Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä on sellaisia mummuja, jotka ottavat lapsia useammaksi päiväksi kesällä?

Vierailija
27.06.2011 |

Ei ainakaan meillä. Kolme lasta, joista nuorin 5,5 ja saavat mennä yksi kerrallaan kerran kesässä yhdeksi yöksi. Mummu 59v ja huippukunnossa ikäisekseen. Haluaa keskittyä yhteen kuulemma. Hassua tässä on se, että kun mummu aikoinaan oli pienten lasten äiti, heivasi muksut ensin viikoiksi kesäsiirtolaan ja loppulomaksi omalle äidilleen, joka hoiti kaikki lastensa lapset (7 kpl). En oikein ymmärrä.

Katkera äiti, joka kaipaisi joskus aikaa miehensä kanssa kahden ja joka toivoisi, että lapsetkin saisivat mummolakokemuksia.

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä sinne. Oma äitini on vielä työelämässä, mutta kesät lomalla, joten tänä kesänä oli viikon meillä katsomassa lapsia ja nyt lapset ovat viikon heillä. Pyysi vielä muksuja syyslomallakin heille, kun on niin mukavaa. Isäpuoleni onkin enemmän ukki lapsilleni kuin oma isäni, joka on ihan alkkis. Kivaahan se on, että lapset saavat viettää aikaa isovanhempien serurassa, niin minäkin sain tehdä lapsena kummankin mummoni kanssa ja niistä hetkistä on jäänyt hienot muistot.

Vierailija
122/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini kertoi kerran omasta äidistään, joka ei vanhana jaksanut enää lastenlapsistaan juuri välittää. Hänen äitinsä oli hoitanut ja kasvattanut kahdeksan lasta aikuiseksi maatilalla, joka kannatti tasan sen verran, että perheelle saatiin ruokaa. Kaikki lastenvaatteet ja useimmat aikuistenkin vaatteet tehtiin itse. Niinpä maatilan rankan työpäivän jälkeen (jolloin lapset saivat hoitona lähinnä ruoan) anopin äiti istahti ompelukoneen äärelle ja ompeli lapsilleen yömyöhään vaatteita. Koko elämä koostui työnteosta, kunnes tuli liian vanhaksi ja liian sairaaksi. Mitään varsinaista hoivaa anoppi ei koskaan saanut mutta surkutteli äitinsä rankkaa kohtaloa, kun ei ollut mitään, mistä nauttia.

Ehkä jotkut isovanhemmat pelkäävät tätä kohtaloa. Että kun omat lapset on saatu maailmalle, alkaakin kaikki alusta lastenlasten hoitamisen muodossa, ja se oma aika ja oma itse häviävät taas jonnekin työtaakan alle. Mitä pahaa on siinä, että rankan työvaiheen jälkeen eläkepäivistä halutaan nauttia?

Korostan siis edelleen, että laskekaa vähän rimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia monta päivää, eivätkö nämä itse pysty siihen?

Vierailija
124/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät ole itse aikanaan tajunneet olla omille vanhemmilleen mukavia lapsia! Kyllä moni murrosiässä haistatteli vanhempiaan, mutta näiden pitäisi kaikki niellä ja tyytyä osaansa? Kyllä se metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan eli ei itsekkäiden lastensa lapsia halua kukaan hoitaa.

Itsepähän ovat meidät halunneet ja saavat sen kestää mitä murros- ja teini-iässä tuleman pitää. Ja itsepähän ovat meidät kasvattaneet, olisivat kasvattaneet paremmin niin ei olis tullut haistateltua, eikös juu? :>

kun siis on ollut kyse av-mammojen omista lapsista. Kuulemma merkki siitä, että lapset ovat saaneet tarpeeksi rakkautta ja uskaltavat näyttää tunteensa. Nyt se onkin siis kasvatuksesta riippuvainen juttu :-)

että juuri siitä se on kiinni vaikka itse pidän sitä murrosikäisellä ihan normaalina toimintana.

Mutta tosiaan, itsehän he ovat meidät haistattelijat halunneet, eikö?

Vierailija
125/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia monta päivää, eivätkö nämä itse pysty siihen?

mikäs siinä? Vai kumman luulet olevan lapsestakin mukavampaa: mummin luona vai jonkun tuntemattoman hoidossa?

Vierailija
126/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mukana 32-sivuinen ohjekirja siitä, mitä minun tulee tehdä, mitä en saa tehdä ja mikä on ehdottoman tärkeää. Sen jälkeen en ole pyytänyt uudestaan.

joko miniäsi on nuori ja ihmisenä kypsymätön tai sitten sinä olet urpo!Jos olisit aikuinen,olisit kkiittänyt ohjeista ja keskittyny lapseen.oikeesti sua ei ees lapsi kiinnosta,kun turhaannut noin ja kostat lapselle...voi mkä urpo!!!!!!!!!!!ehkä sittenkin haluat vain omaa mukavuutta..

Eli hankala keskittyä lapseen, kun kaikki tekeminen oli määritelty ja sitä myös valvottiin.

Vierailija
127/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mukana 32-sivuinen ohjekirja siitä, mitä minun tulee tehdä, mitä en saa tehdä ja mikä on ehdottoman tärkeää. Sen jälkeen en ole pyytänyt uudestaan.

joko miniäsi on nuori ja ihmisenä kypsymätön tai sitten sinä olet urpo!Jos olisit aikuinen,olisit kkiittänyt ohjeista ja keskittyny lapseen.oikeesti sua ei ees lapsi kiinnosta,kun turhaannut noin ja kostat lapselle...voi mkä urpo!!!!!!!!!!!ehkä sittenkin haluat vain omaa mukavuutta..

kun vei lapsensa yökylään. Äiditkö saavat olla itsekkäitä, isoäidit eivät?

Vierailija
128/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu ja pappa pitäisi nuo mukelot vaikka koko loman (7,6,2,1 vuotiaat) mutta meillä onkin harvinaiset isovanhemmat A) ovat nuoria B) eivät ole eronneet C) tykkäävät lastenlapsista enemmän kuin terassilla kavereiden kanssa istumisesta. D) omistavat omakotitalon, jossa iso piha muksujen juosta E) Talo on vielä lapsi ystävällisesti sisustettu eli ei toikan lintuja lasten ulottuvilla. F) muksut tykkää hulluna olla mummulassa

Paitsi että kerrostalossa asuvat, mutta mökille veisivät mieluusti :)) Ja meillä on vaan kolme lasta, olen niin onnellinen vanhemmistani, ymmärrän että se voi aiheuttaa katkeruutta ;)

Vierailija
129/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis epäili lastenhoitotaitojasi, siihen sitten tiedät vastauksen vain ja ainoastaan sinä. Tänne voit toki kertoa mitä vaan..

Vierailija
130/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos epäilee lastenhoitotaitoja? Ei kai kukaan täyspäinen äiti anna lastaan hoitopaikkaan, jossa epäilee lapsenhoidon olevan retuperällä? Jos on todellinen hätä, voi lapsen isä varmasti olla lapsen kanssa esim. äidin joutuessa sairaalaan.

Eli eiköhän tuossa ollut itsekkään pikkulapsen äidin tarve näpäyttää kokeneempaa kollegaa antamalla minuuttiaikataulu ja luomuruokareseptit.

Vierailija
131/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa joka asiaan sen ohjekirjan,sen 2 kertaa kun on lastani hoitanu..on kuule niin epävarma et soittelee perään ja rasittava!!Anoppi nappaa muksun syliin,alkaa hössöttään papan kanssa..jo siellä on herkut tehtynä,uusia vaatteita ommeltuna,kirppariltakin jotain löydetty..=)

Sitten ne vaan työntää meiät pihalle ja huutaa että moimoi,olkaa ihan niin kauan ku tykkäätte=)

ja lapsia ei meinaa saada pois sieltä,niin kivaa on aina!Vanhin lapsenlapsi odottaa jo esikoistaan,päästään kaikki hössäämään kohta!Voi kun elää voi niin monella tavalla,tai sit vaan tehä KAIKESTA NIIN HELVETIN VAIKEETA!!!!

Vierailija
132/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ottaa lapsenlapsiaan viikoksi,tosin välimatkaa jo sen verran että yhdeksi yöksi ei kannata edes viedä.. ja ihan itse ilmoitti nytkin lomallaan että hän ottaa sillo ja sillo ja niin kauas aikaa :D Ja ollessani viimisilläni nyt raskaana en pistä olleskaan pahakseni asiaa,saampa viikon levätä tän ison mahan kanssa.

Tosin olen täällä huomannut että yleisesti jos isovanhemmat ei ole saaneet lastenhoitoapua ni ei sitä anneta muillekaan,ollaan niin itsekeskeisiä ja katkeria. Kun en minäkään saanu ni et tarvi sinäkään periaatteella..

Vierailija
133/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppini (täysin hyväkunotinen nainen) ei itse koskaan saanut lastenhoitoapua omilta eikä appivanhemmiltaan, ja olemme ajatelleet, että tästä syytä hän ei kykene "tuhlaamaan" aikaansa meidän lapsilleen (ainoille lapsenlapsilleen). Mutta silti olemme pettyneitä. Puheissa kun lapsemme ovat hänelle "kaikki kaikessa", mutta se vain ei näy missään! Eli puheet on todella paljon suuremmat kuin teot.

Mutta mekin on ajateltu, että turha on meille soitella kauppakyytiä tai muutakaan, kunhan alkaa kunto heiketä. Silloin me ei ehditä, kuten hänkään ei ehdi nyt, kun ehkä kerran-kaksi vuodessa häntä tarvitsisimme.

Vierailija
134/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun anoppi kuoli, oli paikalliselta taksifirmalta vähän yli 20 000 euron lasku odottamassa perikuntaa. Mummo oli käynyt kahdesti viikossa taksilla kaupassa :-).

Vierailija
135/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velathan ei periydy, eli maksettiin varmasti anopilta jääneestä varallisuudesta.

Vierailija
136/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin läheiset välit. Moni vinkuu, että isovanhemmat ei ota yökylään ja hoida lapsenlapsia niin ei tule läheisiä välejä. Oikea syy tähän on, että vanhemmat haluaa päästä eroon omista lapsistaan ja heivata ne isovanhemmille hoitoon. Jos haluaisitte oikeasti ajatella lapsienne ja isovanhempien läheisiä välejä, ettei hoidattaisi lapsianne heillä vaan kävisitte kylässä niin, ettei isovanhemmilla ole hoitovastuuta.

Minusta on aina hassua, miten ne läheiset välit tulee siitä, että jo pariviikkoisesta saat nukkua isovanhempien kotona ilman omia vanhempiasi.

Näinkin voi tehdä, menen itse mummolaan lapsen kanssa "yökylään" viikoksi kerrallaan (asuvat 300 kilometrin päässä) Lapsi saa olla isovanhempien seurassa, mutta isovanhemmat eivät joudu ottamaan täyttä vastuuta koko viikosta, itse saan silti lepoa tavallista enemmän ja olen iloinen nähdessäni isovanhempien nauttivan lapsen seurasta. Yksinään en lasta laittaisi viikoksi, mielestäni olisi liian iso vastuu isovanhemmille.

Vierailija
137/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenlapsia. Mieletön työ valvoa, ettei ne karkaa tai huku jonnekin. Olen omani hoitanut ja kyllä haluan lomalla nauttia levosta mökillä, enkä juosta enää pienten perässä siellä. Jos ei omat vanhemmat kykene ja jaksa omia lapsiaan hoitamaan niin palkkaa sitten hoitoapua.

mutta omaehtoisesti ei tarjouduta ottamaan lasta kylään. Isovanhemmilla on kiire, etenkin toinen harrastaa noin 5-6 krt viikossa.

Olisi tosi kiva jos mummo vaikka joskus soittaisi ja kysyisi, voisiko lapsemme tulla vaikka mökille mukaan yöksi tms. Lastenhoitoapua siis onneksemme kysyttäessä saamme (muutaman kuukauden välein), mutta se aloitteellisuus isovanhempien puolelta puuttuu.

Vierailija
138/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on työntäneet kakaransa yhtäaikaa. On siinä mummulla ollut työ tehdä ruokaa ja vahtia.

Sääliksi käy sun mummus ja oikein vihaksi pistää vanhempiesi itsekkyys

Kun olin itse lapsi, me kaikki serkukset oltiin mummolassa koko kesän. Ja meitä oli varmaan yli kymmenen. Joka kesä sama juttu. Lapset mummolassa, aikuiset kotona.

Ja nyt kun mulla on omia lapsia, niin ei todellakaan sama toimi mitenkään. Kun mun lapset oli alle kouluikäisiä, ei vanhempani suostuneet ottamaan lapsia koskaan. Nyt, kun ovat kouluikäisiä, niin sentään ehkä pari kertaa vuodessa yhdeksi yöksi, mutta sekin on vaikeaa. Enpä juuri ole pyydellytkään juuri siitä syystä.

En tiedä. Ehkä mun äitini vaan ei tykkää lapsista, ei omistaan eikä lapsenlapsistaan.

Vierailija
139/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala-asteikäisistä lapsista, jotka ITSE haluaisivat mummolaan yökylään kerran vuodessa. No eivät siis halua enää, mummon naamannyrpistely on tullut jo heille tutuksi kun he sitä joskus takavuosina pyysivät :(. Eli ei ole kyse "kaksiviikkoisesta"!

Ja onko jostain tullut esille se, että esimerkiksi me emme kävisi kylässä lastemme kanssa isovanhemmilla? Käymme me, mutta isovanhemmilla on silloinkin aikaa vain pari tuntia...että ehtii esimerkiksi rauhassa päiväunille (siis isovanhemmat!) Omista rutiineista kun ei lasten tai lastenlasten takia voi luopua päiväksikään! Tästä voimme päätellä, että emme ole tärkeitä isovanhempien elämässä. Onneksi asumme niin lähekkäin, että tunnin pistäytymiseen on mahdollisuus, vaikka kävellen. Tosin lapset ei enää lähde kovin mielellään...enkä heitä siitä syytä!

Vierailija
140/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuudenpäivilläsi ystäväsi kuolevat yksi kerrallaan pois. Lapsenlapsesi eivät viitsi sinua tulla katselemaan, kun et ole sinäkään heitä viitsinyt pahemmin katsella. Kuole yksinäsi katkerana. Läheisimmistään pitäisi aina huolehtia.

tekemisissä monta kertaa viikossa. Paljon enemmän kuin lapsenlapsien kanssa. Asuu omassa kodissa ja vierailevat toistensa luona ja käyvät eläkeläisten kylpyläreissuilla yms.

Olisi äidin elämä ankeaa jos olisi käyttänyt elämänsä 16 lapsenlapsensa hoitoon. Olen onnellinen, että hän on satsannut itseensä. Helpompaa toisaalta niinkin, että hänellä on omia ystäviä, eikä ole jäänyt yksinäiseksi ja vaadi meidän seuraa itseään viihdyttämään.

Ja äidilläni on oikeus tuhlata rahansa itseensä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän