Äitiysvapaalla olevat viranhaltijat palaavat kesäksi taas töihin (opet)
Syksyllä koulujen alkaessa jäävät taas äitiys-/hoitovapaalle.
Onko tämä ihan oikein jonkun mielestä?
Kommentit (178)
Lomaedut eivät ole sikäli normaalit, että
sijainen ei saa edes normaalia palkkaa. Opettajan palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Sijainen tekee saman työn kuin muut opet. Mielestäni tämä on väärin, mutta ei viranhaltijoiden syy!!!
Miksi muuten puhut siitä, että asia olisi viranhaltijoiden syy joidenkin mielestä. Mikä asia? Mielestäsihän on lomaedut on normaalit, eikä mitään ongelmaa ole. Vai onko sittenkin, kun mielestäsi sinua syytetään.
Olen solidaarinen, ja ehkä siksi sijaiset pääsevät joskus nauttimaan palkasta, joka on heidän, ja joka heiltä tällä hetkellä varastetaan (viranhaltijat eivät varasta, vaan työnantaja jättää maksamatta = ei anna heille kuuluvia rahoja = varastaa)!
Sen saa jokainen sijainen. Eiköhän tässä ketjussa ole jo aika monta kertaa hyökätty viranhaltijoiden niskaan. Niin tyypillistä naisille. Ei osata kohdistaa sitä tarmoa sinne, missä sitä tarvittaisiin. Sääli.
Miten usein ja millaiseen koulutukseen opettajat kesällä osallistuvat?
Ja kestääkö seuraavaan lukukauteen valmistautuminen koko 10 lomaviikkoa?
Esim. Mediakeskus, opetusvirasto ja OPH järjestävät kesäisin koulutuksia. Itse olin esim. työn tuloksellisuuteen liittyvässä koulutuksessa tämän kesän alussa.
Seuraavaan lukukauteen valmistautuminen voi kestää koko 10 viikkoa, etenkin, jos on vuosilomaa pitämättä. En oikein tajua, miksi se pitäisi sijaiselle antaa, joka ei edes jää opettamaan kyseiseen kouluun, vaikka ei edes olisi viranhaltijalla vuosilomaa.
Taidat olla isolta paikkakunnalta, jossa on joka kevät virkoja haettavana kaikille hyville opettajille. Mitä vaihtoehtoja on pienillä paikkakunnilla asuvilla hyvillä opettajilla? Oman aineen virkoja saattaa tulla todella harvoin hakuun 100 km:n säteellä.
Pitääkö tässä alkaa huolehtia toisten asuinpaikkakuntavalinnoistakin? Jos olet päättänyt elää pikkupaikkakunnalla, niin hyväksyt myös siihen liittyvät rajoitukset työnsaantiin liittyen.
Uskomatonta, että pitää aikuiselle tällaista asiaa tavata...
Maksettakoon siis kesän palkka vaikka syys-toukokuussa jaettuna kaikille kuukausille tasaisesti.
Seuraavaan lukukauteen valmistautuminen voi kestää koko 10 viikkoa, etenkin, jos on vuosilomaa pitämättä. En oikein tajua, miksi se pitäisi sijaiselle antaa, joka ei edes jää opettamaan kyseiseen kouluun, vaikka ei edes olisi viranhaltijalla vuosilomaa.
Et vastannut kysymykseen.
Itse olen myös tehnyt opetussuunnitelmatyötä. Kyllä se on ihan oikeaa työtä.
jäädä ilman virkaa lapsenkantamisen takia. Monestikaan ei ole hyökätty viranhaltijoita vastaan.
Tässä asiassa tarvitaan tarmoa!!!
Sen saa jokainen sijainen. Eiköhän tässä ketjussa ole jo aika monta kertaa hyökätty viranhaltijoiden niskaan. Niin tyypillistä naisille. Ei osata kohdistaa sitä tarmoa sinne, missä sitä tarvittaisiin. Sääli.
Et vastannut kysymykseen.
Itse olen myös tehnyt opetussuunnitelmatyötä. Kyllä se on ihan oikeaa työtä.
Taidat olla isolta paikkakunnalta, jossa on joka kevät virkoja haettavana kaikille hyville opettajille. Mitä vaihtoehtoja on pienillä paikkakunnilla asuvilla hyvillä opettajilla? Oman aineen virkoja saattaa tulla todella harvoin hakuun 100 km:n säteellä.
Pitääkö tässä alkaa huolehtia toisten asuinpaikkakuntavalinnoistakin? Jos olet päättänyt elää pikkupaikkakunnalla, niin hyväksyt myös siihen liittyvät rajoitukset työnsaantiin liittyen.
Uskomatonta, että pitää aikuiselle tällaista asiaa tavata...
Harvinaisen epäloogista argumentointia pätevältä viranhaltijalta. Siirryt aiheesta ihan toiseen. Väänsin sinulle rautalangasta, että aina ei ole virkoja tarjolla, vaikka olisi miten pätevä opettaja.
Terveisin
opettaja
Mitä opit työn tuloksellisuudesta?
Tehtävien ja tulosten välisestä suhteesta, käytettävissä olevista resursseista (raha, aika, energia), omista voimista (tavoitteellisuus, tarkoituksellisuus, valikoivuus, uskomukset, jne), ajatusmalleista, omista haluista, jne. Luennoitsijana Torfinn Slåen, suosittelen. Kaukana suomalaisten ihailemasta jenkkikonsultoinnista.
.Mitä ainetta opetat ja kauanko olet ollut työssä? Oletko loman tarpeessa?
Kysymys oli: Pitäisikö mielestäsi sijaisten olla ilman palkaa kesän ajan tästä ops-syystä?
Mielestäni luettelin myös muita mahdollisia työtehtäviä, joita töihin palaava viranhaltija voi tehdä. Tai mitä meillä ainakin on tehty.
Minun puolestani sijaiselle voi maksaa palkan, mutta kyllä sen eteen on tehtävä sitten töitäkin - ja nimenomaan kesällä, kuten viranhaltijoitakin edellytetään. Mutta kuten ehkä jo olet hoksannut, viranhaltijat eivät tästä asiasta päätä, vaan opetustoimen johtajat. Mitäpä jos jatkossa kohdistaisit kysymyksen sinne?
Harvinaisen epäloogista argumentointia pätevältä viranhaltijalta. Siirryt aiheesta ihan toiseen. Väänsin sinulle rautalangasta, että aina ei ole virkoja tarjolla, vaikka olisi miten pätevä opettaja.
Terveisin
opettaja
Itsehän nostit asian esille. Minä eikä muutkaan opettajat voi sille mitään, jos pikkupaikkakunnilla ei ole virkoja niin helposti saatavilla kuin isoissa kaupungeissa. En tajua, miksi yrität tästä vääntää rautalangasta, sillä eiköhän tuon pitäisi olla kaikille selvä asia, kuten kaikissa muissakin työmahdollisuuksissa.
Jos haluan tietää sinun mielipiteesi, kysyn sitä sinulta, en vaikkapa Tarja Haloselta.
Sijaiset varmasti tekevät mielellään töitä kesän aikana kuten viranhaltijoilta edellytetään. Voit ehdottaa tätä opetustoimen johtajille.
Kysymys oli: Pitäisikö mielestäsi sijaisten olla ilman palkaa kesän ajan tästä ops-syystä?
Mielestäni luettelin myös muita mahdollisia työtehtäviä, joita töihin palaava viranhaltija voi tehdä. Tai mitä meillä ainakin on tehty.
Minun puolestani sijaiselle voi maksaa palkan, mutta kyllä sen eteen on tehtävä sitten töitäkin - ja nimenomaan kesällä, kuten viranhaltijoitakin edellytetään. Mutta kuten ehkä jo olet hoksannut, viranhaltijat eivät tästä asiasta päätä, vaan opetustoimen johtajat. Mitäpä jos jatkossa kohdistaisit kysymyksen sinne?
Jos haluan tietää sinun mielipiteesi, kysyn sitä sinulta, en vaikkapa Tarja Haloselta.
Sijaiset varmasti tekevät mielellään töitä kesän aikana kuten viranhaltijoilta edellytetään. Voit ehdottaa tätä opetustoimen johtajille.
Se on sitten vastaanottajan ongelma, jos ei halua hyväksyä sitä mielipidettä.
Minun tehtäväni ei ole ehdotella tätä asiaa opetustoimen johtajalle, sillä kuulun eri sopimuksen piiriin. Eiköhän sijaisten kannattaisi itse hoitaa tämä asia. Jos ei itse osaa hoitaa omia asioitaan, niin ei kannata avuttomana odottaa, että muutkaan niitä hoitaisivat.
sellaisille, jotka eivät omasta ääliömäisyydestään johtuen ole saaneet virkaa sen sijaan että heität niitä yleispätevästi ihan kaikille.
