Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaino toive: älkää räyhätkö vieraille lapsille.

Vierailija
03.04.2011 |

Tapahtui Salossa lauantaina... oltiin koko perhe uimahallissa. Lapset ovat 9- ja 11-vuotiaita.



Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä. Itse olin altaassa alapuolella, enkä siten voinut puuttua tilanteeseen.



No juu, minustakin lapsille saa NÄTISTI sanoa, jos he möhlivät. Sillä tavallahan sitä opitaan asioita.



Mutta kun tämä meidänkin vesseli on autistinen ja varmasti ei etuile ketään tahallaan, niin olisi mukavaa, jos sen sanomisen tosiaan sanoisi nätisti. Eikä alkaisi riuhtoa.



Nyt lapsi meni aivan lukkoon, itkeskeli pitkään ja oli allapäin lopun päivää.



Lapset harvemmin ovat tuhmia tai röyhkeitä, vaan möhlivät epähuomiossa. Jos vieras aikuinen alkaa läksyttää, se on aika kova paikka. Toki jos siinä olisi ollut isompi remmi isoja lapsia häiriköimässä ja mahdollisesti kiusaamassa pienempiään, tiukka puuttuminen varmasti olisikin paikallaan.



Muttei yksin liikkeellä oleva, hajamielisyyttään jonossa eteen pukkaava lapsi...



Kommentit (240)

Vierailija
81/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Ja KOSKA vieraalle lapselle huutaja ei voi tietää, miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja miten hän sen ripityksen tulkitsee, ap

Kun EI KIINNOSTA. Ihan oikeasti. Jos joku pentu etuilee, sitä ojennetaan, ja jos se on joku pipipää, joka menee tolaltaan, niin voi voi. Ehkä sen äidin sitten pitäisi miettiä onko se lapsi kypsä liikkumaan itsekseen ollenkaan. Eli jatkossakin tulen komentamaan niin terveet kuin sairaatkon , jos käytöstapoja ei löydy.

tiuskin sinun lapsellesi ja vetelen pois tieltä kädestä? Ok, asia tuli ymmärretyksi. Onneksi enemmistö tässä ketjussa on samaa mieltä siitä, että käsiksi ei käydä. Ja nätisti voi sanoa ensiksi. Sanotko ujojakin lapsia pipipäiksi, vai ärsyttävätkö sinua autistiset lapset ihan erityisesti? Miksi? ap

Miten sun on ap niin vaikea ymmärtää, että jos mun ISO lapseni ( 9v on jo iso) käyttäytyy sun poikasi tavoin, sille saa sanoa tiukasti ja siirtää pois kädestä. Ei saa lyödä tai sylkeä päälle. Ymmärrätkö?

Mutta minun lastani ei saa. Hän ottaa sen todella raskaasti, eikä tahallaan etuile, koska ei ole sillä tavalla sosiaalisella juonikkuudella varustettu. Joten sanotaanpa nyt asia näin. Jos sinä otat oikeudeksesi käyttäytyä uhkaavasti vieraita lapsia kohtaan, varaudu siihen, että minä käyttäydyn sitten uhkaavasti sinua kohtaan. Et näy ymmärtävän järkipuhetta, joten puhutaan sitten kielellä, jota ymmärrät. ap

Mua ei pätkääkään kiinnsota sun kieltosi, jos lapsesi tekee jotain väärin kun minä olen paikalla, ymmärrätkö?

Siinähän sitten piltti taas hädissään tärisee, ymmärrätkö?

Vierailija
82/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väität muka tehneesi työtä autistien kanssa, mutta et selvästi tiedä heistä mitään. No, jos nyt muita (lukutaitoisempia) kiinnostaa, niin täällä on asiasta: "Autismin piirteitä Myönteiset käyttäytymismuodot –Rehellisyys, sääntöjen noudattaminen, tunnollisuus" &lt;a href="<a href="http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf" alt="http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf">http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf…;" alt="<a href="http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf" alt="http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf">http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf…;"&gt;<a href="http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf…;" alt="http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf…;">http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf…; Tuon nyt äkkiä löysin, mutta jos sinulla on vastaevidenssiä muutakin kuin että väität olevasi asiantuntija ja "tietäväsi" päinvastaista, niin etsin kyllä lisääkin. ap

Varmasti riippuu autsimin tasostakin, mutta esim. hyvän ystäväni poika on vaikeasti autistinen, nyt jo aikuinen, eikä todellakaan mikään "kiva tyyppi",vaan hän oli hyvin omaehtoinen ja tempperamenttinen, ja sai kovia raivokohtauksia. Hän oli kyllä muutenkin sen tasoinen autisti, ettei häntä voi koksaan, nyt aikuisenakaan jättää valvomatta.


en väitä vastaan. Joten lapsi voi tehdä joskus töllöyksiä, koska ei tajua jonkin asian olevan outoa ja kiellettyä.

