Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten äiteillä ei ole muka aikaa??

Vierailija
21.10.2015 |

Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.

Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.

- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista      (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)

-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko  ajan tavaroiden paikallaan laittamista

-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en  tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)

-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä  mukana

-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään  monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)

-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)

- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.

Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi. 

Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?

Kommentit (355)

Vierailija
61/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele mulla miksi lakanoita ja lasten sukkia ei saisi pestä yhdessä?

Miksi teet tuossakin asiassa arjestasi hankalampaa, kun ne voi kyllä ihan pestä yhdessä. Olen minä käynyt töissäkin vaikka on lapsia ja lähden kun pienin täyttää 2v.

Samalla lailla se arki pitää pyörittää silloinkin, ilman tekosyitä. Työt alkoi mulla 6.30, heräsin klo.04.00. Kävin tunnin lenkillä, suihkussa ja laittauduin, sit lapset ylös ja liikkeelle. Ei se ole sen vaikeampaa. Ruuan huomiselle voi tehdä illalla jo kaappiin rauhassa kun lapset on nukkumassa. Ei ole sitten töitten jälkeen sitä ruuanlaittoa heti. Ap

Tekeehän se sun mies sitten sulle eväät töihin, tekeehän? Jos ei tee, te olette onneton perhe ja tuhon oma. Me oikeat äitit tietämme kyllä.

Ei tee, ja olemme onnellisia. En ole tasavertasuutta naukuva akka, vaan ollaan alussa sovittu perinteinen työnjako perheessä, mä en murehdi raha- asioista, hoidan kodin ja lapset ja pidän miehen tyytyväisenä. Ja mies turvaa meidän elämän, jotta saan rauhassa nauttia elämästä lasten kanssa. Ap

Tarkoitat kai kodin ja itsesi kanssa? Toi koko päivähän sulle oli vain yhtä kodinlaittoa ja jopa lenkillä pit lähteä niin kuin äiti halusi. Isot polkee pyörällä ja pienet odottelee vaunuissa sen aikaa kun äiti juoksee...

Vierailija
62/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap keksi itselleen ammatinkin, hygienisti :D

Eikös se ole jokin suunterveyden ammattilainen, ei pyykkäri?

Mun käsitykseni mukaan se on suuhygienisti, ei pelkkä hygienisti. Google-haulla ei tule kauheasti esiintymiä pelkälle hygienistille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ruoka valmistuu alusta loppuun 20 minuutissa?

:D

Keitot, pastat, jne.... On tavaton määrä terveellisiä ruokia, jotka valmistuvat tuossa ajassa.

Mihin ruokaan menee aikaa alusta loppuun yli 20min?!

Mulla menee jo pelkästään perunoiden kuorimiseen tuo 20 minuuttia. Noh, ehkä mä en sitten vain osaa :D

Jos perunoiden kuorimiseen menee 20 minuuttia niin ei voi ruualaittotaidoilla paljon kehua. :D

ps. pakeste altaasta saa esim. keittoainekset, joissa on perunat valmiiksi kuorittuja.

Ei ihme, että mammat tälläkin palstalla valittavat rahojen vähyydestä jos perunatkin pitää ostaa pakastealtaasta. Eivät nuo pussit nimittäin mitään halpoja ole (vrt. mitä maksaa kilo perunoita, porkkainoita jne.).

Vierailija
64/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitot, pastat, jne.... On tavaton määrä terveellisiä ruokia, jotka valmistuvat tuossa ajassa.

Tuleeko sen pastan kanssakin jotain vai ihan pelkkää muotoiltua vehnäjauhoako syötte. Yli 20 min reseptejä löydät yllinkyllin selaamalla mitä tahansa reseptikirjaa.

Meillä ei edes uuni lämpene 20 minuutissa...saati että mikään olisi kypsää 20 minuutin päästä siitä kun se kääntää päälle. 

Vierailija
65/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan osaa hoitaa asioita ja toiset ei.

Mutta huvittavaa on se, kuinka lapsiperheiden äidit lähes poikkeuksetta kuvittelevat olevansa hyviä organisaattoreita! Kalenteriin merkataan kersojen harjoitukset ja harrastukset ja kännykkä korvalla järkkäillään haku- ja noutovuoroja joko oman ukon tai muitten mammojen kanssa. Ja tätä sitten kutsutaan huippuorganisaatiokyvyksi.

Vierailija
66/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko muilla tämä palsta niin, että näette kaikilla sivuilla ihan kaikki viestit? Mä näen nelos- ja vitossivujen viestit vain, jos vastaan itse ketjuun.

Vierailija
67/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä provo kyllä. Sai kaikki mammat kiehumaan, minut mukaan lukien :-)

Ei ole provo. Vaan mun teki mieli antaa ajattelimisen aihetta ja vinkkejä, että arki voi olla helppoa, eikä mitään pakkopullaa. Harmittaa niin kuin monet kokee arjen pyörittämisen niin haastavaksi, kun se voi opetella helpoksi! lapset ja mies joutu elää sotkussa ja lapset ei saa parhainta mahdollista mallia miten elämä voi pyöriä hienosti, ja näin ovat sitten itsekin vähän hukassa miten ne asiat hoidetaan nuorina aikuisina kun kotoosa lähtevät. Ap

Vierailija
68/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää pastaako tarjoat? Ja mikä keitto? Jos on mitään vihanneksi niin, keittoaikahan on jo vähintään 10-15 min. Tämän lisäksi pesu, kuoriminen, pilkkominen ja haudutus ja vetäytyminen.

Tuokaa juustohöylä. Nyt on ruuanlaitosta tehty niin amerikantiedettä, että on pakko höylätä ranteet auki. Kaunko menee paistaa jauheliha, kana, jne. 

Ja ilman vihanneksia niinkö?

Sinä aikana kun vesi kiehuu niin juustohöylällä saa kyllä höylättätyä kasviksia sinne kastikkeen joukkoon. Mutta mikäs siinä jos niitä ylivetisiä kasviksia haluaa syödä niin kyllä niiden keittoon saa toista tuntia kulumaan. Sun on pakko saada olla oikeassa, että menet jo vähän lapsellisuuksiin, eikö vain?! Tiedät ihan hyvin, että hyvää ruokaa saa nopeastikin pöytään.

Vierailija
69/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole provo. Vaan mun teki mieli antaa ajattelimisen aihetta ja vinkkejä, että arki voi olla helppoa, eikä mitään pakkopullaa. Harmittaa niin kuin monet kokee arjen pyörittämisen niin haastavaksi, kun se voi opetella helpoksi! lapset ja mies joutu elää sotkussa ja lapset ei saa parhainta mahdollista mallia miten elämä voi pyöriä hienosti, ja näin ovat sitten itsekin vähän hukassa miten ne asiat hoidetaan nuorina aikuisina kun kotoosa lähtevät. Ap

No tämä viestisi muuttaakin asian ihan täysin! Nyt en enää lainkaan pidä sinua provona, koska kirjoitit niin vakuuttavasti.

Vierailija
70/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun käsitykseni mukaan se on suuhygienisti, ei pelkkä hygienisti. Google-haulla ei tule kauheasti esiintymiä pelkälle hygienistille.

Hygienisti opastaa hampaiden puhdistamisessa

Hygienisti hoitaa nimenomaan suun terveyttä ja hoidon tavoitteena on ehkäistä suun sairauksia ja opastaa miten itse voi toimia päivittäin suun terveyden hyväksi. Vaikka lähes kaikki harjaavat hampaansa päivittäin, jää aina jokin kohta vähemmälle huomiolle, jonka takia hampaaseen tulee reikä tai sen pintaan kertyy hammaskiveä. Hygienisti opastaa kuinka nämä hankalimmatkin kohdat saat itse puhdistettua helposti. Ammattimainen hampaiden puhdistus ja fluorikäsittely säännöllisesti tehtynä laadukkaan omahoidon lisäksi ehkäisevät hammas- ja suusairauksia tehokkaasti.

Vierailija
71/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...heräsin klo.04.00. ...Ruuan huomiselle voi tehdä illalla jo kaappiin rauhassa kun lapset on nukkumassa... Ap

Milloin lapset menee nukkumaan. Itse ainakin tarvitsen vähintään 7 tunnin yöunet ja uni ei välittömästi tulisi kuitenkaan kaiken touhuamisen jälkeen. Mieluummin nukun kunnon unet kuin nipistän lenkkeily ajan yöunista.

Vierailija
72/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aikoja sitten todennut niin lapsille kuin miehellekin että jos sotku häiritsee, he tietävät kyllä mistä löytyy imuri, moppi ynnä muut siivousvälineet. 

Tässä taloudessa asuu muitakin. En todellakaan ole yksin vastuussa siitä, että täällä on siistiä tai että ruoka löytää tiensä pöytään.

Vierailija
73/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, voi miesparat kun joutuvat elämään sotkussa kun äiteellä ei ole aikaa eikä kykyä hoitaan töitään äiteenä :(

Vierailija
74/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kommentoi lainkaan lasten kanssa vietettävää aikaa. Taitaa olla lapset puoliheitteillä, kun pitää meikata, lenkkeillä ja valmistaa miehelle eväitä.

Just aattelin samaa. Ei ap kehtaa kommentoida, kun lapsien kanssa ei siis tee mitään. Keskittyy tälläkin palstalla väittelemään jostain sukkien pesusta. Kyllä lapset tarvitsee läsnäoloa ja läheisyyttä, ei mutsia, joka on näennäisesti paikalla imuri toisessa kädessä ja vessaharja toisessa. Stressaahan siinä jo lapsetkin kun äiti vaan viuhtoo menemään eikä keskity lapsiin ollenkaan. Kyllä mäkin pesen pyykit, teen ruoat, siivoan jne. mutta ne tulee listan häntäpäässä, ensisijaisesti leikin lasten kanssa ja oon läsnä heidän arjessaan. Ap, rauhoitu hyvä ihminen ja laita prioriteetit kuntoon!

Vierailija
75/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole viitannut pyykkäriin sanallakaan, mulla on monenlaista koulutusta takana, jotka liittyvät puhtauteen. Viittasin ammatillani ja tällä viestillä siihen, että puhtausasiat on kyllä hallussa, ja pyykinpesu on se yksinkertaisin niistä. Ap

Vierailija
76/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää pastaako tarjoat? Ja mikä keitto? Jos on mitään vihanneksi niin, keittoaikahan on jo vähintään 10-15 min. Tämän lisäksi pesu, kuoriminen, pilkkominen ja haudutus ja vetäytyminen.

Tuokaa juustohöylä. Nyt on ruuanlaitosta tehty niin amerikantiedettä, että on pakko höylätä ranteet auki. Kaunko menee paistaa jauheliha, kana, jne. 

Ja ilman vihanneksia niinkö?

Sinä aikana kun vesi kiehuu niin juustohöylällä saa kyllä höylättätyä kasviksia sinne kastikkeen joukkoon. Mutta mikäs siinä jos niitä ylivetisiä kasviksia haluaa syödä niin kyllä niiden keittoon saa toista tuntia kulumaan. Sun on pakko saada olla oikeassa, että menet jo vähän lapsellisuuksiin, eikö vain?! Tiedät ihan hyvin, että hyvää ruokaa saa nopeastikin pöytään.

