Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua niiiiin kaduttaa omakotitalon ostaminen! Sisältää avautumisen...

Vierailija
12.06.2012 |

Ostettiin miehen kanssa pari vuotta sitten talo. Ja nyt kaduttaa... haluaisin myydä tämän ja vaihtaa takaisin rivitaloon. Mies ei halua myydä, hän viihtyy hyvin tässä. Mä näen vain hukkaan valuvat eurot ja loputtoman "to do" -listan.

Taloa pitää koko ajan huoltaa. Meidän talo ei ole mikään hirmu vanha, mutta silti lista on loputon; maalausta, terassin ja portaiden käsittelyä, sokkelin kunnostamista - puhumattakaan pihasta. Siellä saisi olla kyykkimässä ja rapsuttamassa koko ajan.

Ja entäs talvi? Jos on satanut lunta, nouset aamulla tuntia ennen töihin lähtöä kolaamaan, että saat auton ulos tallista ja tielle. Rivitalossa sai samaan aikaan juoda aamukahvia ja katsoa ikkunasta, kun ammattimies teki hommat koneella.

Ja sitten se raha. Talo nielee ihan hirveästi rahaa. Jos joku väittää, että samalla rahalla asuu omakotitaloa ja osaketta, niin on kyllä meidän kokemusten mukaan ihan väärässä. Talossa on ihan järjettömän kallis kotivakuutus verrattuna osakkeeseen. Lisäksi rahat menee lämmitykseen, jätehuoltoon, tontin vuokraan, kiinteistöveroon jne. Osakkeessa tuon kaiken sai hoidettua vastikkeella, joka oli huomattavasti huokeampaa.

Tätä menoa jatketaan 20 vuotta, kunnes lapset muuttaa pois ja huoamataan, että talo on liian iso meille kahdelle. Sitten vaihdetaan pienempään rivariin. Ja mietitään, että onpas ihanan helppoa ja huoletonta asumista.

Mä en suostu antamaan periksi. Pitää vissiin vain jatkaa miehen taivuttelua ja toivoa, että sekin tajuaa, mikä virhe me on tehty.

Kommentit (307)

Vierailija
261/307 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas asuisin asuntoautossa ympäri vuoden, ellei talvi pilaisi fiilistä ja jollekin tukikohdalle olisi mukavuussyistä tarvetta. Se täytyy kuitenkin olla myös helppo jättää pitkiksi ajoiksi. Ok-talo on joskus kokeiltu, en suostu siihen enää ikinä. Liian sitovaa.

262/307 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei , sinun pitää lopettaa E pillerien syönti että sa äxoniää kehoosi.

Velttoilu on sairauden merkki ja tuo E on lopun alku, etkö huomaa.

Miehesi puhkuu tarmoa ja jöytää varmaan pian veroisena kumppanin , niitä löytyy ihan mahdoton määrä. Puhtia pönttöön muuten jäät yksiksesi. Silloin ei tarvitse lähteä ikinä mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/307 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitteko talon myytyä ap?

Vierailija
264/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ostako jos ei kiinnosta. Itse olen valmis tekemään pientä puuhaa pihalla ja remontoimaan että saa omaa rauhaa. Kaikille tämä ei selvästi sovi vaan kaikki pitää tehdä nenän eteen. Lurjukset pysykää kerrostalossa!

Vierailija
265/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuuko miehesi myös noihin raskaisiin piha- ja korjaustöihin? Jos ei nin ota puheeksi talon myyyminen ihan tosissasi.

Vierailija
266/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy osuutesi miehelle ja älä osallistu mihinkää, mikä liittyy taloon. Helppoa.

Vierailija
267/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä taas asuisi missään betonikuutiossa enkä rivarissa, enkä kyllä missään postimerkkitontilla omakotitaloaluueella.

Laskuja toki tulee, mutta osakkeessa on myös se vastike mitä maksatte, monessa se on yli300€/kk, no sillä kuittaa jo meidän talon sähkö/jäte ja vesimaksun/kk.

Omaa maata pitää olla, että saa polttaa nuotiota ja nauttia ilman naapureita.

En ole ihminen, joka hyggeilee kaiken vapaa-ajan, sellaiselle ei sovi omakotitalo.

Lumityöt menee ihan helposti pihalta ja tien auraa paikallinen aurakuski.

Eikä normaalitalossa ole kokoajan rempattavaa, jos on hyvin ja laadiukkaasti tehty, sen talon voi kyllä valita minkä ostaa..

Mutta ymmärrän kyllä , omakotitalo ei todellakaan sovi kaikille.

Vierailija
268/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen onnellinen kun muutin pois omakotitalosta. Voi käyttää vapaa-aikansa johonkin muuhun kuin siihen talon/pihan jatkuvaan hoitamiseen.

Vierailija
269/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha nodtit sitten 9v vanhqn ketjun. Pässi.

Vierailija
270/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloasuminen ei ole asumismuoto vaan elämäntapa. Ei se sovi laiskoille tai liian mukavuudenhaluisille.

Itse ainakin nautin remontoinneista ja pihatöistä, muutenhan asuisin kaupungissa.

Se että asuu kerrostalossa ei tee ihmisestä laiskaa. Koita päivittää ajatusmaailmasi tälle vuosituhannelle.

Vierailija
271/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

268, mikä pakko sitä pihaa on jatkuvasti hoitaa? Mulla on todella iso piha, ja tällä viikolla tein vain yhden työn, puhalsin lehdet pihalta pois ja lähialueelta.

Jäi aikaa ihan kaikkeen muuhunkin ja myös sohvalla makoiluun.

Vierailija
272/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha nodtit sitten 9v vanhqn ketjun. Pässi.

Kenellehän tämä sun typerä kommentisi on osoitettu? Pässi.

Vierailija
273/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kerrostaloasuja on laiska, hän ei kykenisi tekemään samaa työmäärää ja ei edes halua, siksi se on on elämäntapa laiskoille.

Sama kun kehopositiivisuus on lihavien tekosyy olla treenaamatta.

Vierailija
274/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kerrostaloasuja on laiska, hän ei kykenisi tekemään samaa työmäärää ja ei edes halua, siksi se on on elämäntapa laiskoille.

En ole laiska, olen vain mukavuudenhaluinen. Kerrostalossa kaikki hoituu, eikä tarvitse laittaa tikkua ristiin. Ihanaa!! 

teen paljon kaikkea muuta ja juuri sellaista mitä haluan ja mikä miellyttää. 

Vierailija
275/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omakotitaloasuja ei muka tee niitä asioita mitä haluaa?

Palveluita voi ostaa rahalla ja niistä saa kivasti myös kotitalousvähennystä.

Piha on sellainen mitä ei tarvitse hoidella ja siivouskin hoituu ammattilaisella.

Ja mikä parhainta, ei ole naapureita ja voin tehdä just mitä haluan mihin aikaan haluan, niin mukavuudenhaluinen itse olen.

Vierailija
276/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole laiska, olen vain mukavuudenhaluinen. Kerrostalossa kaikki hoituu, eikä tarvitse laittaa tikkua ristiin. Ihanaa!! 

teen paljon kaikkea muuta ja juuri sellaista mitä haluan ja mikä miellyttää. 

Niinpä, rivari pienellä pihalla, lähellä palveluitaja koulua ja alle 150 eur huoltovastikkeella. Jää rahaa ja aikaa harrastaa viikot liikuntaa ja käydä halutessa vapailla mökillä nauttimassa rauhasta ja pihatöistä

Vierailija
277/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, fakta on, että rivariin muuttaessa putosi asumiskulut neljännekseen ja neliöt vain reilun kolmanneksen. Vaikka oli vimpan päälle b energialuokat, omat tontit, uusi talo jne. Rakentaminen on niin järkyttävän kallista, että vähänkin uudempi talo on yli hyvin hoidetun rivitalo-osakkeen neliöhinnaltaan. Vanhempaa ei taas viitsi ostaa kun ei yksityisomisteisesta tiedä miten on huollot ja korjaukset hoidettu. Ja kunnat keksii kokoajan lisää pakollisia maksuja OKT asukkaille paikatakseen talouttaan.

Vierailija
278/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihnoan muita ihmisiä, en ala omaa elämääni rytmittämään minkään hiljaisuus aikojen mukaan, omalle rauhalle on vaikea laskea hintaa.

Omakotitalo on oma, rivari ja kerrostalo on vain osake.

Mulle jää aikaa ja rahaa tehdä mitä haluan vaikka asun omassa talossa, mutta ihmisiä on erilaisia, joku tykkää asua kerrostalossa, jonkun taas on pakko asua, ne ketkä asuu omakotitalossa yleensä haluaa asua, pakko kun ei ole kun se puhdas rahakysymys.

Vierailija
279/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ymmärrän aloittajan valituksen. Toki en itse näe hommaa ihan noin rasittavana ja myös omakotitaloon voi palkata talkkarin ajamaan lumet jne. 

Huvittavia olivat myös työesimerkit. Talon maalausväli on noin 10 vuotta ja sokkelille ei ole tarvinnut tehdä mitään. Pihakin on suunniteltu sinten, että ruohonleikkurilla pärjää aika pitkälle. 

Toki kaikki vastuu on itsellä ja pitää seurata asunnon kuntoa, mutta ei sitä nyt päivittäin tarvitse tehdä. Itse pidän siitä, että saa ihan itse päättää milloin huolletaan ja mitä. Muistan ne lukuisat riidat ja vänkäämiset rivariyhtiössä, enkä jaksaisi niitä enää.

Vierailija
280/307 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haaveilin pitkään omakotitalosta. Välillä vieläkin nostaa moinen hölmö haave päätään. Onneksi kun oltiin ostamassa asuntoa isä muistutti mitkä ne okt realiteetit on. Juurikin loputon rahanmeno ja ikuinen työmäärä. Okt:ssa on nimittäin todella houkuttelevaa se, että tilaa on aika lailla "loputtomasti" eikä ollenkaan seinänaapureita.

Mutta ei meillä oikeasti ole rahkeita ja hermoja okt hoitamiseen. Jos tulee hinku haravoida tai remontoida menen äidille haravoimaan ja tekemään muita työleirihommia. Me eletään niin aktiivista elämää, että taloyhtiö on meille oikea paikka. Nyt asutaan kerrostalossa, seuraavaksi ehkä kokeillaan rivaria.