Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkujouluihin sairauslomalla osallistuva työkaveri..

Vierailija
25.11.2015 |

Työkaverini on ollut vähän väliä sairauslomalla vuoden aikana, milloin masentaa, milloin on kuumeessa, milloin mitäkin. Nytkin on ollut masennuksen takia poissa maanantaista ja saikkaria on kirjoitettu seuraavat 4 viikkoa. Itse siis on hyvinkin avoimesti kertonut miksi on poissa, jopa facebookissaan.

Tuleviin pikkujouluihin meinaa kuitenkin osallistua, samoin kuin oli firman virkistyjäisillassa viimeksi mukana vaikka oli silloinkin sairaslomalla, pyyteli meitä muita jopa baariin jatkoille mutta ei me voitu lähteä kun tämä tapahtui keskellä viikkoa ja meillä muilla oli työpäivä edessä.

On myös facebookin mukaan käynyt useamman keran esim elokuvissa ja vaikka missä sairaslomiensa aikoina.

Musta on vähän ihmeellistä et kaikki työpaikan kivat jutut, juhlat ja muut onnistuu mutta työnteko ei. Ollaan työkavereiden kanssa jopa ihmetelty miksi esimies ei puutu asiaan.

Ymmärrän ettei masentuneen tarvitse jäädä neljän seinän sijään mököttämään mutta eikö nyt joku raja ole?

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri kanssa samanlainen, nyt kehui et ihanaa kun on aikaa laittaa joulua kun on lomalla.. Siis jostain henkisistä syistä tämäkin sairasloma. Kesällä oli myös pois kuukauden ja kehuskeli et ihana kun saa olla vaan rannalla. Ja nyt joku tulee tietenkin piipittämään et masennus paranee joulua viettämällä tai et eikö masentunut saisi muka viettää joulua tai ottaa aurinkoa. No saa mutta ei tarvii erikseen rehennellä mitn on mukava touhuta joulua kotona samaan aikaan olla niin huonossa kunnossa ettei voi tehdä töitä.

Vierailija
82/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burn-out )lomillahan juurikin juhlitaan sekä käydään salilla ja kaunistaudutaan. Nykyaika mahdollistaa tämän, Suomella näyttää olevan tähänkin hyvin varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tää saikuttaja kaikenlusäksi on aina sen aikaa sairaslomalla et saa täyden palkan ja palaa taas töihin kun jäisi sairauspvrahoille.ihan senkin on myöntänyt ja voivotellut ettei oo vaan varaa jäädä kelan rahoille. Eli pystyy kuitenkin tekemään töitä sitten kun rahat on loppumassa joten ei vissiin kovin syvissä vesissä ole.

Olisin kyllä yllättynyt jos kehtaisi tulla pikkujouluihin, ei oo tullut ees mieleen et tulisi.

T81

Vierailija
84/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlista on hänelle iloa. Salli hänelle juhlat.

Minua juhlat eivät koskaan kiinnostaneet, joten jäin kotiin. Influenssan jälkeen menin heikossa kunnossa töihin ja joku muori tuli sanomaan, että tulin töihin vain päästäkseni juhliin. Menin töihin, koska työnteko kiinnosti minua, juhliminen ei.

Vierailija
85/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivahan se on olla täydellä palkalla vapaalla. Ehtii valmistautua pikkujouluihinkin paljon paremmin kuin jos olisi töissä. Raskasta olisi työviikon päälle lähteä juhlimaan. Toista se on kun on ensin nukkunut alle pitkät yöunet puoleen päivää.

Voi kuule. Ei se nukkuminenkaan ole niin itsestään selvää. Minä olen jotunut saikulle muutaman kerran siitä syystä, kun en ole saanut enää lisin nukuttua. Olen ollut niin ylikierroksilla ja ahdistunut. Tiedätkö millaista helvettiä on elämä, jos ihminen ei nuku? Niillä saikuilla on yritetty saada unta takaisin ja nukuttu univelkoja pois. Joten seuraavan kerran, kun paheksut sairaslomalaista, joka kehtaa nukkua, pidä mielessäsi ajatus, että henkilö ei välttämättä ole ennen saikkua nukkunut kuukausiin normaalisti. Eikä aina nuku sen saikunkaan aikana. Ihmiset ei tajua, miten tärkeää uni on kaiken kannalta, ennen kuin menettää ne hyvät yöunet. Unettomuus tappaa muutamassa vuodessa, niin vakavasta asiasta on kyse.

