Miten äiteillä ei ole muka aikaa??
Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.
Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi.
Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt ap viimeinkin lauantaiaamun kunniaksi että mitä se sun ammattinimikkeesi sisältää! Entä toi lasten ottaminen mukaan ruuanlaittoon?
Oli se tuolla selvennetty tuolla jo. Ja osaat varmaan käyttää googlea. Ap
Joo me googlattiin; hygienistiä ei ole olemassakaan, on vain suuhygienisti. Siinä koulutuksessako opit pyykinpesuvinkitkin?
Ja mitä ne sun muut tutkinnot/ammatit on, kun sullla in useampi?
Mua kiinnostas sun vinkit siitä, miten saa opiskeltua useamman tutkinnon ja käytyä töissä kun on jatkuvasti raskaana ja /tai pienen äiti?
p.s. kaikki naiset osaa multitaskata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt ap viimeinkin lauantaiaamun kunniaksi että mitä se sun ammattinimikkeesi sisältää! Entä toi lasten ottaminen mukaan ruuanlaittoon?
Oli se tuolla selvennetty tuolla jo. Ja osaat varmaan käyttää googlea. Ap
Ollaan googlattu jo varmaan sivulla 2 tai 3. Eipä löydy sen nimistä ammattinimikettä etkä sitä näköjään itsekään osaa selventää, joten kyse lienee jostain Porvoon oppilaitoksessa suoritetusta tutkinnosta
Vierailija kirjoitti:
Oli muuten mahtavaa makaroonilaatikkoa kun leivinuunissa hautu sen 4-5h... ei se siitä pilalle menny, vaan oli jotenkin niin suussasulavaa olematta kuitenkaan mitään mössöä. Aivan erilaista mitä koskaan ennen syöty.
Siksi en ottanut tunnin päästä pois, kun kävin nukkumaan, otin sit ku yöllä heräsin vauvaa syöttää. Ja kun sähköä ei mene yhtään, oli tunnin tai 5, ni samahan tuo on :)
Ap
No tuonkin makaronilaatikon (?) teko siis kesti 5-6 tuntia, kun meille neuvot että 20 minuutissa täytyy saada salaatteineen valmiiksi.
Ja mihin sinä laitat sen kuuman makaronilaatikon sen uunista oton jälkeen? Huoneenlämpöön vai jääkaappiin? Elintarvikehygieniasta et ainakaan tunnu tajuavan yhtään mitään.
On minulla aikaa! Ihan 24 tuntia vuorokaudessa, kuten sinullakin. Käytän tuon ajan töihin, kotitöihin, perheeseen, harrastuksiin, ystäviin vaihtelevalla sabluunalla.
yh
Ap:n lapset ovat siis tosi pieniä, jotka ovat vanhinta lukuunottamatta koko päivän kotona? Pikkulapsissa on tietysti oma hoitamisensa, mutta sanoisin että he aiheuttavat suhteellisen vähän pyykkiä (vaatteet pienikokoisia), tarvitsevat vähän ruokaa ja eivät näköjään harrasta vielä mitään.
Ehkä sitten kun kaikki ap:n lapsetkin alkaa olla hikoilevia teinejä, jotka syövät kasvupyrähdyksessään kuin hevoset ja harrastavat kaikenlaista (= melko paljon kuskailua ilmeisesti luvassa, jos pyöräilemäänkin täytyy tällä hetkellä lähteä autolla), ap:llekin alkaa selvitä että miten vaikka siihen pyykinpesuun ja kahteen kertaan imurointiin ei aina löydy tarpeeksi aikaa.
Aloittajalla on siis vaan ystäviä joilla on lapsia ja niitä tavataan aina lapset mukana kun on niin TEHOKASTA että lapset voi samalla leikkiä keskenään. Ystävyyski hoidetaan tehokkaasti.
Mä taas oon vähemmän tehokas. Mulla ja mun ystävällä on molemmilla yksi lapsi; samanikäisiä ja tykkäävät leikkiä keskenään. Silti saatan kutsua ystävän yksin saunomaan/viettämään muuten iltaa siihen aikaan kun oma lapsikin nukkuu. Ihan eri tason jutut ja rentous kun ei oo lapset hästäämässä ympärillä.
Tän Ap:n perheen isä kuulostaa kyllä melkoiselta vapaamatkustajalta. Käy töissä, näkee lapsia tunnin ennen kun ne laitetaa nukkuun tolkuttoman aikaisin ja sitten istuu ap:n kainalossa iltaa 2-4 tuntia ja aamulla herää ja lähtee valmiiden eväsleipien kans töihin.
Vierailija kirjoitti:
Perustele mulla miksi lakanoita ja lasten sukkia ei saisi pestä yhdessä?
Miksi teet tuossakin asiassa arjestasi hankalampaa, kun ne voi kyllä ihan pestä yhdessä. Olen minä käynyt töissäkin vaikka on lapsia ja lähden kun pienin täyttää 2v.
Samalla lailla se arki pitää pyörittää silloinkin, ilman tekosyitä. Työt alkoi mulla 6.30, heräsin klo.04.00. Kävin tunnin lenkillä, suihkussa ja laittauduin, sit lapset ylös ja liikkeelle. Ei se ole sen vaikeampaa. Ruuan huomiselle voi tehdä illalla jo kaappiin rauhassa kun lapset on nukkumassa. Ei ole sitten töitten jälkeen sitä ruuanlaittoa heti. Ap
miks pitää käydä lenkillä aamulla. ihan dorkaa
Ei ole kyse siitä, että ei olisi aikaa vaan siitä, että ei jaksa! Meillä on myös todella vilkas lapsi. Itse sanoit, että sulla on rauhalliset lapset. Meillä on kyllä aina siistiä ja ruoka pöydässä, mutta mitään muuta en jaksa. Minulla on eräs perussairaus, jonka vuoksi olen aina väsynyt. Lisäksi lapsi valvottaa vielä 3-vuotiaana joka yö.
Itse siivoan, teen ruuat, laitan itseäni, mutta haluan myös nauttia lapsistani sekä mieheni seurasta. Siksi en halua olla mikään ylisuorittaja kotona! Haluan myös elää.
Luulen, ettei kysymys ole suinkaan osaamisesta tai tehokkuudesta, vaan perhearvoista.
Siinä missä sinä arvostat tehokkuutta ja nopeutta ja valmistat päivällisen 20 min. ja haluat ettei lapset roiku helmoissa ole liian riippuvaisia sinusta, niin monessa perheessä lapset otetaan mukaan kotitöihin jo pienestä pitäen. Ja monelle on aivan toisarvoista, meneekö päivällisen valmistamiseen aikaa 20 min. vai 40 min. ja onko keittiö kuin pommin jäljiltä, vaan tärkeitä on perheen yhteinen puuhastelu ja esimerkin antaminen lapsille, että kaikkien perheenjäsenet osallistuvat kotitöihin ja samoin taitojen siirtäminen lapsille, miten ruoka valmistetaan. Jo hyvinkin pienet lapset kokevat paljon iloa ja nautintoa omien kättösten tuloksista. Useissa perheissä jo alakoulu-ikäiset lapset valmistavat maukkaita aterioita ja välipaloja, kun vanhemmat ovat opettaneet kädentaitoja jo taaperoikäisestä alkaen. Ja se on myös lapsenetu, saada hyvä malli ja osaamisen taidot omassa kodissaan.
Ja siinä missä sinä arvostat 4h illassa miehesi kanssa parisuhde aikaa ja laitat lapsesi nukkumaan jo pikku kakkosen jälkeen ilta kuudelta, monessa perheessä lapsi-vanhempisuhdeaika menee parisuhteen edelle ja lasten nukkumaan menoa siirretään muutamalla tunnilla, jolloin vanhemmat viettävät lastensa kanssa, pelaamalla pelejä, lukemalla kirjoja, paijaamalla, juttelemalla päivän tapahtumista, tekemällä läksyjä,syöden iltapalaa jne.
Ja tämä vaatii paljon aikaa ja vanhempien läsnäoloa, kuin jos perheen arvot ja kotityöt mitataan tehokkuudella ja nopeudella ja siksi monet pienten lasten vanhemmat ovat jaksamisen äärirajoilla ja koti on kuin pommin jäljiltä, mutta se kestää vain aikansa ja luulen, parasta mitä vanhemmat antavat lapselleen on kuitenkin aika ja läsnäolo ja lapsen mahdollisuus osallistua kotitöihin ja arkeen.
Mun mielestä toi ap:n provo oli oikeestaan hyvä. Vaikka se oli ikävään itsekehun sävyttämään tyyliin kirjoitettu, niin sieltä rivien välistä voi myös lukea, että asioita voi tehdä monella tavalla. Aina ei tule huomanneeksi, että oma tapa onkin hankala.
On monia tapoja toimia, kannattaa olla avoin uusille ideoille, ja mikä tärkeintä; hyväksyä erilaiset tavat. Tämä myös ap:lle tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ah, tunnistan tämän provotyypin. Näissä perheissä ei koskaan ole flunssia, ei okennustauteja, näiden provoperheiden läheisillä ei ole ikinä mitään kriisejä, joissa tarvitaan apua, perheitä ei kohtaa työttömyys tai yt-neuvottelut, ei ole hajonneita pesukoneita tai allergisia lapsia, jotka herättävät joka ikinen yö tuntikausiksi, ei raskauspahoinvointia, niska- ja selkäkipuja, ei hukkuneita avaimia... Jos mulla olisi kaikki näin, niin MIKÄÄN, mikään ei estäisi minua hankkimasta neljää lasta, tekemästä samalla huikeaa uraa ja olemalla hehkeän kaunis ja supertimmi joka hetki. Olisin juuri tuollainen, meistä varmaan jokainen olisi, en näe mitään syytä, miksei olisi.
Minä näen kyllä yhden syyn, miksi en haluaisi olla tuollainen. En halua olla mieheni pikku palvelija, semmoiseen passaukseenkin turtuu, joten ei siitä kukaan nauttisi. Toki helppo elämä oisi kivaa, mutta näillä mennään; kaaoksesta seuraavaan, rakastaen ja sietäen ihanaa perhettäni <3
huono provo, unohdit loistavan seksielämän yms.
ei ole tyypillä monilapsisen perheen elämästä hajuakaan!
Samalla lailla se arki pitää pyörittää silloinkin, ilman tekosyitä. Työt alkoi mulla 6.30, heräsin klo.04.00. Kävin tunnin lenkillä, suihkussa ja laittauduin, sit lapset ylös ja liikkeelle. Ei se ole sen vaikeampaa. Ruuan huomiselle voi tehdä illalla jo kaappiin rauhassa kun lapset on nukkumassa. Ei ole sitten töitten jälkeen sitä ruuanlaittoa heti. Ap
[/quote]
Hetkinen! Jätätkö lapset nukkumaan kun menet lenkille aamuyöstä? Oikea vuoden äiti
Mulla ei kyllä toiminut toi ap:n vinkki pestä yöllä pyykkiä :( Laitoin konern pyörimään klo 22, ja linkousäänet häiritsi mua joka kerran (kph makkarin vieressä) ja heräsin siihen loppupiippailuun kahen aikaan (eko-ohjelma 3h50min). En tiedä onko joku yöasetus ettei linkoa tai piippaa. Kävin vääntämässä koneen offille sillon aamuyöstä mutta ap:n ohjeen mukaan jätin pyykit aamuun. AIVAN KURTUSSA JA KAMALAN NÄKÖISIÄ kello 07. Meillä ei paljoa silitellä mutta nyt on pakko silittää kaikki trikoopaidatkin. Paska neuvo.