Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko epäkohteliasta jos yksi tuleva mummo

Vierailija
11.01.2012 |

ottaa yhteyttä vauvan saajan läheisiin ja kysyy haluavatko kaikki laittaa rahaa lahjakorttiin jolla nuori perhe saa ostettua vaunut?

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippilahja? Kastelahja? En ole ikinä ostanut kenellekään mitään lahjaa siksi, että on saanut vauvan. Kukkia olen vienyt.

Sain minäkin vanhemmiltani lapselle vaunut. Vaikka olisin voinut ne itsekin ostaa. siskonikin sai. Ihan muuten vain. Tarviiko sen olla mikään "erityinen" lahja? Ja vauva niissä vaunuissa nukkuu, on ne vauvallekin!

vaan haluaa läheiset mukaan. Minusta ihan OK ostella vaikka mitä, jos on rahaa, mutta kinuta muita mukaan oman rahanpuutteen takia - se on aika outoa!

kimppalahjaan, ketään ei pakoteta. Ap ei siis jakele kenenkään rahoja, jokainen jakaa ne ihan itse. Joko osallistuu kimppalahjaan, ostaa oman lahjan tai ei osta mitään. Vai oletteko te itseänne kypsiksi aikuisiksi mainostavat ihmiset oikeasti niitä jotka ei uskalla sanoa kenellekään mitään vastaan. Itkee sitten myöhemmin, että en mä olis halunnut, mutta kun se pakotti. Kimppalahja on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa, ei mikään pakko.

Vierailija
82/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille toi moni vauvalahjan: minun vanhempani, yksi sisarus, yksi kaveri, miehen vanhemmat ja hänen viisi sisarustaan. Kun laskee lahjojen todennäköiset kustannukset yhteen ja ajattelee, että samat rahat olisivat menneet vaunuihin, saa 150 euroa. Kai sillä voi jotkut toistakymmentä vuotta vanhat käytetyt vaunut löytää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten harrastus- tai koulumaksuja tai yleisiä tarvikkeita niin tasan en ottaisi vastaan. Enkä ainakaan yhtään tykkäisi mistään kerjuukirjeestä "läheisille".

Ihan niin kuin olisin niin luuseriäiti, etten edes käytettyjä vaunuja saisi ilman kansalaisliikettä!

Vierailija
84/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten harrastus- tai koulumaksuja tai yleisiä tarvikkeita niin tasan en ottaisi vastaan. Enkä ainakaan yhtään tykkäisi mistään kerjuukirjeestä "läheisille".

Ihan niin kuin olisin niin luuseriäiti, etten edes käytettyjä vaunuja saisi ilman kansalaisliikettä!

Vierailija
85/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että läheisiltä heruisi vaunukeräykseen summa, jonka he saattaisivat vauvalahjaan laittaa muutenkin, eli jonkun mainitsema 10 e, ehkä peräti 20 e. Läheisiä olisivat ehkä toisen perheen isovanhemmat (1 talous) ja ehkä kummallakin tuoreella vanhemmalla olisi jopa kaksi sisarusta, jotka osallistuisivat lahjaan (yht. 4 taloutta). Saadaan vaunukeräyksen tuotoksi joko 5 x 10 e tai 5 x 20 e = 50-100 e, todennäköisesti siis aivan murto-osa unelmavaunujen hinnasta. Ehkä toisilta isovanhemmilta löytyisi jopa satanen. Silti ei lähellekään kata vaunujen kustannuksia. Kannattaako siis nähdä vaivaa?

ja ilmoittavat, että opettelepa kuule ihan itse toteuttamaan ne unelmasi, me laitamme lapselle 500 e "sulkutilille" rahaa, hän saa ne täyttäessään 18v

pakolla vaatimaan.

Vierailija
86/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimman osan asenne. Onko se kateutta tai katkeruutta? Äiti laitto viestiä meidän kaikille sisaruksille, ku sisko sai vauvan, että laittakaa vauvamuistamiset tilille ja sit siskon tilinro. Eikä siinä mun mielestä ollu mitään pahaa. Tiesin tietty siskon taloudellisen tilanteen ja ymmärsin, että raha tulee todelliseen tarpeeseen..