Kyllä minä  ainakin ymmärrän unettomuutta, olen itsekin kärsinyt siitä joskus, ollut sen takia jopa sairauslomalla. Siinä vaiheessa vain olen kyllä ollut niin pönttö sekaisin valvomisesta ettei mieleenkään olisi tullut lähteä juhlimaan.

Mulla taas unettomuus on mennyt siihen pisteeseen, että olo on sama, onko nukkunut tunnin, vai viisi. Ei mitään eroa. Ihan yhtä "pirteä" olen. Ja olen nähnyt ystäviänikin sinä aikana. Ja käynyt jopa juhlimassa. Niin ne asiat vaikuttaa eri tavalla ihmisissä. Minä painoin kahta, jopa kolmea duunia, vaikka en nukkunut juuri ollenkaan. Ihan hyvin suoriuduin.

Niin jos olet pystynyt tekemään töitä niin varmasti pystyt juhlimaankin. Sitten taas jos ei jaksa tehdä töitä mutta silti jaksaa juhlia niin olisi ehkä syytä miettiä missä vika.

Olen" juhlinut" sairaslomallakin ja jopa pomon pyynnöstä. Tiedätkö, se auttoi. Pääsi neljän seinän sisältä iloisten ihmisten pariin. Siinä piristyi itsekin. 24/7 ryyppääminen asia erikseen, mutta ei ne asiat ole niin mustavalkoisia ja yksinkertaisia, mitä av-mamma päässään pyörittelee.

No tässä tapauksessa ei oo näyttänyt auttavan, samaa rataa on jatkunut yli puolitoista vuotta.

Ap

Vierailija
86/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empä kehtais mennä firman pikkujouluihin ja virkistyspäiviin sairauslomalla. Kyllä siinä vähän sellanen fiilis tulee, että kivat jutut jaksaa, mutta töitä ei huvittais tehdä. Pahat puheet lähtee selän takana liikkeelle ja puolihuolimattomat lausahdukset kahvipöydässä:"...hyvimpä jaksoi kyllä juhlia..." ja päälle silmienpyöräytys. Kaikki eivät ymmärrä, ja siksi virkistäytyisin ihan muualla omissa jutuissani.

Vierailija
87/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin paljon näiden saikuttajien ymmärtäjiä, että taitavat itsekin olla ammattisaikuttajia. Kuten täällä joku kirjoitti, kovalla fyysisellä kurilla ja harjoitteilla nämä paranevat nopeasti ja halvalla!

Vierailija
88/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pikkujoulut tulossa ja olen sairauslomalla kun odottelen käsileikkausta. Onko minun hyväksyttävää mennä? En nosta glökilasia kipeällä kädellä?

Vierailija
89/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työkaveri oli parisen vuotta sitten sairauslomalla kehkoputken tulehdusten yms. fyysisten vaivojen johdosta. Pikkujouluihin jaksoi kuitenkin osallistua ja bailata aamuun asti. Oli ja on kuulemma edelleen aika vätys töissä, joten taisi diagnoosi olla pelkkä laiskuus. Ap:n tapaukseen: Masentuneena ei kannattaisi alkoholia käyttää, ainakaan runsaasti.

Vierailija
90/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei kuulu sulle.

Vierailija
91/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin eilen sairauslomalla kahvilassa aamupalalla. Työni on sellaista etten voi sitä tehdä jos olen räkätaudissa.

Vierailija
92/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi masiksen aikoinaan sairastanut, sen työyhteisöltä salannut ja töissä sinnitellyt. En mennyt slomalle vaikka lääkäri sitä esitti ja olisi varmaan ollut syytä sillä työstressi oli yksi aiheuttajista. Tein kauheasti ajatteluvirheitä joista pomo sitten hiiltyi aina ihan totaalisesti. Se ei tajunnut miten moisia alkeellisia virheitä pystyi tulemaan kun en ollut kertonut masennuksesta ja lääkityksestä. Vasta kun 1,5 vuoden jälkeen jätin lääkkeet pois, ajattelun jähmeys suli ja työnteko helpottui. Siinä siis yksi syy miksi näennäisesti toimintakykyinen ihminen ei ole aina ole työkykyinen. Se biletys on helpompaa kuin 8h keskittyminen. Vaihdoin sitten myöhemmin firmaa, mutta olen ihan varma että ex-firmassa minulla on edelleen tyhmän ja huonon työntekijän maine, johtuen noista ajoista jotka masentuneena siellä kökin.

Vierailija
93/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ei kuulu sulle.

