Miksi länsimaissa ei ole vaatekokona aasialaista "one size fits all"?

Seuraa 
Liittynyt5.9.2015

One size -vaatteet ovat pienikokoisia. Ne motivoisivat laihduttamaan, kun ei voisi ollenkaan käyttää haluamiaan vaatteita. Erinomaista tässä koossa on se, että aasialaiset näkyvät ymmärtävän, kuinka suurinosa vaatteista ei pue isoa vartaloa!

Olisiko tässä ratkaisu ylipaino-ongelmaan?

30 = XS
32 = S
34 = M
36 = L
38 = XL

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Hehheh, minä olen 156 cm pitkä ja mahdun kokoon 32. Jos koko 32 olisi se "one size", niin miten luulet saman takin käyvän minulle ja sinulle, joka olet noin 180 cm pitkä? Vinkki: En osaa ommella, enkä halua maksaa vaatteista, joita joutuu korjailemaan. 

Vierailija

Vaikka olisin kuinka hoikka, niin en tulisi mahtumaan one size fits alliin. Luonnostaan leveät hartiat, selkä ja lantio ja muutenkin oon pitkä, niin ei toivoa. Sitä paitsi aasialaiset ovat muutenkin huomattavasti pienempiä kuin länsimaalaiset.

Vierailija

Aasialaiset (esim. japanilaiset) ovat kenties useinmiten luonnostaan pienikokoisempia kuin länsimaiset. Ainakin täällä Suomessa on ihmisten kesken enemmän hajontaa vartaloiden kokojen suhteen. Eli ehkä one size ei toimisi täällä, kun tavallisten naisten pituuskin voi vaihdella useilla  kymmenillä senteillä. Ei ole kenenkään etu pukeutua vaatteisiin, jotka ovat itselle joko liian isoja tai pieniä sen takia, että kaikkien muka pitäisi mahtua yhteen standardikokoon. Ylipainoisuutta en kannata enkä puolustele, mutta järki käteen, ap.

Vierailija

Japanilaisten naisten keskipituus on 158 ja miesten 172 cm, suomalaisten kymmenen senttiä enemmän ja suhteessa yhtä paljon joka suuntaan, joten mikä tahansa yhden koon japanilainen vaate on tosi pieni suomalaisten mitoilla.

Miten muuten selität lihavien itämaisten ihmisten olemassaolon?

Vierailija

Mun kiinalainen kaveri halusi lahjoittaa mulle kerran ylimääräisen mekkonsa. Saman kokoisia kun oltiin. Mutta ei sopinut: Ihan eri vartalon malli, mulla leveä lantio ja kapea vyötärö, pienikokoisuudesta huolimatta vartalo suomalainen persjalka. Kaveri taas kiinalaisen siro: Kapea lantio ja "tasapaksumpi" vartalo. Vaikka olisin miten laihduttanut, ei olisi lantioluut  pienentyneet.

Enkä muutenkaan tajua miksi ihmeessä ihmisten pitäisi edes haluta olla mahdollisimman laihoja. Saati saman kokoisia. Mikä pointti?

Vierailija

Oletko ap koskaan nähnyt 175 cm pitkää japanilaista tai thaimaalaista naista? Minä en. 

(Thaimaan she-maleja ei lasketa naisiksi)

Vierailija

ssss kirjoitti:
Länsimaalainen one size muutettaisiin tietenkin vastaamaan länsimaalaisten keskipituutta mutta koko pysyisi pienenä!

Eli suomalaisten one size sopisi vain 168cm pitkille? Alle 160cm ja yli 175cm pitkille ne eivät sopisi.

suvulta perityt

Mitäs sitten kun rinnat ovat suuret? T: normaalipainoinen kuppikoko J!!! Olet ap varmaan mallia tasapaksu lauta, jolle sopii miehille suunnitellut muotivermeet. Vartalon malleja kun on erilaisia. Itse olen tiimalasi.

Vierailija

Ap, voisitko antaa "aasialaisen one zixe fits all" -vaatteen mitat senttimetreinä, niin tiedetään, mistä tässä on tarkoitus keskustella. Aloita vaikka housuista ja pikkutakeista.

Vierailija

Jenkeissä koko on "one size fits most" :D

Eipä Aasiassa vieraillessa ole tarvinnut vaatteita itselle ostella. Vaikka olen Suomessa täysin keskikokoinen (käytän m-kokoa), naureskelevat myyjät Thaimaassa "we don't have elephant size". Toisaalta japanilainen UniGlo-merkki on ihana, mut sitä myydään niin paljon länsimaissa, et ovat varmaan joutuneet miettimään mitoituksia uudestaan.

Vierailija

ssss kirjoitti:
Länsimaalainen one size muutettaisiin tietenkin vastaamaan länsimaalaisten keskipituutta mutta koko pysyisi pienenä!

Et taida ap olla mikään jären jättiläinen :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap, voisitko antaa "aasialaisen one zixe fits all" -vaatteen mitat senttimetreinä, niin tiedetään, mistä tässä on tarkoitus keskustella. Aloita vaikka housuista ja pikkutakeista.

En ole alalla, joten minulla ei ole tietoa tarkoista mitoista. Tämän suhteellisen luotettavan artikkelin mukaan länsimaalainen one size vastaisi nollakokoa. Mittoja voit selvitellä googlettamalla.

http://observer.com/2015/07/these-one-size-fits-all-clothes-are-actually...

Vierailija

Voisiko ap nyt selittää, miksi eri pituisten ja mallisten ihmisten pitäisi edes yrittää sopia samoihin vaatteisiin? Mikä tässä on se järki ja hyöty?

Kaikista ei kuitenkaan tule tasan saman kokoisia ja mallisia vaikka mitä tekisi. Eikö kunkin kannattaisi korostaa oman vartalonsa hyviä puolia ja etsiä siihen istuvat vaatteet?

Vierailija

ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:

Eli suomalaisten one size sopisi vain 168cm pitkille? Alle 160cm ja yli 175cm pitkille ne eivät sopisi.

Ei se noin menisi. Aasialaiset keskipituiset ja sen molemmin puolin olevat vaikuttavan mahtuvan hyvin yhteen kokoon. Ei kai se muuten niin suosittu olisi!

Johtuu varmaan siitä, että aasialaisilla ei ole pituudessa hajontaa kymmeniä senttejä. Ruumiinmuotokin on suurinpiirtein sama.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat