Mikä Linux olisi paras hitaaseen läppäriin
Nyt käyttiksenä win10 mutta pitäisi saada toinen käyttis. Linux on varmaan ainovaihtoehto mutta mikä?
Kommentit (52)
Joku kevyt IceWM:llä. Testaa ensiksi livenä ennen asennusta että kaikki toimii heittämällä tai osaat tarvittaessa asentaa wifi:n ajurit ja konffata verkkoyhteyden tms. jos ei rj45-liitäntää läppäristä löydy esim.
Itsellä linux Mint Cinnamon Lenovo G50-70 i7-4510U pyörii hyvin, 16 Gt käyttömuistia ja 1Tt SSD
Onko Linuxelle kehitetty mitään varteenotettavia kilpailijoita? Mitkä ovat parhaat hakuohjelmat? Sellaiset, jotka eivät tuuppaa mainoksia joka väliin?
Linuxen ongelma asiantuntijoiden mukaan on se, että sun pitää olla melkoinen expertti käyttäessäsi Linuxen ohjelmia ja pystyvän ratkomaan ongelmia itse. Mutta silloinhan sun ei tarvitsisi täällä edes kysyä muilta. Onko tämä Linux sittenkään niin hyvä vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Onko Linuxelle kehitetty mitään varteenotettavia kilpailijoita? Mitkä ovat parhaat hakuohjelmat? Sellaiset, jotka eivät tuuppaa mainoksia joka väliin?
Linuxen ongelma asiantuntijoiden mukaan on se, että sun pitää olla melkoinen expertti käyttäessäsi Linuxen ohjelmia ja pystyvän ratkomaan ongelmia itse. Mutta silloinhan sun ei tarvitsisi täällä edes kysyä muilta. Onko tämä Linux sittenkään niin hyvä vaihtoehto?
?
No paras on täysin subjektiivinen. Suosittelen kuitenkin debian xfce koska se on kevyt ja hyvin tuettu käyttis.
Toisaalta, jos kone pyörittää windows kymppiä niin käytännössä mikä tahansa linux jakelu pyörii. Jopa ne enemmällä karkilla varustetut on kevyempiä kuin windowsit.
Vierailija kirjoitti:
Linux on sittenkin hyvä vaihtoehto nykyään. Jos pelkää komentotulkkia ja käskyjen kopioiminen siihen, ei voi kuin jättää väliin. Pitää itse osata päättää mitä tekee. Monille sekin on tekemätön paikka.
Kokeile live-versiota ja katso, että ajurit löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se tietämätönkin taas selittämään linuxin vaikeudesta. Normijakeluissa kuten Mintissä ei tarvitse asennuksen - joka on melko yksinkertainen - osata sen enempää kuin Windowsillakaan.
Näin juuri. Päivittäiseen käyttöön ei tarvitse komentorivia ellei halua käyttää. Joissakin tapauksissa se on kuitenkin helpoin tapa tehdä asioita ja ratkoa mahdollisia ongelmia. Chatgpt auttaa monissa asioissa hyvin (joskin täytyy pitää varansa).
Anti x tässä vanhassa Asuksen paskassa Huimat 4gt ram Ou jee ja toimii hyvin :D
Tarvitset Linux-miehen taustatueksesi. Eli ota se versio jonka mies hallitsee parhaiten.
En tiedä Linuxeista. Minun uudenkarheassa 9900 euroa maksaneessa Macbookissani on macOS Sequoia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se tietämätönkin taas selittämään linuxin vaikeudesta. Normijakeluissa kuten Mintissä ei tarvitse asennuksen - joka on melko yksinkertainen - osata sen enempää kuin Windowsillakaan.
Täältä palstan asiantuntijoiltahan minä tämän luinkin...
Mutta voimmeko luottaa Torvaldsiin, Linux myyty meille sillä, että halusi antaa ilmaisen järjestelmän ihmisille, mutta onko kuitenkin jotain taka-ajatuksia tässä? Miksi tästä vaihtoehdosta on alettu puhua vasta viime vuosina, vaikka kehitti linuxen jo kauan aikaa sitten? Kuka on Linus Torvalds?
debian mainittu.
Aluksi käytin ubuntua; tais olla pelkkä ubuntu, ilman etukirjainta (kubuntu, xubuntu ,....). Joskus myös ubuntu studiota (hyvät mmedia ja grafiikka yms. ominaisuudet).
Ubuntu on kyllä raskas, asentelee turhaan sellasta, mitä en tartte. Niinpä vaihdoin debianiin.
Suurin osa distroista perustuu siihen. Asennuksessa ei asentele juuri mitään ylimääräistä. Joutuu sitten itse ottamaan selvää lisäpalikoista ja asentelemaan. Aika monta kertaa pitänyt kirjoittaa "sudo apt install .....". Siitä mm. puuttuu jonkin verran verkkotauhkasta, mitkä varmaan on ubuntussa on jo valmiina, "uutena".
Samoin debianissa kernel päivityy hitaammin kuin u:ssa. Sen voi vaihtaa, jos haluaa eli päivityksiä tulee useammin.
Peliläppärissä kokeilin myös Pop!_OS :aa.
Kokeilin myös android-x86:a. Toimi, ja suurin osa äpeistä toimi (en kokeillut pankkiäppejä - tuskin olivat toimineet). Sitä vaan ei enää kehitetä/ylläpidetä. .... Toinen android "klooni" olisi blissos. Näyttää olevan vaan "vaiheessa" (ainakin silloin, kun viimeksi katsoin).
Vierailija kirjoitti:
En tiedä Linuxeista. Minun uudenkarheassa 9900 euroa maksaneessa Macbookissani on macOS Sequoia.
Ei sinulla incelli mitään mäkkiä ole vaan halvin markettiläppäri.
Itse siirryin Mint'iin, joka on tehty ehkä eniten Windowsia muistuttavaksi. Pohjimmiltaan se on Ubuntuun pohjautuva. Pienempiä ja ketterämpiä distroja löytyy toki. Puristit ovat suosineet Arch'ia, ja siihen pohjautuvalla käyttäjäystävällisemmalla Manjarolla on hyvä maine myös.