Jumalan olevaisuuden todistaminen
Mietityttää, kun usein uskovaiset sanovat että ei-uskovan pitäisi todistaa ettei Jumalaa ole. Mutta miten kukaan todistaa vaikka täydellisen näkymättömän kirkkaanvihreän hammaspeikon olemattomuutta tai olevuutta? Miten jonkun olemattomuus yleensäkään todistetaan?
En halveeraa uskovaisia tai ei-uskovaisia, mutta pohdiskelen vain.
Kommentit (128)
AP:n alkuperäinen kysymys koski sitä, miksi ei-kristittyjen pitäisi todistaa ettei jumalaa ole olemassa. Minä taas ihmettelin tätä uskisten argumentaatiota, missä mikä tahansa elämäntilanne tai sattumus selitetään raamatulla ja jumalan tahdolla, vaikka ne selitykset on keskenään täysin ristiriitaisia.
Marttyyrit ei liity asiaan millään tavalla, joten ei, en ymmärrä mitä höpäjät.
Marttyyreita ja uskonsa vuoksi tahallaan kärsiviä (paasto, itseruoskinta ym) on todella monissa, jollei kaikissa uskonnoissa. Marttyyriuskaan ei siten ole mikään todiste kristinuskon jumalan olemassaolosta, vaan ainoastaan äärimmäinen uskonnollisuuden (lue: minkä tahansa uskonnon) ilmiasu.
Edelleenkään en ole saanut vastausta kysymykseeni, miksi se teidän jumala antaa minun täällä surffailla kylläisenä sohvalla ja samalla antaa lukuisten kristittyjen kärsiä todella kurjissa olosuhteissa. Ja selvyydeksi, nämä kurjat olosuhteet eivät ole näiden kyseisten kristittyjen oma marttyyrivalinta, vaan useat heistä rukoilevat päivittäin itselleen ja perheelleen parempia elinolosuhteita. Mutta ei, jumala ei heille korvaansa lotkauta. Tällä pohjolassa sen sijaan sekä kristityt että pakanat saavat nauttia yltäkylläisyydestä.
Perusvastaus tohon toki on "tutkimattomia ovat jumalan tiet"; lausuma, jolla voi kuitata ihan minkä tahansa epäloogisuuden. Ei vakuuta minua.
Yksikään uskovainen ei ole edes pyrkinyt vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen, vaan syytää täällä lainauksia raamatusta. Ja raamattuhan on täysin fiktiivinen kirja niin kuin muutkin satukirjat.
Voisiko joku nyt oikeasti kertoa miksi teidän jumala on parempi kuin ne muut jumalat? Minä uskon saunatonttuunkin ennemmin :)
TUNTUU VARMAAN TOSI AIDOLTA SE SAUNATONTTU RAUHA, ENPÄ OO MOISESTA KUULLUT. SEN SIJAAN JEESUS ANTAA RAUHAN ,SIKSI EN SAUNATONTTUA TARVITSE ,OLET AIKALAINNEN PAKANA JA EKSYTTÄJÄ, TEITÄ ON TÄÄLLÄ MONTA UMPIKIEROA IHMISTÄ, ILMEISESTI VAHINGOSSA
Hänen työnsä perustuu eksyttämiseen. Hän tekee kaikenlaisia hämäyksiä, silmänkääntötemppuja. Jumalan ihmeiden rinnalla ne eivät ole mitään.
Yksi saatanan vale on että Jumalaa ei ole olemassa. Seuraava vale on että kaikki uskonnot johtavat samaan lopputulokseen. Eksytyksiä eksytyksien perään. Jotta et varmasti löytäisi totuutta.
Saatana on myös tällä palstalla häiriköimässä uskovien ketjuja ja yrittämällä estää uskoontuloa.
Saatana ei voi Jeesuksen voittoa estää. Hän tietää sen. Mutta Hän kostaa sillä, että yrittää viedä mahdollisimman monta sielua mukanaan helvettiin.
Saatana on luotu olento, vain Jumala on yksin Luoja. Koska saatana ei osaa luoda, hän imitoi. Hän jopa imitoi olevansa valon enkeli. Antikristus.
sisko puhut asíaa Jumala antakoon
sinulle lisää viisutta ja taitoa kaikkeen mahdolliseen.
Paljon rakkautta, siunausta ja iloa. Jeesus hakee pian omansa :)
NÄIDEN LATAAJIEN HOUSUIS KUN YLKÄ, EI ONNEKSI TARVITSEKAAN , VAAN JOKASELLA ON OMAT HOUSUT.
Pakana, on ihminen joka ei ole koskaan kuullutkaan jumalasta ja elää luonnontilassa joten tavoittelet varmastikin sanaa ateisti. Huomauttaisin että jos raamattu toden totta tuo jollekkin rauhan sieluun tai mihin vain uskookaan niin kaikkea hyvää vaan, mutta älä yritä muille syöttää.
tekevät ihmetekoja omillensa? Uskonnollisia kokemuksia ja "ihmetekoja" on kaikkien uskontojen piirissä, niiden muodot hieman vaihtelevat mutta periaate on sama. Kun oikein kovasti uskoo johonkin yliluonnolliseen, alkaa tulkita todellisuutta tämän uskomuksen kautta ja ihan normaalit tapahtumat peilataan tämän yliluonnollisen henkiolennon kautta.
Kristinusko ei tee tässä kohtaa poikkeusta. Näin ollen mikään henkilökohtainen tuntemus ei käy todisteeksi jumalan olemassaolosta. Samanlaisia tuntemuksia on muillakin, mutta toisille ne ovat todisteena Budhan, Shivan tai muun suuren hengen olemassaolosta.
Ja aiempana ketjussa esitetty näkemys, että jumalan armon ansiosta saan tässä lämpimässä ja kylläisenä naputella tietokonetta, on todella absurdi. Miksi jumala antaa tämän kaiken hyvän minulle, joka olen avoimesti pakana, ja samaan aikaan antaa hartaiden kristittyjen kärsiä maanpäällisestä helvetistä esim. afrikassa? Todellinen rakastava isä-pappa!
TÄÄKIN ON SELVITETTY, SAATANAKI PYSTYY IHMEISIIN ,MYÖS PARANTAMAAN IHMISIÄ HETKELLISESTI, KUNNES OLO ON ENTISTÄ PAHEMPI. KATO SE ON LÄHDE JOKA RATKASEE, JEESUS/SAATANA.JOO JA JUMALA ON TOSIAAN TASAPUOLINEN , AIKA TERÄVÄ VETO, JOSKUS EI USKOVA MENESTYY MAALLISESTIKIN PAREMMIN, SILLÄ HÄN ANTAA SANAN MUKAAN AURINGON PAISTAA NIIN PAHOILLE KUINPYHILLE, SILTI JUMALA VETÄÄ RIKASTA JA KÖYHÄÄ PUOLEENSA, TYHMÄÄ JA VIISASTA.
oho,,, wau... melkoinen kunnia saada keskustella vauva-palstalla itse jumalan kanssa...
oho,,, wau... melkoinen kunnia saada keskustella vauva-palstalla itse jumalan kanssa...
SANAN TUNNEN, VISSI ERO.
Ei meitä kiinnosta jeesustelut ja raamattusitaatit.
Sinä et ole koko palsta. On ollut muutamia hyvinkin kiinnostuneita ja heidän puolestaan on rukoiltu :)
SAMAAN TAIVAASEEN OLEMME MATKALLA, TIEDÄN ETTÄ ON RUKOILTU.
Paljon rakkautta, siunausta ja iloa. Jeesus hakee pian omansa :)