Terveisin
opettajaItsehän nostit asian esille. Minä eikä muutkaan opettajat voi sille mitään, jos pikkupaikkakunnilla ei ole virkoja niin helposti saatavilla kuin isoissa kaupungeissa. En tajua, miksi yrität tästä vääntää rautalangasta, sillä eiköhän tuon pitäisi olla kaikille selvä asia, kuten kaikissa muissakin työmahdollisuuksissa.
Joo mutta jos säästät jatkossa v-tyyliset kommentit sijaisuuksien tekijöistä
sellaisille, jotka eivät omasta ääliömäisyydestään johtuen ole saaneet virkaa sen sijaan että heität niitä yleispätevästi ihan kaikille.
Myöskään minun "ei tarvitse perustella" asiaa opetustoimen johtajille, ei edes tällä palstalla kenellekään.
Kuitenkin tässä, kuten monessa muussa asiassa ajattelen, että on pidettävä oikeuden puolta, missä näkee vääryyttä. Ei ainoastaan silloin, kun asia koskee itseä. Olen myös sitä mieltä, että sijaisten on itse pidettävä melua asiasta. He ovat kuitenkin pieni vähemmistö, eivätkä välttämättä voi yksin asiaa muuttaa.
Onneksi on ihmisiä, jotka pitävät myös heikompien, kuten lasten ja vanhusten, puolta. Ja myös eri syistä syrjittyjen. Ja onneksi on tasa-arvon kannattajia, ja määrä varmaan lisääntyy jatkossa.
Se on sitten vastaanottajan ongelma, jos ei halua hyväksyä sitä mielipidettä.
Minun tehtäväni ei ole ehdotella tätä asiaa opetustoimen johtajalle, sillä kuulun eri sopimuksen piiriin. Eiköhän sijaisten kannattaisi itse hoitaa tämä asia. Jos ei itse osaa hoitaa omia asioitaan, niin ei kannata avuttomana odottaa, että muutkaan niitä hoitaisivat.
Myöskään minun "ei tarvitse perustella" asiaa opetustoimen johtajille, ei edes tällä palstalla kenellekään.
Kuitenkin tässä, kuten monessa muussa asiassa ajattelen, että on pidettävä oikeuden puolta, missä näkee vääryyttä. Ei ainoastaan silloin, kun asia koskee itseä. Olen myös sitä mieltä, että sijaisten on itse pidettävä melua asiasta. He ovat kuitenkin pieni vähemmistö, eivätkä välttämättä voi yksin asiaa muuttaa.
Onneksi on ihmisiä, jotka pitävät myös heikompien, kuten lasten ja vanhusten, puolta. Ja myös eri syistä syrjittyjen. Ja onneksi on tasa-arvon kannattajia, ja määrä varmaan lisääntyy jatkossa.
hoitamaan asia kuntoon. Kun nyt osallistut tähän keskusteluun, niin tiedät varmaan, että viranhaltijoilla ja sijaisilla, epäpätevillä yms. on omat sopimuksensa. En voi itse mennä lakkoon sijaisten takia.
Tuo "opettajien palkka on jaettu 12kk:lle" toistuu monessa viestissä - pitää paikkansa, vakituisilla. Määräaikaisilla ei. Tämä näkyy itsellänikin silloin, kun tilapäisesti teen toisen opettajan tunteja: tuntipalkka silloin selvästi korkeampi kuin omaan virkaan liittyvien ylituntien palkkaus ja tämä siksi, että oma palkka on tosiaan jaettu sille 12 kk:lle, mutta sijaisuustunnit ei. Ja sama kuvio on näillä, jotka on palkattu vaikka sinne 31.5. asti, saavat korkempaa palkkaa siihen asti kuin koko vuoden virassa olevat, samoin kuin esim. sivutoimiset tuntiopettajat. Tämän voi jokainen tarkistaa palkanlaskijaltaan, näin sen ainakin lain mukaan pitäisi mennä.
Esim. Mediakeskus, opetusvirasto ja OPH järjestävät kesäisin koulutuksia. Itse olin esim. työn tuloksellisuuteen liittyvässä koulutuksessa tämän kesän alussa.