Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysvapaalla olevat viranhaltijat palaavat kesäksi taas töihin (opet)

Vierailija
15.06.2008 |

Syksyllä koulujen alkaessa jäävät taas äitiys-/hoitovapaalle.

Onko tämä ihan oikein jonkun mielestä?

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukukaudet töissä, kesät työttömänä tai kesätöissä. Vaikka siis tekee täysipainoista opettajan työtä aivan samalla tavalla kuin ne, joille maksetaan koko kesältä palkkaa.

että saat sentään suurimman osan vuodesta tehdä säännöllistä päivätyötä, jossa moni päivä on vielä kaiken lisäksi lyhyempi kuin 8 tuntia. Minä pätkätyöläinen akateeminen olen töissä muutaman kuukauden pätkiä, joskus yhden päivän varoitusajalla. Joskus voidaan jopa soittaa kotiin, että ei tarviikaan huomenna tulla, mistään lomista ei ole mitään tietoa, ei sairauslomia, ei kesälomia, ei talvilomia, ei palkallisia äitiyslomia, jne. Ihme vinkumista. Ajatella, että tuollaiset vinkujat kasvattavat tämän maan lapsia.

Vierailija
102/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et sitten kohdista kysymystä niille, jotka oikeasti voivat tehdä asialle jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalle/kaupungille olisi tietenkin mieluisin vaihtoehto, jos äitiys- tai hoitovapaalla olevat opettajat eivät palaisi töihin kesäksi. Silloin heidän ei tarvitsisi maksaa kesältä varsinaista palkkaa kenellekään!

Olen työskennellyt kuuden kunnan alueen yläasteilla, ja yhdessäkään kunnassa äitiyslomasijaiselle ei makseta kesäajan palkkaa. Ja asia ei siis riipu siitä, mitä vakituinen tekee lomansa kanssa, se on käytäntö joka tapauksessa.

Vierailija
104/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen määrää en tiedä, mutta näin kuitenkin on. Liekö merkitystä, missä päin Suomea, tai onko kunta iso vai pieni? Väärin on, jos samasta työstä ei makseta samaa palkkaa = vuoden työt tehnyt ei saa kesältä palkkaa. Teki vakinainen, mitä teki.

Vierailija
105/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et halua ilmaista mielipidettäsi, ja näin tukea hyvää asiaa?

Minun puolestani sijaisille voi maksaa palkan kesältä, mutta minä en näistä asioista päätä. Ihmettelen, jos et sitä tiedä.

Vierailija
106/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Vaikka viranhaltija ei palaisi töihin kesäksi, ei palkkaa sijaisellekaan makseta. Rahat kertyvät kunnan säästöksi. Sijaisuus täytetään useimmiten määräaikaisesti lukukauden loppuun, ja sopimus tehdään ennen kuin viranhaltijalla on velvollisuus ilmoitaa työssäolostaan. Erittäin harvoin kuulee sellaisesta, että viranhaltijan palkka olisi menossa sijaiselle, mikäli viranhaltija ei palaa kesäksi työhön, itse asiassa en tällaisesta ole kuullut muualta kuin anonyymeista nettikeskusteluista.

2) Sijainen tietää sopimusta tehdessään, että hänet on palkattu lukuvuoden loppuun asti. Hänellä on myös mahdollisuus hakea muita kuin lukuvuoden loppuun päättyviä töitä. Monella muullakin alalla on nykyisin niin, että uran alkupuolella tehdään pätkätöitä.

3) Viranhaltijalle kertyneitä lomapäiviä ei voi käyttää muulloin kuin kesäaikana, ts. ne saa käyttöön ainoastaan palaamalla lomakauden aikana töihin.

Vierailija
107/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vastustankin niitä monessa tapauksessa. Vaikka itse en ole koulussa töissä, näen silti ongelmana sijaisten tilanteen. Voithan verrata kaikkia vaikka köyhään ja kuolemansairaaseen jne. niin sillä vertailukohdallahan kaikki ongelmat on poissa, vai?

Lukukaudet töissä, kesät työttömänä tai kesätöissä. Vaikka siis tekee täysipainoista opettajan työtä aivan samalla tavalla kuin ne, joille maksetaan koko kesältä palkkaa.

että saat sentään suurimman osan vuodesta tehdä säännöllistä päivätyötä, jossa moni päivä on vielä kaiken lisäksi lyhyempi kuin 8 tuntia. Minä pätkätyöläinen akateeminen olen töissä muutaman kuukauden pätkiä, joskus yhden päivän varoitusajalla. Joskus voidaan jopa soittaa kotiin, että ei tarviikaan huomenna tulla, mistään lomista ei ole mitään tietoa, ei sairauslomia, ei kesälomia, ei talvilomia, ei palkallisia äitiyslomia, jne. Ihme vinkumista. Ajatella, että tuollaiset vinkujat kasvattavat tämän maan lapsia.

Vierailija
108/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vastustankin niitä monessa tapauksessa. Vaikka itse en ole koulussa töissä, näen silti ongelmana sijaisten tilanteen. Voithan verrata kaikkia vaikka köyhään ja kuolemansairaaseen jne. niin sillä vertailukohdallahan kaikki ongelmat on poissa, vai?

Siltikin allekirjoitan kirjotukseni täysin. Ihme vinkumista sijaisilta.

Vierailija
109/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleensäkään keskustella asioista? Eikö keskustelupalstat ole muka mielipidevaikuttajia. Kuinka monta minuuttia kuuntelit tänään poliitikkoa? Kuinka monta minuuttia luit sanomalehteä? Kuinka monta minuuttia luit av:Ta?

Miksi et halua ilmaista mielipidettäsi, ja näin tukea hyvää asiaa?

Minun puolestani sijaisille voi maksaa palkan kesältä, mutta minä en näistä asioista päätä. Ihmettelen, jos et sitä tiedä.

Vierailija
110/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltikin allekirjoitan kirjotukseni täysin. Ihme vinkumista sijaisilta.

Vierailija
111/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vähättelet ongelmaa? Miksi osallistut keskusteluun?

Miksi yleensäkään keskustella asioista? Eikö keskustelupalstat ole muka mielipidevaikuttajia. Kuinka monta minuuttia kuuntelit tänään poliitikkoa? Kuinka monta minuuttia luit sanomalehteä? Kuinka monta minuuttia luit av:Ta?

Voisitko ystävällisesti osoittaa ne kohdat, joissa olen vähätellyt tätä asiaa? Mielestäni kirjoitin, että minun puolestani palkan voi maksaa, mutta varmasti tiedät, että asia ei ole minun eikä muidenkaan opettajien päätettävissä.

Vierailija
112/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinä et "vinkuisi". Mutta siinä tapauksessa olisit mielestäni oikeudentunnoton tai aivopesty.

jos saisin tehdä jopa 9 kk putkeen säännöllistä päivätyötä, johon kuuluu sentään lomaedut, sairasajan palkka, jne. Mutta mihinkäs ihminen koskaan tyytyväinen olisi?

Vierailija
113/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähättelyä parhaimmasta päästä. Voin kuvitella äänensävyn. Jokainen nyt tietää, ettei se ole siitä kiinni, sallitko sinä vai et.

Vierailija
114/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähättelyä parhaimmasta päästä. Voin kuvitella äänensävyn. Jokainen nyt tietää, ettei se ole siitä kiinni, sallitko sinä vai et.

Selvä juttu. Minäkin voin hyvin kuvitella sinun asenteesi. Tai oikeastaan ei edes tarvitse kuvitella, vaan se käy hyvin ilmi kirjoituksista. Syytät katkeruuksissasi viranhaltijoita siitä, mitä työnantajat tekevät. Todella typerää käydä kollegojen kimppuun tässä asiassa. Tuolla tavalla et yhtään edistä omaa asiaasi. Turha odottaa solidaarisuutta, jos et itse siihen kykene edes anonyymilla keskustelupalstalla. Veikkaanpa, että kirjoittaisin mitä hyvänsä, niin olet jo valmiiksi päättänyt, että se on vähättelyä ja tiedät jo äänensävynkin jopa valmiiksi. Todella kypsää.

Vierailija
115/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nautin näistä epäoikeudenmukaisuuksista vuotta kolmessa eri kunnassa täysin pätevänä opettajana. Olin viransijaisena kaikki vuodet, pätkätöissä. Sitten mulle riitti ja vaihdoin alaa.

Vierailija
116/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään kohtaa syyttänyt viranhaltijoita.Olen kyllä sanonut, että lukukaudet töitä tehneen pitää saada kesältä palkka. Sinä olet sanonut , että "sinun puolestasi palkka voidaan maksaa". Mitähän se tarkoittaa. Sinä et asiasta päätä, enkä minä, mutta minun mielestäni palkaa pitää ehdottomasti maksaa. Näin ei tehdä, ja se on erittäin epäoikeudenmukaista. Mielestäni opettajien tulisi ymmärtää tämä, ja osoittaa solidaarisuutta. On ok, että opettajat palaavat kesäksi töihin, mutta ei se, että samasta työstä ei määräaikainen saa samaa palkkaa. Oletko samaa mieltä?

Selvä juttu. Minäkin voin hyvin kuvitella sinun asenteesi. Tai oikeastaan ei edes tarvitse kuvitella, vaan se käy hyvin ilmi kirjoituksista. Syytät katkeruuksissasi viranhaltijoita siitä, mitä työnantajat tekevät. Todella typerää käydä kollegojen kimppuun tässä asiassa. Tuolla tavalla et yhtään edistä omaa asiaasi. Turha odottaa solidaarisuutta, jos et itse siihen kykene edes anonyymilla keskustelupalstalla. Veikkaanpa, että kirjoittaisin mitä hyvänsä, niin olet jo valmiiksi päättänyt, että se on vähättelyä ja tiedät jo äänensävynkin jopa valmiiksi. Todella kypsää.

Vierailija
117/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis nautin 10 vuotta.

Vierailija
118/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitiysloma päättyy vaikka kesäkuun alussa, niin ymmärrän, että viranhaltija ottaa palkan kesältä ja jatkaa vaikka syksyllä hoitovapaalla. Muutenhan häneltä jäisi ne kesälomat saamatta, jotka kaikki muutkin saa äitiyslomien jälkeen. Mutta sen sijaan sikamasta ja täysin oikeustajun vastaista on, että tämän saman voi toistaa, vaikka olisi ollut talven hoitovapaalla ja näin ollen ei ole kertynyt lomapäiviä, joita voisi pitää. Tämä on selvä epäkohta ja en hyväksy sitä.

Ja BTW, mehän maksetaan veroissa näiden lomailijoiden palkat ja minusta jokaisen veroeuron käyttö pitää perustua oikeudenmukaisuuteen, eikä siihen, että joku ammattiryhmä pystyy sopimustensa puitteissa toimimaan noin härskisti. Se on ymmärrettävää, että tuota tehdään niin kauan kuin se on mahdollista. Siksi juuri sopimuksia pitäisikin muttaa tuon osalta.

jos poikkasee hoitovapaan ja tulee kesäksi töihin. Kollegani teki ops-työtä. Vai haluaisitko, että ops:a, jonka mukaan lapsesi opiskelee, tekisi mahdollisesti kokematon, jopa pedagogisesti pätemätön henkilö?

Vierailija
119/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pysähdyitkö koskaan miettimään, miksi et saanut virkaa?"

Noinhan ne julkisen virat menee...

t: ei asiasta kirjoittanut.

Vierailija
120/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pysähdyitkö koskaan miettimään, miksi et saanut virkaa?"

Noinhan ne julkisen virat menee...

t: ei asiasta kirjoittanut.

No, en itse ainakaan kuulu mihinkään poliittiseen puolueeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi