Äitiysvapaalla olevat viranhaltijat palaavat kesäksi taas töihin (opet)
Syksyllä koulujen alkaessa jäävät taas äitiys-/hoitovapaalle.
Onko tämä ihan oikein jonkun mielestä?
Kommentit (178)
Siitä taas on turha syyttää virassa olevia opettajia. Opettajakunta ei päätä omista työsopimusehdoistaan. Kyse on myös opettajan ja sijaisen työsuhteiden ja etujen välisistä eroista, ei opettajan ja muiden alojen. Kyse on myös siitä, saako sijainen lomaetuja. Vastaus on: kyllä saa.
Se, mikä on oikeudenmukaista ketäkin kohtaa, on ihan eri asia. Rakenteissa on korjattavaa, mutta korjauksen pitäisi olla perustavanlaatuinen. Mikään ei korjaannu sillä, että siirretään "opettajien rahaa" sijaisille. Sitten on enää turha haikailla pätevien opettajien perään. Edut pitää käsitellä erillisinä, ei yhtenä. -42
Noin iso asia tarvitsee käsittelyaikaa. Elokuussa enne koulun alkua voit sitten soittaa. Sovi siitäkin etukäteen, niin ope osaa valmistautua ja keskustelusta on oikeasti hyötyä.
Vähän sama kun jos vuorotyötä tekevän sairaanhoitajasijaisen arkivapaat pitäisikin vakituinen hoitaja. Ihan samalla tavallahan ne arkivapaat ansaitaan.
Jos OAJ perustelee pitkää kesälomaa sillä, että se on ansaittu lukuvuoden työllä, niin eihän se silloin voi sitä ottaa pois sijaisilta (joista muuten suurin osa kuuluu myös siihen OAJ:hin!)
Eiköhän se ole status quo, tuo opettajien lomaetu. Ei muidenkaan alojen lomista väännetä. Kyllä kaksi viikkoa riittää kaikille. Aletaanko ajaa sitä?
huonosti palkattujen, naisvaltaisten alojen naiset alkaa nokkia toisiaan. eivät huomaa yhteyttään toisiinsa; työn raskaus, -vastuullisuus, -TÄRKEYS, -epäarvostus palkkausta katsottaessa.
olisitte vaan tyytyväisiä jos joku teistä saa edes jotain etuoikeuksia (opettajien palkka kesällä), kun te kaikki oikeasti ansaitsisitte paremman palkan. ei pidä lähteä vertaamaan lastenhoidon ja koulopettamisen raskauden eroja. ne on raskaita töitä molemmat. sekä sairaanhoitotyö ja vanhustenhoitotyö. heikommista yhteiskunnan ihmisistä huolehtiminen on raskasta, mutta niiiiin tärkeää.
pitäkä yhtä ja yhdessä vaatikaa parempia palkkoja jne. ja olkaa tyytyväisiä kun joku ammattiryhmä siinä onnistuu. se ei ole muilta pois vaan askel eteenpäin, jotta kaikkia teitä hoito/opetusalan ihmisiä alettaisiin palkallisesti enemmän arvostaa.
terv rakennusalan ihminen. betonin kanssa pelaan, eikä sillä ole ihmisen sielua.
kova on vastuu, mutta oikeesti ihan mitätön, jos ei ole kyse ihmisten hengistä/ lasten hyvivoinnista jne, niinkuin teidän työssänne
Työnantaja eli Helsingin opetusvirasto on ykskantaan ilmoittanut, että loma on pidettävä opetuksettomana aikaan (muistaakseni 16.6.-1.8. välisenä aikana). Rahana ei makseta. Onko muuta mahdollisuutta kuin palata kesäksi ns. töihin? Vai ovatko muutkin naiset valmiita solidaarisuudesta luopumaan omista vuosilomapäivistään, mitä on kertynyt äitiysloman aikana? Sitä paitsi meillä ainakin joutuu tekemään töitä vuosiloman ulkopuolelle jäävinä päivinä, esim. kollega teki ops-työtä. Se ei oikein luonnistu vajaa vuosi sitten aloittaneelta pedagogisesti pätemättömältä henkilöltä. Että silleen.
Edellinen kirjoittaja jätti tämän kokonaan mainitsematta. SE on se ongelma.
Edellinen kirjoittaja jätti tämän kokonaan mainitsematta. SE on se ongelma.
Viranhaltijat eivät ole toisena osapuolena näissä sopimuksissa, vaan sijainen ja työnantaja, joten siihen työnantajapuoleen kannattaa yrittää vaikuttaa, eikä vinkua viranhaltijoille.
[.
[/quote]
Viranhaltijat eivät ole toisena osapuolena näissä sopimuksissa, vaan sijainen ja työnantaja, joten siihen työnantajapuoleen kannattaa yrittää vaikuttaa, eikä vinkua viranhaltijoille.
[/quote]
Tosielämässä se menee niin, että viranhaltijalla se sananvalta on, ottaako kesän palkan vai annetaanko se sijaiselle. Näin olen itse nähnyt ja kokenut opettajamaailmassa.
T: opettaja
Tosielämässä se menee niin, että viranhaltijalla se sananvalta on, ottaako kesän palkan vai annetaanko se sijaiselle. Näin olen itse nähnyt ja kokenut opettajamaailmassa.T: opettaja
nimeäni sijaiseni työsopimukseen, joten miten voin olla siinä osapuolena. Työnantajani ei ole myöskään kysynyt, miten tulen takaisin töihin pitämään lain turvaamat vuosilomapäivät. Monissa kunnissa sijainen ei edes saa palkkaa, vaikka viranhaltija ei tulisi töihin. Vai miten on selitettävissä se, että hoitovapaan toisella jaksolla, kun viranhaltija ei tule kesäksi töihin, niin sijainenkaan ei saa palkkaa? Osaisitko sanoa?
Koko työsuhteen ajalta hän saa palkan JA LISÄKSI normaalin lomaedun, sen, jonka muut alat saavat. Kesäkuun alkuviikot sijainen on käytännössä lomalla, lomakorvauksensa turvin. Ihan kuin muutkin alat. Pysykää totuudessa, niin keskustelussa on jotain mieltäkin.
suosituin valitusketju. Tylsää, tietämätöntä urputusta.
Yli 10 vuotta lastentarhanopettajana huonoilla työehdoilla tajuttoman raskasta duunia riitti minulle ja jatkoin opiskeluja. Nyt olen epäpätevänä hoitanut opettajan hommia jo kohta 3v tietysti ilman kesäajan palkkaa, mutta onneksi meillä kaupunki tulee jatkossa maksamaan pätevälle opettajalle kesäajan palkan, vaikka työsuhde olisikin määräaikainen.
Eli siitä vaan kaikki muutkin kateelliset opiskelemaan ja hakemaan töihin jos kiinnostaa. Itse juuri lukujärjestystä tehneenä tulen taas nauttimaan lyhyistä työpäivistä ja pitkästä ihanasta kesästä. ;)
mutta viranhaltijahan anoo virkavapautta ja silloin hän keskustelee virkavapausajasta rehtorin kanssa, ja paperit tehdään. Tämän jälkeen tehdään sopimus viransijaisen kanssa ja käytetään niitä päiviä, jotka viranhaltija on sanellut. Näin olen itse kokenut kahdessa kunnassa, ollessani muodollisesti pätevänä sijaisena. OAJ:n jäsen olen ollut myös kaiken aikaa.
mutta viranhaltijahan anoo virkavapautta ja silloin hän keskustelee virkavapausajasta rehtorin kanssa, ja paperit tehdään. Tämän jälkeen tehdään sopimus viransijaisen kanssa ja käytetään niitä päiviä, jotka viranhaltija on sanellut. Näin olen itse kokenut kahdessa kunnassa, ollessani muodollisesti pätevänä sijaisena. OAJ:n jäsen olen ollut myös kaiken aikaa.
En ole kertaakaan keskustellut rehtorin tai koulutusjohtajan kanssa virkavapaastani. Mitä ihmeen keskustelemista siinä on? Henkilöstösihteeri ainoastaan muistutti, että muista pitää lomat opetuksettomana aikana ensi kesänä, muuten menetät ne.
Ja edelleen haluaisin selityksen sinulta siihen, että miksi hoitovapaan toisella jaksolla, jolloin ei siis voi olla kesällä töissä, niin sijaiselle ei siltikään kirjoiteta työsopimusta kesäksi.
Jos asiat hoitavat itse itsensä tai muut hoitavat sinua koskevat asiat?
palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Saamasi palkka on siis huonompi kuin muiden saman työn tehneiden. Ja tämä on väärin ja lisäksi aivan korjattavissa oleva asia. Kaupan kassa, hoitajan jne. vuoden palkka ei ole jaettu 12 kuukaudelle, eivätkä he voi myöskään palata hoitovapaalta aina lomien ajaksi töihin.