Pikkujouluihin sairauslomalla osallistuva työkaveri..
Työkaverini on ollut vähän väliä sairauslomalla vuoden aikana, milloin masentaa, milloin on kuumeessa, milloin mitäkin. Nytkin on ollut masennuksen takia poissa maanantaista ja saikkaria on kirjoitettu seuraavat 4 viikkoa. Itse siis on hyvinkin avoimesti kertonut miksi on poissa, jopa facebookissaan.
Tuleviin pikkujouluihin meinaa kuitenkin osallistua, samoin kuin oli firman virkistyjäisillassa viimeksi mukana vaikka oli silloinkin sairaslomalla, pyyteli meitä muita jopa baariin jatkoille mutta ei me voitu lähteä kun tämä tapahtui keskellä viikkoa ja meillä muilla oli työpäivä edessä.
On myös facebookin mukaan käynyt useamman keran esim elokuvissa ja vaikka missä sairaslomiensa aikoina.
Musta on vähän ihmeellistä et kaikki työpaikan kivat jutut, juhlat ja muut onnistuu mutta työnteko ei. Ollaan työkavereiden kanssa jopa ihmetelty miksi esimies ei puutu asiaan.
Ymmärrän ettei masentuneen tarvitse jäädä neljän seinän sijään mököttämään mutta eikö nyt joku raja ole?
Kommentit (158)
No kun pitäisihän siellä töissä ryypätä ja kaiken pitäis olla pelkkää hauskanpitoa ja lorvailua. Eihän siellä muuten jaksa masentumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ja leffassa käyntiä kukaan ei oo pakehsunut, ihmetellään vaan kun jaksaa joka ilta käydä jossain ja työpaikan juhlissa käy ihan juhlamielellä, viikollakin ottamassa kuppia ja pyytelemässä muita jatkoille vaikka varsin hyvin tietää että muiden pitää mennä aamuksi töihin.
-Ap
Mä sanoisin tossa vaiheessa baariin jatkoille pyydettäessä, että kuule, meillä on töissä vajaa miehitys ja töitä on niin paljon hoidettavana, että nyt pitää lähteä kotiin, että jaksaa huomenna TÖISSÄ tehdä hommat ja pääsee joskus kotiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme työpaikka, jos töistä selviää samoilla ominaisuuksilla ja valmiuksilla kun bailaamisesta tai elokuvien katselusta.
;-D tuollainen suojatyö kelpais mullekin! Joku kunnanvirasto varmaan, tai Kela, niillehän pitää ite kertoa miten omat etuudet menee.
Työ on aikalailla kevyttä jälkikäsittely- ja pakkaustyötä. Kuitenkin tavara pitää saada lähtemään ettei tuu sakkoja joten jos on paljon porukkaa pois niin muut tekevät ylitöitä. Ja kyllä mä ainakin oon väsyneempi illan jälkeen kun oon ollut bailaamassa kuin normi työpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olette niin huonoa seuraa ettei kestä nähdä teitä kuin kännissä.
Tässä tapauksessa varmaan kannattaisi jäädä kokonaan pois. Vai meinaako loppuelämänsä saikuttaa ja juhlia kun työkaverit ei miellytä.
Mä haluaisin ehkä tulla pikkujouluihin, mutta en tiedä miten mut otettaisiin vastaa. Olen ollut siinä käsityksessä, että jengiä on kahdessa leirissä? Siksi töihinpaluukin pelottaa.
Jos on kuukauden sairaslomia, silloin on ollut jo työkyvyn arvioinnissa. Ei niitä kuukauden sairaslomia masennuksesta kirjoiteta säännöllisesti sen takia, että toinen haluaa sairastaa. Ne sairaslomien tarpeet arvioidaan tuossa vaiheessa psykiatrien toimesta.
Hänellä on elämä vaikeaa ja on pitkäaikainen sairaus, joka vaikuttaa työkykyyn. Noin pitkällä sairastelulla on varmasti työnantaja ja työterveys jo toteuttanut työkyvyn arvioinnin. Kun sairasloma toistuu samasta syystä, työnantaja tietää tilanteen ja on arvioinut hänen voivan jatkaa teillä.
Työnantaja miettii teidän resurssit, et sinä. Työnantajalla on mahdollisuus todeta työkyvyn arvioinnissa, että työntekijän säännöllisen sairastelun vuoksi hän ei ole kykenevä tehtäviinsä haittaamatta töitä. Nyt kaiken kertomasi pohjalta voi päätellä, että työnantaja on katsonut, että pystytte hoitamaan työt.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuukauden sairaslomia, silloin on ollut jo työkyvyn arvioinnissa. Ei niitä kuukauden sairaslomia masennuksesta kirjoiteta säännöllisesti sen takia, että toinen haluaa sairastaa. Ne sairaslomien tarpeet arvioidaan tuossa vaiheessa psykiatrien toimesta.
Hänellä on elämä vaikeaa ja on pitkäaikainen sairaus, joka vaikuttaa työkykyyn. Noin pitkällä sairastelulla on varmasti työnantaja ja työterveys jo toteuttanut työkyvyn arvioinnin. Kun sairasloma toistuu samasta syystä, työnantaja tietää tilanteen ja on arvioinut hänen voivan jatkaa teillä.
Työnantaja miettii teidän resurssit, et sinä. Työnantajalla on mahdollisuus todeta työkyvyn arvioinnissa, että työntekijän säännöllisen sairastelun vuoksi hän ei ole kykenevä tehtäviinsä haittaamatta töitä. Nyt kaiken kertomasi pohjalta voi päätellä, että työnantaja on katsonut, että pystytte hoitamaan työt.
Niin kun ollaan suostuttu ylitöihin. Tän jälkeen ei suostuta, se päätettiin nyt kaikki yhdessä.
Ap
Mun mielestäni on ärsyttävämpää että asiakastilaisuuksiin joihin rivityöntekijöitä ei pääse, osallistuu pomoasemassa mutta äitiyslomalla olevia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni on ärsyttävämpää että asiakastilaisuuksiin joihin rivityöntekijöitä ei pääse, osallistuu pomoasemassa mutta äitiyslomalla olevia naisia.
Mikä siinä ärsyttää? Että joku ylläpitää asiakaskontaktejaan äitiyslomalla? Vai ettei työntekijöitä, jotka eivät ole missään tekemisissä samojen henkilöiden kanssa kutsuta asiakkaiden eteen?
Yrittäjänä en ainakaan osaa keksiä miten yritys kärsii siitä, että äitiyslomalta pääsee edistämään myyntiä ja ylläpitämään suhteitaan asiakkaisiin. Tuohan on tuo lisäarvoa ja sitoo asiakkaitakin sitä kautta, että tuntevat toisiaan.
Kuulostaa, että ketjussa ei ymmärretä yrittäjän tai työnantajan päättäneen sairastavasta työntekijästä olevan enemmän hyötyä kuin vastaavasta kokemattomasta kausityöntekijästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Täällä on taas palstapsykolookit paikalla ja oikein asiantuntijjat. Paskaahan ne professorit jauhaa masennuksesta, ei se mikään tauti ole, vaan lorvikatarri ja paranee etunojapunnerruksilla & työleirillä :D. Kyllä minä niin luotan näihin palsta-asiantuntijjoihin.
Paranee. Nuo proffat ovat itse todellisuudesta viraantuneita vähän humanistihörhöjä, joiden mielestä kaikki mahdollinen vahingoittaa ihmistä. Tuollaista leiriä ei ole kokeiltu, joten ei voida kumotakkaan, etteikö se auttaisi.
Minä olen kokeillut tuollaista omaan masennukseen, ja kyllä auttoi. Kotiin palattua vaan helposti laskeutuu samaan masenteluun, jos sosiaalista verkostoa, harrastuksia ja työtä ei ole. Siinä tarvitaan todella rautaista itsekuria jatkaa omin päin samaa rytmiä.
Olen se, joka on työkyvyttömyyseläkkeellä ja lopettanut viinanjuonnin. Omalta kohdaltani sanon, että jos työleiri tai mikä tahansa vastaava - vaikka armeijan käynti toistamiseen - auttaisi oloani, olisin valmis lähtemään sinne heti, ja voisin vaikka jotakin maksaakin.
Itseasiassa nyt kun otit puheeksi, kertausharjoitusreissut ovatkn olleet todella virkistäviä, kotiinpaluun jälkeen vain on entinen kurjuus jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, miten voi ihmiset olla näin pihalla masennuksesta ja sen hoidosta. Luuletteko te, että se ihminen parantuu kun jää kotiin neljän seinän sisälle, ettei nyt vaan työkaverit harmistu jos häntä näkee ulkona. Minulle lääkäri sanoi sairaslomaa kirjoittaessa, että nyt teet itsellesi mieleisiä asioita. Se, että masentunut ihminen pystyy esimerkiksi käymään kahvilla ystäviensä kanssa on aivan eri asia kuin olla täysin työkykyinen ja lääkärin määräämään sairaslomaan ei pitäisi olla yhdelläkään työkaverilla nokankoputtamista.
Se kai tässä ihmetyksen aihe pohjimmiltaan on, miksi työ ei koskaan ole se mieleinen asia, ainoastaan biletys.
Mulla ainakin lievää masennusta on nimenomaan työnteko ja säännöllinen rytmi helpottanut. En voisi kuvitellakaan riskeeraavani toipumista lähtemällä pippaloimaan yöhön. Riittävästi tekemistä ja aivoille haastetta päiväsaikaan, ja sitten kotiin palautumaan illaksi, se on parasta.
Töitä ja työpaikkoja on monenlaisia kuin myös työkavereitakin. Viimeisen työpaikkani väen kanssa en olisi lähtenyt minkäänlaisiin bileisiin huonoissa köysissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kun ollaan suostuttu ylitöihin. Tän jälkeen ei suostuta, se päätettiin nyt kaikki yhdessä.
Ap
Taitaa olla kateus huipussaan, jos ylityökieltoa miettii sen vuoksi, että toinen sairastaa. Tietenkin suostumuksen on oltava kiinni siitä onko siihen itsellä mahdollisuutta, mutta tuskin te palkatta teette sitä?
Yhteiskunnalle on iloa, kun sairas pääsee töihin. Miksi työnantajaa pitäisi rangaista, kun hän ajattelee sairaan parasta? Pohditteko ylityökieltoja silloinkin, kun kesätyöntekijät palaa kouluihin?
Meilläkin on töissä kuntoutettavia. Tietenkin heille kuuluu sairaslomat silloin kun työkyky alenee. Yksikin on insinöörin taustalla, mutta mielenterveys aiheuttaa ongelmia. Yleensä, kun hänelle tulee kohtauksia, ne ei heti näy töissä, vaan sosiaalisissa suhteissa, tästäkin ketjusta ymmärtää, että jotain sellaista taitaa olla lisänä. Kun ovat töissä, ei ole moitittavaa heidän työstään. En ymmärrä miksi moittia siitä, että osallistuvat firman juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työnantaja, puuttuisin jollain tavalla siihen, että masentunut ihminen käyttää surutta alkoholia sairaslomalla. Ottaisin yhteyttä työterveyshuoltoon.
Masennus ja alkoholi on huono yhdistelmä. Alkoholi aiheuttaa masennusta, eikä lääkityksestä tai terapiasta ole hyötyä, jos masentunut sekoittaa jatkuvasti välittäjäaineensa alkoholilla. Silloin ei kyllä kuntoutua voi.
Masennuksen hoidossa pitäisi olla ehdoton alkoholikielto.
Varmaan sinulla on hyvä keino myös tuon kiellon valvontaan. Muuten olen kyllä havainnut sen, että alkoholi ruokkii masennusta ja masennus taas alkoholismia. Puhun parin vuosikymmenen tuomalla kokemuksen syvällä viinabassolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Taitaa olla kateus huipussaan, jos ylityökieltoa miettii sen vuoksi, että toinen sairastaa. Tietenkin suostumuksen on oltava kiinni siitä onko siihen itsellä mahdollisuutta, mutta tuskin te palkatta teette sitä?
Yhteiskunnalle on iloa, kun sairas pääsee töihin. Miksi työnantajaa pitäisi rangaista, kun hän ajattelee sairaan parasta? Pohditteko ylityökieltoja silloinkin, kun kesätyöntekijät palaa kouluihin?
Meilläkin on töissä kuntoutettavia. Tietenkin heille kuuluu sairaslomat silloin kun työkyky alenee. Yksikin on insinöörin taustalla, mutta mielenterveys aiheuttaa ongelmia. Yleensä, kun hänelle tulee kohtauksia, ne ei heti näy töissä, vaan sosiaalisissa suhteissa, tästäkin ketjusta ymmärtää, että jotain sellaista taitaa olla lisänä. Kun ovat töissä, ei ole moitittavaa heidän työstään. En ymmärrä miksi moittia siitä, että osallistuvat firman juhliin.
Kateudella ei oo mitään tekemistä asian kanssa. Ja tottakai meille maksetaan ylitöistä korvaukset mutta kun ainakin mulla on tilanne et lapsi pitäisi hakea sieltä hoidosta viimeistään klo 17 ja työmatkaa on niin se ylitöihin jääminen on rasite, meillä on monesti eläkkeellä oleva isomummo hakenut lapsen. Alussa oli ok et paikataan "sairasta" mutta nyt on mennyt maku kaikilla kun mikään ei muutu ja silti on jaksamista juhlia. Ja tämähän ei oo meidän työntekijöiden ongelma vaan työnantajan. Oli sekin tänään aikalailla sen näköinen et on *yrpä otsassa kun ilmoitettiin et ammattisaikuttajan töitä ei enää ylitöinä tehdä.
Kyllä Suomessa on rajat ylitetty jo ajat sitten. Kotona olevat vanhemmat voivat hoidattaa lapsensa yhteiskunnalla. Miksei kaikki muukin lusmuilu sitten ole sallittua, kunhan itse huomaa, mistä narusta vetää.
Miten menee , vieläkö on töyöpaikka jäljellä??
No niinkuin täällä joku oli jo ilmaissut asian paremmin kuin minä niin periaatteessa ketään ei harmita se että hän osallistuu pikkujouluihin. Meitä harmittaa se että tunnemme ettei häntä kiinnosta tehdä töitä (ja se taas harmittaa siksi että me muut joudumme tekemään hänenkin työnsä). Ja kuitenkin hän jaksaa bilettää, matkustella, käydä elokuvissa ja shoppailla. Mikä tuntuu oudolta, ei meidän työmme nyt niin vaativaa ole mutta kuitenkin sen verran että kuormittaa meitä muita.
Ap