Missä on sellaisia mummuja, jotka ottavat lapsia useammaksi päiväksi kesällä?
Ei ainakaan meillä. Kolme lasta, joista nuorin 5,5 ja saavat mennä yksi kerrallaan kerran kesässä yhdeksi yöksi. Mummu 59v ja huippukunnossa ikäisekseen. Haluaa keskittyä yhteen kuulemma. Hassua tässä on se, että kun mummu aikoinaan oli pienten lasten äiti, heivasi muksut ensin viikoiksi kesäsiirtolaan ja loppulomaksi omalle äidilleen, joka hoiti kaikki lastensa lapset (7 kpl). En oikein ymmärrä.
Katkera äiti, joka kaipaisi joskus aikaa miehensä kanssa kahden ja joka toivoisi, että lapsetkin saisivat mummolakokemuksia.
Kommentit (151)
Tosin lapsenlapsia vasta 2 kappaletta. Olivatmeillä nyt juhannuksen hoidossa.
1½v ja 3½v.
ovat omat lapsensa kasvattaneet, niillä ei ole minkäänasteista velvollisuutta hoitaa. Ei tarvitse loukkaantua.
Mietin vain, että sinähän ne lapset olet halunnut ja siksi ne ovat juuri teillä eikä esim. äidilläsi. Itsellä ei kävisi mielessä ottaa lastenlapsia kesällä yökylään, elämässä on niin paljon muutakin mukavaa tässä ja nyt kuin vaipanvaihto ja kuolan pyyhkiminen. Mieluummin panostan ystävyyssuhteisiin, sillä lastenlapsista ei ole minulle vanhuudenpäivinä seuraa, ystävistä on.
Nauti lapsenlapsistasi, hyvää kesää! t. nro 2
ovat omat lapsensa kasvattaneet, niillä ei ole minkäänasteista velvollisuutta hoitaa. Ei tarvitse loukkaantua.
Tai siis lapsi jo niin iso, että osaa itsekin pyytää. Mutta täytyy tosiaan myöntää, että olen niin onnellisessa asemassa, että oma äitini ja oma isoäitini ovat halukkaita ottamaan lapseni "hoitoon". Tai ehkä tuo on väärä sana, koska kyse on enemmän siitä lapsen ja isovanhemman yhdessäolosta. Omat isovanhempani ovat jo oikeasti vanhoja, mutta myös taaperoikäistä aikanaan halusivat hoitoonsa, ilman vanhempia, niin pääsevät rauhassa hemmottelemaan :)
Isomummo jo mökille kyseli, ja siellä saa aikaa viettää useamman päivän kerrallaan, jos vaan viihtyy. Oman äitini kanssa lapsi kävi liikuntaleirillä tänä kesänä.
Itse olen aikanani ollut kyläluuta, mummoille piti päästä, tarvitsi omat vanhemmat omaa aikaa tai ei. Ja hyvä niin, nyt on edelleen läheiset välit isovanhempiin.
Harmi kuulla, ettei kaikilla ole samanlaisia mahdollisuuksia. Mutta toivotaan, että teilläkin ap, mummo jossain vaiheessa tajuaa lastenlasten merkityksen ja osaa arvostaa yhteistä aikaa. Selvästikään et mitään hoitoautomaattia mummosta ole toivomassa.
Tosin en tietenkään kovin moneksi päiväksi kehtaa viedä vanhojen ihmisten hoidettavaksi.
Silloin tällöin viedään viikonlopuksi, jos on jotain erikoista. Isommat lapset saattavat olla kesälomalla pidempäänkin (kouluikäiset, joita ei niin tarvitse "hoitaa" enää).
Itse aion hoitaa lapsenlapsiani paljonkin, jos sellaisia minulle suodaan ja pysyn itse suht' terveenä. Varsinkin aion auttaa harrastusmenojen kanssa, ne meinaavat välillä ryydyttää meidät vanhemmat ihan kokonaan.
Käyn tässä hoitovapaalla tekemässä muutaman työpäivän viikossa ja mummo hoitaa 1,5 vuotiasta sillä aikaa. On kyllä mummon eka ja ainoo lapsenlapsi. Onko teidän mummolla iso lauma lapsenlapsia vai mistä noin tiukka tapa?
Mummo asuu kotonaan, mutta tarvitsee kotisairaanhoidon palveluja 7 päivänä viikossa, lisäksi joku läheinen eli yleensä minä käyn siellä joka päivä varmistamassa, että asiat ovat kunnossa. Samalla vähän siivoilen ja muutaman kerran viikossa suihkutan. Hyvinä päivinä käymme kävelyllä.
Voisiko joku ottaa meidän mummon luokseen vaikka kahdeksi viikoksi, jotta voisin ottaa lastenlapset meille hoitoon? Tytär ja miniä eivät oikein ymmärrä, että minulla on työnteon ja kodinhoidon lisäksi vastuullani muitakin juttuja kuin heidän oma aikansa ja parisuhteensa.
lapset 4v ja 6v menivät tänään mummilaan kahdeksi viikoksi ja siitä sitten 3 viikoksi isälleen (olemme eronneet), joten ei tarvinnut päivystävää päiväkotia, koska itse olen koko kesän töissä! Varmaan elokuussakin mummi hoitaa osan aikaa, ja tekee sen mielellään!
Mieluummin panostan ystävyyssuhteisiin, sillä lastenlapsista ei ole minulle vanhuudenpäivinä seuraa, ystävistä on.
jos lastenlapset ovat sinulle riesa. Kyllä minä ainakin pidän seuraa omille isovanhemmilleni parhaani mukaan, jos sellaiseen tarvetta tulee, ovat kuitenkin olleet tiivisti osa elämääni, vauvasta lähtien.
Poimii siis rusinat pullasta; ei hoitanut omiaan eikä jeesaa myöskään lastenlastensa kasvatuksessa.
perusta luodaan juuri lapsena. Se kahdenkeskinen aika noiden sukupolvien välillä on tärkeä niin lapselle kuin toivottavasti mummollekin. Isompana lapsi jo vähän vierastaa mummoa, jos tuota pohjaa ei ole lapsena tehty. Näin ainakin miehen kohdalla, joka ei koskaan toisella mummollaan ollut yökylässä, pelkät päivävierailutr vain. Suhde jäi etäiseksi , "hyvää päivää kirvesvartta" -tasolle, josta hän on vieläkin pahoillaan.
Mieluummin panostan ystävyyssuhteisiin, sillä lastenlapsista ei ole minulle vanhuudenpäivinä seuraa, ystävistä on.
Erittäin hyvä huomio.
perusta luodaan juuri lapsena. Se kahdenkeskinen aika noiden sukupolvien välillä on tärkeä niin lapselle kuin toivottavasti mummollekin. Isompana lapsi jo vähän vierastaa mummoa, jos tuota pohjaa ei ole lapsena tehty. Näin ainakin miehen kohdalla, joka ei koskaan toisella mummollaan ollut yökylässä, pelkät päivävierailutr vain. Suhde jäi etäiseksi , "hyvää päivää kirvesvartta" -tasolle, josta hän on vieläkin pahoillaan.
vaikka mummo kuinka heitä paapoisi kun he ovat pieniä. Näin se vaanmenee.
koska vaan nussisitte lisää lapsia teille,joita ette viitsi hoitaa,ap.
jos lastenlapset ovat sinulle riesa. Kyllä minä ainakin pidän seuraa omille isovanhemmilleni parhaani mukaan, jos sellaiseen tarvetta tulee, ovat kuitenkin olleet tiivisti osa elämääni, vauvasta lähtien.
jotka ovat jopa muuttaneet samalle paikkakunnalle kuin lapsensa ollakseen hoitoapuna. Kun jalat eivtä enää kanna tai dementia vaivaa, ei lastenlapsia näi vierailuilla. Kyllä ne hoitajamummot aika tarkasti sinne laitokseen unohdetaan! Mutta ystävyyssuhteisiin panostaneilla käy kavereita katsomassa!
Mutta lapsenlapsista ei silti välttämättä ole apua/seuraa myöhemmin
mutta varmaan suuremmalla todennäköisyydellä sellaiset, joilla on isovanhempiin läheiset suhteet käyvät vanhuksia tervehtimässä myös aikuisiällä.
2x vuodessa on tyttärentytär ollut yökylässä. Meillä on jonkun verran välimatkaa. Lisäksi pikkutyttö ( 4v.) ikävöi kotiin aika tavalla.
Viimeksi oli 4 yötä nyt alkukesästä.
Omia lapsiani äitini ottaa mielellään ja varsinkin silloin kun samaan aikaan on sisareni lapset hänellä. Anoppini sen sijaan ottaa lapsia pitkin hampain luokseen. Näin on ollut aina ja on yhä, vaikka lapset jo murrosikäisiä.
miehen kanssa ei ole kahdenkeskistä aikaa koskaan vietetty, molemmat mummot "nuorehkoja", mutta valitettavan itsekkäitä tuossa suhteessa...