Kuitenkin sen saikuttajan työt kuuluvat ap:lle?

Vierailija
94/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneen ei pitäisi käyttää alkoholia ollenkaan.

Jos masennuksen vuoksi joutuu jäämään pois töistä pitäisi alkoholi ja valvominen olla ihan ensimmäiset asiat mitkä poistetaan elämäntavoista. Ei siitä muutoin voi toipua.

Masennuksen peruselämäntapaohjeet:

unirytmiin säännöllisyys, vaikka väkisin. Illalla nukkumaan, aamulla ylös.

ulkoilua joka päivä vähintään tunti. Jos sää ei salli niin sisäliikuntaa, esim. uimahalli, jos mahdollista.

säännölliset ruokailuajat ja terveellinen ruoka

alkoholi pois.

aikaraja netin käyttöön tai peleihin (ihan kuin lapsilla)

pyri tapaamaan ystäviä ja juttelemaan vähintään 1 - 2 kertaa viikossa (että siinä suhteessa pikkujouluihin osallistuminen jees)

Hoitomuodot ovat lääkehoito, keskusteluhoito ja kirkasvalolamppu.

Masennuslääkkeen tehoa syö alkoholi. Joten ihan hei oikeesti. Miksi sellaista masentunutta kannattaa kuntouttaa ja sille edes myydä niitä lääkkeitä (joista me kaikki kelakorvauksen alla maksamme osan) ja pitää sairaslomakorvauksella (taas pääsemme osallistumaan) joka ei yhtään itse halua kuntoutua?

Tottakai ymmärrän, että kaikki eivät pysty pysymään erossa alkoholista. Mutta sitä ei pidä nimittää masennukseksi, koska sairaus on silloin alkoholismi, ja siihen on taas erilainen hoitoprotokolla.

Vierailija
95/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneena tai muutenkaan sairaana ei kannata ryypätä, sillä se ei ainakaan edistä paranemista. Muuten virkistystoimintaan osallistuminen saikulla ei ole minusta huono idea. Itse voisin kuvitella, että menisin käymään pikkujouluissa, jos olisin esim. leikkauksen takia pitkällä saikulla mutta jaksaisin jo raahautua ihmisten ilmoille. Bilettämään en tuossa tilassa ryhtyisi.

Vierailija
96/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista, että suurin osa vastaajista ei tunnu tietävän mitä masennus on? Ei se ole välttämättä mikään surullinen tai alakuloinen henkilö, joka itkeskelee tms. Itse olen sairastanut teini-ikäisestä lähtien ja olen ulospäin iloinen ja sosiaalinen. Oireena voi olla esimerkiksi selkäkipu, päänsärky, hengenahdistus, unettomuus, huimaus.. Vaikka ei itse edes tiedostaisi olevansa stressaantunut tai masentunut. Lääkäri voi jopa kehottaa tekemään mukavia asioita sairaslomalla.

Ja mitä tulee tuohon juhlimiseen niin sitä en kyllä jaksa kovin paljon tehdä, enkä käyttäisi kovin paljon alkoholia mut pienet määrät kyllä voi rentouttaa. Yritän kuitenkin pitää mahdollisimman terveelliset elämäntavat, käyn lenkkeilemässä ja syön terveellisesti.

Vierailija
97/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon ollut masentuneena ja hyvä kun jaksoin lenkillä käydä, piti miehen potkia ylös sängystä. Jos jaksaa kokoajan jotain touhuta niin on ihme ettei jaksa mennä töihin, varsinkin jos on kuitenkin kokoajan sairaslomalla.

Masennuksiakin (ja muita mielenterveysongel ia) on erilaatuisia. Voihan se olla että tällä ap:n kuvailemalla henkilöllä on esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö, eli välillä on kausia jolloin menee liiankin lujaa (käy liikaa bailaamassa, paljon ostoksilla) jne ja välillä ei jaksa nousta edes sängystä ylös. Tai hän yrittää parhaansa mukaan kuntoutua ja olla mukana työpaikan ja kavereiden riennoissa ja viettää mahdollisimman normaalia elämää, muttei ole vielä kykenevä työntekoon. Voihan hän toki myös lusmuilla huvikseen, kuka tietää mutta luulisin että harvassa kuitenkin ovat nämä ketkä keksityn masennuksen turvin lorvivat kotona. Onhan nuo yhden ihmisen pitkät/jatkuvat saikut työnantajan ja työkavereidenkin kannalta kurjia, mutta sairauksille kun ei vaan mahda mitään.

