Miten äiteillä ei ole muka aikaa??
Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.
Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi.
Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Mihin ruokaan menee aikaa alusta loppuun yli 20min?!
Karjalanpaisti 4 tuntia. Se ja vastaavat lihapadat on meillä hyvin tavallinen arkiruoka. Kylkisiivujakin saa pitää pari tuntia uunissa, niitä pitää käännellä, lisätä sopivassa välissä kasvikset, sitten tehdä lisukkeet ja salaatit. Ei tietenkään koko kahta tai neljää tuntia kytätä keittiössä. Mutta paljon on ruokaa tullut tehtyä, ja 20 minuutissa ei kyllä tee minkäänlaista asiallista ateriaa isolle porukalle, jos sillä pitää jaksaa yli tunti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele mulla miksi lakanoita ja lasten sukkia ei saisi pestä yhdessä?
Miksi teet tuossakin asiassa arjestasi hankalampaa, kun ne voi kyllä ihan pestä yhdessä. Olen minä käynyt töissäkin vaikka on lapsia ja lähden kun pienin täyttää 2v.
Samalla lailla se arki pitää pyörittää silloinkin, ilman tekosyitä. Työt alkoi mulla 6.30, heräsin klo.04.00. Kävin tunnin lenkillä, suihkussa ja laittauduin, sit lapset ylös ja liikkeelle. Ei se ole sen vaikeampaa. Ruuan huomiselle voi tehdä illalla jo kaappiin rauhassa kun lapset on nukkumassa. Ei ole sitten töitten jälkeen sitä ruuanlaittoa heti. Ap
Mä pesen lakanat 90 asteessa. Siksi en pese sukkia samassa. Ihanko oikeasti sä et lajittele ollenkaan? jos lapsella on päällä vaate jossa 30 astetta pesuohje, pesetkö sä sen samassa omien alushousujesi kanssa? Kumman ohjeesti tingit?
Kun lapsi nukkuu, en tee kotihommia vaan niitä juttuja jotka on mulle tärkeitä - lukeminen, miehen kanssa jutteleminen tai hänen kanssaan elokuvien katsominen; kissojen kanssa oleminen.
En mä ole sanonut etten lajittele vaatteita, tietysti! mutta kyllähän sä oman perheen vaatteet tunnet, suurin osa meidän pyykistä on sitä mitkä voi pestä samassa koneessa. Harvemmin pestäviä on sitten vähemmän. Ja turhaan peset 90 asteessa, esim. pölypunkkien häätöön riittää ihan 60 astetta, turhaan kulutat sähköä. Ap
No joo, olet oikeassa siinä että pesukoneellekin riittää se muutaman kerran vuodessa pestä 90 asteessa, mutta kyllä mä silti pesen lakanapyykin erikseen enkä tiputtele sinne joukkoon sukkia yms, siitäkin syystä että turha täyttää konetta liikaa.
Meillä on kovinkin erilaisia vaatteita, mulla on paljon 30 asteisia paitoja; mies käyttää paljon valkoista ja mä paljon värikästä; alkkarit pitää pestä aina 60 astetta mutta monille riittää 40 astetta. Mulla ei ole mitään pyykinpesukriisiä eikä se todellakaan paljon aikaa vie (enemmän se puhtaiden paikoilleen laitto), mutta ymmärrät varmaan nyt mistä ne vuoret syntyvät? Jos päivässä ehtii max yhden koneen, mutta pyykkityyppejä on vaikka 3?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ruoka valmistuu alusta loppuun 20 minuutissa?
:D
Keitot, pastat, jne.... On tavaton määrä terveellisiä ruokia, jotka valmistuvat tuossa ajassa.
Pelkkää pastaako tarjoat? Ja mikä keitto? Jos on mitään vihanneksi niin, keittoaikahan on jo vähintään 10-15 min. Tämän lisäksi pesu, kuoriminen, pilkkominen ja haudutus ja vetäytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitot, pastat, jne.... On tavaton määrä terveellisiä ruokia, jotka valmistuvat tuossa ajassa.
Mulla menee jo pelkästään perunoiden kuorimiseen tuo 20 minuuttia. Noh, ehkä mä en sitten vain osaa :D
Jos perunoiden kuorimiseen menee 20 minuuttia niin ei voi ruualaittotaidoilla paljon kehua. :D
ps. pakeste altaasta saa esim. keittoainekset, joissa on perunat valmiiksi kuorittuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken se ohje oli vielä että suoraan koneeseen. Nyt sitten kuitenkin että eri pyykkikoreihin? Mutta näinhön ne pyykkivuoret nimeomaan syntyvät kun punaiset sukat odottaa muuta väripyykkiä. Ja miten iso teollisuuspesukone sulla oikein on? Mulla on 6 kg:n kone eikä sinne mahdu kuin yhden kapean sängyn lakanat kerralla pesuun.
Kyllä se on vieläkin suoraan koneeseen, ne vaatteet jotka sä olet suunnitellut seuraavana peseväsi ja ne loput sit sinne koriin, ja kun olet pessyt koneellisen, ni sit heti seuraava satsi koneeseen, ei muuten kerry sitä vuorta jos vaan viitsii. Ap
Ap keksi itselleen ammatinkin, hygienisti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ystäväiseni, tästä lajittelusta niitä pyykkivuoria juuri syntyy! Kun eko-ohjelma pesee pyykkiä jopa kolmisen tuntia, ei niitä koneellisia ehdi pestä kuin yhden illassa.
Kerta pitää noin pitkällä ohjelmalla pestä, ni kerkee siltikin 2, heti kun tulet töistä laitat pyörimään, ja seuraavan heti perään, meillä kone pyörii yölläkin joskus, ja kun vauvan syötän yöllä, samalla seisomalla levitän ne pyykit. Jolla ei ole yösyövää vauvaa, voi tehdä sen heti herätessä aamulla, herää hyvin :) Pyykit säilyy 24h puhtaassa suljetussa koneessa ennenkuin alkaa kehittymään bakteereja.
Ap, joka tietää kyllä pyykkihommat, koska olen hygienisti ammatiltani.
Me asutaan kerrostalossa, ei todellakaan pestä pyykkiä yöllä.... Tulen töistä viiden jälkeen, syödään heti, laitan vaikka sen koneellisen siinä kuuden aikaan niin ysin jälkeen en rupea toista koneellista, kiitos vaan vinkistä. Ilmeisesti te asutte omakotitalossa? Toisekseen meillä on kunnolliset kuivatustilat vain yhdelle koneelliselle pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sen pastan kanssakin jotain vai ihan pelkkää muotoiltua vehnäjauhoako syötte. Yli 20 min reseptejä löydät yllinkyllin selaamalla mitä tahansa reseptikirjaa.
Hyvä provo kyllä. Sai kaikki mammat kiehumaan, minut mukaan lukien :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää pastaako tarjoat? Ja mikä keitto? Jos on mitään vihanneksi niin, keittoaikahan on jo vähintään 10-15 min. Tämän lisäksi pesu, kuoriminen, pilkkominen ja haudutus ja vetäytyminen.
Tuokaa juustohöylä. Nyt on ruuanlaitosta tehty niin amerikantiedettä, että on pakko höylätä ranteet auki. Kaunko menee paistaa jauheliha, kana, jne.
Vierailija kirjoitti:
Ap keksi itselleen ammatinkin, hygienisti :D
Eikös se ole jokin suunterveyden ammattilainen, ei pyykkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken se ohje oli vielä että suoraan koneeseen. Nyt sitten kuitenkin että eri pyykkikoreihin? Mutta näinhön ne pyykkivuoret nimeomaan syntyvät kun punaiset sukat odottaa muuta väripyykkiä. Ja miten iso teollisuuspesukone sulla oikein on? Mulla on 6 kg:n kone eikä sinne mahdu kuin yhden kapean sängyn lakanat kerralla pesuun.Kyllä se on vieläkin suoraan koneeseen, ne vaatteet jotka sä olet suunnitellut seuraavana peseväsi ja ne loput sit sinne koriin, ja kun olet pessyt koneellisen, ni sit heti seuraava satsi koneeseen, ei muuten kerry sitä vuorta jos vaan viitsii. Ap
Mistäs minä tiedän minkälaista pyykkiä sitä seuraavaksi kertyy niin paljon, että siitä kannattaa mättää suoraan koneeseen? Pyykkikoreista sen näkee heti että mikä on täynnä eli mikä kannattaa pestä seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet tuossakin asiassa arjestasi hankalampaa, kun ne voi kyllä ihan pestä yhdessä. Olen minä käynyt töissäkin vaikka on lapsia ja lähden kun pienin täyttää 2v.
Samalla lailla se arki pitää pyörittää silloinkin, ilman tekosyitä. Työt alkoi mulla 6.30, heräsin klo.04.00. Kävin tunnin lenkillä, suihkussa ja laittauduin, sit lapset ylös ja liikkeelle. Ei se ole sen vaikeampaa. Ruuan huomiselle voi tehdä illalla jo kaappiin rauhassa kun lapset on nukkumassa. Ei ole sitten töitten jälkeen sitä ruuanlaittoa heti. Ap
Tekeehän se sun mies sitten sulle eväät töihin, tekeehän? Jos ei tee, te olette onneton perhe ja tuhon oma. Me oikeat äitit tietämme kyllä.
Ei tee, ja olemme onnellisia. En ole tasavertasuutta naukuva akka, vaan ollaan alussa sovittu perinteinen työnjako perheessä, mä en murehdi raha- asioista, hoidan kodin ja lapset ja pidän miehen tyytyväisenä. Ja mies turvaa meidän elämän, jotta saan rauhassa nauttia elämästä lasten kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken se ohje oli vielä että suoraan koneeseen. Nyt sitten kuitenkin että eri pyykkikoreihin? Mutta näinhön ne pyykkivuoret nimeomaan syntyvät kun punaiset sukat odottaa muuta väripyykkiä. Ja miten iso teollisuuspesukone sulla oikein on? Mulla on 6 kg:n kone eikä sinne mahdu kuin yhden kapean sängyn lakanat kerralla pesuun.
Kyllä se on vieläkin suoraan koneeseen, ne vaatteet jotka sä olet suunnitellut seuraavana peseväsi ja ne loput sit sinne koriin, ja kun olet pessyt koneellisen, ni sit heti seuraava satsi koneeseen, ei muuten kerry sitä vuorta jos vaan viitsii. Ap
Suoraan koneeseen mistä? päältäkö? mä olen ajatellut tänään pestä alkkaripyykit (60 astetta; sinne menee myös sukat) mutta ei mulla ole päällä kuin yhdet. Samoin muilla perheenjäsenillä, eli kyllä niitä pitää välillä sinne pyykkikoriin lajitella. Mitä jso viikon ajan riisuttais sukkia sinne koneeseen ja mun pitäiskin tänään pestä tää päälläni oleva silkkipaita..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokaa juustohöylä. Nyt on ruuanlaitosta tehty niin amerikantiedettä, että on pakko höylätä ranteet auki. Kaunko menee paistaa jauheliha, kana, jne.
Ja ilman vihanneksia niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeehän se sun mies sitten sulle eväät töihin, tekeehän? Jos ei tee, te olette onneton perhe ja tuhon oma. Me oikeat äitit tietämme kyllä.
Ei tee, ja olemme onnellisia. En ole tasavertasuutta naukuva akka, vaan ollaan alussa sovittu perinteinen työnjako perheessä, mä en murehdi raha- asioista, hoidan kodin ja lapset ja pidän miehen tyytyväisenä. Ja mies turvaa meidän elämän, jotta saan rauhassa nauttia elämästä lasten kanssa. Ap
Miten sä nautit siitä lasten kanssa? Imuroimalla kaks kertaa päivässä? (talk about overkill, miksi imuroida yli kerran viikossa jos ei ole eläimiä?)
Ärsyttävää, kun tää palsta ei vieläkään toimi
Vierailija kirjoitti:
Aikaa mihin?
Ilmeisesti siivoamiseen ja meikkaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo kyllä. Sai kaikki mammat kiehumaan, minut mukaan lukien :-)
Huvittava keskustelu. :)
Yritetään oman pään pyhällä totuudella saada ap olemaan niin väärässä kuin vaan mahdollista, että menee ihan tragikoomiseksi pyykin pesuineen ja ruuanlaittoineen.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
- Mulla nuorempi lapsi ei anna tehdä milloin vain, vaan roikkuu jaloissa.
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
- Mulla ei ole ylimääräistä huonetta, jonne voisin laittaa kaikki tavarat, joihin taapero yltää. Keittiön kaapeista ja laatikoista suurin osa on teljetty niin, ettei lapsi niihin pääse käsiksi, mutta ei kaikki.
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
- Meillä on joka päivä kestovaippapyykki ja välillä pissalakanoita. Mä myös lajittelen pyykin. Villaisia vaatteita ja lakanoita ei oikein voi pestä samassa lämpötilassa.
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
- Kiva juttu, mun nuorempi lapsi ei jaksa istua pitkiä aikoja rattaissa, enkä uskalla nelivuotiaan antaa pyöräillä kuin ihan muutamassa paikassa, koska täällä haja-asutusalueella ei ole pyöräteitä. Mutkaiselle tielle tai kantatielle en nelivuotiaan anna mennä pyörällä lainkaan, enkä kävellen muuta kuin lyhyitä matkoja.
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
- Voi kuinka ihanaa. Oletan, että saat nukkua yösi keskeytyksettä ja ylipäätään nukut hyvin.
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Isompi lapsi kyllä kerää, mutta motivoimiseen ja ohjaamiseen menee aikaa sen verran kauan, että en kyllä sitä jaksa jatkuvasti tehdä, enkä kyllä muutenkaan ymmärrä, miksi pitäisi imuroida kahdesti päivässä, vaikka meillä on koira ja kolme tulisijaa (eli puunroskaa tulee).
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
- Mä laitan tiskit koneeseen silloin, kun taapero ei ole kiipeämässä sinne. Eli en tosiaan silloin, kun olemme syöneet.
-
Kun nyt kävin tämän tekstin kohta kohdalta läpi, tulin kyllä sittenkin siihen tulokseen, että olet provo.