Mutta ainakaan mun poikani ei tee tahallaan asioita, jotka hyvin tietää kielletyksi. Hänelle säännöt ja rutiinit ovat keino saada kaaokseen jotakin tolkkua. Ihmiset käyttäytyvät hänen näkökulmastaan oudosti ja irrationaalisesti, ja hän kykenee selviämään sosiaalisessa kaaoksessa vain, kun opettelee ulkoa, miten sääntöjen ja tapojen mukaan ollaan ja eletään.

Juuri sen vuoksi autisteille on vaikeaa, kun jotain yllättävää tapahtuu. He eivät osaa yleistää tai tehdä johtopäätöksiä samalla lailla kuin sinä ja minä.

Joten kun lapselleni on tolkutettu, että vieraille puhutaan kohteliaasti, eikä ketään saa napata kiinni, hän menee totaalilukkoon, kun yhtäkkiä JOKU AIKUINEN tekee päinvastoin. Ja syyttää häntä etuilusta, vaikka hän ei edes huomannut etuilleensa.

Joten kyllä, minä viitsin. Tiedän tästä aiheesta nyt sattuneesta syystä aika lailla ja varsinkin oman poikani tunnen erinomaisesti.

Totta kai hänellä on puutteita vaikka kuinka ja olen vain kiitollinen, jos joku tuollaisessa tilanteessa sanoo hänelle nätisti, että hei, huomasitko että tässä on jonoa ja me ollaan vuorossa seuraavana.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käymään Salossa, onko siitä tullut uusi Porvoo? Ainakin siellä on tosiaan ihmisillä paljon ongelmia, että taitaa olla ihan Suomen Myllypuro tms...



Jos vaikka näkis tämän ap:n siellä opastamassa meitä muita nätimpään tapaan puhua tms.

Vierailija
84/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs kun 7-vuotiaani otti uimahallissa oman pallonsa toisen samanikäisen kädestä, niin tämän toisen äiti tuli ja otti lastani tukasta ja tukisti ja sanoi, että hänen lapsen kädestä ei oteta mitään,

lapseni yritti itku kurkussa sanoa, että pallo on hänen ja me lähdemme nyt kotiin, mutta tämä äiti vain riehui ja huusi, ettei hänen nikopetterinsä kädestä viedä mitään. silloin minäkin puutuin asiaan, häiriintynyt äiti meinasi käydä minuunkin käsiksi kun puolustin omaa lastani ja sanoin, että pallo on meidän.

nykyään on ilmeisesti paljon häiriintyneitä mammoja liikenteessä?!



Vierailija
85/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Ja KOSKA vieraalle lapselle huutaja ei voi tietää, miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja miten hän sen ripityksen tulkitsee, ap

Kun EI KIINNOSTA. Ihan oikeasti. Jos joku pentu etuilee, sitä ojennetaan, ja jos se on joku pipipää, joka menee tolaltaan, niin voi voi. Ehkä sen äidin sitten pitäisi miettiä onko se lapsi kypsä liikkumaan itsekseen ollenkaan. Eli jatkossakin tulen komentamaan niin terveet kuin sairaatkon , jos käytöstapoja ei löydy.

tiuskin sinun lapsellesi ja vetelen pois tieltä kädestä? Ok, asia tuli ymmärretyksi. Onneksi enemmistö tässä ketjussa on samaa mieltä siitä, että käsiksi ei käydä. Ja nätisti voi sanoa ensiksi. Sanotko ujojakin lapsia pipipäiksi, vai ärsyttävätkö sinua autistiset lapset ihan erityisesti? Miksi? ap

Miten sun on ap niin vaikea ymmärtää, että jos mun ISO lapseni ( 9v on jo iso) käyttäytyy sun poikasi tavoin, sille saa sanoa tiukasti ja siirtää pois kädestä. Ei saa lyödä tai sylkeä päälle. Ymmärrätkö?

Mutta minun lastani ei saa. Hän ottaa sen todella raskaasti, eikä tahallaan etuile, koska ei ole sillä tavalla sosiaalisella juonikkuudella varustettu. Joten sanotaanpa nyt asia näin. Jos sinä otat oikeudeksesi käyttäytyä uhkaavasti vieraita lapsia kohtaan, varaudu siihen, että minä käyttäydyn sitten uhkaavasti sinua kohtaan. Et näy ymmärtävän järkipuhetta, joten puhutaan sitten kielellä, jota ymmärrät. ap

Mua ei pätkääkään kiinnsota sun kieltosi, jos lapsesi tekee jotain väärin kun minä olen paikalla, ymmärrätkö? Siinähän sitten piltti taas hädissään tärisee, ymmärrätkö?

olet sen tason kusipää natsi, että otan asiakseni vastata sitten samalla mitalla.

Ymmärrätkö?

ap

Vierailija
86/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikka itse opetat häntä käyttäytymään hyvin ja puhumaan kohteliaasti aikuisille, niin kerro, että ne aikuiset eivät välttämättä tosiaan puhu nätisti lapsille, osa ei edes pidä lapsista. Niin ehkei järkkyisi sitten niin pahasti. 9v on sen verran iso, että pumpulimaailmaa pitää jo raottaa enemmän. Voi myös opettaa, että jos joku rupee repimään, voi vaikka alkaa kiljumaan Apua tms, ei pidä vaan niellä, että joku tekee pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysteeriset mammat huutaa heti poliisia. Meinaatteko ihan oikeasti, että teidän lapseenne ei saa kukaan koskea, varsinkin jos se ryysii edelle tai tekee jotain muuta samantyylistä?

Pankaa pumpuliin ja tynnyriin ne mukulanne niin ei tule kukaan heihin koskemaan.

Kylläpä te kasvatatte varsinaisia ansarinkukkia lapsistanne.

Jos aloitus olisi ollut, että 9v poikani etuili jonossa ja jäljessä tuleva nainen tiuskaisi sille ja nosti pois, olisi empatiat olleet tämän tiuskaisevan äidin puolella. Mutta kun on autisti niin voi voi. Autisti ja ADHD yms saa luokassa riehua ja häiritä tuntia ja niitä pitää ymmärtää kun eihän niille mitään voi. Ap. ratsastaa autismidiagnoosilla, ettei tarvitse kasvattaa lastaan. Jos olisi jättänyt autismin pois, olisi ketjusta muodostunut ihan toisenlainen.


vieraaseen lapseen ei kosketa,ja pahoiteta,oli lapsi autisti tai ei!

miten on nyt niin vaikeata ymmärtää että asioista voi huomauttaa nätistikkin??

Vierailija
88/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jatkossa kun joku lapsi kiilaa etuilee tönii tms omaa lastani Huudan lujaa että Onko tää lapsi vajakki vai voiko tälle sanoa/huomauttaa huonosta käytöksestä.

ja sitten kun saan tiedon että ko lapsi on vajakki sallin tietenkin huonon käytöksen, koska käyttäytyy huonosti vain vahingossa ja sehän minun pitää ymmärtää, mutta jos on normaali, niin sehän käyttäytyy huonosti ihan tahallaan sitä sitten saan torua ja ojentaa huonosta käytöksestä





Vai mikä tässä nyt oli pointti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun lapsi on vajakki, sitä ei saa torua vaan pitää päästää etuilemaan ja lyömään ja puremaan yms.

Mutta jos se on normaali, sitä saa torua.

Ap. tatuoi kakarasi niskaan, että autisti, ei saa kieltää.

eli jatkossa kun joku lapsi kiilaa etuilee tönii tms omaa lastani Huudan lujaa että Onko tää lapsi vajakki vai voiko tälle sanoa/huomauttaa huonosta käytöksestä.

ja sitten kun saan tiedon että ko lapsi on vajakki sallin tietenkin huonon käytöksen, koska käyttäytyy huonosti vain vahingossa ja sehän minun pitää ymmärtää, mutta jos on normaali, niin sehän käyttäytyy huonosti ihan tahallaan sitä sitten saan torua ja ojentaa huonosta käytöksestä

Vai mikä tässä nyt oli pointti?

