Mua niiiiin kaduttaa omakotitalon ostaminen! Sisältää avautumisen...
Ostettiin miehen kanssa pari vuotta sitten talo. Ja nyt kaduttaa... haluaisin myydä tämän ja vaihtaa takaisin rivitaloon. Mies ei halua myydä, hän viihtyy hyvin tässä. Mä näen vain hukkaan valuvat eurot ja loputtoman "to do" -listan.
Taloa pitää koko ajan huoltaa. Meidän talo ei ole mikään hirmu vanha, mutta silti lista on loputon; maalausta, terassin ja portaiden käsittelyä, sokkelin kunnostamista - puhumattakaan pihasta. Siellä saisi olla kyykkimässä ja rapsuttamassa koko ajan.
Ja entäs talvi? Jos on satanut lunta, nouset aamulla tuntia ennen töihin lähtöä kolaamaan, että saat auton ulos tallista ja tielle. Rivitalossa sai samaan aikaan juoda aamukahvia ja katsoa ikkunasta, kun ammattimies teki hommat koneella.
Ja sitten se raha. Talo nielee ihan hirveästi rahaa. Jos joku väittää, että samalla rahalla asuu omakotitaloa ja osaketta, niin on kyllä meidän kokemusten mukaan ihan väärässä. Talossa on ihan järjettömän kallis kotivakuutus verrattuna osakkeeseen. Lisäksi rahat menee lämmitykseen, jätehuoltoon, tontin vuokraan, kiinteistöveroon jne. Osakkeessa tuon kaiken sai hoidettua vastikkeella, joka oli huomattavasti huokeampaa.
Tätä menoa jatketaan 20 vuotta, kunnes lapset muuttaa pois ja huoamataan, että talo on liian iso meille kahdelle. Sitten vaihdetaan pienempään rivariin. Ja mietitään, että onpas ihanan helppoa ja huoletonta asumista.
Mä en suostu antamaan periksi. Pitää vissiin vain jatkaa miehen taivuttelua ja toivoa, että sekin tajuaa, mikä virhe me on tehty.
Kommentit (307)
Aika moni tuntuu ajattelevan omakotitaloasumista mustavalkoisesti. Omakotitaloja on paljon myös suurien kaupunkien läheisyydessä. Esimerkiksi saneeratut rintamamiestalot sijaitsevat usein kaupunkikeskustojen lähellä, ja ovat isoilla tonteilla rauhallisilla alueilla. Mä en vaihtaisi MIHINKÄÄN omakotitaloa sellaiselta alueelta. Olen asunut kaikissa asumismuodoissa ja omakotitalo lähellä palveluja on lottovoitto.Asumiskustannuksiin voi vaikuttaa itse, ja pihansuunnittelulla vältetään se ainainen kykkiminen. Oma tupa, oma lupa ja palvelut äärellään. Mä en itse koskaan muuttaisi paikkaan missä kauppaan olisi yli 1km. Nyt se on mahdollista, ja omakotitalossa. :)
mutta kerrostaloasumisessa on niin paljon miiuksia, etten vaihtaisi omassa talossa asumisesta pois.
Mm seinänaapurit ja äänien kuuluminen puolin sekä toisin. Säännöt milloin saa käydä suihkussa tai pestä pyykkiä. Joku muu päättää remontit. Ok-talossa on myös paljon isompi se oma reviiri, jatkuu ulos asti. Lasten, vaunujen, kauppakassien jne kanssa paljon helpompaa kuin suhata hississä tai portaissa. Eikä tarvi jättää pyöriä varastettavaksi johonkin yhteisvarastoon. Taloyhtiöoitä on toki erilaisia ja niin on taloja ja pihojakin. Meillä ei ole työläs piha. Pois en vaihtaisi.
vaihtaisi tätä omakotitaloon ( melkein okt-tasoista asumista kun on iso suojainen piha, hyvä äänieristys ja varaava takka ). MUTTA uskon, että avainsana on juuri se mukavat naapurit. Nyt meillä on niin hyvä porukka naapurustossa että ihan hämmästyttää. Lapsilla samanikäistä seuraa melkein joka asunnossa eikä tule tylsää. Ainoa kurttunaamaperhe muuttaa muualle viikon päästä, bye bye : )
Jos naapurit olisi h:tistä, tulisi varmaan harkittua sitä okt-vaihtoehtoakin, mutta nyt tällä hetkellä paritaloasuminen on meille paras ja tosi vaivaton vaihtoehto.
Ollaan asuttu 20 vuotta rintamamiestalossa. Koko ajan olisi talossa kunnostustarvetta. Kahtena edellisenä talvena tuli vesivahinkokin, kun katolta sulamisvettä tiputellut eteisen lattialle. Näistäkin jälkimmäinen vielä korjaamatta rahan puutteen takia. Mies jäi työttömksi reilu vuosi sitten (perusåäivärahalla). Vittumainen tilanne.
Myy ennenkuin hermo menee ja talo huonoon kuntoon.
Me ollaan ulkoistettu kaikki rempat
kuulostaa keskimäärin siltä että ne jotka halajavat rivariin tai kerrostaloon omakotitalosta puhuvat jostain kummallisesta "taloyhtiöstä" mikä hoitaa kaiken. siihenkin tarvitaan ihmisiä ja aikaa. kokeilkaa joskus niin tiedätte, ainiin tehän olette kokeilleet omakotiasumista. rivarissa ja kerroistaloissa on aina vapaamatkustajia ja siihen tuo käsitys tekemisen vähyydestä perustuu.
Kaikista helpointa asua kerrostalossa ja pääsen landelle rapsuttamaan maata mutta ei kiinnosta. Otan mukavan asennon pihalla ja luen romskuja sun muuta.
No meillä oli hieman samat kuviot mutta meillä se oli niin ettei vaimo suostunut talosta luopumaan ja eipä juuri osallistunut talon töihin mutta hommaili kaikkea hörhöä sisustan täyteen , kynttilää kippoa ja tauluja ja aivan tajuttomat määrät , jokaiselle vuoden ajalle piti olla omat ja mieluusti useammatkin. Ei edes nurmikkoa ajanut viimeisen 13 v aikana saati että olis omenat tai marjat kerännyt.
No nyt on helpottanut , jätin koko paskan ja asun nyt kerrostalossa ja yksin kun lapsetkin jo isoja .....eikä ole to do listaa
Omakoti hulluja....?? No omakotitalossa on hyvätpuolensa niin kuin muissakin asumismuodoissa , ei siis ole oikeaa tai väärää vaan kysymys on siitä mihin kukin on valmis; mutta silloin täytyy pariskunnan molempien olla sitoutunut siihen asumismuotoon mikä on hankinnassa muuten voi olla ettei parisuhde kovin pitkään kestä.
Kiva lukea ketjua, jossa "kaikkien unelma-asumismuotoa" myös kritisoidaan. Itse olen aika puuhakas, tykkään kuoppia maata, hoitaa puutarhaa ja nikkaroisa. Asumme kuitenkin kerrostalossa keskeisellä, mutta luonnonläheisellä paikalla. Neliöitä on niukasti, mutta riittävästi. Parvekkeella on omaa rauhaa.
Vaikka tämä on meidän tietoinen päätös, olen alkanut haaveilla omakotitalosta maaseudulla. Olisi kiva päästä suoraan omasta ovesta pihalle ja nautiskella linnunlaulusta, maan tuoksusta ja lehtipuiden havinasta. Talvella olisi kiva tehdä lumitöitä kirkkaan tähtitaivaan alla.. Mutta, tässä yhtälössä työmatkat olisivat pitkiä ja yksityisauton varassa. Lasten koulumatka ei olisi enää 10 min turvallista kävelytietä, vaan koulutaksin/bussin tai kapeaa tienviertä pyöräilyn päässä. Harrastuksiinkaan he eivät enää kulkisi omin päin.
Eli... asumme edelleen kerrostalossa. Teemme retkiä lähiluontoon ja haaveilemme kesämökistä (suvulla ei ole eikä nyt varaa ostaa itsekään).
Mutta kiva tosiaan lukea miten se omakotitaloasuminen ei nyt aina olekaan aivan idylliä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 23:48"]
Kerronpa miltä tuntuu kun on asunut kerrostalossa koko elämänsä.
