Miten äiteillä ei ole muka aikaa??
Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.
Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi.
Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on kaksi lasta, 2-vuotias ja 9-kuinen. Eilen vauva antoi minun nukahtaa vasta 03.30 jälkeen. En todellakaan herää aamulla meikkaamaan vaan nukun niin pitkään että taapero herää, mikä tänä aamuna oli kello 8.
En pysty juurikaan lenkkeilemään, kun 2-vuotias ei rattaissa viihdy, eikä vielä jaksa vierelläkään kävellä. Iltaisin ei ole aikaa kuin yhdelle harrastukselle viikossa ja silloin käyn jumpassa.
Ruokaa ehdin tehdä kerran päivässä. En mitenkään ehdi tehdä kahta ateriaa päivässä, kun ehdimme ulkoilemaan vasta kello 10-11 välillä ja kun tulemme kotiin on lapsilla jo kova nälkä.
2 vaippaikäistä tarvitsevat hyvin paljon hoitoa ja tuntuu etten paljon muuta ehdi kuin lasten perustarpeista huolehtia.
Mulla on pienimmät 6kk ja 1,5v ja mä taas koen että heidän hoitoon ei mene paljoakaan, mua on siunattu tyytyväisillä, helpoilla ja hyvin nukkuvilla lapsilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on kaksi lasta, 2-vuotias ja 9-kuinen. Eilen vauva antoi minun nukahtaa vasta 03.30 jälkeen. En todellakaan herää aamulla meikkaamaan vaan nukun niin pitkään että taapero herää, mikä tänä aamuna oli kello 8.
En pysty juurikaan lenkkeilemään, kun 2-vuotias ei rattaissa viihdy, eikä vielä jaksa vierelläkään kävellä. Iltaisin ei ole aikaa kuin yhdelle harrastukselle viikossa ja silloin käyn jumpassa.
Ruokaa ehdin tehdä kerran päivässä. En mitenkään ehdi tehdä kahta ateriaa päivässä, kun ehdimme ulkoilemaan vasta kello 10-11 välillä ja kun tulemme kotiin on lapsilla jo kova nälkä.
2 vaippaikäistä tarvitsevat hyvin paljon hoitoa ja tuntuu etten paljon muuta ehdi kuin lasten perustarpeista huolehtia.
Mulla on pienimmät 6kk ja 1,5v ja mä taas koen että heidän hoitoon ei mene paljoakaan, mua on siunattu tyytyväisillä, helpoilla ja hyvin nukkuvilla lapsilla. Ap
Ja et edelleenkään tajua sitä että kaikkia ei ole???
Vierailija kirjoitti:
No valintojen maailma: kyllä mullakin varmaan aikaa olisi tehdä kaikki tuo mitä ap:kin, mutta ei ole halua. Rajallisen ajan käytän mieluummin nukkumiseen, lasten kanssa olemiseen, kavereiden näkemiseen, kerhoihin, omiin harrastuksiini, miehen kanssa kahdenkeskiseen aikaan, puutarhaan ja lukemiseen. Tästä seuraa se, että kodinhoidolle ei jää kovin paljon aikaa, mutta ei voi mitään. Mieluummin muistan pikkulapsiajan siitä että olin lapsen kanssa ja seurasin hänen kehitystään jne. kuin siitä että koti oli aina tiptop.
Sehän se tässä just onkin. Miten mä oon niin kätevä että saan tän kaiken toimimaan niin hyvin. Meillä on joka ilta miehen kaa 2-4h kahdenkeskistä aikaa kun lapset käy aikasin nukkuu.
Käydään kerhoissa, kavereilla, sukulaisissa, shoppailemassa, retkeilemässä, ja harrastan itsekin, ja nukun, viime yönäkin 22-05.30 katkeamatonta unta.
Mä oon kyllä aika hyvä tässä! mies sanookin, että mua täydellisempää naista sais ettiä. Että valitsi kyllä aivan oikein naisensa perheenperustamiseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei kommentoi lainkaan lasten kanssa vietettävää aikaa. Taitaa olla lapset puoliheitteillä, kun pitää meikata, lenkkeillä ja valmistaa miehelle eväitä.
Just aattelin samaa. Ei ap kehtaa kommentoida, kun lapsien kanssa ei siis tee mitään. Keskittyy tälläkin palstalla väittelemään jostain sukkien pesusta. Kyllä lapset tarvitsee läsnäoloa ja läheisyyttä, ei mutsia, joka on näennäisesti paikalla imuri toisessa kädessä ja vessaharja toisessa. Stressaahan siinä jo lapsetkin kun äiti vaan viuhtoo menemään eikä keskity lapsiin ollenkaan. Kyllä mäkin pesen pyykit, teen ruoat, siivoan jne. mutta ne tulee listan häntäpäässä, ensisijaisesti leikin lasten kanssa ja oon läsnä heidän arjessaan. Ap, rauhoitu hyvä ihminen ja laita prioriteetit kuntoon!
Tulihan se sieltä. Mä kirjoitin meikkaavani ja tekeväni eväät miehelle ennenkuin lapset herää, ei ole lapsilta pois.
5vuotiaalle on parasta se jos äiti lähtee hänen kanssaan pyörälenkille:) vauva nukkuu ja taapero nauttii myös vaunukyydistä.
Lapset on hyvä ottaa kotihommiin mukaan jo pienenä. Teistä varmaan kuulostaa siltä että mä siivoon tai teen jotain kotihommia koko ajan, mut ei niihin mene kauan kun tekee reippaasti.
Lapset kun leikkii pihalla, siivoan samalla kotipihaa, haravoin, vien roskia jne.
Me myös ollaan ja retkeillään, käydään kerhoissa, kavereitten luona.
Mitä vielä keksitte narista? Ap
Mutta mitä jos retken, kerhon tai kyläilyn takia jää päivän toinen imurointikerta väliin? Kun mä näitä sun viestejä oon lueskellut, mulle tulee mieleen, että voisit ehkä mahduttaa päivärutiineihisi sen kolmannnen imurointikerran. Lisäksi voisit harkita napsaisevasi yhden tunnin yöunta pois. Sen tunnin aikana voisit sitten paneutua johonkin haasteeseen, jonka avulla parantaisit jotenkin omaa ja ennen kaikkea puolisosi elämää. Mä voin suositella paria projektia: oikeakielisyysoppaan lukeminen, intialaisen penishieronnan opettelemisen, kyykkäämisen (et ole kertonut käyväsi salilla, ja ehkä tiedätkin, että lattapeppu saattaa harmittaa miestäsi) ja sen huoneen järjestelemisen, jossa säilytät niitä keittiön alakaapeista pois otettuja tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valintojen maailma: kyllä mullakin varmaan aikaa olisi tehdä kaikki tuo mitä ap:kin, mutta ei ole halua. Rajallisen ajan käytän mieluummin nukkumiseen, lasten kanssa olemiseen, kavereiden näkemiseen, kerhoihin, omiin harrastuksiini, miehen kanssa kahdenkeskiseen aikaan, puutarhaan ja lukemiseen. Tästä seuraa se, että kodinhoidolle ei jää kovin paljon aikaa, mutta ei voi mitään. Mieluummin muistan pikkulapsiajan siitä että olin lapsen kanssa ja seurasin hänen kehitystään jne. kuin siitä että koti oli aina tiptop.
Sehän se tässä just onkin. Miten mä oon niin kätevä että saan tän kaiken toimimaan niin hyvin. Meillä on joka ilta miehen kaa 2-4h kahdenkeskistä aikaa kun lapset käy aikasin nukkuu.
Käydään kerhoissa, kavereilla, sukulaisissa, shoppailemassa, retkeilemässä, ja harrastan itsekin, ja nukun, viime yönäkin 22-05.30 katkeamatonta unta.
Mä oon kyllä aika hyvä tässä! mies sanookin, että mua täydellisempää naista sais ettiä. Että valitsi kyllä aivan oikein naisensa perheenperustamiseen. Ap
Ja aamulla ehostit sitten ittes hehkeäksi, tyhjensit yöllä pyörineen koneellisen ja teit miehelle aamupalankin alle puolessa tunnissa. :D
Vierailija kirjoitti:
...valitsi kyllä aivan oikein naisensa perheenperustamiseen. Ap
Joillankin saattaa olla hiukan toisenlaisia kriteerejä kumppanin valinnassa, mutta onnea teille jos molemmat ollette tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin se oli kyllä niin että sitten kun lapset on nukkumassa niin tehtiin niitä seuraavan päivän ruokia, pestä hujautettiin vielä yks koneellinen, laiteltiin koti kuntoon seuraavaks päiväks... mutta miten vaan toki. Ainahan tarinat muuttuu ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aamulla ehostit sitten ittes hehkeäksi, tyhjensit yöllä pyörineen koneellisen ja teit miehelle aamupalankin alle puolessa tunnissa. :D
Ap:n salaisuus on yksinkertainen: piri. Mun yksi ystävä asui vuosia sitten Englannissa, ja hänen naapurissaan asui pirinistipariskunta. He olivat tosi ahkeria, siivosivat menemään ja maalailivat taloaan ja aitaansa. Kävivät myös ystäväni luona kyselemässä, olisiko heillä projekteja, joissa voisi autella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole siunattu hyvin nukkuvilla lapsilla. Molemmat lapset ovat olleet yhtä huonoja nukkujia. Esikoiseen sentään unikoulu tehosi. Kuopukselle ei ole auttanut sekään. Tassuttelu-unikoulun olen pitänyt, mutta heräilee edelleen pahimmillaan puolen tunnin välein. Sen lisäksi silloin tällöin päättää valvoa parikin tuntia nukahtamatta. Ei auta se, että annan vaan mesota sängyssään, ei auta perhepeti, ei tassuttelu, ei mikään. Päivisin vauva on mitä ihanin ja rauhallisin vauva, joten mitään vikaa ei vauvassa ole. Olisiko sinulla ap vinkkejä mitä voisin vielä kokeilla?
Vauva on nukkunut tasan yhden yön heräilemättä koko 9 kuukauden aikana. Tuskin sinäkään minun tilanteessani jaksaisit aamulla herätä kuudelta meikkaamaan.
Äiti, äidit, äideillä
Salaatti yms. käytä aikaasi myös kirjoitustaidon hiomiseen, kun tuntuu olevan liikaa.
Mitä ne ap:n lapset just nyt tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kun peset valkoiset lakanat ja punaiset sukat samassa, saat aikaan vaaleanpunaläikkäisiä lakanoita. Tai jos peset farkut ja valkoiset pitsimekot samassa, saat aikaan epämääräisensinisiä pitsimekkoja. Tai jos peset tummat collegehousut ja sinivalkoraitaisen t-paidan samassa, saat koneesta siniharmaaraitaisen t-paidan. Edes ne "värinkerääjät" eivät pysty mahdottomiin suorituksiin.
Noniin, ei ollut kyse lakanoiden ja sukkien ristiriidasta vaan väreistä. No ei tietenkään pestä punasia ja valkosia yhdessä. Tuostakaan sä et saa tekosyytä, laitappa kori väriä irrottaville vaatteille ja esim. kankaille jotka ovat arkoja. Ei mene ylimääräistä aikaa. Ap
Lakanoiden pesulämpötila on 90 astetta, sukkien 30 astetta. Missä lämpötilassa peset koneellisen? Oletetaan, että väri on kaikissa sama eli valkoinen. SInähän et itse lajittele mitään vaan viskot kaiken koneeseen. Ei ihme, että lastesi kaikki vaatteet on epämääräisenharmaita.
Vierailija kirjoitti:
Ne istuvat kiltisti odottamassa, kun ap palstailee. Hän pitää niille kovaa kuria, eivät uskalla liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä koti on ihan ok kunnossa, siis pyykit tulee hoidettua, imuroidaan ja mopataan, keittiö ei ole sotkuinen, mutta näihin asioihin mulla ei vaan tunne olevan niin paljon aikaa kuin haluaisin; oisko sulla ap vinkkejä:
- yksin kotona oleminen ilman mitään tärkeää tekemistä
- tv:n katsominen ilman että kukaan keskeyttää
- kirjojen lukeminen
- lapsen kanssa hengaaminen (tulen töistä viideltä, lapsi sänkyyn kasilta)
- konserteissa ja keikoilla ja leffoissa käyminen
Tietysti pikkulapsi aikana pitää hyväksyä että nyt hetken elämä on erilaista, ja monesta asiasta on luovuttava tai ainakin valmis olla tinkimään.
-en oikein ymmärrä? siis osata olla jouten vaan, niinkö... mulla se tuottaa vähän hankaluutta osata vaan keskittyä esim.sohvalla makaamiseen, pitää vähän pakottaa itsensä siihen nautintoon
-Mulla on Kauniit ja Rohkeat sellainen että mulle ei puhuta! :D äitillä on myös oma elämänsä
-Itse olen luopunut lukemisesta toistaiseksi, jos illallla ei jaksa kun lapset käy nukkuun ni sun on sanottava miehelles että antasko sulle lukuaikaa
-Teidän on syötävä reippaasti ja sit heti tekemään mitä nyt haluattekaan, onhan tuossa nyt monta tuntia.
-Me hoidetaan ulkona käynti niin, että joko mies on lasten kaa kotona, tai mä kun mies käy, isovanhemmilta ei saada apua :/ Et tarkotitko miehesi kanssa käymistä, jos kyllä ja ette pääse yhdessä, niin ei tää vaihe kestä ikuisuutta, kyllä vielä pääsette joskus aina yhdessä :) Ap
Aivan, sinulla tuntuu olevan aikaa muuhun kuin lapsiesi kanssa leikkimiseen ja oleskeluun :)
Anna kun arvaan:
Sulla on saunassa lauteliinat.
Naisena sulle on tärkeitä kätentaitot.
Sä saat usein iteoita, joita mielelläsi toteutat aitoista materiaaleista.
Sulla on keittiössä kulho hetelmiä ja pakastin pullollaan vatelmia.
Sun lempimaisena on aurinkonlasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No turhaan sä nyt itteäs kehut. Justhan myönsit että teitä on siunattu hyvinnukkuvilla lapsilla (puhdasta tuuria siis) jotka sitten isompina ilmeisesti pelotellaan hiljaisiksi jotta äiti saa siivota rauhassa (siitähän tuo 5-vuotiaasikin kommnetti kielii: jos kerran parasta on se että äiti lähtee pyörälenkille, niin ei ilmeisesti paljon saa viettää aikaa äidin kanssa). Meillä onnelliset lapset menee puhtaan kodin edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne istuvat kiltisti odottamassa, kun ap palstailee. Hän pitää niille kovaa kuria, eivät uskalla liikkua.
Joo nyt olen istunut jo tovin perseelläni, vauva nukkuu, isommat on ulkona, seuraan tästä ikkunasta samalla että kaikki on hyvin :) Odottavat isäänsä töistä, tuleevat sitten isänsä kaa kaikki sisälle syömään ja aletaan lämmittää saunaa 16 aikoihin, ja siitä ilta etenee, pikkukakkonen, iltapala, iltasadut ja hampaanpesut ja nukkumaan ajoissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin sä olet yksin? Mä en kestäis jos en sais joskus olla yksin.
Kerro huvikses jonkun päivän aikataulu?
Mun esimerkki:
7:00 herään, pikainen aamujumppa/venyttely, keitän kahvit
7:30 Herätän lapsen, aamupalaa ja pukemista
8:15 lähdetään päiväkodille
8:30 - 16:30 töissä (yhtenä päivänä viikossa jumppa työpäivän aikana)
17:00 tarhan kautta kotona, syödään, jutellaan jne
17:30 - 19:30 leikin/teen lapsen kanssa asioita; iltakylpy ehkä; laitan pyykit tms // Tai nähdään tuttavia leikkipuistoissa, meillä tai kyläillään
(Astiat tiskikoneeseen aina käytön jälkeen, keittiö siistiksi heti käytön jälkeen)
19:30 Kevyt iltapala
20:00 lapsi sänkyyn, juttelua, iltasatu
20:30 - 23:00 Laitan pyykit kuivumaan, luen, katson telkkaria, iltajumppa/venyttely, kirjoittelen kavereille viestejä ; olen vain.
23:00 nukkumaan.
Viikonloppuisin nukutaan kasiin, otetaan iisisti aamu, imuroidaan jos tarvii, ulkoillaan, käydään ehkä kaupungilla/museossa/jossain kivassa paikassa, pyöräillään.
Olen yh. Mulla ei ole aikaa käydä yksin kaupungilla, käydä jumpissa iltaisin, käydä treffeillä, mutta koti on hyvässä kunnossa ja saan olla lapsen kanssa melko paljon. Mieluiten tietysti olisin osa-aikatyössä tai kotiäiti jolloin saisin olla vielä enemmän hänen kanssaan, mutta näinkin on hyvä.