Vierailija
90/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat olla tasan tarkkaan varma, että minä komennan tarvittaessamyös vieraita lapsia, kun en voi enää heidän vanhempiaan komentaa.



Mistä minä voin sen päälle päin nähdä, onko röyhkeä kakara autistinen vain pelkästään huonosti kasvatettu? Jos lapsella on jotain ongelmia, se vaatii huoltajalta pikkuisen enemmän, myös kasvatusta, silmällä pitoa ja siitä huolehtimista, että vieraiden ei tarvitse puuttua sellaisen lapsen edesottamuksiin ja aiheuttaa pahaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskettäin kävin kahvilla autoillessani ja manne-äiti ohitti jonossa resuisen lapsensa kanssa. Kaatoi kahvitkin ohi kuppinsa ja muutenkin töhryinen. Aikuiseltako pitäisi sallia kaikki, muttei pieneltä lapselta?

Vierailija
92/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun lapsi on vajakki, sitä ei saa torua vaan pitää päästää etuilemaan ja lyömään ja puremaan yms. Mutta jos se on normaali, sitä saa torua. Ap. tatuoi kakarasi niskaan, että autisti, ei saa kieltää.

eli jatkossa kun joku lapsi kiilaa etuilee tönii tms omaa lastani Huudan lujaa että Onko tää lapsi vajakki vai voiko tälle sanoa/huomauttaa huonosta käytöksestä. ja sitten kun saan tiedon että ko lapsi on vajakki sallin tietenkin huonon käytöksen, koska käyttäytyy huonosti vain vahingossa ja sehän minun pitää ymmärtää, mutta jos on normaali, niin sehän käyttäytyy huonosti ihan tahallaan sitä sitten saan torua ja ojentaa huonosta käytöksestä Vai mikä tässä nyt oli pointti?


Rauhoitu. Juo vaikka kuppi kahvia. Lue sitten aloitukseni uudelleen.

Minä en missään ole sanonut, ettei autistiselle lapselle saa sanoa, jos hän töpeksii.

Sanoin, ettei hänelle saa räyhätä, kuten ei kenellekään muullekaan lapselle heti ensikättelyssä.

Eikä repiä käsistä ylös ja pois tieltä.

Lapseni muuten ei ole vajakki. Hän on sosiaalisesti kömpelö, mutta itse asiassa aika älykäs lapsi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i nostanut jo liukumäessä istuvan lapsen kädestä nostamalla pois.

ap

Vain muutaman viestin tästä ketjusta lukeneena tuo lause kiinnitti huomioni... Aika riuska rouva/neiti/nainen on ollut, jos on 9v pojan noin vain nostanut pois liukumäestä... Ja toisekseen, miten se vasta siinä vaiheessa huomasi lapsen etuilleen - jos kerrotaan, että on jonoa niin miten se ap:n poika ylipäätänsä ehti jo sinne liukumäkeen istumaan asti. Kunhan mietin...

Minulla on myös erityislapsi, josta ei erityisyyttä välttämättä huomaa. Tästä syystä häntä kohdellaan välillä todella ikävästi; esim. uimahallissa eräs nainen tuli sanomaan että noin isot pojat kuuluu miesten puolelle (poika täytti kk sitten 7v). Mutta miten sen sinne voisin lähettää yksin selviytymään, kun ei osaa riisua/pukeakaan ilman jatkuvaa ohjausta... Joten osittan symppaan ap:ta mutta toisaalta jos itse olisit ollut paikalla, olisit voinut lastasi puolustaa. Jos erityislapsi ei kykene puolustamaan itseään, niin silloin se on aikuisen tehtävä.

Vierailija
94/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat olla tasan tarkkaan varma, että minä komennan tarvittaessamyös vieraita lapsia, kun en voi enää heidän vanhempiaan komentaa. Mistä minä voin sen päälle päin nähdä, onko röyhkeä kakara autistinen vain pelkästään huonosti kasvatettu? Jos lapsella on jotain ongelmia, se vaatii huoltajalta pikkuisen enemmän, myös kasvatusta, silmällä pitoa ja siitä huolehtimista, että vieraiden ei tarvitse puuttua sellaisen lapsen edesottamuksiin ja aiheuttaa pahaa mieltä.


Varsinkin, kun kuka tahansa selvinpäin oleva, FIKSU ihminen olisi tuossa tilanteessa jopa nähnytkin, ettei lapseni röyhkeyttään ohitellut. Oli selkä päin siihen toiseen tasanteen reunaan, ei nähnyt mammaa lapsineen.

Minä pidän lapsestani erittäin tarkkaa huolta. Nytkin olin ala-altaassa varmistamassa, ettei jää takaa laskevan eteen tulpaksi. Kahteen paikkaan en voi jakautua, se on kuitenkin inhimillinen tosiasia.

Toivon, että mietitte, miten puhuttelette lapsia. Niin te mietitte, kun oiotte aikuisten möhlinkejä. Tuskin te aikuisillekaan - joilta voi jo odottaakin hyvää huomiokykyä tuollaisissa tilanteissa - alkaisitte HETI tiuskia! Saati nyt sitten vedellä kädestä sivuun.

Lapsilla on myös oikeus tulla kohdelluiksi ystävällisesti.

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Jos lapsille heti tiuskitaan, provosoidaan vaan juuri sitä haistattelua (tosin mun lapseni tuostakin vetäytyi mykkänä ja itku kurkussa).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos kakarasi käyttäytyy huonosti niin häntä kohtaan käyttäydytään myös huonosti. Näin se vain menee.



Ehkä ihmiset ovat todella kyllästyneitä näihin röyhkeisiin, lällättäviin ja keskaria näyttäviin pikkuhirviöihin.

Vierailija
96/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä jos tämä aikuine oli ''erityinen'' autisti tai jotain ei vain sillä hetkellä hillinnyt ääntään ja käytöstään kun tämä toinen ''erityinen'' etuili!

Sehän ei välttämättä näkynyt ulospäin!



Otat kyllä nyt melko raskaasti tilantee...on aika opettaa sille lapselle että ihmiset on erillaisia...jotkut voi herkemmin reagoida tollasiin tilanteisiin...ja sillon saattaa ääni korottua ja sellasta :D



Lapselle voi tulla vielä monta pilalle mennyttä päivää tulevaisuudessa...maaailma on julma...ja vielä erityisen julma teidän lapselle joka on erityisen herkkä!!!

Vierailija
97/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i nostanut jo liukumäessä istuvan lapsen kädestä nostamalla pois. ap

Vain muutaman viestin tästä ketjusta lukeneena tuo lause kiinnitti huomioni... Aika riuska rouva/neiti/nainen on ollut, jos on 9v pojan noin vain nostanut pois liukumäestä... Ja toisekseen, miten se vasta siinä vaiheessa huomasi lapsen etuilleen - jos kerrotaan, että on jonoa niin miten se ap:n poika ylipäätänsä ehti jo sinne liukumäkeen istumaan asti. Kunhan mietin... Minulla on myös erityislapsi, josta ei erityisyyttä välttämättä huomaa. Tästä syystä häntä kohdellaan välillä todella ikävästi; esim. uimahallissa eräs nainen tuli sanomaan että noin isot pojat kuuluu miesten puolelle (poika täytti kk sitten 7v). Mutta miten sen sinne voisin lähettää yksin selviytymään, kun ei osaa riisua/pukeakaan ilman jatkuvaa ohjausta... Joten osittan symppaan ap:ta mutta toisaalta jos itse olisit ollut paikalla, olisit voinut lastasi puolustaa. Jos erityislapsi ei kykene puolustamaan itseään, niin silloin se on aikuisen tehtävä.


Olin alhaalla altaassa, varmistaakseni, ettei lapsi jää siihen liukumäen alapäähän tulpaksi laskettuaan. Kahteen paikkaan en voi edelleenkään jakautua yhtä aikaa ja tuo on aika normaali ohje uimahalleissa.Näin tilanteen, mutta kuulin tarkemmin tapahtuneesta vasta hetken päästä, kun esikoisenikin oli laskenut alas.

Siinä vaiheessa tietenkin lohduttelin sitä poikaani.

Se äiti poistui lapsineen heti laskettuaan. En nähnyt häntä enää, olisin sanonut kyllä, että moite varmaan oli paikallaan, mutta tiuskia ei tarvitse, eikä repiä kädestä.

