Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua niiiiin kaduttaa omakotitalon ostaminen! Sisältää avautumisen...

Vierailija
12.06.2012 |

Ostettiin miehen kanssa pari vuotta sitten talo. Ja nyt kaduttaa... haluaisin myydä tämän ja vaihtaa takaisin rivitaloon. Mies ei halua myydä, hän viihtyy hyvin tässä. Mä näen vain hukkaan valuvat eurot ja loputtoman "to do" -listan.

Taloa pitää koko ajan huoltaa. Meidän talo ei ole mikään hirmu vanha, mutta silti lista on loputon; maalausta, terassin ja portaiden käsittelyä, sokkelin kunnostamista - puhumattakaan pihasta. Siellä saisi olla kyykkimässä ja rapsuttamassa koko ajan.

Ja entäs talvi? Jos on satanut lunta, nouset aamulla tuntia ennen töihin lähtöä kolaamaan, että saat auton ulos tallista ja tielle. Rivitalossa sai samaan aikaan juoda aamukahvia ja katsoa ikkunasta, kun ammattimies teki hommat koneella.

Ja sitten se raha. Talo nielee ihan hirveästi rahaa. Jos joku väittää, että samalla rahalla asuu omakotitaloa ja osaketta, niin on kyllä meidän kokemusten mukaan ihan väärässä. Talossa on ihan järjettömän kallis kotivakuutus verrattuna osakkeeseen. Lisäksi rahat menee lämmitykseen, jätehuoltoon, tontin vuokraan, kiinteistöveroon jne. Osakkeessa tuon kaiken sai hoidettua vastikkeella, joka oli huomattavasti huokeampaa.

Tätä menoa jatketaan 20 vuotta, kunnes lapset muuttaa pois ja huoamataan, että talo on liian iso meille kahdelle. Sitten vaihdetaan pienempään rivariin. Ja mietitään, että onpas ihanan helppoa ja huoletonta asumista.

Mä en suostu antamaan periksi. Pitää vissiin vain jatkaa miehen taivuttelua ja toivoa, että sekin tajuaa, mikä virhe me on tehty.

Kommentit (307)

Vierailija
221/307 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, kommentti ei mennytkään minne luulin, kyseenalaistin siis 140€ vuodessa olevan kiinteistöveron ...

Vierailija
222/307 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa pääsee suunnilleen yhtä helpolla kuin rivarissa, kun valitsee fiksun tontin jossa mahdollsimman vähän hoitoa vaativia istutuksia, suosii kivetyksiä ja katos/talli tien vieressä. Lisäksi tontti kohtuu läheltä kaupunkia ja koulua niin palvelutkin pelaa.

Osta ehdottomasti 2000-luvulla tehty hyväkuntoinen okt kaupungista, jossa kaukolämpö tai määlämpö vesikiertoisena, lämmityskulut kerrostalon luokkaa. Vielä jos kivitalo ja konesaumapeltikatto niin eipä tarvi paljon maalailla tai katolla värkätä. Yhteen tasoon niin robotti-imuri siivoaa ja kulku helppoa, suosittelen. Ainiin mistä näitä saa? Oulusta ja Jyväskylästä ainakin kohtuuhintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/307 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat laittaneet keinonurmikon pihalleen. Kallis, mutta jos ei tykkää nurmikon leikkaamisesta, lannoittamisesta ja paikkailemisesta, niin hyvä valinta silloin.

Muutenkin kannattaa piha laittaa mahdollisimman helppohoitoiseksi, jos ei ole mikään viherpeukalo. 

Vierailija
224/307 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitäähän sitä nurmikkoa välillä ilmatakin, mutta pitääkö ihan joka kesä? Mikä on paras väline nurmikon ilmaamiseen?

Vierailija
225/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.yhteishyva.fi/arjen-apu/lukijan-kysymys-nurmikon-ilmaaminen…

Tässä ohjeita nurmikon ilmaamiseen. Onhan niitä nykyään koneitakin siihen, mutta ihan hyvästä jumpasta käy, kun talikolla tekee reikiä nurmikkoon ja sitten levittää haravalla hiekkaa reikiin.

Jos tykkää ulkoilla ja touhuta, niin onhan tuokin yksi mukava tapa viettää aikaa, mutta kyllä kerrostalossa asuvakin voi ulkoilla ja liikkua, hänellä ei vain ole pakkoa sitä nurtsia pitää kunnossa - eikä oikeastaan okt-asujallakaan ole pakko, vaikka ehkä jotkut naapurit voivatkin alkaa siitä nurisemaan.

Vierailija
226/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa ja rivarissa ahdistaa juuri se kun mitään ei saa tehdä itse ja ilman yhtiökokouksen päätöstä tai vääntöä naapureiden kanssa. Siksi ok talo on juurikin tekevän valinta. Avuttomat ja ahdistuneet saa pysyä osake asunnoissa.

Vierailija
227/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut sekä kerrostalossa, rivarissa että omakotitalossa. Millainen ihminen nimittelee muita avuttomiksi ja ahdistuneiksi sillä perusteella, millainen asumismuoto hänellä on? No siitä voi jokainen tehdä omat arvionsa.

Ihmiset ovat erilaisia, joten onneksi on olemassa erilaisia asumisvaihtoehtoja. Jotkut panostavat työelämään, harrastuksiin, erilaisiin kiinnostuksenkohteisiinsa sen verran reippaasti, etteivät halua kuluttaa aikaansa puutarhahommiin tai muuhun talon huoltoon, jos se ei heitä kiinnosta - ihan järkevää. Joitakin taas kiinnostaa just ne piha- ja talohommat - hyvä heille.

Mitä siitä tulisi, jos kaikki ihmiset olisivat samantyyppisiä - ei yhtään mitään. 

Vierailija
228/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin miksi meidän omakotitalossa on niin vaivatonta asua.

- Tiilitalo, ei tarvitse maalailla.

- Remonttimiehet voi tilata tekemään sellaiset jutut joita ei itse osaa tai ehdi

- Meidän piha on hyvin yksinkertainen ja pieni. Nurmikko leikataan kerran viikossa tai jopa harvemmin. Perennat kasvavat ja kukkivat omia aikojaan.

- pieni autopaikka ja ovi lähellä tietä - ei paljon lunta kolattavana.

Voisin vanhempana muuttaa kerrostaloon, jos se olisi ihan keskustassa ja saisin kesäasunnoksi pienen asunnon esim. Espanjasta. Nyt on ihanaa juuri näin, omassa talossa.

Vierailija
229/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 10:28"]Me asutaan nyt rivarissa ja muutetaan omakotitaloon. Se on totta, että asuminen rivarissa on helppoa. Mutta me ei haluta helppoa, vaan halutaan tekemistä. Meidänkin rivarissa olisi paljon mitä taloyhtiön tulisi korjata, mutta kaikessa säästetään vaikka pitkällä aikavälillä korjaamattomat työt kasaantuvat ja joskus tulee sitten kertapaukku. Me ei haluta olla osana taloyhtiötä jossa ei ymmärretä huoltotoimenpiteiden tärkeyttä, eikä sitä että jokainen asukas vuorollaan tulee käännyttää ymmärtämämään miksi jokin toimenpide tulee tehdä. Rivarissa asuminen on siis helppoa, jos ei halua ajatella mitään asioita itse vaan olettaa että joku muu hoitaa ja itse maksaa vaan osansa laskusta. Rivarissa asuminen on helppoa, jos ei halua miettiä kattojen korjauksia tai ulkoverhoilun maailailua, riittää että ilmaantuu taloyhtiön kokoukseen äänestämään jos sitäkään.

Me itse vaan nimenomaan halutaan itse tehdä töitä, suunnitella ja toteuttaa ja vaikuttaa rakennusmateriaaliin ja urakoitsijan valintaan yms. Osakkaana rivarissa olet koko ajan toisten vietävissä, ja usein uuden osakkaan rooli on seurata sivusta kun taloyhtiön jäärät päättävät mielivaltaisesti asioita "koska näin on tehty ennenkin".

Minä luulen siis, että on paljon ihmisiä jotka haluavat elämältään sitä että töiden jälkeen voi istahtaa sohvalle. Minä taas haluan kolata pihaa, puuhata kasvimaalla ja kierrellä tontilla tsekkailemassa paikkoja, korjata vinksallaan olevia paikkoja.. touhuta ylipäätään. Tuntuu nytkin hullulta istua illat sohvalla kun ei ole muuta tekemistä töiden päälle, pitäisi aloittaa joku harrastus. Nyt aloitetaan, nimittäin omakotialon kunnostus. :D

Äh, nää on just näitä ketkä ei vielä siel omakotitalossa asu. Muistathan tulla muutaman vuoden kuluttua kertoo kuulumisia. :D

Voin kertoa omat kokemukseni - mä rakastan okt asumista vielä 20v jälkeenkin:D

Molemmat talot (98 ja 06) on pääosin itse rakennettuja, molemmat oltiin raksalla kaikki liikenevä aika 11-12 kuukauden ajan. Piha ja terassit tehtiin valmiiksi kun oltiin jo muutettu sisään.

Näissä on todella vähän huoltamista ja remppaa ei olla tehty vielä ollenkaan - ei ole ollut tarvetta. Traktori ajoi lumet 5x viimetalvena joten meille jäi n 30m2 autopaikat. Nurmikkoa 20m2 joka ajetaan trimmerillä pari kertaa kesässä. Juuri äsken tulin sisälle, olin rapsuttamassa rikkaruohoja ja poimimassa metsämansikoita. Taivas mulle, entiselle 3. polven stadilaiselle.'

3. talo on jo paperilla useampana versiona. Toivottavasti n vuoden sisällä pääsisi aloittamaan

Vierailija
230/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä meinata tehdä seuraavaan viiteen vuoteen. Jossain vaiheessa saatetaan laittaa uudet kaakelit pesuhuoneeseen ja vessaan, yhden viikonlopun homma.

Mua kyrsisi maksaa jotain vastikkeita vuodesta toiseen. Nautin todella paljon omakotiasumisesta!

Kerro toki, että miten aiot yhdessä viikonlopussa tehdä perusteellisen kylppäriremontin asiaankuuluvine vesieristyksineen...

Vastikkeet taloyhtiössä sisältävät tasan samoja menoja kuin sinä maksat omakotitalossa. Vakuutus, jätehuolto, kiinteistövero, mahdollinen tontin vuokra jos ei oma tontti... Ilmeisesti sua kyrsii maksaa omakotitalon menoja vuodesta toiseen myös?

Vierailija
231/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

rivarista omakotitaloon kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä meinata tehdä seuraavaan viiteen vuoteen. Jossain vaiheessa saatetaan laittaa uudet kaakelit pesuhuoneeseen ja vessaan, yhden viikonlopun homma.

Mua kyrsisi maksaa jotain vastikkeita vuodesta toiseen. Nautin todella paljon omakotiasumisesta!

Kerro toki, että miten aiot yhdessä viikonlopussa tehdä perusteellisen kylppäriremontin asiaankuuluvine vesieristyksineen...

Vastikkeet taloyhtiössä sisältävät tasan samoja menoja kuin sinä maksat omakotitalossa. Vakuutus, jätehuolto, kiinteistövero, mahdollinen tontin vuokra jos ei oma tontti... Ilmeisesti sua kyrsii maksaa omakotitalon menoja vuodesta toiseen myös?

Onhan kerrostalossa ja rivarissa asuminen paljon kalliimpaa. Meillä 250m2 talossa asumiskulut 400€/kk.

Putkiremontti tähän maksaisi n 30 000€ mutta samankokoiseen kerrostalokämppään 250 000€ (yleensä 1000€/m2).

Vierailija
232/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on reuma ja vaikkei se näy ulospäin, olen jäykkä ja kivulias sekä uupunut. . Mies tiedosti tämän ,kun ostimme ok-talon eikä pidä ongelmana että leikkaa nurmikon tai kolaa lumet yksin, johtuu ehkä siitä että kun aloimme seurustella asui yksin pienessä ok-talossa keskellä metsää ja rutinoitui hoitamaan hommat yksinään. Lapset tosin tykkäävät haravoida ! Ja tehdä pieniä lumitöitä.

Minä sitten teen ruuan ja pientä siivousta voimieni mukaan.

Vierailija
233/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita sähkölaskuja omakoti asujilla. Hyi.

Vierailija
234/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölämmitys on kallis.

Mä tykkään kyllä omakotiasumisesta. Olen asunut myös kerrostalossa ja paritalossa, mutta omakotitalo on mun juttu. Ei tässä niin paljon hommaa ole, että kokisin vapaa-ajan jäävän vähiin. En ole mikään puutarhaihminen, joten nurtsi leikataan ja lumet luodaan, siinä se melkein onkin. Mitään perennapenkkejä en jaksa nyppiä, kesäkukkia laitan.

Helsingin laitamilla rauhallisella alueella talo, jossa sopivan  kokoinen tontti, lähin kauppa alle 100 m päässä ja tilaa ruhtinaallisesti kahdelle hengelle. Aamulla voi koirat päästää omalle pihalle pissalle (koirallisena en ikinä enää muuta kerrostaloon). Kiinteistövero on tietty suuri, mutta kyllä tästä luksuksesta mielellään sen maksaa.

Vierailija
235/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä noita "pihaa on pakko kuopsuttaa ja terassia maalata jne" öö ei ole? Kuka käskee että niin on tehtävä?

Vierailija
236/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vakuutus 550/vuosi (sis. henkivakuutukset tosin), jätehuolto 8eur/kk, ka sähkö sis. lämmitys 200,/kk verot 310/vuosi, vesi pari kymppiä/ kk. Reilu 300/kk. Harvoissa hyväkuntoisissa yhtiöissä on noin halpa vastike. Ilman sähköä (lämmitystä) ja vettä siis alle satasen kuukaudessa. Remontin jos ottaa lainalla, niin voi verrata rahoitusvastikkeeseen. Remonttilainoja saa edullisesti ja usein halvemmalla kuin taloyhtiöt. Pientä värkkäilyähän ja seuraamista tuo kunnon ylläpito vaatii, mutta keskimäärin erittäin edullista ja voi itse päättää milloin ne isommat rempat tehdään ja pienemmät tehdä itse.

Vierailija
237/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo on kalliimpi vaihtoehto, se on totta, mutta ei työläämpi, jos suunnitelee talon ja pihan hyvin. Meillä laatoitetut betoniparvekkeet, terassit ja portaat - huolettomat. Pieni etupiha, autokatos miltei tiessä kiinni. Kerran-kaksi talvessa jouduttu lumikolaamaan piha ennen töihin lähtöä. Kivipuutarha, ei nurmikkoa, ei tarvitse juurikaan nyppiä rikkaruhoja. Laatoitusta etupiha täynnä. Huoleton ja sisti aina.

Olen asunut myös rivarissa, jossa ei haluttu maksaa lumitöistä, eikä ruohonleikkuusta. Kuuden viikon välein osui nurmikkonakki kesällä ja lumikolaaminen talvella. Ison rivaripihan kolaaminen oli työlästä. Otettiin se kuntoiluna.

Vierailija
238/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitanee nuo työt kun niin kovasti tykkää?

Vierailija
239/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo yök!

Vierailija
240/307 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vakuutus 550/vuosi (sis. henkivakuutukset tosin), jätehuolto 8eur/kk, ka sähkö sis. lämmitys 200,/kk verot 310/vuosi, vesi pari kymppiä/ kk. Reilu 300/kk. Harvoissa hyväkuntoisissa yhtiöissä on noin halpa vastike. Ilman sähköä (lämmitystä) ja vettä siis alle satasen kuukaudessa. Remontin jos ottaa lainalla, niin voi verrata rahoitusvastikkeeseen. Remonttilainoja saa edullisesti ja usein halvemmalla kuin taloyhtiöt. Pientä värkkäilyähän ja seuraamista tuo kunnon ylläpito vaatii, mutta keskimäärin erittäin edullista ja voi itse päättää milloin ne isommat rempat tehdään ja pienemmät tehdä itse.

Minkä kokoinen talo?