Mua niiiiin kaduttaa omakotitalon ostaminen! Sisältää avautumisen...
Ostettiin miehen kanssa pari vuotta sitten talo. Ja nyt kaduttaa... haluaisin myydä tämän ja vaihtaa takaisin rivitaloon. Mies ei halua myydä, hän viihtyy hyvin tässä. Mä näen vain hukkaan valuvat eurot ja loputtoman "to do" -listan.
Taloa pitää koko ajan huoltaa. Meidän talo ei ole mikään hirmu vanha, mutta silti lista on loputon; maalausta, terassin ja portaiden käsittelyä, sokkelin kunnostamista - puhumattakaan pihasta. Siellä saisi olla kyykkimässä ja rapsuttamassa koko ajan.
Ja entäs talvi? Jos on satanut lunta, nouset aamulla tuntia ennen töihin lähtöä kolaamaan, että saat auton ulos tallista ja tielle. Rivitalossa sai samaan aikaan juoda aamukahvia ja katsoa ikkunasta, kun ammattimies teki hommat koneella.
Ja sitten se raha. Talo nielee ihan hirveästi rahaa. Jos joku väittää, että samalla rahalla asuu omakotitaloa ja osaketta, niin on kyllä meidän kokemusten mukaan ihan väärässä. Talossa on ihan järjettömän kallis kotivakuutus verrattuna osakkeeseen. Lisäksi rahat menee lämmitykseen, jätehuoltoon, tontin vuokraan, kiinteistöveroon jne. Osakkeessa tuon kaiken sai hoidettua vastikkeella, joka oli huomattavasti huokeampaa.
Tätä menoa jatketaan 20 vuotta, kunnes lapset muuttaa pois ja huoamataan, että talo on liian iso meille kahdelle. Sitten vaihdetaan pienempään rivariin. Ja mietitään, että onpas ihanan helppoa ja huoletonta asumista.
Mä en suostu antamaan periksi. Pitää vissiin vain jatkaa miehen taivuttelua ja toivoa, että sekin tajuaa, mikä virhe me on tehty.
Kommentit (307)
Kotivakuutuksessa kiinteistövakuutuksen osuus kotivakuutuksessa on meillä 190€/vuosi (2003 rakennettu 200 neliön talo).
Omakotitalossa ei ole yhtään sellaista maksua jota ei myös taloyhtiö joutuisi maksamaan, sen sijaan yhtiössä on kuluja joita omakotitalossa ei ole.
mop737 iherb alennuskoodi kirjoitti:
Toi aloitus oli harvinaisen turha.
* Kallis vakuutus. Kuka pakottaa vakuuttamaan? Iso osa vakuutuksen hinnasta on vakuutusVEROJA ja vakuutusyhtiön KATETTA jne. Asennuta pesukoneet ja vastaavat niin hyvin ammattimiehellä, että ei tule vuotoja. Palohälyttimet, sprinklerit ja systeemit. Sprinkleri tai vastaava myös talon ulkopuolelle, jos pelkäät ulkoa alkavaa tulipaloa.* Minkä vuoden rakennus ja missä kunnassa? Sanot että melko uusi, se on SUHTEELLINEN käsite.
Ohis talon täysarvovakuutus on pankkilainan edellytys. Melko uusi talo taitaa olla uusi käsite sinulle. Melko uudessa talossa on useimmiten täysarvovakuutus. Palohälyttimet pitää olla jo lain mukaan.
Sprinkelerit ja ei vakuutusta. Mikäköhän korvaa tuhoutuneen omaisuuden sprinklereiden lauetessa. Lisää aivopieruja....
rivarista omakotitaloon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä meinata tehdä seuraavaan viiteen vuoteen. Jossain vaiheessa saatetaan laittaa uudet kaakelit pesuhuoneeseen ja vessaan, yhden viikonlopun homma.
Mua kyrsisi maksaa jotain vastikkeita vuodesta toiseen. Nautin todella paljon omakotiasumisesta!