Siinä oli siis lapseni ehtinyt istumaan alas sellaisen putkiliukumäen alkuun. Nainen otti häntä kädestä ja veti/nosti ylös. Ei poika nyt toki mitään kuollutta painoa ole, eikä edes isokokoinen eli kyllä tuo oli hyvinkin mahdollista.

Siellä ylhäällä oli poikani, se äiti lapsineen ja esikoiseni. Olisikohan ollut vielä pari muuta lasta. Tasanne on leveä, poikani oli toisessa reunassa ja katseli alas minuunpäin, se äiti toisessa. Kun edellinen lapsi oli lähtenyt, poikani (joka ei huomannut sitä äitiä), meni istumaan ja odotti vihreää valoa. En tiedä, miksi se äiti ei ehtinyt siihen ensin, olisikohan hänkin katsellut ensin muualle.

ap

Vierailija
98/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiahan on, että osa aikuisista kohtelee nuoria, 9-13 vuotiaita hirveän huonosti. Tuon ikäiset jo voivat liikkua yksin tai kaverin kanssa asioillaan, mutta eivät ole kooltaan vielä isoja.

Siksi juuri tuon ikäisille pitää kaapin paikkaa näyttää?

Omalle 10 vuotiaallenikin on sattunut kaikenlaista pientä, ja koska on herkkä ja tarkka, niin näitä sitten on kotona yhdessä mietitty. Kyseessä eivät ole olleet suoraan tiuskimiset, mutta lapsia voidaan esim kassajonossa kohdella hyvin ylimielisesti ja tavalla, millä aikuista ei kohdella. Tarkoitan nimenomaan muita kaupan asiakkaita, myyjät sen sijaan ovat meidän kokemuksemme mukaan lapsillekin auttavaisia ja ystävällisiä.



Pointti ei kai ole tämää yksi tapaus, vaan se, että aikuiset kohtelevat lapsia vähän miten sattuu. Kun kuitenkin malttavat kohdella aikuisia asiallisesti, niin miksi noita herkkiä pieniä ihmisenalkuja pitää nöyryyttää?

Vierailija
99/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos kakarasi käyttäytyy huonosti niin häntä kohtaan käyttäydytään myös huonosti. Näin se vain menee. Ehkä ihmiset ovat todella kyllästyneitä näihin röyhkeisiin, lällättäviin ja keskaria näyttäviin pikkuhirviöihin.


lällättävä ja keskisormea näyttävä pikkuhirviö?

Kerrohan nyt!

Lähdetkö sinä aina siitä, että jos joku hajamielisyyttään ei näe sinua jonon tietämillä, hän ilman muuta on Hirviö, jolle kannattaa heti alkaa huutaa sen sijaan, että nätisti sanoo ensin?

ap

Vierailija
100/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiahan on, että osa aikuisista kohtelee nuoria, 9-13 vuotiaita hirveän huonosti. Tuon ikäiset jo voivat liikkua yksin tai kaverin kanssa asioillaan, mutta eivät ole kooltaan vielä isoja. Siksi juuri tuon ikäisille pitää kaapin paikkaa näyttää? Omalle 10 vuotiaallenikin on sattunut kaikenlaista pientä, ja koska on herkkä ja tarkka, niin näitä sitten on kotona yhdessä mietitty. Kyseessä eivät ole olleet suoraan tiuskimiset, mutta lapsia voidaan esim kassajonossa kohdella hyvin ylimielisesti ja tavalla, millä aikuista ei kohdella. Tarkoitan nimenomaan muita kaupan asiakkaita, myyjät sen sijaan ovat meidän kokemuksemme mukaan lapsillekin auttavaisia ja ystävällisiä. Pointti ei kai ole tämää yksi tapaus, vaan se, että aikuiset kohtelevat lapsia vähän miten sattuu. Kun kuitenkin malttavat kohdella aikuisia asiallisesti, niin miksi noita herkkiä pieniä ihmisenalkuja pitää nöyryyttää?


Kaupan jonoissa tosiaan sattuu ja tapahtuu ja usein nimenomaan aikuiset ohittelee - saako lapsi heillekin alkaa tiuskia ja vetää takista pois...

No ei saa.

ap