Vierailija
98/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneen ei pitäisi käyttää alkoholia ollenkaan.

Jos masennuksen vuoksi joutuu jäämään pois töistä pitäisi alkoholi ja valvominen olla ihan ensimmäiset asiat mitkä poistetaan elämäntavoista. Ei siitä muutoin voi toipua.

Masennuksen peruselämäntapaohjeet:

unirytmiin säännöllisyys, vaikka väkisin. Illalla nukkumaan, aamulla ylös.

ulkoilua joka päivä vähintään tunti. Jos sää ei salli niin sisäliikuntaa, esim. uimahalli, jos mahdollista.

säännölliset ruokailuajat ja terveellinen ruoka

alkoholi pois.

aikaraja netin käyttöön tai peleihin (ihan kuin lapsilla)

pyri tapaamaan ystäviä ja juttelemaan vähintään 1 - 2 kertaa viikossa (että siinä suhteessa pikkujouluihin osallistuminen jees)

Hoitomuodot ovat lääkehoito, keskusteluhoito ja kirkasvalolamppu.

Masennuslääkkeen tehoa syö alkoholi. Joten ihan hei oikeesti. Miksi sellaista masentunutta kannattaa kuntouttaa ja sille edes myydä niitä lääkkeitä (joista me kaikki kelakorvauksen alla maksamme osan) ja pitää sairaslomakorvauksella (taas pääsemme osallistumaan) joka ei yhtään itse halua kuntoutua?

Tottakai ymmärrän, että kaikki eivät pysty pysymään erossa alkoholista. Mutta sitä ei pidä nimittää masennukseksi, koska sairaus on silloin alkoholismi, ja siihen on taas erilainen hoitoprotokolla.

Masennus ei parane sillä että sanoo masentuneelle ota hei itseäs niskasta kiinni ja opettele elämään tämän lukujärjestyksen mukaan minkä sulle laadin. - Toki säännöllinen päivärytmi auttaa ja erittäin upeaa, josa masentuntu jaksaa itsensä välillä pakottaa asioihin ihan vain ohjelman vuoksi. Samoin alkoholinkäyttöä on syytä vähentää mikäli se on joko aiheuttanut masennusta tai ollut itsehoitolääke tai muutoin ongelma, mutat NYT HEI OIKEESTI: masentunut ihminen ei ole lasika pullamössölapsi, joka paranee kun sitä potkii vähän perseeseen ja opettaa elämään oikeen. Masennukseen kuuluu, että sitiä ei halua parantua. Esimerkiksi.

Vierailija
99/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin eilen sairauslomalla kahvilassa aamupalalla. Työni on sellaista etten voi sitä tehdä jos olen räkätaudissa.

Musta tuo on eriasia. Eikä se pikkujouluihin tuleminenkaan olisi niin outoa mutta kun on tosiaan kokoajan noin kuukauden mittaisilla sairaslomilla, käy muutaman viikon töissä, jää taas sairauslomalle milloin mistäkin syytä. Kuitenkin on aina kaikissa työpaikan kekkereissä mukana ja musta se on outoa. Enemmän on ollut varmaan töistä pois kuin töissä ja niinä jaksoina kun on töissä niin on ainakin joka toinen viikko just flunssan tai mahakivun tai päänsäryn takia pois, siltikin saattaa olla kaupungilla vaikka on lähtenyt migreeenin vuoksi kesken päivän pois. Mulla meni nyt vaan yli kun sain kuulla et tulee pikkujouluihin, sekin selvisi niin et mietti mitä laittais päälleen.

Vierailija
100/158 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo on eriasia. Eikä se pikkujouluihin tuleminenkaan olisi niin outoa mutta kun on tosiaan kokoajan noin kuukauden mittaisilla sairaslomilla, käy muutaman viikon töissä, jää taas sairauslomalle milloin mistäkin syytä. Kuitenkin on aina kaikissa työpaikan kekkereissä mukana ja musta se on outoa. Enemmän on ollut varmaan töistä pois kuin töissä ja niinä jaksoina kun on töissä niin on ainakin joka toinen viikko just flunssan tai mahakivun tai päänsäryn takia pois, siltikin saattaa olla kaupungilla vaikka on lähtenyt migreeenin vuoksi kesken päivän pois. Mulla meni nyt vaan yli kun sain kuulla et tulee pikkujouluihin, sekin selvisi niin et mietti mitä laittais päälleen.

Niin terveisin ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan