Missä on sellaisia mummuja, jotka ottavat lapsia useammaksi päiväksi kesällä?
Ei ainakaan meillä. Kolme lasta, joista nuorin 5,5 ja saavat mennä yksi kerrallaan kerran kesässä yhdeksi yöksi. Mummu 59v ja huippukunnossa ikäisekseen. Haluaa keskittyä yhteen kuulemma. Hassua tässä on se, että kun mummu aikoinaan oli pienten lasten äiti, heivasi muksut ensin viikoiksi kesäsiirtolaan ja loppulomaksi omalle äidilleen, joka hoiti kaikki lastensa lapset (7 kpl). En oikein ymmärrä.
Katkera äiti, joka kaipaisi joskus aikaa miehensä kanssa kahden ja joka toivoisi, että lapsetkin saisivat mummolakokemuksia.
Kommentit (151)
MIKSI lisäännyit, kun vingut muita hoitamaan tekeleitäsi???
Mitäs mummit siitä vinkuu, miksi tekivät lapsia, jos eivät tahdo lasten sitten tekevän lapsia. Kyllä mummit, ainakin luulisin, ovat tarvinneet lapsenhoitoapua itsekin. Kaikki tarvitsevat. Mikä järki on ajatella lapsia, jotka eivät tarvitsisi mitään muuta kasvatusta, kuin omien vanhempiensa. Eivät muita ihmiskokemuksia, vaikka ennen koulua. Absurdia! Eihän sitä lasta pidä toisille sysätä, tai toisia rasittaa. Läheiset ja molemmin puolin arvostavat perhesuhteet eivät ole huono juttu. Lapset tehdään itse, mutta ne tehdään johonkin sukuun ja kulttuuriin. Ehkä sulla, jota lainaan, on maailmassa vain sinä ja sinä, ja omat lapsetkin vaan siihen asti, kunhan pihalle pistät.
koska meidän mummot ja ukit ottavat mielellään lapset mummolaan kesiksi.
Kaksi isointa lähti kesälomalle mummolaan heti kun koulut loppuivat ja sillä tiellä ovat edelleen. Välillä vaan vaihtavat mummolaa joko yksin tai yhdessä.
Mummot ja ukit on sanoneetkin, että saavat talvisin ähöttää ihan tarpeeksi keskenään, on vain mukavaa että kesäksi lapset tulevat sinne asumaan. Lapset rakastavat kesiä maalla uimisineen ja ulkotöineen ja auttavat mummoa ja ukkia siinä missä osaavat. =)
isovanhemmat ja isoisovanhemmat ottavat mielellään lastani (3,5v) aina kun tarvitsee.
Lapseni oli kesäkuun alusta 3 viikkoa isoisovanhemmillaan (70v), jotka ovat eläkkeellä.
Eilen lähti mumminsa (46v) kanssa kesälomareissulle viikoksi.
Itse autan vanhempiani ja isovanhempiani kaikessa, missä apua tarvitsevat. Ei tarvitse kuin soittaa paikalle.
Muutenkin olemme lapseni kanssa monena päivänä viikossa isovanhempieni seurana (kiertelemme jokaisen luona).
ettei ne pärjää kahden ihan tavallisen suht vilkkaamman pojan kanssa. Kumpikaan ei osaa kieltää niiltä mitään, joten eihän siitä mitään tietenkään tulekaan. Eli meilläkin hoitoon saadaan vain yksi lapsi kerrallaan, eikä ikinä yhtä aikaa.
ovat omat lapsensa kasvattaneet, niillä ei ole minkäänasteista velvollisuutta hoitaa. Ei tarvitse loukkaantua.
rakkaudesta, kiintymyksestä, halusta hoivata, turvata, luoda tunnesiteet lapsenlapsiinsa?? Ei mistään velvollisuudesta? Tiedän monta isovanhempaa jotka kokevat etuoikeudekseen hoivata lapsenlapsiaan, kun vanhemmat elävät ruuhkavuosia. ehkä kyse on myös isovanhemmuuden arvostamisesta ja näkemisestä hienona, tärkeänä asiana myös itselle? Vrt. minäminäminäminämummi
Meillä on ianat isovanhemmat, äitini juuri kyseli saisiko lapseni luokseen- siellä on jo siskoni lapsi. En antanut vielä, koska lomani alkoi juuri ja haluan ensin itse nauttia lapsistani:)
yölläkö te kasvimaita hoidatte, ongitte ja veneitä rakennatte? Jos te vanhemmat olette väsyneitä niin ettekö voi ymmärtää, että isovanhemmatkin voisivat olla. Ovathan he jo omat lapsensa hoitaneet ja pitkän työuran tehneet. Ja ihan totta joku tuossa sanoi miten te autatte vanhempianne?
Mulle on muuten tullut vaikutelma että juuri ne isovanhemmat jotka eivät aikoinaan niitä omiakaan juuri hoitaneet (eli omat lapsensa olivat paljon esim juuri isovanhemmilla) eivät sitten viitsi lastenlapsiaankaan hoitaa.
lapset on työntäneet kakaransa yhtäaikaa. On siinä mummulla ollut työ tehdä ruokaa ja vahtia. Sääliksi käy sun mummus ja oikein vihaksi pistää vanhempiesi itsekkyys
tällöin mummulassa. Heistä tykättiin ja tykkäsivät olla siellä.
Itse olen nyt kahden lapsen mummu ja otan ihan mielelläni heitä tänne meille. Lapsista on mulle pelkkää iloa ja saavat vanhemmat sitten vähän hengähtää.
ovat omat lapsensa kasvattaneet, niillä ei ole minkäänasteista velvollisuutta hoitaa. Ei tarvitse loukkaantua.
rakkaudesta, kiintymyksestä, halusta hoivata, turvata, luoda tunnesiteet lapsenlapsiinsa?? Ei mistään velvollisuudesta? Tiedän monta isovanhempaa jotka kokevat etuoikeudekseen hoivata lapsenlapsiaan, kun vanhemmat elävät ruuhkavuosia. ehkä kyse on myös isovanhemmuuden arvostamisesta ja näkemisestä hienona, tärkeänä asiana myös itselle? Vrt. minäminäminäminämummi
Meillä on ianat isovanhemmat, äitini juuri kyseli saisiko lapseni luokseen- siellä on jo siskoni lapsi. En antanut vielä, koska lomani alkoi juuri ja haluan ensin itse nauttia lapsistani:)
Sinä olet oivaltanut, mistä tässä on kyse. Ihanaa, että teillä on noin hyvät isovanhemmat!
Jotkut kommentoijat tässä ketjussa ovat niin kylmiä että ihan puistattaa. Toivottavasti minun lapseni ei koskaan rakastu teidän lapseenne ja tee hänen kanssaan lapsia, etteivät lapsenlapseni vain saa noin kamalia isovanhempia toiselta puolelta. Vaikka toisaalta... sittenhän saan itse nauttia enemmän heidän seurastaan :).
reissasi eikä vaivannut lapsiaan. Anopin lapsille se oli kova paikka, että perinnön sijaan jaettiin velkaa (ei siis konkreettisesti, velkahan ei periydy).