Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä on sellaisia mummuja, jotka ottavat lapsia useammaksi päiväksi kesällä?

Vierailija
27.06.2011 |

Ei ainakaan meillä. Kolme lasta, joista nuorin 5,5 ja saavat mennä yksi kerrallaan kerran kesässä yhdeksi yöksi. Mummu 59v ja huippukunnossa ikäisekseen. Haluaa keskittyä yhteen kuulemma. Hassua tässä on se, että kun mummu aikoinaan oli pienten lasten äiti, heivasi muksut ensin viikoiksi kesäsiirtolaan ja loppulomaksi omalle äidilleen, joka hoiti kaikki lastensa lapset (7 kpl). En oikein ymmärrä.

Katkera äiti, joka kaipaisi joskus aikaa miehensä kanssa kahden ja joka toivoisi, että lapsetkin saisivat mummolakokemuksia.

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella hyvin, mutta ei ole ollut vielä yökylässä eikä tule koskaan olemaan useampaa päivää. itse olemma lapsemme halunneet ja itse niistä kannetaan vastuu. en ymmärrä miksi lapsesta täytyy saada lomaa, se kuuluu perheeseen ihan niinkuin sinäkin.

..varsinainen työnsankari! Luuletko tosiaan, että tässä muut jotenkin välttelevät vastuutaan omista lapsistaan? Olet täysin hakoteillä! Olisi typerää olla tarjoamatta lapsille ja isovanhemmile mahdollisuutta olla keskenään ihan ajan kanssa, jos siihen halukkuutta löytyy.

Muuten: Oletko päästämättä lapsiasi vaikkapa harrastusleirille "koska olet itse lapsesi halunnut"? Relaa hei vähän.

Vierailija
82/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luulisi, että edes kesällä vanhemmat haluaisivat olla lastensa kanssa, tehdä kaikkea hauskaa, elää tätä päivää. Vielä mitä, mummolaan kesäksi halutaan lapset saada"

Kysymys yksi: Onko se "mummolaan kesäksi", jos lapset itsekin toivoisivat pääsevänsä YHDEKSI YÖKSI vuodessa mummolaan? No, ovat jo toiveestaan luopuneet, mikä on surullista.

Kysymys kaksi: Miten niin "edes kesällä"? Minä olen lastemme kanssa JOKA PÄIVÄ VUODEN YMPÄRI...ollut jo yhdeksän vuotta. Me teemme "kaikkea hauskaa" ja "elämme tätä päivää" IHAN JOKA PÄIVÄ. Lapseni ovat erittäin helppoja, fiksuja ja omatoimisia...mielelläni soisin isovanhempienkin nauttivan heidän seurastaan.

Mutta eihän sitä voi täällä av-mamma tajuta, turha sitä on yrittää vääntää, kun ei tajua niin ei tajua. Eipä ne tajua isovanhemmatkaan lastenlasten rikkautta....että samaa ymmärrysrajoitteista porukkaa molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat hoiti täysin omat lapsensa.

Minun lapset ovat myös olleet todella vähän mummoloissaan. No minun äiti on kuollut jo iät ajat sitten ja ex miehen äiti eli eron jälkeistä hurlumheitä ja siihen ei lapsenlapset kuuluneet. En kyllä odottanutkaan mitään hoitoapua.

Nykyisen mieheni äiti on ottannut poikia yökylään jos ovat halunneet mennä. Nuorin ei tosin koskaan viihtynyt mummolassa.

Nyt olen itse 39 v ja vanhin poika jo seurustelee vakituisesti. Mahdollisesti jälkikasvua tulee lähivuosina. Olenko valmis olemaan mummo ja hoitamaan heidän lasta/lapsiaan vuorokausia jopa viikkoja. En todellakaan tiedä.. Utopistinen ajatus.

Nuorin lapseni on nyt 7 v ja odotan vauvaa. Meillä ei ole enää yhtään isovanhempaa elossa, eli itse on selvittävä lapsiarjesta.. Mutta se passaa meille :)

Vierailija
84/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ottaa mielellään 7v. lasta luokseen vaikka viikoksikin. Tosin mummolat on 450km päässä, joten kovin usein ei niissä tule vierailtua. Toiset isovanhemmat on 60-vuotiaita, työssä käyviä ja paljon matkustelevia. Mun lapsi on heidän ainoa lapsenlapsi. Jaksavat touhuta lapsen kanssa ja nytkin ovat joka päivälle kehitelleet jotain ohjelmaa (lapsi on siellä lomalla). Toisessa mummolassa mummo on 67-vuotias eläkeläinen, aika sairas, mutta jaksaa rauhallisen lapsen kanssa tehä kaikenlaista "tavallista" (leipoo, opettaa käsitöitä, käy kaupungilla tai uimarannalla), ei kuitenkaan mitään koko päivän pyöräretkiä niin ku toiset isovanhemmat.

Vierailija
85/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo asuu kotonaan, mutta tarvitsee kotisairaanhoidon palveluja 7 päivänä viikossa, lisäksi joku läheinen eli yleensä minä käyn siellä joka päivä varmistamassa, että asiat ovat kunnossa. Samalla vähän siivoilen ja muutaman kerran viikossa suihkutan. Hyvinä päivinä käymme kävelyllä. Voisiko joku ottaa meidän mummon luokseen vaikka kahdeksi viikoksi, jotta voisin ottaa lastenlapset meille hoitoon? Tytär ja miniä eivät oikein ymmärrä, että minulla on työnteon ja kodinhoidon lisäksi vastuullani muitakin juttuja kuin heidän oma aikansa ja parisuhteensa.

Osalla on kuule niin hyväkuntoiset isovanhemmat, että heistäkin saa apua lastenhoitoon. Puolin ja toisin hoidamme. Huonosti olet itse tyttäresi kasvattanut (ja ilmeisesti poikasi myös, häntä et mainitse koska eihän lastenhoito miehille kuulu!?) jos hän ei mummon hoidossa auta. Kyllä meillä isommat lapsetkin käyvät isomummon koiraa hoitamassa ja auttavat kauppareissuilla. Puolin ja toisin.

niille lastenlapsille ei tässä rumbassa liikene aikaa. Mummo muuten oli tyttäreni kesähoitajana aikoinaan, mutta nyt ei tytär ennätä mummolle hoitajaksi, kun on kuulemma omassa elämässä tarpeeksi. Niin että se siitä "lastenlapset hoitavat isovanhempia" -mantrasta.

Vierailija
86/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhuuden lähestyessä omiin ystäviin pitää panostaa 365 päivää vuodessa. Ettei lapsenlapsille voi paria päivää kesässä uhrata ilman, että ystävyyssuhteiden vaaliminen kärsii.

Toisille kaikki on niin kamalan vaikeaa!

Vierailija
87/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät ole itse aikanaan tajunneet olla omille vanhemmilleen mukavia lapsia! Kyllä moni murrosiässä haistatteli vanhempiaan, mutta näiden pitäisi kaikki niellä ja tyytyä osaansa? Kyllä se metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan eli ei itsekkäiden lastensa lapsia halua kukaan hoitaa.

Itsepähän ovat meidät halunneet ja saavat sen kestää mitä murros- ja teini-iässä tuleman pitää. Ja itsepähän ovat meidät kasvattaneet, olisivat kasvattaneet paremmin niin ei olis tullut haistateltua, eikös juu? :>

Vierailija
88/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat omat lapsensa kasvattaneet, niillä ei ole minkäänasteista velvollisuutta hoitaa. Ei tarvitse loukkaantua.

Näin. Ja jos tämä mummo on omat lapsensa hoidattanut muilla kuvailemaasi tyyliin, miksi hän haluaisi muiden lapsia sen enempää hoitaa? Ymmärrän kyllä, että ottaa päähän.

Vierailija
89/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ilmeisesti mahtava tuuri vanhempieni kanssa, ovat tyttäremme ja ainoan lapsemme kanssa mielellään nyt kesällä(kin). Tytär on isovanhemmilla yökylässä kesällä kahteen otteeseen, molempina kertoina 3 yötä, ja sen ajan vietämme mieheni kanssa kahden, osan aikaa töissä, osan kahdestaan leffassa, iltakävelyillä yms.

Tyttäremme on 4-vuotias, ja ollut aikaisemminkin isovanhemmillaan hoidossa.

Vierailija
90/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät ole itse aikanaan tajunneet olla omille vanhemmilleen mukavia lapsia! Kyllä moni murrosiässä haistatteli vanhempiaan, mutta näiden pitäisi kaikki niellä ja tyytyä osaansa? Kyllä se metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan eli ei itsekkäiden lastensa lapsia halua kukaan hoitaa.

Itsepähän ovat meidät halunneet ja saavat sen kestää mitä murros- ja teini-iässä tuleman pitää. Ja itsepähän ovat meidät kasvattaneet, olisivat kasvattaneet paremmin niin ei olis tullut haistateltua, eikös juu? :>

kun siis on ollut kyse av-mammojen omista lapsista. Kuulemma merkki siitä, että lapset ovat saaneet tarpeeksi rakkautta ja uskaltavat näyttää tunteensa. Nyt se onkin siis kasvatuksesta riippuvainen juttu :-)

Vierailija
91/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina naisen pitää luopua omasta elämästään, että toisilla olisi kivaa?

Jätä mies lasten kanssa ja opettele olemaan sinä ilman perhettä. Kyllä ne pärjää, kunhan annat miehelle luvan olla omalla tavallaan. Teilläkin perhe voi paljon paremmin, kun et pidä miestä yhtenä lapsista.

Vierailija
92/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu ja pappa pitäisi nuo mukelot vaikka koko loman (7,6,2,1 vuotiaat) mutta meillä onkin harvinaiset isovanhemmat

A) ovat nuoria

B) eivät ole eronneet

C) tykkäävät lastenlapsista enemmän kuin terassilla kavereiden kanssa istumisesta.

D) omistavat omakotitalon, jossa iso piha muksujen juosta

E) Talo on vielä lapsi ystävällisesti sisustettu eli ei toikan lintuja lasten ulottuvilla.

F) muksut tykkää hulluna olla mummulassa

Vierailija
93/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tykkää hoitaa lapsia, omiaan tai muiden. Ymmärrän hyvin, eikä hänen tarvitsekaan. Palkkaa hoitaja vaikka sukulaislapsista tai hoida itse lapsesi!

Vierailija
94/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on yhdet isovanhemmat elossa. He eivät ole kovin kiinnostuneita lapsista, kylässä käydään ja kahvitellaan kyllä. Kumpikaan lapsista ei ole kertaakaaan ollut yökylässä. Äitiys ei aikanaan ollut mummon elämän täyttymys, joten ymmärrämme häntä.

Vierailija
95/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa hakemaan lapset seurakseen.

Vierailija
96/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että enemmän aikaa antaisivat kun nyt ovat eläkkeellä. Esikoinen yökylässä eka kerran 7-v:na kun koulusta lomaa eikä meidän vanhempien lomat riitä. Kuopus 4 v ei ole koskaan ollut yökylässä. Aina aika ajoin tunnen suruakin asiasta mutta en jaksa enää tehdä asiasta ongelmaa. Itse olin lapsena lähes kaikki kesät mummolassa maalla. Ovat ainoat lapsenlapset heille. En halua tuputtaakaan. Kyläillessäkin tuntuu stressiä kun yhtään ei saa matotkaan mennä kurttuun jos lapset harvoin nähdessä innostuu juoksemaan. Isäni on rennompi, äiti aika tiukkapipo.

Vierailija
97/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kesällä lomaa 4 vko. Siitä puolet pitäisi käyttää lastenhoitoon.

Miksi naisen koko elämän täytyy pyöriä lasten ja lastenlasten ympärillä? Eikö edes tuossa työuran loppuvaiheessa saisi keskittyä vain ja ainoastaan itseensä, itselleen tärkeisiin asioihin ja niihin juttuihin, joita voi tehdä enää muutaman vuoden ajan ennen vanhenemisen ylivaltaa.

On kamalaa ajatella, että lapset omistavat minun elämäni.

Vierailija
98/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4 viikkoa lomaa ja työ on raskasta. En taatusti käytä sitä lapsenlapsien hoitoon. Olen ottanut yhdeksi yöksi pojan lapset ja tytön lapsen yöksi, mutta se saa riittää.

Se on todella totta, että ystävistä ja miehestä on vanhuudenturva. Lapset heivaa lastenlasten kanssa mummot laitokseen, heti kun kykenevät.

Mummot, olkaa itsekkäitä ja ajatelkaa omaakin jaksamista.

t. itsekäs mummo, joka elää myös itselleen kun on jo omat lapsensa hoitanut

Mietin vain, että sinähän ne lapset olet halunnut ja siksi ne ovat juuri teillä eikä esim. äidilläsi. Itsellä ei kävisi mielessä ottaa lastenlapsia kesällä yökylään, elämässä on niin paljon muutakin mukavaa tässä ja nyt kuin vaipanvaihto ja kuolan pyyhkiminen. Mieluummin panostan ystävyyssuhteisiin, sillä lastenlapsista ei ole minulle vanhuudenpäivinä seuraa, ystävistä on.

Vierailija
99/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden elämään ei välttämättä halua osallistua, mietin 4- ja 7-vuotiaiden lasten äitinä. Ajattelenko itse samoin kun olen mummoiässä?

En tuputa lapsiani hoitoon emmekä edes vierailleet mummolassa kuin parin kk välein. Varsinkin silloin kun äitini oli töissä. Ymmärrän että haluaa lomalla levätä. Mutta ei varmasti liikaa pyydetty jos vaikka kerran vuodessa tarjoaisi apua. Kysyisi miten jaksamme? Isovanhemmat ovat 65-v.

Vierailija
100/151 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät edes pysty hoitamaan kahta lasta kerrallaan vaan esikoinen pitää työntää päiväkotiin kun kahden hoito on niin raskasta.

Sitten pidetään lomilla lapsia päiväkodeissa ja odotetaan, että mummi hoitaisi mahdollisimman paljon tämän lisäksi kun "tää onki raskasta, miksei kukaan mulle kertonut"

Miten nämä mammat muka hoitaa omia lapsenlapsiaan kun eivät pysty itse hoitamaan edes omia kahta lasta yhtä aikaa.