Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysvapaalla olevat viranhaltijat palaavat kesäksi taas töihin (opet)

Vierailija
15.06.2008 |

Syksyllä koulujen alkaessa jäävät taas äitiys-/hoitovapaalle.

Onko tämä ihan oikein jonkun mielestä?

Kommentit (178)

Vierailija
121/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään kohtaa syyttänyt viranhaltijoita.Olen kyllä sanonut, että lukukaudet töitä tehneen pitää saada kesältä palkka. Sinä olet sanonut , että "sinun puolestasi palkka voidaan maksaa". Mitähän se tarkoittaa. Sinä et asiasta päätä, enkä minä, mutta minun mielestäni palkaa pitää ehdottomasti maksaa. Näin ei tehdä, ja se on erittäin epäoikeudenmukaista. Mielestäni opettajien tulisi ymmärtää tämä, ja osoittaa solidaarisuutta. On ok, että opettajat palaavat kesäksi töihin, mutta ei se, että samasta työstä ei määräaikainen saa samaa palkkaa. Oletko samaa mieltä?

Minun puolestani palkan voi maksaa.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan. En päätä asiasta, vaan opetustoimen johtajat. He näkevät tässä tilaisuuden säästää, jonka toisaalta ymmärrän kuntien vaikeassa taloustilanteessa. Eiköhän opettajat ajattelevina ihmisinä tämän ymmärrä. Vai kuvitteletko todella, että eivät ymmärrä? Eiköhän lähes jokainen opettaja ole joutunut käymään tämän saman prässin. Ei niitä kovinkaan monia taida olla, joille on suoraan kasvatustieteellisestä lykätty viranhoitomääräys kouraan.

Vierailija
122/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitiysloma päättyy vaikka kesäkuun alussa, niin ymmärrän, että viranhaltija ottaa palkan kesältä ja jatkaa vaikka syksyllä hoitovapaalla. Muutenhan häneltä jäisi ne kesälomat saamatta, jotka kaikki muutkin saa äitiyslomien jälkeen. Mutta sen sijaan sikamasta ja täysin oikeustajun vastaista on, että tämän saman voi toistaa, vaikka olisi ollut talven hoitovapaalla ja näin ollen ei ole kertynyt lomapäiviä, joita voisi pitää. Tämä on selvä epäkohta ja en hyväksy sitä.

Ja BTW, mehän maksetaan veroissa näiden lomailijoiden palkat ja minusta jokaisen veroeuron käyttö pitää perustua oikeudenmukaisuuteen, eikä siihen, että joku ammattiryhmä pystyy sopimustensa puitteissa toimimaan noin härskisti. Se on ymmärrettävää, että tuota tehdään niin kauan kuin se on mahdollista. Siksi juuri sopimuksia pitäisikin muttaa tuon osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nautin näistä epäoikeudenmukaisuuksista vuotta kolmessa eri kunnassa täysin pätevänä opettajana. Olin viransijaisena kaikki vuodet, pätkätöissä. Sitten mulle riitti ja vaihdoin alaa.

Vierailija
124/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa palkkaa!!! Kaikki eivät käy samaa prässiä läpi. Ei ole esim. niin, että kaksi vuotta kun sijaistat, sinulle lyödään viranhoitomääräys kouraan? Ymmärrätkö myös pitkät hoitojonot jne. säästösyistä?

Eiköhän opettajat ajattelevina ihmisinä tämän ymmärrä. Vai kuvitteletko todella, että eivät ymmärrä? Eiköhän lähes jokainen opettaja ole joutunut käymään tämän saman prässin. Ei niitä kovinkaan monia taida olla, joille on suoraan kasvatustieteellisestä lykätty viranhoitomääräys kouraan.

[/quote]

Vierailija
125/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi... Siis ops:n tekeminen on niin kauhean vaativaa, ettei sitä voi sijainen tehdä, mutta sen sijaan sijainen voi vetää ne 190 opetuspäivää, eikä se ole ongelma. Jos noin lähdetään miettimään asiaa, niin eihän ope voi hyvällä omallatunnolla olla koskaan millään ylimääräisellä vapaalla. Sitä paitsi sijaiset ovat aika usein ihan muodollisestikin päteviä.

--

jos poikkasee hoitovapaan ja tulee kesäksi töihin. Kollegani teki ops-työtä. Vai haluaisitko, että ops:a, jonka mukaan lapsesi opiskelee, tekisi mahdollisesti kokematon, jopa pedagogisesti pätemätön henkilö?