Sen haluaisin kyllä nähdä kun joku rupeaa vaikka bataatti siivuttamaan JUUSTOHÖYLÄLLÄ keittoon :D

Vierailija
77/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä koti on ihan ok kunnossa, siis pyykit tulee hoidettua, imuroidaan ja mopataan, keittiö ei ole sotkuinen, mutta näihin asioihin mulla ei vaan tunne olevan niin paljon aikaa kuin haluaisin; oisko sulla ap vinkkejä:

- yksin kotona oleminen ilman mitään tärkeää tekemistä

- tv:n katsominen ilman että kukaan keskeyttää

- kirjojen lukeminen

- lapsen kanssa hengaaminen (tulen töistä viideltä, lapsi sänkyyn kasilta)

- konserteissa ja keikoilla ja leffoissa käyminen

Vierailija
78/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole viitannut pyykkäriin sanallakaan, mulla on monenlaista koulutusta takana, jotka liittyvät puhtauteen. Viittasin ammatillani ja tällä viestillä siihen, että puhtausasiat on kyllä hallussa, ja pyykinpesu on se yksinkertaisin niistä. Ap

No mikä se hygienisti siis on?

Vierailija
79/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on kaksi lasta, 2-vuotias ja 9-kuinen. Eilen vauva antoi minun nukahtaa vasta 03.30 jälkeen. En todellakaan herää aamulla meikkaamaan vaan nukun niin pitkään että taapero herää, mikä tänä aamuna oli kello 8.

En pysty juurikaan lenkkeilemään, kun 2-vuotias ei rattaissa viihdy, eikä vielä jaksa vierelläkään kävellä. Iltaisin ei ole aikaa kuin yhdelle harrastukselle viikossa ja silloin käyn jumpassa.

Ruokaa ehdin tehdä kerran päivässä. En mitenkään ehdi tehdä kahta ateriaa päivässä, kun ehdimme ulkoilemaan vasta kello 10-11 välillä ja kun tulemme kotiin on lapsilla jo kova nälkä.

2 vaippaikäistä tarvitsevat hyvin paljon hoitoa ja tuntuu etten paljon muuta ehdi kuin lasten perustarpeista huolehtia.

Vierailija
80/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kommentoi lainkaan lasten kanssa vietettävää aikaa. Taitaa olla lapset puoliheitteillä, kun pitää meikata, lenkkeillä ja valmistaa miehelle eväitä.

Just aattelin samaa. Ei ap kehtaa kommentoida, kun lapsien kanssa ei siis tee mitään. Keskittyy tälläkin palstalla väittelemään jostain sukkien pesusta. Kyllä lapset tarvitsee läsnäoloa ja läheisyyttä, ei mutsia, joka on näennäisesti paikalla imuri toisessa kädessä ja vessaharja toisessa. Stressaahan siinä jo lapsetkin kun äiti vaan viuhtoo menemään eikä keskity lapsiin ollenkaan. Kyllä mäkin pesen pyykit, teen ruoat, siivoan jne. mutta ne tulee listan häntäpäässä, ensisijaisesti leikin lasten kanssa ja oon läsnä heidän arjessaan. Ap, rauhoitu hyvä ihminen ja laita prioriteetit kuntoon!

Tulihan se sieltä. Mä kirjoitin meikkaavani ja tekeväni eväät miehelle ennenkuin lapset herää, ei ole lapsilta pois.

5vuotiaalle on parasta se jos äiti lähtee hänen kanssaan pyörälenkille:) vauva nukkuu ja taapero nauttii myös vaunukyydistä.

Lapset on hyvä ottaa kotihommiin mukaan jo pienenä. Teistä varmaan kuulostaa siltä että mä siivoon tai teen jotain kotihommia koko ajan, mut ei niihin mene kauan kun tekee reippaasti.

Lapset kun leikkii pihalla, siivoan samalla kotipihaa, haravoin, vien roskia jne.

Me myös ollaan ja retkeillään, käydään kerhoissa, kavereitten luona.

Mitä vielä keksitte narista? Ap