Onko epäkohteliasta jos yksi tuleva mummo
ottaa yhteyttä vauvan saajan läheisiin ja kysyy haluavatko kaikki laittaa rahaa lahjakorttiin jolla nuori perhe saa ostettua vaunut?
Kommentit (142)
Lahjansaaja tai vanhempansa voivat toivoa vaikka kuuta taivaalta, mutta se on heidän asiansa. Minusta on hirveää, että jotkut tekevät lapsia, mutta eivät kykene edes perushankintoja maksamaan! Ei ihme, että lapset voivat huonosti, kun lähtökohta on mikä on.
Ensin ostetaan yhdessä vaunut, sitten sänky, sitten pyörä, sitten sukset, luistimet, mopo jne.
Eli jotkut tekevät lapsia sillä mielellä, että kylä kasvattaa ja kylä kustantaa.
lasten harrastus- tai koulumaksuja tai yleisiä tarvikkeita niin tasan en ottaisi vastaan. Enkä ainakaan yhtään tykkäisi mistään kerjuukirjeestä "läheisille". Ihan niin kuin olisin niin luuseriäiti, etten edes käytettyjä vaunuja saisi ilman kansalaisliikettä!
lapsille jotain mitä tarvitsevat. Ei tulis mieleenkään antaa niitä takaisin ja sanoa ylimielisesti että en niitä tarvitse, pidä hyvänäsi. Jos en tarvi niin laitan ne lasten tilille tai käytän myöhemmin isoihin hankintoihin. Enkä tunne itseäni luuseriksi, en koska en pyydä, vaadi enkä pakota anoppia antamaan mitään.
Vai antaako ihan omistaan?
lapsensa ihan itse. Kunnollinen vanhempi kun ei ota MITÄÄN keneltäkään. Juurihan tuo kehui että ilmoittaa lahjanantajille että ei kiitos.
Lahjansaaja tai vanhempansa voivat toivoa vaikka kuuta taivaalta, mutta se on heidän asiansa. Minusta on hirveää, että jotkut tekevät lapsia, mutta eivät kykene edes perushankintoja maksamaan! Ei ihme, että lapset voivat huonosti, kun lähtökohta on mikä on.
Ensin ostetaan yhdessä vaunut, sitten sänky, sitten pyörä, sitten sukset, luistimet, mopo jne.
Eli jotkut tekevät lapsia sillä mielellä, että kylä kasvattaa ja kylä kustantaa.
Ehdottomasti lahjanantaja saa päättää mitä antaa, mutta eikö yksi suurempi, tarpeellinen hankita isommalta porukalta ole parempi ratkaisu kuin se, että kaikki tädit, mummit ja kummit tuovat niitä vaaleankeltaisia potkupukuja joista kukaan ei oikeasti tykkää? Ja sama myöhemmällä iällä; eikö polkupyörä ole parempi lahja vaikka viisivuotiaalle kuin muovikrääsä kaapin täytteeksi? Enkä siis tarkoita, ettetkö kenties ostaisi kivoja lahjoja, puhun yleistäen.
Ja normianoppi maksaa omilla rahoilla lahjansa, ei laita keräyslistaa pystyyn
lasten harrastus- tai koulumaksuja tai yleisiä tarvikkeita niin tasan en ottaisi vastaan. Enkä ainakaan yhtään tykkäisi mistään kerjuukirjeestä "läheisille". Ihan niin kuin olisin niin luuseriäiti, etten edes käytettyjä vaunuja saisi ilman kansalaisliikettä!
lapsille jotain mitä tarvitsevat. Ei tulis mieleenkään antaa niitä takaisin ja sanoa ylimielisesti että en niitä tarvitse, pidä hyvänäsi. Jos en tarvi niin laitan ne lasten tilille tai käytän myöhemmin isoihin hankintoihin. Enkä tunne itseäni luuseriksi, en koska en pyydä, vaadi enkä pakota anoppia antamaan mitään.
Vai antaako ihan omistaan?
lapsensa ihan itse. Kunnollinen vanhempi kun ei ota MITÄÄN keneltäkään. Juurihan tuo kehui että ilmoittaa lahjanantajille että ei kiitos.
että pidä hyvänäsi me emme niitä tarvitse emmekä käytä. Näyttää lopuksi vielä anopille ovea ja käskee painua helvettiin koska anoppi luuli miniää luuseriksi joka ei saa ostettua lapsilleen tarvittavia tavaroita.
Tämän jälkeen normiminiä kehuu netissä kuinka on hyvä äiti kun osaa elättää lapsensa ihan itse.
aina ostelleet lapsenlapsille esim. vaatteita muuten vaan, polkupyöriä, potkulautoja jne. Lasten isoisovanhemmat antavat myös usein rahaa lapsenlapsenlapsilleen harrastuksiin ym. käytettäväksi. Loukkaantuisivat varmaan verisesti jos kieltäytyisin ottamasta vastaan.
Paljastat kivasti ongelmasi sanavalinnoillasi "jos joku tunkisi meille maksamaan"... Niin ei siis tapahdu ja sinua läheistesi välinpitämättömyys harmittaa joten verhoat sen ylpeyteen ja nimität luusereiksi ne joiden läheiset lapsista välittävät.
Meillä nuo sukulaiset ajattelevat ilmeisen toisella tavalla kuin teillä, ei niin että lapset ovat vanhempiensa omaisuutta vaan ajattelevat että lapset ovat meidän lapsia kyllä, mutta HEIDÄN lapsenlapsiaan, siis HEIDÄN sukuaan ja läheisiään myös joiden elämässä haluavat olla mukana ja vaikuttaa siihen vaikka uuden toppapuvun muodossa kun asuvat sen verran kauempana kuitenkin että näkevät lapsia ehkä 4-6 kertaa vuodessa.
lasten harrastus- tai koulumaksuja tai yleisiä tarvikkeita niin tasan en ottaisi vastaan. Enkä ainakaan yhtään tykkäisi mistään kerjuukirjeestä "läheisille".
Ihan niin kuin olisin niin luuseriäiti, etten edes käytettyjä vaunuja saisi ilman kansalaisliikettä!
kyllähän tuo ap:n miniä pystyy käytetyt vaunut ostamaan, nythän ap haluaa antaa yllätyksenä uudet ja hienot. Eiköhän normaalin toiminnan piiriin mahdu se, että isovanhemmat ostavat omasta halustaan kalliita lahjoja, sekä se, että eivät osta.
Ensinnäkin, nuo on kaikki muutaman tunnin lastenhoitoon tarkoitettuja palveluja, ei tilanteeseen jossa vanhempi sairaalassa. Toisekseen, kellään normaalituloisella ei ole varaa maksaa ympärivuorokautista lastenhoitoa päivä- tai viikkokausiksi jos vanhemmat joutuu sairaalaan.
Ei noista mainitsemistasi mikään tule ilmaiseksi ympäri vuorokauden hoitamaan kenenkään lapsia!! Läheiseni perheessä joutui ensin isä sairaalaan, samalla viikolla äiti. Isovanhemmat eivät halunneet hoitaa lapsia joten lapset sijoitettiin kiireellisenä lastenkotiin.
i] niin hanki lapsia vain se määrä, jonka itse jaksat.
öö, wtf? No niin olen tehnytkin vain sen määrän jonka jaksan hoitaa, olen lapseni itse hoitanut ja kukaan muu ei ole koskaan hoitanut sekuntiakaan lapsiani. Kyse oli siitä että ei ole mistään apua saatavilla jos tulee HÄTÄ tai KRIISI esim. jos minä kotivanhempana joudun sairaalaan ja puoliso on työmatkalla niin lapset pitää silloin huostaanottaa laitokseen kun isovanhemmat eivät auta vaikka mikä olisi. Mikä ihmeen sättimisen tarve sinulla on? Mitä sinä tiedät lapsimäärästäni? Itse olen jaksanut lapseni hoitaa ja en todellakaan odota että kukaan muu niitä hoitaa. Sen sijaan sitä kyllä odottaisin että jos tulee paha KRIISITILANNE niin sen verran voisi lähimmäisestään omat vanhemmat tai puolison vanhemmat välittää että auttaisivat hädän tullen. Mutta eivät auta, joten pitää vain rukoilla että kriisiä ei tule!
Vai oletatko, että jos isovanhemmat ovat itse laitoksessa tai kuolleet, ei kukaan kykene auttamaan? Oletko kuullut mummit -palvelusta, MLL:stä, kodinavuxista?
ainahan avun tulee olla ilmaista, perheen ei itse tarvitse kantaa vastuuta mistään.
MLL:n hoitaja olis joku päälle 300e/vrk, Kodinavuks jotain n. kolminkertainen...
Ensinnäkin, nuo on kaikki muutaman tunnin lastenhoitoon tarkoitettuja palveluja, ei tilanteeseen jossa vanhempi sairaalassa. Toisekseen, kellään normaalituloisella ei ole varaa maksaa ympärivuorokautista lastenhoitoa päivä- tai viikkokausiksi jos vanhemmat joutuu sairaalaan.
Ei noista mainitsemistasi mikään tule ilmaiseksi ympäri vuorokauden hoitamaan kenenkään lapsia!! Läheiseni perheessä joutui ensin isä sairaalaan, samalla viikolla äiti. Isovanhemmat eivät halunneet hoitaa lapsia joten lapset sijoitettiin kiireellisenä lastenkotiin.
i] niin hanki lapsia vain se määrä, jonka itse jaksat.
öö, wtf? No niin olen tehnytkin vain sen määrän jonka jaksan hoitaa, olen lapseni itse hoitanut ja kukaan muu ei ole koskaan hoitanut sekuntiakaan lapsiani. Kyse oli siitä että ei ole mistään apua saatavilla jos tulee HÄTÄ tai KRIISI esim. jos minä kotivanhempana joudun sairaalaan ja puoliso on työmatkalla niin lapset pitää silloin huostaanottaa laitokseen kun isovanhemmat eivät auta vaikka mikä olisi. Mikä ihmeen sättimisen tarve sinulla on? Mitä sinä tiedät lapsimäärästäni? Itse olen jaksanut lapseni hoitaa ja en todellakaan odota että kukaan muu niitä hoitaa. Sen sijaan sitä kyllä odottaisin että jos tulee paha KRIISITILANNE niin sen verran voisi lähimmäisestään omat vanhemmat tai puolison vanhemmat välittää että auttaisivat hädän tullen. Mutta eivät auta, joten pitää vain rukoilla että kriisiä ei tule!
Vai oletatko, että jos isovanhemmat ovat itse laitoksessa tai kuolleet, ei kukaan kykene auttamaan? Oletko kuullut mummit -palvelusta, MLL:stä, kodinavuxista?
ainahan avun tulee olla ilmaista, perheen ei itse tarvitse kantaa vastuuta mistään.
Olisin ollut onnesta soikeana jos olisimme esikoisen synnyttyä saaneet sellaisen yllätyslahjan!
Ei kaikki perheet odotuta lasten hankintaa siihen saakka että talous on tip top. Mekin olimme mieheni kanssa silloin aikoinaan juuri valmistuneita, toinen työtön ja rahat melko tiukilla.
:)
mutta on eri asia oikein kannustaa siihen.
Meillä anoppi teki myös samoin. Osti vimpanpäälle 3000 euron vaunut, joita olin haaveillut. Lähetti sitten laskut tutuille ja sukulaisille, jotta pystyivät maksamaan kimpassa ne meille.
Eli ap. Suosittelen tätä tapaa. Ostatte vaunut miniälle vaikka visalla jos ei löydy käteistä rahaa nyt tarpeeksi ja jaatte sen summan sillä määrällä, mitä arvelette voivan pyytää kimppalahjaan ja lähetätte laskun. Näin se toimii hyvin.
Ihme kitisijöitä täällä. Sääli kun teitä ei sukulaiset halua auttaa. Meitä onneksi haluavat.
Ihmettelen syvästi miten niin moni ylimielisenä huutelee tyyliin "voi voi jos sukunne ei teitä auta, meilläpäs auttaakin ja paljon!" Ja tämä siis rivien välistä tihkuvalla omakehuisella asenteela.
Luuletteko jotenkin että se on omaa ansiotanne tai paremmuuttanne että suku ja vanhemmat auttavat? Sitä kutsutaan tuuriksi! Kun ihninen ei voi valita niitä vanhempiaan ja sukuaan, niin silloi ei tylylle suvulle voi mitään tehdä.
Itselläni vanhemmat ja appivanhemat ovat sitiä tylyä sakkia joka on ääneen sanonut että missään ei sitten auteta vaika mikä kriisi teille tulisi. Ja eivät tosiaan ole auttaneet edes äärimmäisessä hädässä. Tämä ei siis kuitenkaan oe kenenkään syy, aivan kuten avuliaat vanhemmat eivät ole keenkään ansio. Kaikille ei vaan elämä jaa hyviä kortteja.
Itsr olen pärjännyt omillani enkä ole koskaan 18v iän jälkeen kun kotoa muutin, saanut kosaan mitään apua keneltäkään (neuvolaa ym en nyt laske mukaan). Jos tämä jotain on opettanut niin sen, etten ikinä hylkää lapsiani aikuisikäisinä vaan autan ja tuen kaikessa
Ja totisesti toivon etteivät omat lapseni silloin huutele vähemmän onnekkaille lapsille siihen tyyliin ylimieliinä että "voi voi, mitäs läksit".
Minua olisi hävettänyt ja nolottanut jos anoppi olisi kerjännyt hänen ja minun sukulaisilta ja kavereilta rahaa vaunuihin, joita hänellä ei olisi ollut varaa ostaa meille.
Olisin mieluummin ostanut sellaiset vaunut itselleni kuin meillä on varaa kuin kuullut jälkeen päin, että anoppi olisi kerjännyt kaikilta tutuilta kymppiä, kahta, että saisi meille ne "miniän unelmavaunut"
Mutta kuten sanoin, jokainen meistä on erilainen. Isovanhemmat on ostaneet lahjoja, mutta vain sellaisia, mihin heillä itsellä on varaa, eikä ole tarvinnut kerjuukirjeitä lähetellä muille.
Olisin ollut onnesta soikeana jos olisimme esikoisen synnyttyä saaneet sellaisen yllätyslahjan!
Ei kaikki perheet odotuta lasten hankintaa siihen saakka että talous on tip top. Mekin olimme mieheni kanssa silloin aikoinaan juuri valmistuneita, toinen työtön ja rahat melko tiukilla.
:)
nuoria nimenomaan hankkimaan lapsia kesken opiskelujen. Olikohan sen pointti se, että saadaan lisää veronmaksajia ja ettei väkiluku vähene sen takia , että ihmiset odottavat liian pitkään ja sitten lapsia ei enää tulekaan. Ja lapsettomuushoidot ne vasta kalliita ovatkin.
Eli mun mielestä on ihan kiva että ap haluaa ilahduttaa nuorta perhettä.
jos anoppi ostaisi velaksi vaunut ja alkaisi sitten vielä lähetellä sukulaisille laskuja niistä!
Herrajumala sentään!
Ymmärrätkö sä tahallasi väärin vai oletko vain yksinkertaisesti noin helvetin tyhmä?
Missä kohtaa ap on sanonut kinuavansa rahaa keneltäkään? Puhe on koko ajan ollut siitä, että vaunurahasto on vaihtoehto niille, jotka haluavat muistaa perhettä jollain tavalla, mutta eivät välttämättä keksi tai tiedä, mitä ostaisivat. Ketään ei pakoteta osallistumaan siihen, eikä ap vaikuta ihmiseltä, joka jotenkin loukkaantuisi, jos joku ei halua osallistua.
Mutta eihän tämä tietysti olisi av-palsta ellei täältä löytyisi näitä idioottijänkkääjiä, joiden maailmaan mahtuu vain se yksi ja ainoa, oma tapa tehdä asioita.
Lämminsydäminen vanhempi kinuaa muita maksamaan lapsensa maksut?
Tosi surullista, että sun vanhemmat on hylänneet sut, kun mittariin on tullut 18 vuotta, mutta älä jaksa kiukutella siitä niille, joiden vanhemmat ovat lämminsydämisempiä.
"Minä olen nyt kypsä vanhempi ja vastaan perheestäni." Se lahja menee vanhemmille ja vieläpä sellaiseen tarvikkeeseen, joka kuuluu huoltajan latusvelvollisuuden piiriin.
Ei kai sentään?
trendivaunuja anopilta...
ja kakkuja mm. ristiäisiin. Ei pannut yhtään pahakseen. Miksei joku äveriäämpi anoppi voisi toimitella lastenvaunujakin. En olisi pannut pahakseni sitäkään.
tästä mahdollisuudesta, että anoppi laskuttaisi vaunut tutuilla ja sukulaisilla.
Olisin aika järkyttynyt jos serkkuni tai jonkun muun kaverin anoppi lähettäisi minulle 50 euron laskun siitä, että on ostanut miniälleen vaunut. Jättäisin kyllä maksamatta.
jos anoppi ostaisi velaksi vaunut ja alkaisi sitten vielä lähetellä sukulaisille laskuja niistä!
Herrajumala sentään!
sama tilanne paitsi toinen mummo kuollut ja toista ei KIINNOSTA. En toivo tätä tilannetta kenellekkään. Rukoillaan yhdessä ettei koskaan kun lapset pieniä tule KRIISIÄ