[/quote]

Vierailija
126/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tässä järjestelmässä nais- ja miesopettajat ovat eriarvoisia keskenään. Syrjivää toimintaa. Kuka haluaa kannattaa syrjintää?

Vierailija
127/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nautin näistä epäoikeudenmukaisuuksista vuotta kolmessa eri kunnassa täysin pätevänä opettajana. Olin viransijaisena kaikki vuodet, pätkätöissä. Sitten mulle riitti ja vaihdoin alaa.

Vastaukseni on, että eipä tullut tarpeeseen. Ensimmäisessä työpaikassani olin alun alkaen äitiysvapaasijaisena. Työ venyi neljäksi vuodeksi, kun viranhaltija sai toisenkin lapsen eikä tullut välillä töihin. Viihdyin työpaikassani valtavan hyvin, kollegat ja oppilaat ja vanhemmat olivat ihania, joten halusin jatkaa samassa koulussa, vaikka jurppi, kun kesäpalkka meni muualle. Sitten muutimme toiselle paikkakunnalle miehen työn perässä, ja ainoa paikka, mikä minulle nopeasti löytyi uudelta paikkakunnalta, oli taas kesiksi katkeava viransijaisuus. Sitten olin kolme lukuvuotta itse äitiys- ja vanhempainvapaalla. Sen jälkeen muutimme jälleen, toiselle puolelle Suomea. Ja taas sama tilanne: vain kesäksi katkeava työsuhde löytyi.

Kivaa vihjailua tuo kysymyksesi.

Vierailija
128/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei virkaa heti saisikaan, ei ole oikein, ettei tehdystä työstä

saa palkkaa!!! Kaikki eivät käy samaa prässiä läpi. Ei ole esim. niin, että kaksi vuotta kun sijaistat, sinulle lyödään viranhoitomääräys kouraan? Ymmärrätkö myös pitkät hoitojonot jne. säästösyistä?

toukokuun loppuun, niin sijainen saa tehdystä työstä palkan ja normaalit lomaedut. Itse en kyllä tiedä ainuttakaan, joka olisi suoraan kasvatustieteellisestä saanut viranhoitomääräystä. Ehkä sinä sitten tiedät. En ole väittänytkään, että jonkin tietyn ajan päästä saisi viran.

Ymmärrän kyllä hoitojonot ja miksi ei voida palkata hoitojonojen purkuun tarpeeksi hoitohenkilökuntaa ja lääkäreitä. Se ei vain kannata.

Vierailija
129/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se on väärin, mutta näinhän jokainen viranhaltija toimii, vaikka omatunto muuta käskisikin...

Mutta syy on järjestelmässä, ei viranhaltijassa. Jos viranhaltija ei "palaisi" kesäksi töihin, ei se tarkoittaisi sitä, että sijainen saisi palkan kesältä. Useissa kunnissa on kuitenkin rehtorin päätettävissä maksetaanko palkka kesältä myös sijaille.

Vierailija
130/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi... Siis ops:n tekeminen on niin kauhean vaativaa, ettei sitä voi sijainen tehdä, mutta sen sijaan sijainen voi vetää ne 190 opetuspäivää, eikä se ole ongelma. Jos noin lähdetään miettimään asiaa, niin eihän ope voi hyvällä omallatunnolla olla koskaan millään ylimääräisellä vapaalla. Sitä paitsi sijaiset ovat aika usein ihan muodollisestikin päteviä.

--

jos haluaa tehdä sen huolella. Itse olen ollut laatimassa sekä valtakunnallista että oppilaitoskohtaista ops:a, ja kyllä se on vaativaa ja aikaavievää työtä. Vaatii sekä substanssi- että pedagogista osaamista, ja riittävää perehtyneisyyttä asiaan. Sijaiset voi olla muodollisesti päteviä, kyllä, mutta on näihin pedagogisesti pätemättömiinkin törmätty aika monta kertaa. En katso, eikä katso johtokaan, että tällaisella henkilöllä olisi valmiuksia ops:n laatimiseen. Sentään se opetus, mitä se sijainenkin vetää, perustuu ops:iin.

Vierailija
131/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainen ei saa hänelle kuuluvaa palkkaa. Opettajan palkka on jaettu 12 kuukaudessa.

Kannattaisi myös arvostaa opettajan "kannattamatonta" työtä. Opettajan opettavat muiden alojen ihmiset lukemaan ja laskemaan jne.

Ei kai sairaiden hoito taloudellisessa mielessä olekaan aina kannattavaa. Kuolemaan vaan kannattamattomat yksilöt..

Ymmärrän, että jos ihminen on itse joutunut olemaan palkatta uran alussa, häntä ei haittaa vaikka muille kävisi samoin. Ei haluta vääryydestä eroon, kun se ei enää koske itseä. Unohdetaan asia. Onneksi kaikki eivät ajattele samalla tavalla

[/quote]

toukokuun loppuun, niin sijainen saa tehdystä työstä palkan ja normaalit lomaedut. Itse en kyllä tiedä ainuttakaan, joka olisi suoraan kasvatustieteellisestä saanut viranhoitomääräystä. Ehkä sinä sitten tiedät. En ole väittänytkään, että jonkin tietyn ajan päästä saisi viran.

Ymmärrän kyllä hoitojonot ja miksi ei voida palkata hoitojonojen purkuun tarpeeksi hoitohenkilökuntaa ja lääkäreitä. Se ei vain kannata.

[/quote]

Vierailija
132/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö mielestäsi sijaisten olla ilman palkaa kesän ajan tästä ops-syystä?

--

jos haluaa tehdä sen huolella. Itse olen ollut laatimassa sekä valtakunnallista että oppilaitoskohtaista ops:a, ja kyllä se on vaativaa ja aikaavievää työtä. Vaatii sekä substanssi- että pedagogista osaamista, ja riittävää perehtyneisyyttä asiaan. Sijaiset voi olla muodollisesti päteviä, kyllä, mutta on näihin pedagogisesti pätemättömiinkin törmätty aika monta kertaa. En katso, eikä katso johtokaan, että tällaisella henkilöllä olisi valmiuksia ops:n laatimiseen. Sentään se opetus, mitä se sijainenkin vetää, perustuu ops:iin.

Vierailija
133/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainen ei saa hänelle kuuluvaa palkkaa. Opettajan palkka on jaettu 12 kuukaudessa.

Kannattaisi myös arvostaa opettajan "kannattamatonta" työtä. Opettajan opettavat muiden alojen ihmiset lukemaan ja laskemaan jne.

Ei kai sairaiden hoito taloudellisessa mielessä olekaan aina kannattavaa. Kuolemaan vaan kannattamattomat yksilöt..

Ymmärrän, että jos ihminen on itse joutunut olemaan palkatta uran alussa, häntä ei haittaa vaikka muille kävisi samoin. Ei haluta vääryydestä eroon, kun se ei enää koske itseä. Unohdetaan asia. Onneksi kaikki eivät ajattele samalla tavalla

Ei vuosilomalaki ole opettajilla mitenkään erilainen. Moni ei vain taida tajuta sitä, että opettajan normaalit lomaedut eivät ole 10 viikon kesäloma, vaan se normaali 2 päivää / kk. Minä nimenomaan arvostan opettajien työtä, olen itsekin opettaja.

Viimeinen kappaleesi on todella naiivi ja epäreilu. Miksi sinun mielestäsi ja nähtävästi monien muidenkin kirjoittajien mielestä, tämä asia on viranhaltijoiden syy? Ei viranhaltijat kuule johda opetustoimea ja tee näitä päätöksiä, vaan ihan muut henkilöt. Opettele solidaarisuutta, niin ehkä sinäkin joskus pääset nauttimaan palkallisesta kesästä.

Vierailija
134/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[--

[/quote]

En katso, eikä katso johtokaan, että tällaisella henkilöllä olisi valmiuksia ops:n laatimiseen. Sentään se opetus, mitä se sijainenkin vetää, perustuu ops:iin.

[/quote]

Kun oppilaitoskohtaisia opseja laaditaan, osallistuu opettaja omien aineidensa osalta opsin laadintaan, oli sitten sijainen tai viranhaltija tai tuntiopettaja. Parhaassa tapauksessa sitä on ainoa opettaja, joka ainetta opettaa, ja ops on kirjoitettava kun ops on kirjoitettava.

Voipi joskus käydä jopa niin, että sijainen on kaikin puolin pätevämpi kuin viranhaltija. Ei ne sijaiset aina abeja ole.

Vierailija
135/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tiedät myös, että kaikki kesäksi "töihin palaavat" eivät laadi opsia?

Kunhan nyt oli esimerkki. Nähtävästi se ei sinulle kelpaa, kun viimeinen kommentti oli noin naurettava. Eihän sijaisten mielestä ops:n tekeminen mitään työtä olekaan... No, meillä on kesän aikana tehty esim. valmistautumista seuraavaan lukukauteen, jos viranhaltija palaa syksyllä töihin, arviointipapereiden ym. kehittämistyötä, koulutuksia, jne. Kelpaako?

Vierailija
136/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[--

Kun oppilaitoskohtaisia opseja laaditaan, osallistuu opettaja omien aineidensa osalta opsin laadintaan, oli sitten sijainen tai viranhaltija tai tuntiopettaja. Parhaassa tapauksessa sitä on ainoa opettaja, joka ainetta opettaa, ja ops on kirjoitettava kun ops on kirjoitettava.

Voipi joskus käydä jopa niin, että sijainen on kaikin puolin pätevämpi kuin viranhaltija. Ei ne sijaiset aina abeja ole.

Jokainen opettaja ei osallistu ops:n kirjoittamiseen, ja ainakin meidän oppilaitoksessamme korostetaan työkokemusta ja pedagogista pätevyyttä ops-työssä.

No, muuten en viitsi tuohon viimeiseen kohtaan kommentoida muuta kuin, että ainahan ne sijaiset on viranhaltijoita pätevämpiä... siksihän ne ovat sijaisia.

Vierailija
137/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

i]

Kunhan nyt oli esimerkki. Nähtävästi se ei sinulle kelpaa, kun viimeinen kommentti oli noin naurettava. Eihän sijaisten mielestä ops:n tekeminen mitään työtä olekaan... No, meillä on kesän aikana tehty esim. valmistautumista seuraavaan lukukauteen, jos viranhaltija palaa syksyllä töihin, arviointipapereiden ym. kehittämistyötä, koulutuksia, jne. Kelpaako?

Ja kestääkö seuraavaan lukukauteen valmistautuminen koko 10 lomaviikkoa?

Vierailija
138/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijainen ei saa edes normaalia palkkaa. Opettajan palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Sijainen tekee saman työn kuin muut opet. Mielestäni tämä on väärin, mutta ei viranhaltijoiden syy!!!

Miksi muuten puhut siitä, että asia olisi viranhaltijoiden syy joidenkin mielestä. Mikä asia? Mielestäsihän on lomaedut on normaalit, eikä mitään ongelmaa ole. Vai onko sittenkin, kun mielestäsi sinua syytetään.

Olen solidaarinen, ja ehkä siksi sijaiset pääsevät joskus nauttimaan palkasta, joka on heidän, ja joka heiltä tällä hetkellä varastetaan (viranhaltijat eivät varasta, vaan työnantaja jättää maksamatta = ei anna heille kuuluvia rahoja = varastaa)!

Ei vuosilomalaki ole opettajilla mitenkään erilainen. Moni ei vain taida tajuta sitä, että opettajan normaalit lomaedut eivät ole 10 viikon kesäloma, vaan se normaali 2 päivää / kk. Minä nimenomaan arvostan opettajien työtä, olen itsekin opettaja.

Viimeinen kappaleesi on todella naiivi ja epäreilu. Miksi sinun mielestäsi ja nähtävästi monien muidenkin kirjoittajien mielestä, tämä asia on viranhaltijoiden syy? Ei viranhaltijat kuule johda opetustoimea ja tee näitä päätöksiä, vaan ihan muut henkilöt. Opettele solidaarisuutta, niin ehkä sinäkin joskus pääset nauttimaan palkallisesta kesästä.

Vierailija
139/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

i]

Jokainen opettaja ei osallistu ops:n kirjoittamiseen, ja ainakin meidän oppilaitoksessamme korostetaan työkokemusta ja pedagogista pätevyyttä ops-työssä.

No, muuten en viitsi tuohon viimeiseen kohtaan kommentoida muuta kuin, että ainahan ne sijaiset on viranhaltijoita pätevämpiä... siksihän ne ovat sijaisia.

Taidat olla isolta paikkakunnalta, jossa on joka kevät virkoja haettavana kaikille hyville opettajille. Mitä vaihtoehtoja on pienillä paikkakunnilla asuvilla hyvillä opettajilla? Oman aineen virkoja saattaa tulla todella harvoin hakuun 100 km:n säteellä.

Vierailija
140/178 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös tehnyt opetussuunnitelmatyötä. Kyllä se on ihan oikeaa työtä.

Mielestäni sijaisille pitää maksaa palkka myös kesältä.

Varmaan tiedät myös, että kaikki kesäksi "töihin palaavat" eivät laadi opsia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä