tunnustusketju: asiakaspalvelijoille raivoaminen
Aina välillä tulee näitä aspojen juttuja hirviöasiakkaista, jotka raivoavat ja ovat kohtuuttomia. Olisi lohduttavaa kuulla tarinoita näiden ongelma-asiakkaidenkin näkökulmasta. Lähtökohtaisesti en hyväksy asiatonta käytöstä ja raivoamista, mutta eihän tämä elämä aina mene niin kuin korulauseissa.
Kerran eräässä kahvilassa ei osattu tehdä kunnollista lattea. Maito ei vaahdottunut oikein. Kerran jo tekivät kahvini uudestaan, eikä vieläkään onnistunut. Sitten alkoivat kahvilan tytöt nakkelemaan niskojaan ja inttämään vastaan, joten heitin kahvit pitkin lattioita ja ryntäsin pois. Menin jotenkin lukkoon ja ajattelin että siinähän luuttuavat.
Hävetti jälkeenpäin, mutta olin stressaantunut töistä ja jotenkin kuohahti kun työntekijöiden asenne oli niin epäammattimainen.
Vastaavia "tapauksia" mahtuu temperamenttisen ihmisen elämään muitakin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksista tästä näkökulmasta.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vaikea asiakas, joskus, ja silloin hyvin vaikea. En huuda, mutta osaan olla hyvin inhottava. Tiedän, että syy ei ole asiakaspalvelijan, mutta hän kuitenkin yrityksen kasvot sillä hetkellä. Kirjoitan aina palautteen myös yrityksen asiakaspalautteeseen ja lataan täysillä, joten yleensä saan jotain korvauksia asiassa. En suutu usein, mutta kun on aihetta, häpeäkseni myyjäparka tms. saa täyden laidallisen. Jos kukaan ei asioista valita, ne eivät parane eikä yritys paranna palvelujaan.
Ei näin. Paras tapa on todellakin vain olla yhteydessä suoraan heihin, jotka asiasta päättävät eli jättää palautetta kirjallisesti tai jopa etsiä asiasta vastaavan yhteystiedot ja olla yhteydessä häneen. Myyjille on turha kiukutella ja mikäli ilkeilet vaikka juuri työssään aloittaneelle nuorelle, palautteesi menee takuulla kuuroille korville toisen miettiessä vain miten pääsisi sinusta eroon ja saisi itkua pidäteltyä.
Olkoon turhaa, mutta jos aihetta on valittaa, niin silloin on valitettava myös myyjälle. Ei voi olla niin, että heille ei voi asiasta sanoa ja valittaa. Outoa olisi vaan hymyillä ja sanoa, että ei se mitään, ei tämä yhtään harmita jne.
Asiatkin voi esittää monella eri tapaa...
Totta kai paikanpäällä kannattaa asiasta mainita, etenkin jos se on sellainen johon myyjät voivat vaikuttaa, mutta ero on siinä annatko palautteen asiallisesti vai huutamalla/vittuilemalla.
Asiallisiin palautteisiin ainakin itse myyjänä työskennellessä suhtauduin itsekin asiallisesti ja joskus valituksen aihe saatiin korjattua jo heti siinä tiskillä (jos siis oli sellainen, minkä pystyi heti korjaamaan).
Tarinoista paistaa läpi se, että valtaosa "tyytymättömistä asiakkaista" ei vain itse osaa. Vaatia mitään, kommunikoida, valita.
Jos joku kärvistelee itseni tavoin asiakaskontaktityössä ja ahdistaa, niin tässä ilmainen vinkki: hoida aina työsi täydellisesti niin konfliktivaiheessa olet vahvoilla ja voit vain nautiskella tilanteesta ja rivien välistä vittuillakin jopa päin naamaa.
Mukavaa päivänjatkoa!
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa tämä. Perheeni on kasvissyöjiä (maito ja kananmuna ok) ja olin varannut noin 7 tunnin lennolle kaikille kasvisruuat. Ruokia ei kuitenkaan kuulunut, joten aluksi kysyin ihan asiallisesti että missäköhän ovat. Vastaus oli tyly "niitä ei ole". Minulla oli tulostettuna varaukset näistä ruuista ja aloin korottaa ääntäni - ei voi vaatia että 7- ja 10-vuotiaat lapseni joutuvat syömään seitsemän tunnin lennolla pelkkiä suolapähkinöitä tai muuta mitä kärrystä saa ostaa.
Noh, tarina päättyi niin että saimme lentoemäntien(?) ruuat, jotka olivat paljon parempaa laatua kuin matkustajille tarjoiltavat.
Jos tämä pitää paikkansa niin voi vittu mikä kusipää olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temperamentti on kyllä hauska termi. Jo siitä että joku kuvailee itseään temperamenttiseksi tietää, että tuossa on sen luokan mulkku että kannattaa pysytellä kaukana. Kyllä aikuinen ihminen osaa toimia aikuisen ihmisen tavoin myös paineen alla, jos kyse on jostain helkkarin maitovaahdon koostumuksen kaltaisesta pikkuasiasta.
Jotkut meistä välittävät hyvästä kahvista ja siitä että saavat mitä tilaavat. Jos tilaisin cappucinon ja saisin jotain etäisesti cappucinoa muistuttavaa juomaa niin kyllä helkkarissa valittaisin ja vaatisin uuden kahvin, mieluummin asiansa osaavan baristan tekemänä. Näin olen joskus tehnytkin.
En kyllä hirveän usein mitään kauheita raivareita asiakaspalvelijoille ole vetänyt. Muutaman kerran olen ruokakauppaan jättänyt korin keskelle kauppaa huonon palvelun ja tuotteiden puuttumisen takia.
Pahin on varmaan ollut se kun huusin postimiehelle tuomaan mun paketin sieltä autostaan. Olin tilannut kotiinkuljetuksella, mutta jätkä ei ollut viitsinyt napata pakettia mukaansa, vaan pelkästään lapun "sinua ei tavoitettu kotoa, nouda paketti toimistosta silloin ja silloin". Sille sai kyllä huutaa muustakin, kun ei esimerkiksi suostunut kertomaan nimeänsä, jotta olisin voinut tehdä asianmukaisen valituksen.
"tuotteiden puuttumisen takia."
Onko tällaisia ihmistamppooneja oikeasti olemassa? Jaa, tehdään kaikki noin niin sitten niitä tuotteita ainakin puuttuu. Tajuatko että jättämällä kylmäsäilytystuotteet lämpimään noin teoriassa on sama kuin varastaisit ne? Eli hävikkiin ja pilalle menee.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa paikka, jossa olen kiukutellut (ja valitettavan säännöllisesti) on terveyskeskus.
Ajanvarauksessa vaihdellaan reseptejä, vaikka jono on kilometrin. Labrat kirjataan väärin järjestelmään, joten kun jonottaa labraan, ei lähetettä löydy/siitä puuttuu kokeita/ niitä ei voida ottaa, koska kello on jo 12. Puhelimeen ei vastata, puhelimessa kerrotaan väärän potilaan tulokset/ arvioidaan labratulokset väärin. Aikaa ei saa, vaikka ei pääsisi kävelemään ( ei ole kiireellistä, jono 3vk, ei ole varmaa, osaako kukaan sinua hoitaa/toimenpidettä tehdä).
Tyhmyyttä, laiskuutta ja huonosti hoidettua työtä on vaikea kestää. Siksi tulee kommentoitua ilkeästi. Virheitä ei myönnetä, niitä ei pahoitella, valituksiin ei vastata -jos joku näistä toteutuisi, ei tarvitsisi olla epäkohtelias.
Itse olen tk:n vastaanotolla töissä, ja voin kertoa ettette te tiedä yhtään mitä "kulisseissa" tehdään. Voi näyttää että juodaan kahvia tai kävellään ympäriinsä päämäärättömästi, mutta kyllä siellä ihan asiallista työtä tehdään. Siinä nolaa vain itsensä kun tulee raivoamaan kuin täysi idiootti siihen luukulle/puhelimessa ja julistaa omaa (kapeaa) totuuttaan. Noita täysääliöitä käy lähes päivittäin "sanomassa suorat sanat", eli pahoittamassa lähinnä jonkun yhden ihmisen mielen.
Kai tiedät että hunajalla pyydystää kärpäsiä paremmin kuin etikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku Finskin muija palvelutiskillä sanoi, että upgreidaus business-luokkaan ei onnistu juuri nyt.
Noh huusin tälle muijalle niin kauan, että kas vain yhtäkkiä olikin mahdollista. Luuli naisraukka voivansa istuttaa minut turistiluokkaan. Oppipahan akka palvelemaan tärkeitä asiakkaita. :)
En ihan ymmärtänyt. Miksi et alunperin varannut business-luokan lentoa?
Maailmassa taitaa olla paljon muitakin asioita, joita et oikein ymmärrä. :)
Epäilemättä. Ilkeys on yksi niistä joka menee joka kerta yli ymmärryksen. Mutta mä luotan siihen että karma hoitelee homman jossain vaiheessa.
Karma? Voi eicä! Uskot siis mielikuvitusolentoihin! Kylläpä tää meni nyt noloksi sun kannalta! :D
Karma ei ole mikään entiteetti. Vähän noloa sun kannalta.
Voi eicääää miten noloksi tää nyt sun kannalta meni, kun koitat vieläkin epätoivoisesti perustella mielikuvitusmaailman olemassaoloa. Voi eicääää kun et tajunnut lopettaa ajoissa, tää raivoomisesi vaan pahentaa asiaa sun kannalta :D
Suo anteeksi, että sekaannun tähän juttuun, mutta sinulla tuntuu jääneen levy jumittamaan. Sen sijaan, että hoet eicääsi, voisit myös vastata asiallisesti asialliseen kysymykseen. Miksi et alunperin varannut paikkaa business-luokasta?
Eihän tuon ole tarkoitus keskustella, vaan ihan ensimmäisestä viestistään näkee että tuo on pelkkä trolli. Nyt se arvelee, että tuo eicä koettaisiin erityisen ärsyttäväksi. Siksi se sitä toistelee, jotta joku vastaisi. Tuolta on ihan turha odottaa muuta kuin ylimielisen roolin trollausta.
Joskus tulee ihmetelleeksi miten ihmiset eivät näe ilmiselvää peikkoa, vaan ruokkivat sitä ja suuttuvat oikeasti. Ehkä sitä ollaan ensimmäistä kertaa keskustelufoorumien ihmeellisessä maailmassa?
Itsehän trollailin huolella nuorempana, enää ei viitsi. Aina sitä ihmetteli miten ihmiset menevät niin helppoon...
Finnair ei muuten ikinä tee nykyään niitä kasvisruokia, tai siis ota mukaan niitä, vaikka tilaisi.
Mulle on käynyt jo noin kymmenisen kertaa niin, ettei se tilaus kasvisruoasta ole "mystisesti" mennyt perille...olen sitten kans saanut jonkun lentoemäntien sämpylän.
Nykyään en ikinä tilaa edes kasvisruokaa, jos lennän finnairilla, otan vain mukaan omat ruoat.
Toi on niiden tietoinen linja, jolla ne kai yrittää laskea kuluja, aikamoista huijausta kyllä, ja ikävää varmasti, jos on lapsia yms. mukana.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaikea asiakas, joskus, ja silloin hyvin vaikea. En huuda, mutta osaan olla hyvin inhottava. Tiedän, että syy ei ole asiakaspalvelijan, mutta hän kuitenkin yrityksen kasvot sillä hetkellä. Kirjoitan aina palautteen myös yrityksen asiakaspalautteeseen ja lataan täysillä, joten yleensä saan jotain korvauksia asiassa. En suutu usein, mutta kun on aihetta, häpeäkseni myyjäparka tms. saa täyden laidallisen. Jos kukaan ei asioista valita, ne eivät parane eikä yritys paranna palvelujaan.
Vaikutat mukavalta ihmiseltä. Onko tuo "inhottavuus" mielestäsi jotenkin vahvuus? Kuvailetko itseäsi vahvaksi ja itsevarmaksi? Voin kertoa että olet tavallinen paskanaama.
Toiseen mustaukseen: vitun köyhä, itselläni on kyllä varaa ihan ostaa rahalla se, minkä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temperamentti on kyllä hauska termi. Jo siitä että joku kuvailee itseään temperamenttiseksi tietää, että tuossa on sen luokan mulkku että kannattaa pysytellä kaukana. Kyllä aikuinen ihminen osaa toimia aikuisen ihmisen tavoin myös paineen alla, jos kyse on jostain helkkarin maitovaahdon koostumuksen kaltaisesta pikkuasiasta.