Luin tuolta just keskustelua tuon Helsingin surmien yhteydestä ja mun mielestä tämä keskustelu heijastelee aika hyvin koko yhteiskunnan asennetta heikompiin.. Oli kai ihan sama, ku tappo lapsensa, ku ei ilmeisesti ollu mahdollisuutta syystä tai toisesta huolehtia niistä, eipähän jääny muidenkaan rasitteeksi ne lapset.. tai siis ainakin se sävy heijastelee tässäkin keskustelussa.

Ihan oikeasti kukaan ei voi tietää, minä hetkenä kohtaa jokin sairaus tai onnettomuus tms ja tarvis apua. Nämä jotka huutelee pärjäämisestä ja siitä, että vaan sen verran lapsia ku oikeasti jaksaa ja pystyy elättämään.. jos tuleekin se tilanne, että jaksaminen tai varat ennalta varoittamatta loppuu, ni vaihtoehdot on vähissä, jos ei saa olla apua vailla.. Taitaa itsekkyys olla tämän ajan leimallisin piirre.

Ihana ajatus mummolla! Jos tosiaan ilman kenenkään (esim. seuraavien lastenlasten) katkeroitumatta voit tällaisen keräyksen suorittaa, ni tee se! Joo, ja me ollaan ite ostettu käytettynä vaunut ja ne on nyt viidennellä käytössä. Luultavasti se vaunuihin tarkoitettu raha otetaan kiitollisuudella vastaan, vaikkei olis vara uutena ostaakaan niitä vaunuja..

Vierailija
87/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippilahja? Kastelahja? En ole ikinä ostanut kenellekään mitään lahjaa siksi, että on saanut vauvan. Kukkia olen vienyt.

Sain minäkin vanhemmiltani lapselle vaunut. Vaikka olisin voinut ne itsekin ostaa. siskonikin sai. Ihan muuten vain. Tarviiko sen olla mikään "erityinen" lahja? Ja vauva niissä vaunuissa nukkuu, on ne vauvallekin!

vaan haluaa läheiset mukaan. Minusta ihan OK ostella vaikka mitä, jos on rahaa, mutta kinuta muita mukaan oman rahanpuutteen takia - se on aika outoa!

kimppalahjaan, ketään ei pakoteta. Ap ei siis jakele kenenkään rahoja, jokainen jakaa ne ihan itse. Joko osallistuu kimppalahjaan, ostaa oman lahjan tai ei osta mitään. Vai oletteko te itseänne kypsiksi aikuisiksi mainostavat ihmiset oikeasti niitä jotka ei uskalla sanoa kenellekään mitään vastaan. Itkee sitten myöhemmin, että en mä olis halunnut, mutta kun se pakotti. Kimppalahja on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa, ei mikään pakko.

yleensä se kärttäjä loukkaantuu ja perustelee, että hän on jo sopinut (ap miniän kanssa), että tämä me hankitaan. Eli olet pettämässä lupausta, jota et edes ole antanut! Se kerääjä kun olettaa, että hän on tehnyt hienon keksinnön ja minä kuvittelin, että pelkkä onnittelu riittää tuoreelle äidille ja isälle.

Vierailija
88/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullista, että sun vanhemmat on hylänneet sut, kun mittariin on tullut 18 vuotta, mutta älä jaksa kiukutella siitä niille, joiden vanhemmat ovat lämminsydämisempiä.

"Minä olen nyt kypsä vanhempi ja vastaan perheestäni." Se lahja menee vanhemmille ja vieläpä sellaiseen tarvikkeeseen, joka kuuluu huoltajan latusvelvollisuuden piiriin.

Vierailija
89/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista mainitsemistasi mikään tule ilmaiseksi ympäri vuorokauden hoitamaan kenenkään lapsia!!

Läheiseni perheessä joutui ensin isä sairaalaan, samalla viikolla äiti. Isovanhemmat eivät halunneet hoitaa lapsia joten lapset sijoitettiin kiireellisenä lastenkotiin.

i] niin hanki lapsia vain se määrä, jonka itse jaksat.

öö, wtf? No niin olen tehnytkin vain sen määrän jonka jaksan hoitaa, olen lapseni itse hoitanut ja kukaan muu ei ole koskaan hoitanut sekuntiakaan lapsiani. Kyse oli siitä että ei ole mistään apua saatavilla jos tulee HÄTÄ tai KRIISI esim. jos minä kotivanhempana joudun sairaalaan ja puoliso on työmatkalla niin lapset pitää silloin huostaanottaa laitokseen kun isovanhemmat eivät auta vaikka mikä olisi. Mikä ihmeen sättimisen tarve sinulla on? Mitä sinä tiedät lapsimäärästäni? Itse olen jaksanut lapseni hoitaa ja en todellakaan odota että kukaan muu niitä hoitaa. Sen sijaan sitä kyllä odottaisin että jos tulee paha KRIISITILANNE niin sen verran voisi lähimmäisestään omat vanhemmat tai puolison vanhemmat välittää että auttaisivat hädän tullen. Mutta eivät auta, joten pitää vain rukoilla että kriisiä ei tule!

Vai oletatko, että jos isovanhemmat ovat itse laitoksessa tai kuolleet, ei kukaan kykene auttamaan? Oletko kuullut mummit -palvelusta, MLL:stä, kodinavuxista?

Vierailija
90/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vastauksia. Ap, olet ihana mummo, kun haluat noin miniän yllättää. Ja tekisin myös samoin, esittäisin asian niin läheisille niin, että voivat halutessaan myös kieltäytyä.

Me saimme aikoinaan äidiltäni pinnasängyn ja hoitopöydän ensimmäisen lapsen syntymän johdosta lahjaksi, hän on ostanut ne myös muiden sisarusteni ekalle lapselle, ja anoppi osti vaunut meille, kuten myös viidelle muulle lapsensa ekalle vauvalle.

Saimme myös anopilta ekan lapsen ristiäispäivänä hopeisen kannun ja sokerikon&kermakon...

Vierailija
91/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimman osan asenne. Onko se kateutta tai katkeruutta? Äiti laitto viestiä meidän kaikille sisaruksille, ku sisko sai vauvan, että laittakaa vauvamuistamiset tilille ja sit siskon tilinro. Eikä siinä mun mielestä ollu mitään pahaa. Tiesin tietty siskon taloudellisen tilanteen ja ymmärsin, että raha tulee todelliseen tarpeeseen.. Luin tuolta just keskustelua tuon Helsingin surmien yhteydestä ja mun mielestä tämä keskustelu heijastelee aika hyvin koko yhteiskunnan asennetta heikompiin.. Oli kai ihan sama, ku tappo lapsensa, ku ei ilmeisesti ollu mahdollisuutta syystä tai toisesta huolehtia niistä, eipähän jääny muidenkaan rasitteeksi ne lapset.. tai siis ainakin se sävy heijastelee tässäkin keskustelussa. Ihan oikeasti kukaan ei voi tietää, minä hetkenä kohtaa jokin sairaus tai onnettomuus tms ja tarvis apua. Nämä jotka huutelee pärjäämisestä ja siitä, että vaan sen verran lapsia ku oikeasti jaksaa ja pystyy elättämään.. jos tuleekin se tilanne, että jaksaminen tai varat ennalta varoittamatta loppuu, ni vaihtoehdot on vähissä, jos ei saa olla apua vailla.. Taitaa itsekkyys olla tämän ajan leimallisin piirre. Ihana ajatus mummolla! Jos tosiaan ilman kenenkään (esim. seuraavien lastenlasten) katkeroitumatta voit tällaisen keräyksen suorittaa, ni tee se! Joo, ja me ollaan ite ostettu käytettynä vaunut ja ne on nyt viidennellä käytössä. Luultavasti se vaunuihin tarkoitettu raha otetaan kiitollisuudella vastaan, vaikkei olis vara uutena ostaakaan niitä vaunuja..

Siksi en ymmärrä, miksi pitää ryhtyä keräämään katastrofirahastoa. Eiköhän yksi suuri syy perheiden pahoinvointiin ole se, että on hankittu lapsia, joita ei alunperinkään ole ollut varaa elättää.

Vierailija
92/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista mainitsemistasi mikään tule ilmaiseksi ympäri vuorokauden hoitamaan kenenkään lapsia!! Läheiseni perheessä joutui ensin isä sairaalaan, samalla viikolla äiti. Isovanhemmat eivät halunneet hoitaa lapsia joten lapset sijoitettiin kiireellisenä lastenkotiin.

i] niin hanki lapsia vain se määrä, jonka itse jaksat.

öö, wtf? No niin olen tehnytkin vain sen määrän jonka jaksan hoitaa, olen lapseni itse hoitanut ja kukaan muu ei ole koskaan hoitanut sekuntiakaan lapsiani. Kyse oli siitä että ei ole mistään apua saatavilla jos tulee HÄTÄ tai KRIISI esim. jos minä kotivanhempana joudun sairaalaan ja puoliso on työmatkalla niin lapset pitää silloin huostaanottaa laitokseen kun isovanhemmat eivät auta vaikka mikä olisi. Mikä ihmeen sättimisen tarve sinulla on? Mitä sinä tiedät lapsimäärästäni? Itse olen jaksanut lapseni hoitaa ja en todellakaan odota että kukaan muu niitä hoitaa. Sen sijaan sitä kyllä odottaisin että jos tulee paha KRIISITILANNE niin sen verran voisi lähimmäisestään omat vanhemmat tai puolison vanhemmat välittää että auttaisivat hädän tullen. Mutta eivät auta, joten pitää vain rukoilla että kriisiä ei tule!

Vai oletatko, että jos isovanhemmat ovat itse laitoksessa tai kuolleet, ei kukaan kykene auttamaan? Oletko kuullut mummit -palvelusta, MLL:stä, kodinavuxista?

ainahan avun tulee olla ilmaista, perheen ei itse tarvitse kantaa vastuuta mistään.

Vierailija
93/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullista, että sun vanhemmat on hylänneet sut, kun mittariin on tullut 18 vuotta, mutta älä jaksa kiukutella siitä niille, joiden vanhemmat ovat lämminsydämisempiä.

"Minä olen nyt kypsä vanhempi ja vastaan perheestäni." Se lahja menee vanhemmille ja vieläpä sellaiseen tarvikkeeseen, joka kuuluu huoltajan latusvelvollisuuden piiriin.

Ei kai sentään?

Vierailija
94/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille jotain mitä tarvitsevat. Ei tulis mieleenkään antaa niitä takaisin ja sanoa ylimielisesti että en niitä tarvitse, pidä hyvänäsi. Jos en tarvi niin laitan ne lasten tilille tai käytän myöhemmin isoihin hankintoihin. Enkä tunne itseäni luuseriksi, en koska en pyydä, vaadi enkä pakota anoppia antamaan mitään.

Vierailija
95/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinun lapsillasi on pahasti keskenkasvuiseksi jäänyt äiti. Ei naurata yhtään, toivottavasti joku puuttuu touhuihinne.

Vierailija
96/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten harrastus- tai koulumaksuja tai yleisiä tarvikkeita niin tasan en ottaisi vastaan. Enkä ainakaan yhtään tykkäisi mistään kerjuukirjeestä "läheisille". Ihan niin kuin olisin niin luuseriäiti, etten edes käytettyjä vaunuja saisi ilman kansalaisliikettä!

lapsille jotain mitä tarvitsevat. Ei tulis mieleenkään antaa niitä takaisin ja sanoa ylimielisesti että en niitä tarvitse, pidä hyvänäsi. Jos en tarvi niin laitan ne lasten tilille tai käytän myöhemmin isoihin hankintoihin. Enkä tunne itseäni luuseriksi, en koska en pyydä, vaadi enkä pakota anoppia antamaan mitään.

Vai antaako ihan omistaan?

Vierailija
97/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä äitejä vaivaa?

Vierailija
98/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä huutelijoita, jotka haukkuvat perhettä rahattomaksi jne. Uudet vaunut voivat olla hyvinkin kalliit, ja parempihan se todellakin on, että sellaiset ostetaan kimppalahjana kuin että kaikki ostaisivat pehmoleluja tms. Ap:lle paljon onnea tulevasta lapsenlapsesta, sinusta tulee ihana mummo :)

Vierailija
99/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä äitejä vaivaa?

Vierailija
100/142 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten harrastus- tai koulumaksuja tai yleisiä tarvikkeita niin tasan en ottaisi vastaan. Enkä ainakaan yhtään tykkäisi mistään kerjuukirjeestä "läheisille". Ihan niin kuin olisin niin luuseriäiti, etten edes käytettyjä vaunuja saisi ilman kansalaisliikettä!

Vai antaako ihan omistaan?

lapsensa ihan itse. Kunnollinen vanhempi kun ei ota MITÄÄN keneltäkään. Juurihan tuo kehui että ilmoittaa lahjanantajille että ei kiitos.