Nyt n. 7 vuotta tässä taloyhtiössä asuneena voin sanoa, että kauheeta on. Joka yö kuulet kun naapuri lähtee yötöihin samaan kellon luyömään. Mies ja nainen riitelee ja mäiskii yläkerrasa joka päivä. Melu on sietämätön.
Parkkipaikalla naapuri kyttää ja soittaa kunnallisen sakottamaan jos on auto väärin parkkeerattuna. Hanoja lasketaan ympäri vuorokauden. Vihreätä ei ole missään. Pelkkää asfalttia joka puolella. Yhtiövastike on noussut yli 300 euron.
Mitään tekemistä ei ole ja se on kamalaa. Istut vain ja katsot telkkaria.
Haluaisin omakotitalon pihatöineen ja tekemisineen.
[/quote]
Muuta jollekin kivemmalle alueelle! Meilläpäin on kivoja ulkoilumaastoja, kirjasto ja paljon harrastusmahdollisuuksia. Naapureistakaan ei kuulu juuri mitään koskaan. Roska-auton ääni on ainut, mikä häiritsee välillä aikaisin aamulla. Pihaakin saa mennä ruoppimaan ihan rauhassa, niin nuo naapurimummelitkin tekevät.
T. iloinen kerrostaloasuja
Kyllä minuakin kaduttaisi. Siksipä en ole omakotitaloa vaivoikseni ottanutkaan. Olen kyllä asunut lapsuuteni omakotitalossa ja tiedän, millaista se on. Niin kauan kuin ei tarvitse itse tehdä mitään, mitä ei erityisesti halua, se onkin aika idyllistä. Todellisuus on kuitenkin toista.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2012 klo 22:00"]
Mulla on vähän samanlaiset fiilikset. Kovasti yritän innostaa itseäni puutarhanhoitoon mutta pakkopullaa sekin on :( Mielelläni muuttaisin kerrostaloon, mutta mies ei tahdo. Mulla on iso juttu juurikin tuo ajankäyttö, kerrostalossa me tehtiin paljon juttuja yhdessä perheenä kun oli enemmän aikaa. Nyt se kaikki aika valuu jonnekin piha- tai muihin töihin.
[/quote]
Pihatöitähän ei voi ottaa yhteisen ajan kannalta? Teille vissiin yhteistä tekemistä on vain ravintoloissa ja viihteellä/ostoksilla käynti?
Älkää muuttako OK:oon jos ette tykkää olla ulkona.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 17:25"]
Mulla on ystävällismielinen kysymys: miksi tällaisiin ketjuihin ilmestyy aina näitä omakotitalohulluja suut vaahdossa todistelemaan, miten ihanaa ja mahtavaa ja ilmaista ja vaivatonta se OKT-asuminen on? Jos ketjun pointti on se, ettei ap viihdy niin miksi teidän pitää yrittää todistaa väite vääräksi?
[/quote]
No, minäkin luin kyllä ihmeissäni ap.n liioittelua.
Esimerkiksi tuo, että mihin niitä lamppuja laitellaan joka viikko. Siirrelläänkö niitä paikasta toiseen vai mitä siellä ulkona?
Toiseksi, ihmettelen 500 euron sähkölaskuja. Meillä talvella lämpiää talo sähköllä ja laskut pahimmilla pakkasilla 240 euroa.
Kolaamiseen ei mene kauaa, koska autotalli tien vieressä ja ei tarvitse kolata kuin pieni läntti ja lisäksi tie ovelle.
Kesäisin ajaa muutaman kerran nurmikon. Kukat purkkiin ja niitä kastelee joskus. Pensaita joskus syksyllä hiukan karsin.
Remontit tehetytetään ammatti-ihmisille. Ei todellakaan aleta itse putkitöitä tekemään tai kattoa remontoimaan,
Mutta eihän kaikille samat asiat sovi. Onneksi on kerrostaloja niille, jotka kokee omakotitaloasumisen liian kalliiksi ja vaivalloiseksi. Mutta ei sitä nyt voi yleistää. Viime kesäkin tuli otettua terassilla nautinnollisesti aurinkoa ja grillailtua. Ihana, oma piha ja oma rauha. Ei kaikkien elämä todellakaan ole helvettiä omakotitalossa.
Kolaamiseen menee ehkä 20 tuntia talvessa? jos 20min kolaa 60 pv:na. Sen voi ottaa ulkoilun kannalta, tai sitten narista siitäkin. Se on kuitenkin niin, että kun sen itse tekee niin tulee tehtyä. Kenen kerros/-rivitaloyhtiössä aurataan AINA kun on tarve?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 23:48"]
Kerronpa miltä tuntuu kun on asunut kerrostalossa koko elämänsä.
Nyt n. 7 vuotta tässä taloyhtiössä asuneena voin sanoa, että kauheeta on. Joka yö kuulet kun naapuri lähtee yötöihin samaan kellon luyömään. Mies ja nainen riitelee ja mäiskii yläkerrasa joka päivä. Melu on sietämätön.
Parkkipaikalla naapuri kyttää ja soittaa kunnallisen sakottamaan jos on auto väärin parkkeerattuna. Hanoja lasketaan ympäri vuorokauden. Vihreätä ei ole missään. Pelkkää asfalttia joka puolella. Yhtiövastike on noussut yli 300 euron.
Mitään tekemistä ei ole ja se on kamalaa. Istut vain ja katsot telkkaria.
Haluaisin omakotitalon pihatöineen ja tekemisineen.
[/quote]
No, hommaa se omakotitalo?
Mä asun mukavassa taloyhtiössä lähellä Helsingin keskustaa. Naapurit ovat ystävällisiä ja lapsilla on paljon leikkiseuraa. Talo on uusi ja hyvin eristetty, joten seinän läpi ei juuri kuulu ääniä. Töihin ja keskustaan voi pyöräillä (15-20min). Ratikat ja bussit kulkee ihan vierestä. Ei lumitöitä, ei pihan hoitamista. Kaunis luontoalue merenrantoineen ulkoilupolkuineen, lintutorneineen ja lenkkimaastoineen alkaa lähes omalta pihalta. Talvella kaupunki vetää hiihtoladun niin, että se lähtee suunnilleen meidän ikkunan alta. Kavereille, harrastuksiin, huvituksiin, kahviloihin, ravintoloihin, kaikkialle on lyhyt matka. Ja on aikaa lapsille ja niihin omiin harrastuksiin, kun ei ole talon töitä. Telkkaria katson harvoin.
Mutta tämä sopii minulle, olen aina ollut urbaanin kerrostaloasumisen ystävä. Ja mä kaipaan enemmän elämää ympärille ja seuraa kuin omaa rauhaa.
Omakotitaloasuminen sopii varmasti monille, mutta siinä on vain hyväksyttävä, että siinä harrastaa taloa ja pihaa, ja muulle elämälle jää vähemmän aikaa.
Nollaketju.
Omakotitalo vaatii omia päätöksiä, mitä tehdään, omat rahat ja on itse oma huoltoyhtiönsä.
Kerrostalossa on vähemmän hoitamista. Yhtiökokouksessa linjataan mitä ei korjata ja siihen kaikkien on tyytyminen.
Omakotitalon kustannuksista voi sanoa, että ei juoksevat kustannukset ole sen suurempia kuin kerrostalossa. Kyllä kerrostalossakin maksetaan pihatöistä, vedestä, jätehuollosta, lämmöstä vastikkeen muodossa.
Pääomakustannukset yleensä ovat isommat, kun ainakin pääkaupunkiseudulla tontit ovat perkeleen kalliita. Mutta kerrostalon sijainnista lähellä keskustaa maksetaan myös maltaita.
Isommat korjaukset muodostaa sitä eroa. Paitsi putkiremontti kerrostalossakaan ei ole ilmaista.
Niin, mitä kukin haluaa. Tuo lumityökortti oli aika paha, koska kaksi viimeistä talvea ovat olleet hmm. tosi lumisia.
Mielenkiintoista lukea, kun itse tutkailee olisiko minusta omakotitaloasujaksi :)
siis yhteenveto kuka haluaa mitäkin mutta kaikille ei sovi omakotitalo
Ja hiiriongelman poistaa kissa. Yksi syy miksi meillä kissa onkin. Piha on helppo, ei mitään hoidettavaa, mäntykangasta, pihatie soraa. Tylsää! Viime kesänä oli miehen kanssa projekti rakentaa koppi ja häkki koiralle, se oli mukavaa yhdessä tekemistä, samoin puusavotta jolla koko talvi lämmitetty. :)