En kyllä hirveän usein mitään kauheita raivareita asiakaspalvelijoille ole vetänyt. Muutaman kerran olen ruokakauppaan jättänyt korin keskelle kauppaa huonon palvelun ja tuotteiden puuttumisen takia.
Tiesitkö että sunlaisten kusipäiden takia ne tuotteet, jotka olet lapannut kylmähyllystä siihen koriisi, menee poistoon? Me kaupassa työskentelevät emme tiedä onko se kori ollut siinä minuutin vai tunnin, joten automaattisesti menee pois.
Ja "tuotteet loppu" se nyt vaan oivoi, valitettavasti mekin olemme ihmisiä ja tuotteita tilatessamme emme osaa arvioida tuleeko matti peräpukama ostamaan huomenna 100 vai kaksi purkkia tomaattimurskaa.
Josus mietin miksi olen tälläisessä ammatissa missä arvostus on täysi nolla. Kuten myös hoitoalalla. Terveisin sairaanhoitaja kaupankassalla.
Voi kuule lapsikulta, jos olisit siellä peruskoulussa kuunnellut, ja oppinut lukemaan, niin viestissä sanottiin: "huonon palvelun JA tuotteiden puuttumisen takia." Eli kun on kysytty että onko tuotetta saatavilla, ja siihen on vastattu asiattomasti. Eipä taidakaan olla hime että olet siellä kaupassa töissä.
Eihän tuosta saa nussimallakaan väittämääsi päätelmää. Olisit heti kirjoittanut niin, että siinä on jokin tolkku, etkä jälkeenpäin tule lapsellisten ad hominimien kanssa pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näin. Paras tapa on todellakin vain olla yhteydessä suoraan heihin, jotka asiasta päättävät eli jättää palautetta kirjallisesti tai jopa etsiä asiasta vastaavan yhteystiedot ja olla yhteydessä häneen. Myyjille on turha kiukutella ja mikäli ilkeilet vaikka juuri työssään aloittaneelle nuorelle, palautteesi menee takuulla kuuroille korville toisen miettiessä vain miten pääsisi sinusta eroon ja saisi itkua pidäteltyä.
Olkoon turhaa, mutta jos aihetta on valittaa, niin silloin on valitettava myös myyjälle. Ei voi olla niin, että heille ei voi asiasta sanoa ja valittaa. Outoa olisi vaan hymyillä ja sanoa, että ei se mitään, ei tämä yhtään harmita jne.
Tottakai epäkohdista saa huomauttaa, mutta kaiken voi tehdä asiallisesti ja ystävällisesti. En näe mitään syytä olla "todella inhottava", kuten itseäsi kuvailit.
Yksi alapeukku. Kuinka säälittävää, kun selvästi huomaa kuka sen peukun on antanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku Finskin muija palvelutiskillä sanoi, että upgreidaus business-luokkaan ei onnistu juuri nyt.
Noh huusin tälle muijalle niin kauan, että kas vain yhtäkkiä olikin mahdollista. Luuli naisraukka voivansa istuttaa minut turistiluokkaan. Oppipahan akka palvelemaan tärkeitä asiakkaita. :)
En ihan ymmärtänyt. Miksi et alunperin varannut business-luokan lentoa?
Maailmassa taitaa olla paljon muitakin asioita, joita et oikein ymmärrä. :)
Epäilemättä. Ilkeys on yksi niistä joka menee joka kerta yli ymmärryksen. Mutta mä luotan siihen että karma hoitelee homman jossain vaiheessa.
Karma? Voi eicä! Uskot siis mielikuvitusolentoihin! Kylläpä tää meni nyt noloksi sun kannalta! :D
Itseasiassa es ist mir egal, mulla on onneksi varaa maksaa se business-luokka ihan rahalla.
Siis kuka onkaan nolo?
Voi eicä miten arkaan paikkaan tää nyt sua kolahti kun aloit vetelemään itkupotkuraivareita ja vielä internetissä! Sehän nyt on jo tullut kaikilla tässä selväksi, että sulla ei ole hajuakaan mikä business-luokka on. Tosi nolo juttu toi, että uskot mielikuvitusmaailman olentoihin! Voi eicäää! :D
Mene nyt vittuun tuon eicäsi kanssa! :D
Voi eicäää miten junttimaista amiskieltä! Kylläpä tää nyt osui sua TODELLA arkaan paikkaan!
Vähän off-topiccina, mutta tää tyyppihän on ihan hulvaton! Arat paikat tuntuu kolisevan vähän joka kommentista. Nään elävästi silmissäni miten tää on silmät kierossa, kuola valuen huutanu "voi eicää, voi eicäääääää" kunnes on säälistä saanu paikan ykkösluokasta lentoemäntien valvovien silmien alla. Sama mölinä on varmaan jatkunu koneessakin, toivottavasti ei ollu pitkä lento :D.
Voi eicääää, jatketaan!
Saitko orgasmin?
Sain vaikka kuinka monta, ja jokaisen tullessa huusin "voi eicäääääääähhhh!!!!"
Ei vittu ku voi olla lapsellinen ihminen. T. Eri
Olen hämmennys. En osaa sanoa kumpi on naurettavampi: eicä-trolli vai nämä jotka ottavat sen todesta.
Voi eicä cu ruzahtelee...
Vierailija kirjoitti:
Mikä on teidän käsitys kohtuullisista työajoista ja etenkin tauoista mm. kahvila- ja ravintolatyössä?
Usein kun ollaan solvaamassa laiskoiksi ja voi miten monesti kuultu lause "kyllä toi sun työs on vaan niin helppoa". Juu, kahdeksan tunnin työpäivä yhdellä 15min tauolla. Istumaan ei pääse, kuin sillä ainoalla tauolla.
Kaverille kerran räjähdin tästä kun 12h työpäivän (päivä venyi kun työntekijät sairaana) jälkeen sanoin että väsyttää ja tämä kysy et 'mistä, perseelläs istumisesta kyllä raksatyö on paljon rankempaa määmää'. Joo, 12 tuntia työtä ja nopean aterian syöt jossain välissä samalla kun pilkot salaattia etkä sekunniksikaan kerkeä istahtaa, eihän sellaisen päivän jälkeen väsytä.
Sanoisin melkein että ihmiset, jotka eivät ole ollut asiakaspalvelutyössä ovat näit temperamenttisia räjähtelijöitä. Ei tulisi itsellä mieleenkään alkaa esim. kassalle raivoamaan tuotteen puuttumisesta. Huono palvelu sen sijaan jättää mieleen vain kysymyksen, miksi kyseinen henkilö on asiakaspalvelijan ammattiin hakeutunut kun ei näy kiinnostavan.
Ihan näin aspan näkökulmasta sanoisin, että kaikenlaisten reklamaatoiden esittäminen fiksusti ja asiallisesti on kaikkien etu. Minulla voi olla jonkinverran liikkumavaraa sen suhteen, miten mahdollinen virhe hyvitetään/asiakasta autetaan. Pää punaisena sovauksia huutava asiakas saa tasan sen niukimman korvauksen, eikä mitään ylimääräistä. Asiallinen, mukava ihminen taas synnyttää halun auttaa ja palvella häntä parhaansa mukaan. Esim. jonkun tuotepuutteen kohdalla, jos tulet tiuskimaan minulle, pahoittelen asiaa kyllä, mutta ystävällisesti esitettyyn kysymykseen saatan esim. luvata soittaa asiakkaalle kun tuotetta tulee/varata sen hänelle, luvata tarjoushintaan tarjousajan loputtua tms. Inhottavalle asiakkaalle en todellakaan tee yhtään ylimääräistä palvelusta
Minua kiinnostaisi vielä vuosienkin jälkeen, mitä eräs naisasiakas ajoi takaa, kun palvelin häntä monta minuuttia lakanoiden ostossa, olin erittäin ystävällinen, tiesin tuotteistamme paljon, teitittelin ja mielistelin. Yhtäkkiä, nainen nappasi lakanasetin ja sanoi kovaan ääneen "ihan kuin sinä näistä mitään tietäisit kun et ole edes omaa sänkyäs koskaan pedannut hahahaha!" ja lähti kassalle. Jäin ihan äimän käkenä seisomaan hyllyjen väliin.
Olin tuolloin siis 20-vuotias, mutta esimerkiksi asunut omassa vuokrakämpässä nelisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa tämä. Perheeni on kasvissyöjiä (maito ja kananmuna ok) ja olin varannut noin 7 tunnin lennolle kaikille kasvisruuat. Ruokia ei kuitenkaan kuulunut, joten aluksi kysyin ihan asiallisesti että missäköhän ovat. Vastaus oli tyly "niitä ei ole". Minulla oli tulostettuna varaukset näistä ruuista ja aloin korottaa ääntäni - ei voi vaatia että 7- ja 10-vuotiaat lapseni joutuvat syömään seitsemän tunnin lennolla pelkkiä suolapähkinöitä tai muuta mitä kärrystä saa ostaa.
Noh, tarina päättyi niin että saimme lentoemäntien(?) ruuat, jotka olivat paljon parempaa laatua kuin matkustajille tarjoiltavat.
Jos tämä pitää paikkansa niin voi vittu mikä kusipää olet.
Nykyään lentokoneruoasta maksetaan erikseen. Lippuja ostettaessa vielä täytetään kohta, jossa kysytään erikoisruokavalioista. Sillä tarkoitetaan myös kasvissyöjiä. Ensinnäkin lentoemännän kommentti on asiaton, oli tämä henkilö ilmoittanut asiansa miten tahansa - ja tässä tapauksessa ensin asiallisesti. Toiseksi, ruoasta tosiaan maksetaan itse.
Kolmanneksi, ylimääräisiä ruokia ei reittikoneisiin mahdu.
*
Ylipäätään lentoasemilla ja lentokoneissa ihmisillä palaa pinna helpommin. Tilanne on monelle jännittävä, ja monelle turhauttava (liikematkaajille varsinkin). Lomalennot lähtevät todella aikaisin/todella myöhään ja kentillä on tiettyyn aikaan päivästä karsea ruuhka. Se on stressaavaa. Normaali ihminen on minusta sellainen, jolla flippaa joskus. Epänormaalimpaa on netissa anonyymina nostella häntäänsä, että minä en koskaan ... Ette ehkä, mutta jotain muuta huonoa teissä varmasti on.
t. Ei tuo ensimmäisen viestin kirjoittaja, vaan lentoasemalla aspana itsekin työskennellyt tavallinen ihminen
Minä hermoistuin kerran puhelimessa, kun terveyskeskuksesta soitettiin että lapsen lääkäriaika siirtyi taas. Edellisen kerran, kun lasta lääkärillä tyräepäilyn takia käytettiin, lääkäri jätti kirjoittamatta lähetteen kirurgian polille. Tiedoissa luki, että "seuraillaan", vaikka röntgenissä tyrä selvästi näkyi. Tämä tilahan ei seurailemalla muutu paremmaksi, joten puhelimessa ohjattiin varaamaan uusi aika.
Pelkkään varaamiseen meni viikko, että sen ajan sai. Sitten se peruttiin ensin kerran, sitten toisen kerran. Näitä kertoja varten olimme jo miehen kanssa molemmat sumplineet työajat- ja kuviot niiltä päiviltä uusiksi, ja minä vielä siirtänyt omaa lääkäriaikaani (onneksi tosin työterveydessä) toisaalle.
Sitten meni hermo, kun päivää aikaisemmin ilmoitetaan ettei aikaa olekaan ja sanotaan, että se ilmoitetaan myöhemmin. Ehkä en olisi ollut niin veemäinen, jos minulle soittanut aspa olisi edes pahoitellut asiaa, mutta kun "langan" toisessa päässä narisee tympääntynyt naisääni niin alkoihan sen tympiä itseäkin.
Eikä edes hävetä.
Olen itse aiemmin toiminut aspana, samaan aikaan opiskelin lääkiksessä ja tein väitöskirjaani. Tiedän olleeni hyvä aspa, sillä moni asiakas tuli kiittelemään jopa jälkikäteen ja yritin todella parhaani työssä, kaikenlisäksi pidän todella ihmisten kanssa työskentelmisestä. Silti välillä tuli näitä todella törkeitä ja häijyjä ihmisiä vastaan, joille ilmeisesti päivän huvi oli asiakaspalvelijan kyykyttäminen ja nöyryyttäminen. Muutama tälläainen asiakas tuli aikojen kuluessa sitten kyllä hyvinkin tutuksi, sillä he asioivat kaupassa usein.
Joskus muistan herkutelleeni tällaisessa tilanteessa ajatuksella, että kerran joku näistä sarjakyykyttäjistä tulisi eteeni leikkauspöydälleni. Voisin siinä tarkastuslistan ohessa huolettomasti sanoa hänelle, että ''aa, mehän olemmekin vanhoja tuttuja, tulitte usein vastaan kun palvelin teitä kaupassa X. Jäitte kyllä lähtemättömästi mieleen.''. Olisi mukava katsella, kuinka henkilön kasvoille kohoaisi kauhunhiki, ennen kuin anestesiologi laittaisi happimaskin naamalle. Tietenkin hoitaisin leikkauksen parhaani mukaan, sillä sillä kuka henkilö potilaana on, ei ole tietenkään vaikutusta asiaan, enkä kyllä koskaan todella sanoisi näin. Ajatusleikki vain auttoi jaksamaan haukkujen yli.
Kerran kävin kosmetogilla ottamassa ranskalaisen manikyyrin. Lähdin ovesta ulos ja lakat lähtivät melkein heti? eivät vissiin olleet kuivuneet. Menin takaisin ja näytin kynsiä. Tekivät uudet samantien. Olin kohtelian ja asiallinen
Tietokone oli ollut huollossa kuukauden, soitin ja kysyin missä mättää. Joku osa piti tilata jostain. Sain pienen alennuksen pyytämättä ja kiukuttelemaata.
Vihkisormus luvattiin se ja se päivä, mutta ei ollut valmis. Paikanpäällä sain vasta kuulla, annoin asiallisen ja napakan palautteen HETI että olisi voinut ilmoittaa että olisi voinut ilmoittaa etukäteen. Työntekijä oli sen verran tyly että laitoin asiakaspalautetta pääkonttoriin.
Ruokakaupasta oli aina loppu minun lempirahka. Pyysin kauppiasta tilaamaan prk joka tiistaiksi minulle, hyvin toiminut.
autoliikkeessä korjattiin väärä osa, huomattiin vasta myöhemmin. Vaihdoin liikettä.
Vaateeliikkeessä ahdistava palvelu, en käytä enää. Tilaan verkkokaupasta. Jos olen väsynyt / stressaantunut en lähde asioille, muiden ei tarvitse kärsiä minun huonosta tuulesta. Kahvilassa sain kylmää kahvia, en kerennyt odottamaan uutta. Sain seuraavalla kerralla ilmaisen sumpin.
hmmm...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina välillä tulee näitä aspojen juttuja hirviöasiakkaista, jotka raivoavat ja ovat kohtuuttomia. Olisi lohduttavaa kuulla tarinoita näiden ongelma-asiakkaidenkin näkökulmasta. Lähtökohtaisesti en hyväksy asiatonta käytöstä ja raivoamista, mutta eihän tämä elämä aina mene niin kuin korulauseissa.
Kerran eräässä kahvilassa ei osattu tehdä kunnollista lattea. Maito ei vaahdottunut oikein. Kerran jo tekivät kahvini uudestaan, eikä vieläkään onnistunut. Sitten alkoivat kahvilan tytöt nakkelemaan niskojaan ja inttämään vastaan, joten heitin kahvit pitkin lattioita ja ryntäsin pois. Menin jotenkin lukkoon ja ajattelin että siinähän luuttuavat.
Hävetti jälkeenpäin, mutta olin stressaantunut töistä ja jotenkin kuohahti kun työntekijöiden asenne oli niin epäammattimainen.
Vastaavia "tapauksia" mahtuu temperamenttisen ihmisen elämään muitakin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksista tästä näkökulmasta.
Latteen ei tule maitovaahtoa. Korkeintaan ihan pari milliä, mutta ei todellakaan mitään cappuccinoon verrattavaa vaahtoa. Latte macchiato on tietenkin eri asia, mutta tilasitko siis macchiaton vai laten?
Sivulle 8 asti päästiin, ennen kuin joku tuli kertomaan, että latteen ei todellakaan tule mitään vaahtoa. Maito kuumennetaan samalla höyryllä, jolla sen voisi myös vaahdottaa, mutta latteen sitä ei siis vaahdoteta. Oliko taas asiakas oikeassa?
Nauraisin, mutku oon asiakaspalvelussa itekin ja tää on ihan arkipäivää. Vaatii melkosia diplomaatinkykyjä, ettei nolaa asiakasta muttei myöskään anna asiakkaan ymmärtää olleensa oikeassa eli epäillä firmamme palvelua.
En vaan tajua miten ravintolahenkilökunta suostuu tuohon laittomuuteen, ettei taukoja saa pitää.