Mua niiiiin kaduttaa omakotitalon ostaminen! Sisältää avautumisen...
Ostettiin miehen kanssa pari vuotta sitten talo. Ja nyt kaduttaa... haluaisin myydä tämän ja vaihtaa takaisin rivitaloon. Mies ei halua myydä, hän viihtyy hyvin tässä. Mä näen vain hukkaan valuvat eurot ja loputtoman "to do" -listan.
Taloa pitää koko ajan huoltaa. Meidän talo ei ole mikään hirmu vanha, mutta silti lista on loputon; maalausta, terassin ja portaiden käsittelyä, sokkelin kunnostamista - puhumattakaan pihasta. Siellä saisi olla kyykkimässä ja rapsuttamassa koko ajan.
Ja entäs talvi? Jos on satanut lunta, nouset aamulla tuntia ennen töihin lähtöä kolaamaan, että saat auton ulos tallista ja tielle. Rivitalossa sai samaan aikaan juoda aamukahvia ja katsoa ikkunasta, kun ammattimies teki hommat koneella.
Ja sitten se raha. Talo nielee ihan hirveästi rahaa. Jos joku väittää, että samalla rahalla asuu omakotitaloa ja osaketta, niin on kyllä meidän kokemusten mukaan ihan väärässä. Talossa on ihan järjettömän kallis kotivakuutus verrattuna osakkeeseen. Lisäksi rahat menee lämmitykseen, jätehuoltoon, tontin vuokraan, kiinteistöveroon jne. Osakkeessa tuon kaiken sai hoidettua vastikkeella, joka oli huomattavasti huokeampaa.
Tätä menoa jatketaan 20 vuotta, kunnes lapset muuttaa pois ja huoamataan, että talo on liian iso meille kahdelle. Sitten vaihdetaan pienempään rivariin. Ja mietitään, että onpas ihanan helppoa ja huoletonta asumista.
Mä en suostu antamaan periksi. Pitää vissiin vain jatkaa miehen taivuttelua ja toivoa, että sekin tajuaa, mikä virhe me on tehty.
Kommentit (307)
Ötökkäystävällinen luonnonniittypiha vaatii ehkä 2 x kesässä niiton. Naapurien mahdolliset urputukset voi laskea toisesta korvasta sisään toisesta ulos.
Lehtien haravointi on hölmön hommaa, varsinkin jos sen jälkeen vielä rahalla ostetaan lannoitteita nurmikolle.
Voi kuinka olette oikeassa, asun omakotitalossa...ja olen ihan kyrp... ne jatkuvat to do listat, vee....
ja rahaa palaa jo pelkkiin kesäkukkiin, edes muutamaan laatikkoon ainakin joka kesä 100-400, mullat, kipot ja kapot...
En ostaisi koskaan enää omakotitlao, ja meidänkin on aikas uusi...pakko pitää huoli kun naapuritkin pitävät omistaan.. painetta painetta, en halua!!!!
Halua kerrostaloon kuten siskonikin...hän juo aamukahvia kun miä harjaan portaita tai luon helv... lumia että pääsen edes kauppaan...
Remontoitukin omakotitalokin on painajainen, mitä se oikeasti sisältää, kuka korjannut, firma vai itsetekijä...se on riski, kun et tiedä mistään mitään. Völittäjä tietysti lepertelee ihan mitä vaan.
En ikinä ostaisi vanhaa korjattua taloa, korjaan itse. Ja jos pihankin on vileä lohkottu ja mulle jää joku takapihan pikku kappale...yäk, ei kiitos
Kysy naapureilta ensin kun aioiot ostaa omakotitaloa, mitä he tietävät ja mitä kannattaa maksaa, nykyään ainakin 100.000e on ilma välissä todelliseen hintaan, muistakaa sekin!!!!
400.000e vanhan, remontoitu talon hita on oikeasti 2 alkava, ei edes 3...miettikää... vanha on aina vanha!
Robotti tuolla juuri leikkaa nurmea omakotitaloni pihalla. Piha haravoitu kerran tänä keväänä koneellisesti.
Eli tämän kesän pihatyöt tehty. Kylläpä on rankkaa :D
Toinen robotti imuroi aina tarvittaessa sisällä.
Asumiskulut kokonaisuudessaan alle 500€/kk, vaikka vuokratontti.
Tykkään asua omakotitalossa. Ei tarvitse kuunnella naapurien mölyämistä tai kanta-askeleita. Musiikkia saa kuunnella oikealla volyymilla, samoin elokuvat äänitehosteineen.
Mutta eihän tämä tietenkään kaikille sovi....
Harkitsen juuri omakotitalon ostoa ja jatkuva työleiri ei kuulosta kivalta. Ihmettelen tosin, että miksi rivitalo omalla pihalla olisi juurikaan helppohoitoisempi? Joutuu myös rivitalossa ajamaan nurmikkoa, hoitamaan oman pihan kohdalta pensasaidat, kolaamaan lumet pihatielle asti jne. Tai näin ainakin meidän rivarissa.
Se etu rivitalossa tietysti on, että joku muu suunnittelee rempat. Mutta kyllä aidan maalaukset jne. hoidetaan yleensä talkoilla ja jokainen hoitaa oman pätkänsä.
Toisekseen, jos aikoo asua rivarissa, jossa on kaikille oma huone, niin vuosikulut ovat joka tapauksessa isot. Tällä hetkellä meidän vastike + vesimaksut on 460 e/ kk eli 5500 e vuodessa. Tuolla rahalla maksaa kyllä jo omakotitalon laskujakin aika paljon vuodessa.
Tietysti, jos vertaa omakotitalon kuluja ja töitä johonkin kerrostalokaksioon, niin ero on iso. Jos taas vertaa samankokoisia keskenään, niin titaa omakotitalossa asuminen olla halvempaa
Me asutaan rivitalossa, jossa on huoltoyhtiö. Lumet on aamulla aurattu, kun lähdetään töihin. Jätteet kerätään roskakatoksen laatikoihin ja tyhjennetään kerran viikossa. Meillä on yli sata neliötä. Nyt yhtiövastike on 500 euroa, joka sisältää vesimaksun, autopaikan, jätehuollon, lämmityksen, kiinteistöveron, isännöitsijän ja huollon palvelut. Olen aika tyytyväinen.
Mitenhän aloittajan suunnitelma on toteutunut näin 11 vuotta myöhemmin
Sinun pitää huoltaa pihaa, puita ja pensaita. Puutalo pitää maalata ja puuportaat.
Kesäkalusteet huoltaa, kastella vihreät, lisätä multaa, kerätä rikkaruohot...muuten pihasi valloiuittaa rikkaruohot.
Kesällä omakotitalosta ei uskalla olla rosvojen takia pitkiä aikoja pois, se on fakta.
Talvella lumenluonnit...
Ikkunat pesu-, yleensä niitä on 25 kpl kuten meillä, iso homma.
Nämä nyt pikkuisen tulee mieleen....