että se kone ei tee siitä kahvin maitovaahdosta juuri sellaista kuin tykkäät... teetkö samaa ravintoloissa? toivottavasti saat juomiesi/ruokiesi seassa myös sylkeä.
En kyllä koskaan ole raivonnut kellekään asiakaspalvelijalle ja vaikea kuvitella tilannetta, jossa niin tekisin. Voin toki valittaa tai huomauttaa surkeasta palvelusta/tuotteesta, mutta se on eri asia kuin raivoaminen. Kerran olen suoraan sanonut että olipas tympeää palvelua ja poistunut paikalta, mutta mitään show:ta en ole missään järjestänyt :D
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui kukkakaupassa. "Myyjänä" oli ilmeisesti ko kauppiaan tyttöystävä, joka ei tuntenut kukkia nimeltä, hänellä ei ollut mitään käsitystä edes alkeellisen kimpun sidonnasta tai ylipäätään kukista. Oli paikalla poikakaverinsa takia. Nuori pariskunta, molemmilla kaulat niin syötynä että pahaa teki. Tämä täysin aloitekyvytön ja puhetaidoton nuori nainen inisi, että tekee kyllä kimpun kun asiakas kertoo, mitä kukkia siihen laitetaan. Kaupassa ei ollut paljon valinnanvaraa kuten pienissä maalaiskukkakaupoissa tapana on. Myönnän, että päreet paloivat täysin ja taisin lopuksi tiuskaista jotakin neitosen "ammattitaidosta". Kimpun tekemisestä ei kerta kaikkiaan tullut mitään.
Nykypäivän trendi on kaupoillakin, että otetaan mieluummin niitä epäpätevämpiä kuin päteviä, koska palkkaahan ei tarvitse maksaa yhtä paljon kuin pätevälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku Finskin muija palvelutiskillä sanoi, että upgreidaus business-luokkaan ei onnistu juuri nyt.
Noh huusin tälle muijalle niin kauan, että kas vain yhtäkkiä olikin mahdollista. Luuli naisraukka voivansa istuttaa minut turistiluokkaan. Oppipahan akka palvelemaan tärkeitä asiakkaita. :)
En ihan ymmärtänyt. Miksi et alunperin varannut business-luokan lentoa?
Maailmassa taitaa olla paljon muitakin asioita, joita et oikein ymmärrä. :)
Epäilemättä. Ilkeys on yksi niistä joka menee joka kerta yli ymmärryksen. Mutta mä luotan siihen että karma hoitelee homman jossain vaiheessa.
Karma? Voi eicä! Uskot siis mielikuvitusolentoihin! Kylläpä tää meni nyt noloksi sun kannalta! :D
Itseasiassa es ist mir egal, mulla on onneksi varaa maksaa se business-luokka ihan rahalla.
Siis kuka onkaan nolo?
Voi eicä miten arkaan paikkaan tää nyt sua kolahti kun aloit vetelemään itkupotkuraivareita ja vielä internetissä! Sehän nyt on jo tullut kaikilla tässä selväksi, että sulla ei ole hajuakaan mikä business-luokka on. Tosi nolo juttu toi, että uskot mielikuvitusmaailman olentoihin! Voi eicäää! :D
Tämän ketjun aikana on mielestäni käynyt jo aika selväksi kuka on nolo =)
Siis muidenkin kuin minun mielestäni.
Mun 2- metrinen mieheni mielellään matkustaa business-luokassa väljemmin, muuta tavoittelemisen arvoista en usko siellä verhon takana olevan.
En ole koskaan raivonnut, mutta kerran oli pakko tiukentaa ännensävyä. Tämä tapahtui siis Suomalaisessa kirjakaupassa. Olin ostanut uutena lukio kirjan. En tiedä teistä, mutta jos jotain uutena myydään, varsinkin jos kyseessä on kirja ja maanlaajuinen liikeketju, minulla ei ole tapana tarkastaa jokaista sivua ja varmistaa, että onhan nyt varmasti uuden veroinen ja virheetön. Kun kurssia oli mennyt jo viikon, eli siis noin 3:lla eri tunnilla kirjaa oltiin käytetty, huomasin että kirjassa oli monella sivulla kummallisia ryttyjä keskellä sivua. En siis voinut lukea useita lauseita niiltä sivuilta ja tuote oli siis viallinen. Itse en mitenkään ollut voinut aiheuttaa sellaisia outuja kaipeita ryttyjä keskelle kirjan sivua.
Anyway, halusin siis mennä heti palauttamaan kirjan ja vaihtamaan uuteen lukukelpoiseen. Olin kuitenkin jo valitettavasti yliviivaus tussilla korostanut tärkeitä kohtia kirjasta about kymmeneltä sivulta. Menin kirjakauppaan kertomaan asian kirjan kanssa, mutta kun myyjä (erittäin nyrpeä sellainen, oli aina inhokkini, ja tietysti juuri hän sattui silloin olemaan kassalla) huomasi, että olin jo yliviivannut kirjasta ehkä kymmeneltä sivulta lauseita, hän väitti että en voi saada rahoja takaisin, tai uutta kirjaa tilalle. Siinä tilanteessa oli pakko tiukentaa äänensävyä, ja vaatia uutta kirjaa tialle. Sanoin jotain tyyliin, että kun teiltä maksan itseni kipeäksi uuden kirjan ostaessa, niin oletan saavani myös uuden ja lukukelpoisen kirjan jne jne. En mennyt henkilökohtaisuuksiin, tai törkeyksiin millään muotoa, mutta kyllä todellakin halusin rahalleni vastinetta. Sain lopulta uuden kirjan. Silti tämä tilanne jäi ärsyttämään, siis ihan oman käytöksenkin puolesta. Ei kai nyt kukaan tykkää siitä, että joutuu tilanteeseen missä pitää vieralle ihmisella sanoa negatiiviseen ja valittavaan sävyyn, oli se kuinka oikeutettua tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku Finskin muija palvelutiskillä sanoi, että upgreidaus business-luokkaan ei onnistu juuri nyt.
Noh huusin tälle muijalle niin kauan, että kas vain yhtäkkiä olikin mahdollista. Luuli naisraukka voivansa istuttaa minut turistiluokkaan. Oppipahan akka palvelemaan tärkeitä asiakkaita. :)
Epäilemättä. Ilkeys on yksi niistä joka menee joka kerta yli ymmärryksen. Mutta mä luotan siihen että karma hoitelee homman jossain vaiheessa.
Karma? Voi eicä! Uskot siis mielikuvitusolentoihin! Kylläpä tää meni nyt noloksi sun kannalta! :D
Sun kannalta menee noloks siinä vaiheessa kun kaikki erikoisimmatkin asiat alkaa mennä pieleen vaan siks, et oot niin mulkku että kukaan ei jaksa sua palvella tai ystävänäkään auttaa. Luulenpa et se upgreidauskin kesti vaan siks, että on kiva huudattaa idioottiasiakkaita, sun verenpainees ne on. Kun talosi palaa *se on VERTAUSKUVA* löytyykö sulle sammuttajaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu erikoiselta, että tässäkin ketjussa on asiakaspalvelijoita puolustavia kommentteja. Karu totuus on se, että kassoilla/aspoissa työskentelevät ne elämässä hieman heikoimmin pärjänneet. Syitä on turha lähteä ruotimaan, mutta yleensä syyt liittyvät vähäisen menestykseen koulussa. On kuitenkin myös olemassa poikkeuksia eli henkilöitä, joilla on joku "hyvä" koulutus, mutta silti työskentelevät kassoilla kun oman alan töitä ei heidän mukaansa ole. Edellinen sitten kertoo siitä, että henkilö ihmisenä ei osaa riittävästi markkinoida itseään saadakseen oman alan töitä tai sitten on tehnyt typerän valinnan koulutuksensa suhteen. Minä en sääli ikinä asiakasPALVELIJOITA, sillä he ovat sillä hetkellä minun palvelijoita!
Aspahan se sääliikin sua kun kuppiisi sylkäisee... Kunnon pyrkyrit äänessä täällä taas, pelottaa ilmeisesti tulevat yt:t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temperamentti on kyllä hauska termi. Jo siitä että joku kuvailee itseään temperamenttiseksi tietää, että tuossa on sen luokan mulkku että kannattaa pysytellä kaukana. Kyllä aikuinen ihminen osaa toimia aikuisen ihmisen tavoin myös paineen alla, jos kyse on jostain helkkarin maitovaahdon koostumuksen kaltaisesta pikkuasiasta.
En kyllä hirveän usein mitään kauheita raivareita asiakaspalvelijoille ole vetänyt. Muutaman kerran olen ruokakauppaan jättänyt korin keskelle kauppaa huonon palvelun ja tuotteiden puuttumisen takia.
Tiesitkö että sunlaisten kusipäiden takia ne tuotteet, jotka olet lapannut kylmähyllystä siihen koriisi, menee poistoon? Me kaupassa työskentelevät emme tiedä onko se kori ollut siinä minuutin vai tunnin, joten automaattisesti menee pois.
Ja "tuotteet loppu" se nyt vaan oivoi, valitettavasti mekin olemme ihmisiä ja tuotteita tilatessamme emme osaa arvioida tuleeko matti peräpukama ostamaan huomenna 100 vai kaksi purkkia tomaattimurskaa.
Josus mietin miksi olen tälläisessä ammatissa missä arvostus on täysi nolla. Kuten myös hoitoalalla. Terveisin sairaanhoitaja kaupankassalla.
Puhumattakaan niistä kilteistä ihmisistä, jotka haluavat auttaa kaupan työntekijöitä palauttamalla (myös ne kylmäsäilytystä vaativat) tuotteet takaisin hyllyyn, kun tuollaiset kusipäiset oman navan ympärillä pyörijät ovat jättäneet ne lojumaan ties mihin keskelle kauppaa. Siinä voi joku pahaa aavistamaton saada pahoja terveysongelmia niistä pahentuneista tuotteista (joita ei voi arvata pahentuneiksi, kun ne kylmähyllystä poimii mukaansa)...
Tai sitten käy niin, kuten tiedän käyneen, että se kiltti ihminen päättääkin ostaa sen lojumaan jätetyn kylmätuotteen itse, ettei se mene hukkaan. Ja saa pahan ruokamyrkytyksen. (Kuinka ironista, se kiltti ihminen sattui vielä olemaan paras asiakaspalvelija jonka koskaan olen tavannut. Vaikka todella hyviä aspoja olen nähnyt muuallakin.)
Hesen kassa yritti ottaa vedestä 50 senttiä vaikka seinällä olevassa hinnastossa selvästi luki, että vesi 0 euroa. Oli kuulemma ollut 2 vuotta Hesessä töissä ja aina on vesi maksanut 50 senttiä. Ei auttanut, vaikka yritin selittää, että et voi päästäsi keksiä vedelle hintaa jos sitä ei seinällä lue. Lopulta pyysin esimiehen paikalle ihan vaan periaatteesta ja annoin tulla palautetta "asiakaspalvelusta".
Olen vaikea asiakas, joskus, ja silloin hyvin vaikea. En huuda, mutta osaan olla hyvin inhottava. Tiedän, että syy ei ole asiakaspalvelijan, mutta hän kuitenkin yrityksen kasvot sillä hetkellä. Kirjoitan aina palautteen myös yrityksen asiakaspalautteeseen ja lataan täysillä, joten yleensä saan jotain korvauksia asiassa. En suutu usein, mutta kun on aihetta, häpeäkseni myyjäparka tms. saa täyden laidallisen. Jos kukaan ei asioista valita, ne eivät parane eikä yritys paranna palvelujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä se cyllä nolo olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvin sanottu!
Ihan yhtä tyhjää oman itsekkyyden perustelua kuin sanoa, että "ei ole aamuihmisiä" jos on laiska heräämään tai, että "omaa karkkihampaan" jos on lihava.
Paitsi että on ihan oikeasti olemassa aamu- ja iltaihmisiä. Toi toinen esimerkki on kyllä totta, siinäkin "huonon itsekurin omaava" oisi taas ihan käypä selitys
http://areena.yle.fi/1-2308342
Siinä oikein dokumentti aiheesta (Sisäinen kellomme) kun kerran on sopivasti Areenassa katsottavissa :)
Kiitos tästä ketjusta. Itsekin opintojani rahoittaakseni olen pikaruokaravintolan kassalla, ja usein tulee mietittyä, että mitäköhän noiden räyhääjien päässä liikkuu. Erityisesti hinnasta raivoavat ovat kovin hämmentäviä - vaikka onhan se kai imartelevaa, että minun uskotaan minimipalkallani voivan asioihin vaikuttaa ja alennuksia heitellä mieleni mukaan. Samat ihmiset kuitenkin maksavat sitten sen ateriansa tai lähdevesipullonsa suurimmalla mahdollisella setelillä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa es ist mir egal, mulla on onneksi varaa maksaa se business-luokka ihan rahalla.
Siis kuka onkaan nolo?
Voi eicä miten arkaan paikkaan tää nyt sua kolahti kun aloit vetelemään itkupotkuraivareita ja vielä internetissä! Sehän nyt on jo tullut kaikilla tässä selväksi, että sulla ei ole hajuakaan mikä business-luokka on. Tosi nolo juttu toi, että uskot mielikuvitusmaailman olentoihin! Voi eicäää! :D
Mikä uhmaicäinen tenava tänne pölahti...? :D
Vierailija kirjoitti:
Olen vaikea asiakas, joskus, ja silloin hyvin vaikea. En huuda, mutta osaan olla hyvin inhottava. Tiedän, että syy ei ole asiakaspalvelijan, mutta hän kuitenkin yrityksen kasvot sillä hetkellä. Kirjoitan aina palautteen myös yrityksen asiakaspalautteeseen ja lataan täysillä, joten yleensä saan jotain korvauksia asiassa. En suutu usein, mutta kun on aihetta, häpeäkseni myyjäparka tms. saa täyden laidallisen. Jos kukaan ei asioista valita, ne eivät parane eikä yritys paranna palvelujaan.
TIedät ETTEI SYY OLE ASIAKASPALVELIJAN, ja silti valitat myyjäparasta oikein pahimman mukaan? Mikä helvetti sinua oikein vaivaa? Mikset valita siitä mikä firmassa on vikana, vaan haluat mustamaalata viattoman ihmisen, joka yrittää vain tehdä työtään ilmeisen huonosti järjestetyissä puitteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä hirveän usein mitään kauheita raivareita asiakaspalvelijoille ole vetänyt. Muutaman kerran olen ruokakauppaan jättänyt korin keskelle kauppaa huonon palvelun ja tuotteiden puuttumisen takia.
Tiesitkö että sunlaisten kusipäiden takia ne tuotteet, jotka olet lapannut kylmähyllystä siihen koriisi, menee poistoon? Me kaupassa työskentelevät emme tiedä onko se kori ollut siinä minuutin vai tunnin, joten automaattisesti menee pois.
Ja "tuotteet loppu" se nyt vaan oivoi, valitettavasti mekin olemme ihmisiä ja tuotteita tilatessamme emme osaa arvioida tuleeko matti peräpukama ostamaan huomenna 100 vai kaksi purkkia tomaattimurskaa.
Josus mietin miksi olen tälläisessä ammatissa missä arvostus on täysi nolla. Kuten myös hoitoalalla. Terveisin sairaanhoitaja kaupankassalla.
Voi kuule lapsikulta, jos olisit siellä peruskoulussa kuunnellut, ja oppinut lukemaan, niin viestissä sanottiin: "huonon palvelun JA tuotteiden puuttumisen takia." Eli kun on kysytty että onko tuotetta saatavilla, ja siihen on vastattu asiattomasti. Eipä taidakaan olla hime että olet siellä kaupassa töissä.
Suomalaisten pitäisi useammin vaatia kunnon palvelua, jos sellaista luvataan. Asiakaspalvelijan pitää töissä skarpata ja toimia nii hyvin kuin voi. Liian usein suomalaiset ymmärtävät huonoa palvelua ja maksavat kiltisti ja sitten jälkeen päin valittavat asiasta toisilleen. Välitön palaute tilanteessa ja yhteys yrityksen johtoon myöhemmin voivat saada muutosta aikaan. Se että kassa ei aina jaksa hymyillen tervehtiä ei ole huonoa palvelua, mutta esim. kylmä kahvi tai vanha pulla kahvilassa on.