Kerro toki, että miten aiot yhdessä viikonlopussa tehdä perusteellisen kylppäriremontin asiaankuuluvine vesieristyksineen...
Vastikkeet taloyhtiössä sisältävät tasan samoja menoja kuin sinä maksat omakotitalossa. Vakuutus, jätehuolto, kiinteistövero, mahdollinen tontin vuokra jos ei oma tontti... Ilmeisesti sua kyrsii maksaa omakotitalon menoja vuodesta toiseen myös?
On siellä vastikkeessa myös sellaisia kuluja joita omakotitalossa ei tule, kuten isännöinti, hallituksen palkkiot, kirjanpito jne. Ja perinteisesti omakotalossa osuvat haluvat tehdä helpot kunnosspitotyöt itse ja siinä säästyy pitkä penni, kun jokaista kolausta ja lakaisua ei tarvi ostaa palveluina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä meinata tehdä seuraavaan viiteen vuoteen. Jossain vaiheessa saatetaan laittaa uudet kaakelit pesuhuoneeseen ja vessaan, yhden viikonlopun homma.
Mua kyrsisi maksaa jotain vastikkeita vuodesta toiseen. Nautin todella paljon omakotiasumisesta!
Kerro toki, että miten aiot yhdessä viikonlopussa tehdä perusteellisen kylppäriremontin asiaankuuluvine vesieristyksineen...
Vastikkeet taloyhtiössä sisältävät tasan samoja menoja kuin sinä maksat omakotitalossa. Vakuutus, jätehuolto, kiinteistövero, mahdollinen tontin vuokra jos ei oma tontti... Ilmeisesti sua kyrsii maksaa omakotitalon menoja vuodesta toiseen myös?
Itsellä vakuutus 550/vuosi (sis. henkivakuutukset tosin), jätehuolto 8eur/kk, ka sähkö sis. lämmitys 200,/kk verot 310/vuosi, vesi pari kymppiä/ kk. Reilu 300/kk. Harvoissa hyväkuntoisissa yhtiöissä on noin halpa vastike. Ilman sähköä (lämmitystä) ja vettä siis alle satasen kuukaudessa. Remontin jos ottaa lainalla, niin voi verrata rahoitusvastikkeeseen. Remonttilainoja saa edullisesti ja usein halvemmalla kuin taloyhtiöt. Pientä värkkäilyähän ja seuraamista tuo kunnon ylläpito vaatii, mutta keskimäärin erittäin edullista ja voi itse päättää milloin ne isommat rempat tehdään ja pienemmät tehdä itse.
Minkä kokoinen talo?
140m2 ja autotalli/varasto 60m2.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vakuutus 550/vuosi (sis. henkivakuutukset tosin), jätehuolto 8eur/kk, ka sähkö sis. lämmitys 200,/kk verot 310/vuosi, vesi pari kymppiä/ kk. Reilu 300/kk. Harvoissa hyväkuntoisissa yhtiöissä on noin halpa vastike. Ilman sähköä (lämmitystä) ja vettä siis alle satasen kuukaudessa. Remontin jos ottaa lainalla, niin voi verrata rahoitusvastikkeeseen. Remonttilainoja saa edullisesti ja usein halvemmalla kuin taloyhtiöt. Pientä värkkäilyähän ja seuraamista tuo kunnon ylläpito vaatii, mutta keskimäärin erittäin edullista ja voi itse päättää milloin ne isommat rempat tehdään ja pienemmät tehdä itse.
Ymmärsittekö tahallaan viestini väärin? En tietenkään tarkoittanut, että euromääräisesti on samat, mutta lainaamani henkilö oli kyllästynyt vastikkeiden maksuun. Vastike=asumisen kuluja. Asuminen maksaa aina, asui sitä sitten taloyhtiössä tai omakotitalossa. Ei niistä kuluista pääse eroon edes omakotitalossa.
Rivarista omakotitaloon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsittekö tahallaan viestini väärin? En tietenkään tarkoittanut, että euromääräisesti on samat, mutta lainaamani henkilö oli kyllästynyt vastikkeiden maksuun. Vastike=asumisen kuluja. Asuminen maksaa aina, asui sitä sitten taloyhtiössä tai omakotitalossa. Ei niistä kuluista pääse eroon edes omakotitalossa.
Ehkä pointtisi hieman jäi epäselväksi. Vastikkeissa nyt vain on se, ettet juurikaan voi niiden määrään vaikuttaa. Ainakaan niin paljoa kuin omakotitalossa. Onhan se tietenkin helppoa maksaa 1 könttäsumma ja "joku" hoitaa (eli jättää hoitamatta pahimmassa tapauksessa) tärkeät perus asiat.
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutuksessa kiinteistövakuutuksen osuus kotivakuutuksessa on meillä 190€/vuosi (2003 rakennettu 200 neliön talo).
Omakotitalossa ei ole yhtään sellaista maksua jota ei myös taloyhtiö joutuisi maksamaan, sen sijaan yhtiössä on kuluja joita omakotitalossa ei ole.
Toisaalta jotkut kulut on pinta-alaan ja tilavuuteen nähden suurempia omakotitalossa kuin vaikkapa kerrostalossa. Ensimmäisenä tulee mieleen lämmitys, joka nielee tyypillisesti n. puolitoistakertaisen määrän energiaa kuutiota kohden omakotitalossa kerrostaloon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen talo?
Melko halvalla pääset jos käyttösähkö + sähkölämmitys tosiaan koko vuoden keskiarvona vain 200e/kk. Lämmitätkö osittain puilla tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jotkut kulut on pinta-alaan ja tilavuuteen nähden suurempia omakotitalossa kuin vaikkapa kerrostalossa. Ensimmäisenä tulee mieleen lämmitys, joka nielee tyypillisesti n. puolitoistakertaisen määrän energiaa kuutiota kohden omakotitalossa kerrostaloon verrattuna.
Taitaa lämmitys olla ainut, ellei ole passiivitalo, jolloin ei sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen talo?
Melko halvalla pääset jos käyttösähkö + sähkölämmitys tosiaan koko vuoden keskiarvona vain 200e/kk. Lämmitätkö osittain puilla tms?
Ilmalämpöpumppu laitettiin joku vuosi takaperin kaveriksi :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on reuma ja vaikkei se näy ulospäin, olen jäykkä ja kivulias sekä uupunut. . Mies tiedosti tämän ,kun ostimme ok-talon eikä pidä ongelmana että leikkaa nurmikon tai kolaa lumet yksin, johtuu ehkä siitä että kun aloimme seurustella asui yksin pienessä ok-talossa keskellä metsää ja rutinoitui hoitamaan hommat yksinään. Lapset tosin tykkäävät haravoida ! Ja tehdä pieniä lumitöitä.
Minä sitten teen ruuan ja pientä siivousta voimieni mukaan.
Eihän tuossa mitään ongelmaa ole, kun järjestely kerran sopii molemmille osapuolille ja miehesi tiesi mitä odotettavissa. Pystytkö edes kevyisiin pikkutöihin kuten kastelemaan kukkia?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua remontoida ja puuhastella, voi ostaa valmiiksi kunnostetun talon. Meidän talo on alunperin 20-luvulta, ollaan asuttu nyt 5 vuotta eikä olla tehty mitään. Eikä meinata tehdä seuraavaan viiteen vuoteen. Jossain vaiheessa saatetaan laittaa uudet kaakelit pesuhuoneeseen ja vessaan, yhden viikonlopun homma.
Pihahommat on mun mielestä suurimmaksi osaksi ihania, se kun saa laittaa oman mansikkamaan ja kasvimaan ja ostaa kesäkukkia ruukkuihin. Toki rikkaruohojen kanssa menee aikaa, mutta samalla niitä nyppii, kun lasten kanssa muutenkin ulkoilee. Itse en todellakaan jaksaisi kököttää koko kesää kerrostalossa tai ulkoilla vain puistoissa. Ihana maata omalla pihalla puutarhakeinussa, grillata jne!
Myöskään joka talossa ei lumityöt ole niin kamalat. Meillä kolattavaa vain vähän, emmekä ole joutuneet aamuisin kolaamaan, vaan vasta iltapäivällä. Hyvä jos 10 kertaa talven aikana sitä kolaamista muutenkaan on. Kevyttä pakkaslunta voi olla usein, sen kolaaminen ei vie kymmentä minuuttia kauempaa. Ja taas lasten ulkoilut hoituu samalla.
Meillä kiinteistövero taitaa olla 140 euroa vuodessa, eli ei paha sekään. Mua kyrsisi maksaa jotain vastikkeita vuodesta toiseen. Nautin todella paljon omakotiasumisesta!
Ihanko itse olet päätellyt, että kylpyhuone/wc remontit hujahtaa yhdessä viikonlopussa?
Pelkästään kuivumisiin menee useita päiviä.
Olisi kiva lukea keskusteluketjuja, vaikkapa tätäkin keskustelua, ja huomata, että ihmiset pystyvät vaihtamaan mielipiteitään ja jakamaan kokemuksiaan neutraalisti eikä halveksien tai naljaillen.
Olisi myös mukava huomata myönteisiä asenteita ja ystävällisyyttä, kannustamista ja hyvien vinkkienkin antamista.
Se on kuitenkin yllättävän vaikeaa, sillä helposti reagoi toisen viestiin nopeasti eikä ehdi pysähtyä miettimään asiaa tarkemmin, vaan ehkä heti kirjoittaa vastauksen vaikka tyyliin: "Ihanko itse olet päätellyt, että kylpyhuone/wc remontit hujahtaa yhdessä viikonlopussa?"
Olisihan tuon voinut kertoa vaikka niinkin, että tietämykseni tai kokemukseni pohjalta voin sanoa, että koska pelkästään kuivumisiin menee useita päiviä, niin kylpyhuonetta ei tietenkään ihan viikonlopussa rempata, mutta viikossa jo hyvinkin, jos oikein reippaana on, eikä tule mitään vastoinkäymisiä.
Joillakin on tapana liioitella tai vähätellä, joten ehkä tämä toinenkin kirjoittaja olisi voinut olla tarkempana eikä sanoa, että viikonlopussa kh-remppa onnistuu. Tietenkin saattaa olla, ettei hän tiennyt kuivumisajoista, joten hyvä, että joku ne kertoo. :) Kiitos.
On sitä kerrostalo- tai rivitaloasuntoakin rempattava aika-ajoin. Kunnossa nekin on pidettävä. Täällä annetaan ymmärtää, että omakotitaloa rempattaisiin koko ajan. Olen asunut tässä talossani yli 30 vuotta ja on tehty isommat remontit n. kymmenen vuoden välein. Katto on myös uusittu, mutta sen teki kattofirma, ei talon asukkaat. Nyt talo on täysin "valmis," minun elinaikanani sille ei tehdä enää mitään.
Mikä ihmeen 500 euron sähkölasku kuukaudessa? Tarkistin juuri, että meillä menee sähköön alle 200 euroa kk. Talossa on maalämpö.
Mitä ihmeen kitkemisiä? Onko ok-talossa aina oltava joku puutarha? Ei meillä ole. Muutama kukkapata pihassa, ei niitä tarvitse "kitkeä."
Haravointi on syksyn hommia, kuka haravoi läpi vuoden? Siinäkin on suuri vaihteluvara, kaikilla ei ole tontillaan puun puuta, ei siis ole haravoitavaakaan. Meillä on muutaman puun kohdalta.
Saamme asua talossamme niin kuin tahdomme. Pihassa ei kuljeskele ketään muita kuin oman talon väki. Kukaan ei aseta vaatimuksia, mitään ei tarvitse sopia kenenkään kanssa. Saan tehdä pihassa omia asioitani, koira saa juosta vapaana, pyykkini saan kuivattaa ja mattoni pitää telineissä niin kauan kuin huvittaa. Ikkunoita ei tarvitse pestä yhtään sen useammin kuin kerrostalossakaan, ja mikä pakko niitä on edes pestä, ei niitä kukaan tule tuijottelemaan.
Mies saa tehdä auto- ja muita konejuttujaan pihassa niin paljon kuin lystää, ei tarvitse koota romppeita pois yöksi eikä tule kukaan viereen kuikuilemaan. Pihassa saamme säilyttää mitä ikinä tahdomme, ei kuulu kenellekään. Jos kerrostalon asukki haluaisi itselleen mönkijän, niin missä hän sitä säilyttäisi? Niin, ei hän tietenkään haluakaan, nehän on niin urbaaneja tyyppejä nämä kerrostalo- ja rivarimiehet. Jostain syystä vaan kyllä mielellään ovat heti sen mönkkärin kimpussa kun kylään tulevat. Jos olisimme sitä sorttia, niin saisimme vaikka kännätä ja maata pihalla koko aurinkoisen päivän, ei tule poliisi korjaamaan omalta pihaltamme.
"Jää enemmän aikaa yhdessäoloon..." just. Niin kuin meillä ei olisi sitä mahdollisuutta. Minusta tuntuu, että tämä asuminen päinvastoin lähentää meitä, teemme asioita omassa talossamme, omalla pihallamme. Saunomme, juomme kahvit terassilla ja katselemme lintujen ja oravien touhuja, kuuntelemme ääniä järveltä. Talvella juoksemme saunasta lumihankeen enkelinkuvia tekemään, eipä voisi tehdä samaa rivarissa eikä varsinkaan siinä ihanassa kerrostalossa. Elelkää vaan siellä kommuuniasujat, tiukasti rajatussa sellissänne. Teidän "oma vapautenne" alkaa siitä, kun suljette oven yhteiskäytävään perässänne, meidän taas siitä, kun käännymme valtatieltä sivutielle. Ja teidän vapauttanne rajoittavat kaikki ne järjestyssäännöt ja aikarajat, jotka teille on lueteltu, jopa vessan vetoa myöten.
Tuossa kirjoituksessa 282/281 tuli hyvin esiin, millaista on asua omakotitalossa silloin, kun asumisen/elämisen tekee helpoksi esim. juuri helppohoitoisella pihalla. Hyvin tuli esiin myös vapaudet, mitä omakotitaloasumisessa on.
Onhan toki kerrostalo- ja rivariasumisessa sääntöjä ja velvoitteita, mutta on siinä tavallaan vapaus esim. siitä, ettei tarvitse esim. huolehtia lumien kolaamisesta, liukkauden tieosuuksien hiekottamisesta ym. monista asioista, joista ei ole vapautta, kun omakotitalossa asuu.
Tuosta kirjoituksesta tuli myös hyvin esiin se, että joistakin ihmisistä omakotitaloasuminen tekee epäsosiaalisia tai sitten he ovat valinneet omakotitaloasumisen juuri siksi, etteivät ole kiinnostuneita sosiaalisesta kanssakäymisestä, ovat ehkä sosiaalisilta taidoiltaan heikompia. Ehkä esim. rivarissa voisi tulla riitaa naapurien kanssa, kun on niin töykeä ja halveksiva asenne eikä kykene valitsemaan myönteisempiä lauseita asioidensa ilmaisemiseen.
Olen asunut omakotitalossa ja olen muuten haravoinnut keväälläkin, jos on haravoitavaa ollut, joskus jopa kesällä. :)
Nyt asumme osakehuoneistossa mutta joskus vielä muuttamme omakotitaloon uudelleen, kunhan on sen aika. Meillä on nyt tosi ihanat naapurit, joten kiva on asua myös täällä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on reuma ja vaikkei se näy ulospäin, olen jäykkä ja kivulias sekä uupunut. . Mies tiedosti tämän ,kun ostimme ok-talon eikä pidä ongelmana että leikkaa nurmikon tai kolaa lumet yksin, johtuu ehkä siitä että kun aloimme seurustella asui yksin pienessä ok-talossa keskellä metsää ja rutinoitui hoitamaan hommat yksinään. Lapset tosin tykkäävät haravoida ! Ja tehdä pieniä lumitöitä.
Minä sitten teen ruuan ja pientä siivousta voimieni mukaan.Eihän tuossa mitään ongelmaa ole, kun järjestely kerran sopii molemmille osapuolille ja miehesi tiesi mitä odotettavissa. Pystytkö edes kevyisiin pikkutöihin kuten kastelemaan kukkia?
Minulla on myös reuma. Meillä mies tekee kaikki puutarhatyöt, mutta niitä ei ole kuin nurmikon ajaminen. Meillä ei ole kukkapenkkejä ja terassikukatkin on silkkikukkia samat vuodesta toiseen. Istutimme vain havupuita, niin haravointiakaan ei ole. Lunta pitää joskus kolata, mutta nyt on ollut niin vähälumisia talvia, ettei juurikaan ole tarvinnut. Sisätöitä on saman verran kuin rivi- tai kerrostalossakin, mutta se rauha on taivaallista. Kukaan ei kolistele seinän takana ja saa itse meluta yölläkin. En muuttaisi mistään hinnasta pois.
Entä jos ostaisi pienen kerrostalon jostain, tyhjän siis. Olen joskus nähnyt ilmoituksia.
[/quote]
Minulla on myös reuma. Meillä mies tekee kaikki puutarhatyöt, mutta niitä ei ole kuin nurmikon ajaminen. Meillä ei ole kukkapenkkejä ja terassikukatkin on silkkikukkia samat vuodesta toiseen. Istutimme vain havupuita, niin haravointiakaan ei ole. Lunta pitää joskus kolata, mutta nyt on ollut niin vähälumisia talvia, ettei juurikaan ole tarvinnut. Sisätöitä on saman verran kuin rivi- tai kerrostalossakin, mutta se rauha on taivaallista. Kukaan ei kolistele seinän takana ja saa itse meluta yölläkin. En muuttaisi mistään hinnasta pois.[/quote]
Onpa mukava, että olette järjestäneet pihanne sellaiseksi, että voit sairaudestasi huolimatta asua omakotitalossa. Hienoa, että mies tekee ne puutarhatyöt, joita kuitenkin on.
Mekin haluamme helpon pihan. Eräs talo miellytti, mutta piha oli kuin puutarhakilpailun voittopiha, joten emme sitä taloa ostaneet, sillä emme olisi raskineet poistaa kaikkia upeita istutuksia, joiden eteen oli tehty vuosien työ. Erilaisia pensaita, perennoja, omenapuita, muita puita ja pensasaitaa riitti ja iso tontti - huh huh, mikä työmäärä.
Omakotitaloasuminen ei ole asumismuoto vaan elämäntapa. Ei se sovi laiskoille tai liian mukavuudenhaluisille.
Itse ainakin nautin remontoinneista ja pihatöistä, muutenhan asuisin kaupungissa.
Meidän pihasta on tänäkesänä ajettu nurmi kahdesti. Koirat pitää huolen että ei saa siistiksi millään, joten ei tarvi ressata nurmen pituudesta :)
Elämä omakotitalossa on tasan niin hankalaa ja kallista kuin itse haluaa.
Toista se on taloyhtiössä, seilä muut päättää kuinka hankalaa ja kallista se on.
Lähtökohtaisesti osakkeessa on aina kalliimpaa asua kuin omakotitalossa.