Kaksikieliset perheet: miten sujuu ei-koulu äidinkieli?
Meillä siis toinen vanhemmista suomen- ja toinen ruotsinkielinen ja mietitään päiväkotikieltä ja sen myötä myös koulukieltä. Itseäni kovasti mietityttää, mitä tapahtuu lapsen suomenkielelle, jos menee ruotsinkieliseen kouluun? Siis lähinnä sitä mietin, että kun suomi kuitenkin on pääkieli täällä, oppiiko lapsi kunnollista suomenkieltä kirjoitettuna. Jokainenhan nyt pystyy jonkinlaista kirjoitusta tuottamaan mutta miten käy oikeinkirjoitussääntöjen oppimisen (yhdyssanat, viittaukset, pilkkusäännöt yms.) ja pystyyko lapsi aikuisena tuottamaan vaikkapa opintojen lopputyöhön vaadittavaa kunnollista suomea.
Kokemuksia?
Kommentit (95)
Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikkien lasten kohdalla vieraskielisen koulun käyminen ei suinkaan ole noin helppoa, vaan voi johtaa todellisiin kielellisiiin vaikeuksiiin.
AP:n perheessä oli toinen vanhemmista ruotsinkielinen...
Vai oliko tää sittenkin kommentti tuohon, jossa kumpikaan vanhemmista ei ole ruotsinkielinen? Joo sitä minä en ymmärrä ollenkaan, miksi lapsi laitetaan täysin vieraskieliseen kouluun.
Joo, oli kommentti suomenkieliselle eikä ap:lle.
ummikkosuomenkieliset pärjäävätkin hyvin ruotsinkielisissä kouluissa
Hah, tuskin pärjäävät. Perustelepas!
ongelmia kaksikielisten kotejen lapsilla ummikkosuomenkieliset pärjäävätkin hyvin ruotsinkielisissä kouluissa
Oletko itse ummikkosuomalainen, kaksikielinen vai mikä? Kun ei saa mitään selkoa, mitä meinaat :DD
Luepa itse rivien välistä miten vanhemmat haluaisivat lastensa saavan opiskella tärkeitä ja hyödyllisiä kieliä!
Pitääkö niitä taas luetella: espanja, japani, kiina, portugali, italia, saksa, venäjä.... ei missään tärkeysjärjestyksessä.
Taas täällä saa rivien välistä lukea miten kamalaa on oppia jotain kieltä. happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista..
Luepa itse rivien välistä miten vanhemmat haluaisivat lastensa saavan opiskella tärkeitä ja hyödyllisiä kieliä!
Pitääkö niitä taas luetella: espanja, japani, kiina, portugali, italia, saksa, venäjä.... ei missään tärkeysjärjestyksessä.
Taas täällä saa rivien välistä lukea miten kamalaa on oppia jotain kieltä. happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista..
Ruotsissa aiotaan jatkossa tarjota yhtenä vaihtoehtona kiinan kieltä kaikissa kouluissa!
Samaan aikaan Suomessa... Aiotaan lisätä ja aikaistaa pakkoruotsin opetusta!
Kumpikohan maa tulee pärjäämään tulevaisuuden yhä kansainvälisemmässä maailmassa? Se, jossa panostetaan pieneen ja melko tarpeettomaan vähemmistökieleen, vai se, jossa panostetaan isoihin maailmankieliin?
äiti ruotsinkielinen ja isä suomenkielinen. Hämmästyttää kyllä edelleen kuinka huonosti lapsi kirjoittaa suomeksi esim tekstiviestejä, menee nyt kolmoselle. Puhuu kylä kohtalaisen hyvin mutta välillä joutuu hakemaan sanoja.
Luepa itse rivien välistä miten vanhemmat haluaisivat lastensa saavan opiskella tärkeitä ja hyödyllisiä kieliä! Pitääkö niitä taas luetella: espanja, japani, kiina, portugali, italia, saksa, venäjä.... ei missään tärkeysjärjestyksessä.
Ruotsissa aiotaan jatkossa tarjota yhtenä vaihtoehtona kiinan kieltä kaikissa kouluissa! Samaan aikaan Suomessa... Aiotaan lisätä ja aikaistaa pakkoruotsin opetusta! Kumpikohan maa tulee pärjäämään tulevaisuuden yhä kansainvälisemmässä maailmassa? Se, jossa panostetaan pieneen ja melko tarpeettomaan vähemmistökieleen, vai se, jossa panostetaan isoihin maailmankieliin?
Ketju ei nyt koske pakkoruotsia, vaan ap:n perhe on kaksikielinen, ja ap pohtii, että laittaako lapsen ruotsinkieliseen kouluun. Nyt ei ole kyse pakkoruotsista!!! Hus, mene ja aloita oma ketju, jossa voit taas kerran jauhaa pakkoruotsistasi!!
äiti ruotsinkielinen ja isä suomenkielinen. Hämmästyttää kyllä edelleen kuinka huonosti lapsi kirjoittaa suomeksi esim tekstiviestejä, menee nyt kolmoselle. Puhuu kylä kohtalaisen hyvin mutta välillä joutuu hakemaan sanoja.
Johtuu siitä, että äiti on ruotsinkieleinen. Jos olisi toisinpäin, niin suomenkieli olisi parempi. Tämä ei perustu mihinkään, vaan pelkkään mutu-tuntumaan. Äidinkieli ON ÄIDIN kieli.
Ketju ei nyt koske pakkoruotsia, vaan ap:n perhe on kaksikielinen, ja ap pohtii, että laittaako lapsen ruotsinkieliseen kouluun. Nyt ei ole kyse pakkoruotsista!!! Hus, mene ja aloita oma ketju, jossa voit taas kerran jauhaa pakkoruotsistasi!!
No kyllähän se tavallaan koskee pakkoruotsia, koska ruotsinkielisillä on nyt mahdollisuus käydä koulunsa ilman, että oppivat sujuvaa suomea. Tällöin vaaditaan taas lisää pakkoruotsia suomenkielisille, koska näitä suomea osaamattomia pitää kaikkien osata palvella ruotsiksi.
Olisiko kuitenkin järkevämpää ottaa tavoitteeksi, että kaikki oppivat peruskoulussa sujuvaa suomea?
ongelmia kaksikielisten kotejen lapsilla ummikkosuomenkieliset pärjäävätkin hyvin ruotsinkielisissä kouluissa
Oletko itse ummikkosuomalainen, kaksikielinen vai mikä? Kun ei saa mitään selkoa, mitä meinaat :DD
Olen lukenut, kuullut, ja omat kokemuksemme tukevat näkemystä, että kaksikielisten kotien lapsilla on ruotsinkielisessä koulussa enemmän ongelmia (ja jäävät kielipuoliksi ummikkosuomenkielisiä helpommin)kuin ummikkosuomenkielisistä kodeista tulevilla.
Varmaan siksi, että suomenkielisten kotejen lapsilla suomenkieli on vahva ja ympäristö on suomenkielinen, joten nämä lapset oppivat YHDEN KIELEN KUNNOLLA. Ruotsi tulee siihen sitten vain ekstrana päälle.
Kaksikielisten kotejen lapset eivät opi kumpaakaan kieltä täydellisesti, pelkkä kotona puhuttu ruotsi ei riitä suomenkielisessä maassa.
Joko meni jakeluun?
Olen lukenut, kuullut, ja omat kokemuksemme tukevat näkemystä, että kaksikielisten kotien lapsilla on ruotsinkielisessä koulussa enemmän ongelmia (ja jäävät kielipuoliksi ummikkosuomenkielisiä helpommin)kuin ummikkosuomenkielisistä kodeista tulevilla. Varmaan siksi, että suomenkielisten kotejen lapsilla suomenkieli on vahva ja ympäristö on suomenkielinen, joten nämä lapset oppivat YHDEN KIELEN KUNNOLLA. Ruotsi tulee siihen sitten vain ekstrana päälle. Kaksikielisten kotejen lapset eivät opi kumpaakaan kieltä täydellisesti, pelkkä kotona puhuttu ruotsi ei riitä suomenkielisessä maassa. Joko meni jakeluun?
Kotejen? Ihan outo.
Mitä kieltä tämä on? Eikä taida olla kirjoitusvirhe, koska toistuu niin usein? Minä olen suomenkielinen. Entä sinä? :DDD
Olen lukenut, kuullut, ja omat kokemuksemme tukevat näkemystä, että kaksikielisten kotien lapsilla on ruotsinkielisessä koulussa enemmän ongelmia (ja jäävät kielipuoliksi ummikkosuomenkielisiä helpommin)kuin ummikkosuomenkielisistä kodeista tulevilla. Varmaan siksi, että suomenkielisten kotejen lapsilla suomenkieli on vahva ja ympäristö on suomenkielinen, joten nämä lapset oppivat YHDEN KIELEN KUNNOLLA. Ruotsi tulee siihen sitten vain ekstrana päälle. Kaksikielisten kotejen lapset eivät opi kumpaakaan kieltä täydellisesti, pelkkä kotona puhuttu ruotsi ei riitä suomenkielisessä maassa. Joko meni jakeluun?
Kotejen? Ihan outo.
Mitä kieltä tämä on? Eikä taida olla kirjoitusvirhe, koska toistuu niin usein? Minä olen suomenkielinen. Entä sinä? :DDD
Kirjoittaja taitaa olla juuri sellainen ruotsinkielisen koulun käynyt suomenkielinen! :)
No kyllähän se tavallaan koskee pakkoruotsia, koska ruotsinkielisillä on nyt mahdollisuus käydä koulunsa ilman, että oppivat sujuvaa suomea. Tällöin vaaditaan taas lisää pakkoruotsia suomenkielisille, koska näitä suomea osaamattomia pitää kaikkien osata palvella ruotsiksi.
Olisiko kuitenkin järkevämpää ottaa tavoitteeksi, että kaikki oppivat peruskoulussa sujuvaa suomea?
Kotejen? Ihan outo.
Koti-sanan eri taivutusmahdollisuudet näkyvät olevan hakusessa sulla...
Kotejen? Ihan outo.
Mitä kieltä tämä on? Eikä taida olla kirjoitusvirhe, koska toistuu niin usein? Minä olen suomenkielinen. Entä sinä? :DDDKirjoittaja taitaa olla juuri sellainen ruotsinkielisen koulun käynyt suomenkielinen! :)
Itse taidat olla harjaantumiskoulun kasvatti? Sinä ja nämä muut kielinerot täällä? :D
http://en.wiktionary.org/wiki/koteja
Ja taipuu "kotejen", mutta raiskatkaa te tuota monikkoa miten tykkäätte... älkää silti muita alkako neuvomaan noilla tiedoilla.
Lainaus 45. viestistä:
" Ruotsissa aiotaan jatkossa tarjota yhtenä vaihtoehtona kiinan kieltä kaikissa kouluissa!
Samaan aikaan Suomessa... Aiotaan lisätä ja aikaistaa pakkoruotsin opetusta!
Kumpikohan maa tulee pärjäämään tulevaisuuden yhä kansainvälisemmässä maailmassa? Se, jossa panostetaan pieneen ja melko tarpeettomaan vähemmistökieleen, vai se, jossa panostetaan isoihin maailmankieliin?"
vahvemmaksi kieleksi muodostuu suomi vaikka he käyvätkin ruotsinkielistä koulua. Suomenkieli vaan on niin vahvasti esillä joka paikassa. Tarkoitan nyt siis esim. pääkaupunkiseutua, ruotsinkielisillä alueilla asia voi olla aivan toinen.
ihmeen takia täysin vieraskieliseen kouluun?